Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by FSHelgeland »

Kommentaren min til Inge var mest myntet på måten han ordla seg på. Når han sier at siden treneren ikke er offensiv nok i media så gidder han ikke dra på kamper lengre. Nettopp med tanke på hvor mange km han har mellom Mosjøen og Bodø når han bodde her nede gjorde at jeg ble litt overrasket over at han var så bastant. Samtidig så har han rett i at jeg de siste sesongene ikke har så mange turer til Myra, det er vel flere en meg som har fått oppdage at 70 mil t/r for å se kamp ikke er det enkleste når man har små barn å ta seg av. Derfor blir det dessverre til at man ser kampene på skjermen. Uansett så tror jeg vi stopper denne diskusjonen her, hvis noen har et ønske om å fortsette den så får vi ta den i en annen tråd, eller på andre arenaer. Inge og jeg kjenner hverandre såpass godt at hvis vi har behov for å fortsette så tar vi det et annet sted.
Tippeliga 2015
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by ingen87 »

Hehe ja, mulig jeg ordla meg litt dårlig. Mitt poeng er at Glimt må konkurrere med andre ting på søndager. Når det er såpass lite attraktivt å dra på kamp blir det veldig lett at man prioriterer andre ting, og heller ser kampen på TV.

Og måten JHH bortforklarte tapene mot Odd, Molde, Strømsgodset i innledningen gjorde at min vilje til å dra til Aspmyra gikk ned. Som sagt var det ikke tapene i seg selv, har vært såpass mye på Aspmyra at tar har jeg blitt ganske så tykkhudet mot, men det var måten tapene kom på og måten treneren sto i avisa og sa at dette var kamper vi ikke skulle vinne. Følte meg som en gjøk som kjørte frem og tilbake til disse tre kampene.

Hvis jeg ikke er på fjelltur kommer jeg mest sansynlig til å kjøre til Bodø for å se Glimt - Aalesund. Jeg kjører på de kampene jeg har anledning til, men som sagt de siste rundene har jeg merket at det er veldig lett å prioritere andre ting, som feks NNM i Mosjøen ;)
Last edited by ingen87 on Tue Jul 07, 2015 12:56 pm, edited 1 time in total.
Førr Evig!
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by poteten »

Glimt har jo under JHH utvist en eventyrlig evne i å ikke ta tak i kampene. Det må jo sies. Ikke rart at da JHH blir pekt ut som hovednøkkelen i at man ikke drar på Myra.

:P
Kritisk
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Masinga »

Jeg har ingen problemer med å skjønne at Glimtledelsen prøver å være realistiske og ikke skape for høye forventninger, som igjen vil skape plunder for dem senere. Det er lett for oss på forumet, men langt vanskeligere for dem jobber med dette til daglig.

I det lange løp tror jeg likevel Glimt må gjøre seg opp noen tanker med livet i Tippeligaen. Glimt er på den grønne gren i norsk fotball. Glimt er et av de 16 lagene som på andre året spiller i den gjeveste serien. Hvis man fortsetter trenden fra de siste kampene, ser jeg ikke bort fra at man er blant de 16 også neste år! Noe mange klubber i Norge kan misunne dem, ikke minst i Bergen.

Spørsmålet i det lange løp er om målet hvert år skal være en 13. plass. Eller drømmer man større drømmer? Noen ganger kan man sette ord på det man tenker og sier i administrasjonen også utenfor klubbveggene. Økonomisk vet vi hva Glimt tenker. Man skal ikke bruke mer enn man har. Angående stadion er jeg usikker. På et eller annet tidspunkt må det gjøres noe. Sportslig vet jeg ikke.

Når man er med i en liga, burde egentlig alle gå inn for å vinne denne. Men ikke alle kan si det høyt. Hvis bare Rosenborg sier høyt at deres mål er å vinne Tippeligaen, så er sannsynligheten stor for at de vil gjøre nettopp det. Sikkert fordi de har ressursene til det.

Det er et eller annet her. Det å skape en entusiasme for noe som er innenfor rekkevidde.

Visste dere forresten at Bodø er større enn Monaco? Det står ingen russisk oligark og venter. Likevel er det muligheter for den som kan PR. Se bare på Stabæk.
Masinga
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Crazy horse »

Enig med Masinga, jeg savner virkelig litt entusiasme. Den kom mot VIF og var tilbake igjen mot RBK, men ikke før kampene. Tenk om klubben var ute og snakket høyt om å slå RBK, det hadde vært dristig og skapt litt blest.
Målet for sesongen kan være å bli blant topp 10, topp 5, det kan være å komme til kvartfinale i cupen, eller rett og slett å oppnå et visst antall poeng i serien, for eksempel minst 35, som vi hadde i fjor. I år har jeg ikke opplevd at Glimt har hatt noe spesielt mål om annet enn en 13. plass og det er ikke godt nok for meg. Nå har de igjen muligheten til å gå ut og signalisere noe før siste halvdelen av sesongen.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Garrincha »

Til dere få som kjører flere mil og ser Glimt hjemme (og borte for den saks skyld), stor respekt!! :hedre

Når det gjelder Glimts målsetninger, hadde det det vært lurere å si at: -Også denne sesongen blir det kanskje en kamp om å overleve, men vi har et langsiktig mål om å etablere oss i Tippeligaen og så ta steg for steg og bygge klubben og på litt sikt faktisk å gjøre oss til et topp fem lag.

Mår man derimot konkretiserer og sier å si at målet er å ha tre bak oss, så høres det så jævlig defensivt ut og det kommuniserer på en indirekte måte at vi har "bestemt" oss for å ligge i sumpen, og akkurat det er ikke noe som skaper forventing og engasjement.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Cheese Smirnoff »

I Kåres debutsesong som Tippeliga-trener hadde han som mål å få 30 poeng raskest mulig. Det er en offensiv og interessant variant av "vi skal kjempe for å overleve". Jeg husker det ble feiret med kake på Aspmyra da de nådde 30 poeng gledelig tidlig i sesongen. Alle med en viss form for norsk fotball-interesse vet at man må opp på 30 poeng for å være trygg for nedrykk, så hvorfor ikke ha det som første delmål hver eneste sesong? Legg til kvartfinale i cupen som et andre og forbedring fra fjoråret som et tredje så har man realistiske ambisjoner som publikum kan følge med på.

Jeg frykter at ambisjonsnivået aldri blir høyere under Halvorsen, dels fordi han ikke vil legge press på egen jobb og dels fordi han enda ikke har klart å hente gode nok spillere til å ha sportslig fremgang i klubben.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Crazy horse »

Ah, det var med Kåre, ja. Husker det var en gang. Jeg er så nerdete at jeg blir hekta på sånt og er med og teller poeng. Og jeg er så dum at jeg tror også andre blir det, kanskje til og med spillerne og media.

Til det siste du skriver, Cheese: JHH sa vel i begynnelsen av sesongen at han hadde for dårlig stall. Hadde min sjef sagt at jeg sannsynligvis ikke duger, så kan du ta deg faen på at jeg heller ikke hadde klart å levere opp mot mitt beste, heller tvert om.
Fotball er nesten alltid morsomt
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by ecke »

Etter 1-2 i Oslo og 1-0 på Aspmyra, to kjemperesultater for B/Gs "historiebøker", er det rimelig grunn til å anta at det ikke bare er tilfeldigheter, men også at JHH har noe fotballfaglig å bidra med, også defensivt. Snøre sammen sekken og samle midtbanen har vært målsettingen i mange kamper, slik det også har vært i tidligere tider når det har vært sportslig krise. Først nå har man fått dette til, denne gangen, godt nok til å matche landets beste fotballag. Igjen har konseptet vist seg å holde mål. Fortsatt flytter man ikke beina raskt nok, men fantastisk innsats har kompensert det meste. Jeg synes at JHH var urimelig med Badou, men Sanes straff var passende. Tydeligvis har JHH hatt en heldig hånd da Badou gir enda mer av seg selv. Sanes bamseklem til JHH på Ullevål fortalte også at JHH hadde funnet fram til den beste Sane, den viktigste årsaken til resultatene. Konseptet holder, lederskapet har bestått prøven, og kjemperesultatene kunne vi bare drømt om!
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Novi »

Slik friskmelding etter 2 kamper? Her inne har man blitt arrestert for å være negativ etter 10 kamper (+pluss forrige sesong?) med elendige resultater og defensiv kollaps. Forbeholder meg retten til å vente med genierklæringen like lenge.
Una mas cerveza.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Shredd »

Samtidig har Glimt vært et av lagene som har sluppet til flest avslutninger i disse 2 rundene, så der er fremdeles ting å ta tak i. Første halvtimen mot RBK var det mye som ikke stemte bakover. Og Mike Jensen bommer ikke ofte på slike sjanser som han fikk mot Glimt.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Kesseboy »

Og det er vanskelig for meg å gi JHH altfor mye cred for seieren på Ullevål etter Valentins blokk og VIFs avslutning på tvers av det åpne målet og tilbake ut fra innsida av stolpen. Det er klart fotball er et spill om marginer, og mye av en god jobb er å maksimere marginene ens egen veg. Jeg synes vi har vært ordentlig gode i de tre siste omgangene, men med litt mindre gli kunne vi lett stått med null poeng i stedet for seks. Det underkjenner ikke JHHs jobb på noen måte, men det utsetter friskmeldinga noen kamper til.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by ingen87 »

Håper bare at JHH klarer å bygge videre på denne seieren, at det ikke blir en sånn "tilfredshet" i spillergruppa som gjør at de stuper som nyfødte kråkeunger når de møter Mjøndalen i neste kamp. En kamp som blir enda tøffere - ihvertfall rent fysisk! Et revansjelystent Mjøndalen som kun har innsats å spille på kan bli tøft borte hvis Glimt ikke er på stasjon. Etter forrige storseier mot Mjøndalen dro de opp til Tromsdalen og trodde at alt ville gå av seg selv. Er livredd for at det kan komme en tilsvarende fadese i denne kampen.. Er noe "glimtsk" ved det..
Førr Evig!
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by ecke »

JHH skal værsågod å ta ansvaret både for de gode og de dårlige resultatene, og det er heller ingen grunn til å "friskmelde" laget. Det er frustrerende mangelfullt til tider. Klubbens måte å møte krisen på, liker jeg og "Prosjektet" JHH, som BArntzen kalte det, har jeg trodd på. Styrets klare beskjeder til omgivelsene og internt, krav om å ta ansvar, spillernes krav og ledernes endringer i treningshverdagen, vellykket håndtering av Badou/Sane, hjelpe hverandre til å lykkes både på og utenfor banen. Det ligner det jeg har vært med på mer enn en gang.Jeg var misfornøyd med oss selv, da Opjordsmoen måtte gå. Ingebrigtsens var bare trist, og unødvendig. Det er gledelig å se hvordan B/G har løst dette, nok en gang, økt intensitet og kvalitet i treningshverdagen, og gjøre spillet mer kompakt, med felles ansvar.

* Jeg synes fortsatt at trenerne må coache og "trykke" mer på treningsprestasjoner. Forskningens dokumentasjon på effekt av coaching eller ikke, er åpenbar og betydelig.
* Jeg synes fortsatt at man velger bort det beste alternativet på sentral midtbane. Brix gjorde en overraskende jobb innledningsvis på midten, slik Chatto og Karlsen har gjort, men uff så temposvakt. Før jeg ser at Edvardsen har dummet seg ut som anker, vil jeg stå på at han burde vært prøvd.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Trapattoni »

Sett at vi hadde sparket JHH etter Viking - da hadde vi ikke vært i særlig tvil om årsakene til seks poeng mot VIF og RBK.... :-)
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Crazy horse »

Klart JHH fortjener litt cred etter disse to seirene, men han må dele det meste med spillerne sine som virkelig har tatt tak og jobbet knallhardt. Og hvis det er slik som TO sa, at spillerne har vært med og sagt i fra hva som ikke fungerer, så burde han gå ut og si det selv også.
Fotball er nesten alltid morsomt
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Knuta »

Synes intervjuet med Trond tydelig viste at det hadde vært 'oppvask' med trenere/spillegruppe og ledere. Det var klart han måtte svare om JHH den måten han gjorde, men det var et klart hint at JHH hadde tatt hensyn til spillernes ønske og klare korreksjoner. I følge mine kilder i Bodø var det Trond her sammen med TJ som hadde tatt initiativet til 'oppvaksmøtet' etter kampen mot Viking. Håper at dette bærer frukter framover. Men er livredd TUIL effekten, men håper virkelig at Glimt for en gangs skyld lærer.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by J I P »

Halvorsen: – Fornuftig at de ikke sparket meg
Treneren skryter av Glimt-ledelsen etter fantastisk snuoperasjon

http://www.vg.no/sport/fotball/bodoe-gl ... /23503225/
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Novi »

Er vel på sin plass å gi skryt til JHH og ledelsen for den snuoperasjonen som er gjort. Naturlig for oss utenfor å peke på JHH når det går galt, men man har klart å snu det uten den klassiske trenersparkingen. Håper klubben tar lærdom av at det gikk så steike dårlig de første rundene før man fikk ting på rett kjøl. Ingeting er bedre enn at man får kontinuitet i ledelse og trenerapparat, og jobber riktig med å bli bedre!

Og ref. artikkelen i VG: Mistenker at JHH nå tar den maratonløp-metaforen bare på kødd :P
Una mas cerveza.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Crazy horse »

Kanskje noen i klubben bør skrive ned de grepene som ble tatt og så ta det fram ved en senere anledning, der det butter i mot? Men for all del, både trenere og spillere står fram som vinnere nå og jeg må bare innrømme at det var jævlig lurt at man ikke gikk til sparken for å finne løsningen på problemene. Men framover vil jeg at det skal være mer offensive toner, og særlig til neste sesong starter. Nå ser man hvor langt det er mulig å komme med god innsats og små midler.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Garrincha »

Jeg trodde ærlig talt at vi ikke kom unna trenerskifte, men nå har hele laget, trener, styre og hele klubben reist seg som Fugl Fønix og slik situasjonen er nå, i form at at hele klubben virker så magisk sammensveiset og jobber for hverandre, er nesten litt rørende. Akkurat nå virker det som alt er mulig. Selv tapet av Badou er liksom sånn: Null problem!! Nå skal vi utvikle Konradsen.

Så i år har klubben virkelig møtt ytterpunktene.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Kesseboy »

Jeg har jo ikke lyst til å ALLTID være han som finner feil, men jeg skulle ønske jeg fikk øye på bittelitt sjølkritikk oppi det hele.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Knuta »

Enig Kesserboy. Hva gikk egentlig galt i treningskampene i år, samt de 10-13 første seriekampene, samt fadesen i cupen?. Alle sier det ble gjort endringer etter Viking-kampen. Hittil har det bare kommet noen få drypp hva dette dreide seg om. Skulle ønske at man var så ærlig at man sa at det ble gjort en del feil i vinter og vår, men sammen med trenerapparat, spillere, ledere er det tatt noen grep som har vært veldig effektive. Jeg tviler sterkt på at endringene bare kom helt automatisk av seg selv. Men bevares jeg er kjempehappy med ståa i klubben nå.
Last edited by Knuta on Tue Aug 11, 2015 5:35 pm, edited 1 time in total.
OleMathias
Posts: 25
Joined: Tue Nov 27, 2012 2:16 pm

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by OleMathias »

Personlig lurer jeg veldig på hvem Glimt har ansatt, for å få skikk på forsvaret, men som de unnlater å fortelle om til offentligheten :lol:
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by ecke »

Det er ikke, og var ikke, vanskelig å se hva som er gjort i treningshverdagen med øktene på onsdag, torsdag og fredagen. Intensivøktene er blitt intensiv! I prinsippet er det samme rammer for treningene, men de ekstra "kneppene" på onsdag og torsdag, og også på fredag, gjør en stor forskjell. Det er også åpenbart at trenerne trykker på for at spillerne skal gjøre det daglige arbeidet. Det er også oftere at JHH har kjørt spesialaktiviteter på forsvarsarbeidet, enn tidlige i år. Spillerne har selvsagt gått inn i seg selv, med både å kreve mer intensivt treningsarbeid overfor trenerne og hverandre, og spille for hverandre. Den positive spiralen har mange elementer, men det starter som alltid, med kvalitet i det daglige arbeidet. Igjen, dette har vi sett før, og det har vært løst før, og heldigvis virker/virket det også denne gangen.
Post Reply