Treningstider A-laget

Moderators: Sulliken, Larsen

liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Treningstider A-laget

Post by liverglimt »

Glimt.no melder at de vil legge ut treningstider på nett hver uke. Så da starter vi friskt med en tråd for treningstidene.

MANDAG 14.jan 11:00
TIRSDAG 15.jan 10:30
ONSDAG 16.jan 10:00 og 15:00
TORSDAG 17.jan 12:00
FREDAG 18.jan 10:00
LØRDAG 19.jan FRI
SØNDAG 20.jan FRI
@liverglimt
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Treningstider A-laget

Post by ecke »

Jeg håper at spillerne trener mer enn dette. Treningsmengde er mer ca 10 økter i uka etter "læreboka"!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Treningstider A-laget

Post by Boombadila »

Det ble vel sagt at man vil starte rolig, for å unngå belastningsskader. Men hvordan man gjør dette i praksis, det vet ikke jeg.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Treningstider A-laget

Post by J I P »

Var det ikke snakk om egentrening i helgene, ref. intervjuet med brødrene Braathen?
Med oppdaterte oversikter på glimt.no så blir det enklere for ferierende nordpå å ta seg en tur på Aspmyra for å sjekke temperaturen.

Forskjellen fra i fjor til å år som ble nevnt var vel også mer intensive treninger i år - mens det ifjor var doble økter hver dag hele vinteren.
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Treningstider A-laget

Post by Knuta »

Det var da voldsomt til treningsmengde. 6 økter i uke a 1,5 time utgjør vel ca. 9 timer. Det er vel omtrent det en 13-14 åring trener på sykkel og ski. Så akkurat en reportasje fra en 18 årig skijente fra Sortland som trente 22 timer i uka.
Trodde dette var en spøk, men for tidlig på året til å være 1.april
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Treningstider A-laget

Post by Shredd »

Dette er nå vel bare fellestreningene, kanskje attpåtil bare de i Nordlandshallen som folk kan se på.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Treningstider A-laget

Post by FSHelgeland »

Det er vel en vesentlig forskjell på fellestreninger med ball og øvrig trening. Vil tro at de både har egentrening samt annen trening sammen utenom dette.
Tippeliga 2015
jendoriluka
Posts: 516
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Treningstider A-laget

Post by jendoriluka »

Dere som mener dette er for lite trening i en startfase av oppkjøringen, må henge igjen når det gjelder fotball og trening(spør du meg, og mange ledende fysiske trenere innen fotball). De burde nok øke treningsmengde gradvis, men samtidig ikke trene så hardt at man pådrar seg skader som følge av at spillerne er for slitne.

Fotballtrening på kunstgress og langrennstrening kan ikke sammenlignes. Stor respekt for unge langrennsløpere som ofrer mye tid, men det betyr ikke at fotballspillere skal trene på samme måte.

Det virker for meg som både AB og JHH er oppdatert på trening og kjører korte, effektive, treninger med høy kvalitet framfor å trene timesvis med middels kvalitet fordi kroppen er sliten. Denne type effektiv trening forutsetter naturligvis at spillerne er konsentrerte og at treningsopplegget er nøye planlagt slik at man får maksimalt ut av treningen. Så i et intervju at det JHH ble mest imponert av under NY-oppholdet var hvor fokusert og konsentrert Thierry Henry var under trening. DET er treningskultur og noe jeg håper de klarer å opprettholde gjennom hele sesongen.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Treningstider A-laget

Post by Shredd »

Og Frank Rizzo har deltatt på kurs hos Raymond Verheijen og er opptatt av periodisering. At man ikke skal kjøre full pinne fra start av er godt innarbeidet prinsipp i periodisering.
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Treningstider A-laget

Post by Knuta »

Så vidt jeg vet så har de gode f.eks spanske lagene felles treninger 12 dager i uken. D.v.s 2 ganger pr.dag og en dag fri i uken. Det er i oppbyggingsfasen. Det er denne fasen Glimt er i nå. Vanligvis går man ned på antall treninger når det nærmer seg seriestart og harde treningskamper.
Men det er vel mulig at Glimt har sett lyset noe som foreløpig ikke jeg har sett.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Treningstider A-laget

Post by bjornage »

Det er også verdt å merke seg at vi har nærmere tre måneder med sesongoppkjøring mens de andre europeiske ligaene kun har halvannen måned, noe også trenerne kommenterte under oppstarten deres forrige uke.
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Treningstider A-laget

Post by ingen87 »

Forskjellig vi supportere skal synse og mene noe om ;) Hadde det vært i slutten av februar, ville jeg kanskje reagert på manglende fellestreninger, men midt i januar?
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Treningstider A-laget

Post by Trapattoni »

For noen år siden var en gruppe trenere fra Tromsdalen på studietur i Manchester. Det de først og fremst merket seg på ManU's treninger var hvor fokuserte de aller beste spillerne (Ronaldo/Rooney) var. Ingen dødpunkter, bare full konsentrasjon på relativt korte økter.
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Treningstider A-laget

Post by Ville Lehtinen »

Knuta wrote:felles treninger 12 dager i uken..
Image
Glimt1916
Posts: 5639
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Treningstider A-laget

Post by Glimt1916 »

Shredd wrote:Og Frank Rizzo har deltatt på kurs hos Raymond Verheijen og er opptatt av periodisering. At man ikke skal kjøre full pinne fra start av er godt innarbeidet prinsipp i periodisering.
Jeg skal ikke blande meg for mye inn i denne diskusjonen, men det er ganske morsomt å følge Verheijen på twitter. Han sier i hvert fall det han mener uten å legge noe mellom :) Høydepunkter var blant annet når han kalte Harry Redknapp for en dinosaur og kalte Roy Hodgson "Jurassic park at international level".

Men han har nevnt dette med tid og intensitet de siste dagene :
Watched several training sessions in Dubai this week. Can't believe the old fashion training methods of these Russian Premier League teams.
Most (fitness) coaches from former Soviet countries still believe low intensity, long distance, one tempo running is beneficial for players.
Hopefully, in the near future, coach education in the former Soviet countries will be updated so coaches learn the modern training methods
Lots of people say they have 30 years experience in football. But they do the same thing every year so they only have 30 x 1 year experience
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Treningstider A-laget

Post by Cheese Smirnoff »

Lots of people say they have 30 years experience in football. But they do the same thing every year so they only have 30 x 1 year experience
Det der tror jeg er mye sannhet i. Det er nok mange trenere der ute som har vært spillere på 90-tallet og tror de kan gjøre det samme som deres trenere gjorde med like stor suksess. Henning Berg?
User avatar
glimtpia
Posts: 2858
Joined: Tue Aug 16, 2005 7:11 pm
Location: Egentlig Steigen<3|| Men holder hus i Bodø!

Re: Treningstider A-laget

Post by glimtpia »

Må bare si at det er jo utrolig at glimt tar slik tak og har planer om å legge ut treningstider hver uke, på hjemme sida. Ble veldig positivt overrasket da jeg leste dette. Men det gjenstår å se om dette blit fulgt opp. Men jeg liker at det er litt aktivitet på sida!! :rock
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Treningstider A-laget

Post by ingen87 »

Nå er det glimt.no det er snakk om.. Jeg gir de 4 uker, og så tror jeg det er stopp :)
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Treningstider A-laget

Post by Crazy horse »

Der tenker vi likt, Ingen. Vil bli meget glad om den hjemmesida kommer seg opp på føttene på et ordentlig vis, men det begynner å bli en del prosjekter som har strandet etter kort tid. Hva var det Persson pegynte med på den gamle sida til Glimt, noe slags blogglignende saker, som det kom en to-tre innlegg på, så var det slutt.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Treningstider A-laget

Post by bjornage »

Syns å huske det var snakk om at Åssa hadde en slags blogg med diverse oppdateringer på Ranheims hjemmesider i fjor. Forhåpentligvis er det ikke for mye å be om at han gjør det for oss nå.
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Treningstider A-laget

Post by ingen87 »

Han hadde det i Alta IF ihvertfall. Brutke å være innom å lese :)
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Re: Treningstider A-laget

Post by liverglimt »

Ukas treningstider:

MANDAG 21.jan 11:00
TIRSDAG 22.jan 10:30
ONSDAG 23.jan 10:00 15:00
TORSDAG 24.jan 12:00
FREDAG 25.jan 10:00
LØRDAG 26.jan FRI
SØNDAG 27.jan KAMP Glimt - Harstad 16:15
@liverglimt
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Treningstider A-laget

Post by J I P »

Hvordan er treningstidene for Glimt i påsken?
Og er alle treningene på Aspmyra?
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Treningstider A-laget

Post by ecke »

JHH opplyser om treningstidene på Aspmyra i påsken:

mandag kl. 10.15-12
tirsdag fri
onsdag fri
torsdag kl. 14.00 (15.00) - litt usikkert
fredag kl. 10.15-12.00
lørdag kl. 10.15-12.00
søndag kl. 10.15-12.00
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Treningstider A-laget

Post by J I P »

Takker :D
Post Reply