Tippeligaen 2014

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2014

Post by Cheese Smirnoff »

Hva lyktes Kåre med på overgangsmarkedet? Og hvilke spillere hadde en positiv utvikling under han? Jan Derek bytta seg selv ut en kamp, uten at Kåre hadde en erstatter klar. Thiago Martins ga opp som fotballspiller og Stig Johansen ble hentet inn for å tvinge Kåre til å ta grep. (Han brukte Thomas Rønning som venstreving mot Mikael Lustig på Lerkendal i 2009). Når han ikke taklet tilstandene i Glimt lurer jeg på hva han skal gjøre i en stall full av "sterke personligheter" i RBK.

Jeg har ingenting imot Kåre Ingebrigtsen, og han har jo hatt relativ suksess i Viking sammen med Jonevret. Men som Glimt-trener gjorde han ikke mye for ettertiden, og det tror jeg ikke han gjør i RBK heller. Jeg har Perry som en sterkere hovedtrener enn Kåre.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Tippeligaen 2014

Post by mortsto »

Kåre gjorde det bra når ting gikk på skinner, og gjorde ingen ting riktig når ting butta i mot. Greit nok at Glimt sleit økonomisk, men skal en være trener for en selgende klubb, så må en ha teft når det gjelder både å hente inn erstattere samt utvikle egne spillere. Vikestad og Oduro inn? Stefan Johansen gratis til Godset? Noen som husker hvordan Kåre sto tafatt på sidelinja med hendene i lomma og aldri brukte kjeft? Som aldri klarte å snu en kamp til vår fordel? Som fremsto som sutrete i media, og hadde en helt annen oppfatning av hvordan kampene hadde vært, og gang på gang beskrev klare tap som uflaks og marginer i mot? Tenk på hvor glade vi var da Cato Hansen tok over. For han klarte i det minste å dirigere spillerne på matta, og klarte ihvertfall å snu noen(!) kamper hvor vi lå under mot lag fra distriktsnorge. Greit å ikke ha det beste rammeverket rundt seg, men Kåre mangla det aller meste som en god trener skal ha. Jeg har ingen tro på at han skal snu den negative trenden i Rosenborg, og tror han får den brutale virkeligheten rett i trynet her i Trondheim. Les trenertråden etter dagens pressekonferanse, og tenk dere Kåre som hovedtrener i en klubb hvor supporterne ikke mener at andre nordmenn enn Trond Sollied er en verdig trener, og som seriøst mener at laget fortsatt hører hjemme i Champions League. Nå skal han erstatte Chibuke, Bille og Gamboa.
Last edited by mortsto on Tue Jul 22, 2014 7:51 am, edited 1 time in total.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Tippeligaen 2014

Post by Kesseboy »

Jo mer jeg tenker på det -- er Kåre 'the fall guy' her?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Tippeligaen 2014

Post by Garrincha »

På kort sikt, ut sesongen, kan det kanskje gå bra. Spesielt hvis han får en god start. RBK-supporterne kommer nok til å vise han tålmodighet siden de vet han er der kun i en overgangsperiode. På lengre sikt så har han ikke sjangs.

Rosenborgs største problem for øvrig, er endel av supporterne. De er urimelig kravstore, de er sutrete og de setter til en hver tid opp nåværende trener mot Nils Arne Eggen (som det er tilnærmet umulig å overgå), og da er man jo dømt til å mislykkes.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Tippeligaen 2014

Post by mortsto »

Kesseboy wrote:Jo mer jeg tenker på det -- er Kåre 'the fall guy' her?
Nå har jo Hoftun også lagt hodet på blokka, så kanskje det er Koteng som ser muligheten for å slå to fluer i en smekk her. Synes Perry kom best ut av det i går da han poengterte at 11(?) trenere er evaluert bort iløpet av omtrent like lang tid, og at de som evaluerer bør se seg i speilet. Men hvordan få et styre i en fotballklubb til å innse at de sannsynligvis er det største problemet?
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Tippeligaen 2014

Post by Novi »

Ja, man så jo hvordan Perry ble mottatt. Og nå har de pekt ut Hoftun som kjernen til alt vondt i klubben - hvordan ser de på ham som assistent? Det vitner jo forsåvidt om rimelig tunnelsyn hos supporterne når en klubb med slik trenerhistorikk liksom skal komme seg tilbake på sporet ved å kvitte seg med én mann.
Una mas cerveza.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Tippeligaen 2014

Post by Novi »

mortsto wrote:
Kesseboy wrote:Jo mer jeg tenker på det -- er Kåre 'the fall guy' her?
Nå har jo Hoftun også lagt hodet på blokka, så kanskje det er Koteng som ser muligheten for å slå to fluer i en smekk her. Synes Perry kom best ut av det i går da han poengterte at 11(?) trenere er evaluert bort iløpet av omtrent like lang tid, og at de som evaluerer bør se seg i speilet. Men hvordan få et styre i en fotballklubb til å innse at de sannsynligvis er det største problemet?
In all fairness så sier Koteng at Perry ble ansatt for raskt (2 ukers evaluering), og at de skal nå bruke 4-5 mnd på neste trener. De har jo heller ikke dritt seg ut med alle treneransettelsene - Hamrén var jo en glimrende trener.
Una mas cerveza.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5654
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 357 times

Re: Tippeligaen 2014

Post by poteten »

Kåre blir en ypperlig trener for RBK - så lenge de ikke møter motgang. Og det gjør jo RBK som kjent aldri.

I tillegg kan Kåre sin 433, noe som også er utmerket for RBK - de har jo som kjent flust av 433-spillere i klubben.

Ai ai ai.


For Kåres del, håper jeg dette går bra.
Kritisk
Knuta
Posts: 10049
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Tippeligaen 2014

Post by Knuta »

Så jo Mini uttalte på TV2 i går at Kåre hadde suksess i Glimt og trente laget opp i tippeligaen. Han overtok et lag som Kenta/Hoftun hadde fått opp i tippeligaen. Første året han trente Glimt i tippeligaen hadde vel Glimt den beste stallen siden 2003. Flaust med spillertyper som Bjarnarson, TO, Runar osv osv. Det var et topplag.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Tippeligaen 2014

Post by Crazy horse »

Så også intervjuet med Mini. Det RBK har gjort nå ligner litt på slik det var i Glimt før JHH. De ønsker seg så inderlig en trener som kjenner klubben godt fra før, og som kjenner spillerne. Derfor ble Hoftun assistent, for han kjenner spillerne.
Det er for mye rot i RBK, for mange som bestemmer, for mange som har en viktig rolle. Nils Arne var en sjef med stor S (og stor kjeft også), Dagens RBK-trenere får bare utdelt litt makt, og må jo føle at de er der på nåde.
RBK lykkes først om noen år, tipper jeg.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Tippeligaen 2014

Post by Novi »

De vil ikke lykkes før Trond Sollied har vært trener og gjort det rævdårlig, slik at folk kan slutte å gnåle om å få han som trener hver_jækla_sesong. Først da kan de kanskje komme ut av "klubben som har spilt CL flest år på rad"-boblen som de befinner seg i.

Er forøvrig en sak at supporterne er totalt uten fotfeste i virkeligheten, men det er enda dårligere lederskap som ikke klarer å justere seg etter tingenes tilstand.
Una mas cerveza.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Tippeligaen 2014

Post by bjornage »

Rart det som foregår i RBK. Det virker som at ambisjonen om å være best er prioritert ned, men at det først og fremst skal være "sånn som før" og med gjenkjennelig RBK-identitet fra tiden da de var gode. Dernest skal de vinne. Hvorfor er det ikke motsatt? Det virker å være total aversjon mot nytenking, og Eggen-spøkelset der henger fremdeles over dem og knebler alle som vil forsøke å oppnå suksess på en annen måte enn det Eggen gjorde på 90-tallet. Hamren lyktes forøvrig han tenkte utenfor RBK-boksen, og både Jønsson og Perry forsøkte å gjøre det uten å ha styrken til å få det til. Så lenge det tenkes i de samme baner er det ingen som trenere som vil være i stand til å levere suksess med RBK. Hamren-typene har de ikke råd til lengre, og uten Champions League-pengene er ikke RBK like attraktive for trenere og spillere som de var på den tiden.

Jeg forsøkte ikke å "renvaske" Kåre Ingebrigtsen i det forrige innlegget mitt, men jeg syns likevel en del av kritikken var hard. Ting ville kanskje ikke vært så veldig annerledes, men tror de aller fleste ville slitt med å få ting til å funke på banen med alt det utenomsportslige som foregikk, og har vondt for å tro at han ville hentet de spillerne han hentet om det var midler til å handle på en høyere hylle. Enig med Kesseboy at han virker litt som en "fall guy". Et kortsiktig og lettvint alternativ for de som higer at "gammel-RBK". Bare synd at stallen ikke er tilpasset 4-3-3 og at RBK må selge unna for å berge økonomien. Bruttern er dømt til å feile om suksess er kravet. Snakker vi nytt millionbud på Trond Olsen eller? 8)
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2014

Post by Cheese Smirnoff »

Novi wrote: De har jo heller ikke dritt seg ut med alle treneransettelsene - Hamrén var jo en glimrende trener.
Allikevel var mannen mislikt i Trondheim fordi han ikke spilte 4-3-3 og hadde en for solid spillestil. Kravet om en 4-3-3-mann var stort etter at han dro til Sverige. Etter Hamrén har klubben forfalt både sportslig og moralsk. Dét er det styret som alene har skylden for.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Tippeligaen 2014

Post by Crazy horse »

Da Kåre var i Glimt var det virkelig nedgangstider. Han hadde liten mulighet til å investere i laget, det får unnskylde ham litt. Vet ikke om han får så mye å bruke i RBK heller.
Fotball er nesten alltid morsomt
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2014

Post by Cheese Smirnoff »

Det som kanskje skremte meg mest i Kåre-perioden var det som kom fram etter Oduro dro sin vei og klagde på behandlinga han fikk i Glimt. Kåre svarte vel noe lignende som at å inkludere spillere i laget ikke var hans oppgave. Han mente at Oduro på prøvespill og etter overgangen var to forskjellige spillere (god, så dårlig). Det falt han tydeligvis ikke inn at det lå noen sammenhenger der. Hele den saken vitnet om en svak leder. Det er mulig Kåre Ingebrigtsen er en god trener i en klubb med store ressurser, men han er ikke en som får mye ut av lite.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Tippeligaen 2014

Post by Crazy horse »

Ser i dagens Adressa at Kåre får midler til å styrke stallen. Jeg må si at jeg nesten synes litt synd på ham, der han leder sin første trening: Nils Arne har møtt opp for å bivåne treninga, med armen i fatle ("Legenden", står det i i bildeteksten).
Roar Strand er også på besøk på treninga. Han sier at han allerede ser store likhetstrekk fra storhetstida på 90-tallet i måten Kåre leder treninga på. "Kåre virker klar og tydelig", sier han.
Og det er vel nettopp det det handler om i RBK: Ikke framtida, med framtidsretta fotball, men storhetstida på 90-tallet. Det er vanskelig å gjenskape fortiden, mye vanskeligere enn å skape framtiden.
Fotball er nesten alltid morsomt
Knuta
Posts: 10049
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Tippeligaen 2014

Post by Knuta »

Det hele er jo tragisk. Måten RBK spilte fotball på 90-tallet ble etter hver avslørt og flere og flere lag forstod hvordan RBK skulle slås. Virker som at man i Trondheim ikke har forstått at fotball-spillet har endret seg radikalt de siste årene. Hamren forstod dette og prøvde å gjøre RBK til et moderne lag og det endte også med seriemesterskap. Men folkene i barteland var ikke fornøyd med dette de ville se fotball slik den ble spilt under Eggen. Det har de fortsatt med og så lenge alle 'likene i skapet' stadig dukker opp på Lerkendal ser jeg ikke særlig lyst på RBK's fremtid.
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Tippeligaen 2014

Post by mortsto »

Cheese Smirnoff wrote:Det som kanskje skremte meg mest i Kåre-perioden var det som kom fram etter Oduro dro sin vei og klagde på behandlinga han fikk i Glimt. Kåre svarte vel noe lignende som at å inkludere spillere i laget ikke var hans oppgave. Han mente at Oduro på prøvespill og etter overgangen var to forskjellige spillere (god, så dårlig). Det falt han tydeligvis ikke inn at det lå noen sammenhenger der. Hele den saken vitnet om en svak leder. Det er mulig Kåre Ingebrigtsen er en god trener i en klubb med store ressurser, men han er ikke en som får mye ut av lite.

Det var absolutt ikke slik Kåre ordla seg ang Oduro.
http://www.aftenposten.no/100Sport/fotb ... 89sN8Y4Wig

"- Akwasi virket sosial og utadvendt da han var her på prøve. Siden da har han ikke vist særlig initiativ til å ha kontakt med de andre i spillergruppa. Spillere gir deg kontakt hvis du viser at du selv er interessert i å ha det, forteller han."

Jeg hadde litt kontakt med en spiller som var i klubben på den tida, og han sa at Oduro ikke gjort mye for å bli likt av medspillerne sine. Oduro har for øvrig spilt belgisk tredjedivisjon etter at han dro, så han kan nok sies å være et solid bomkjøp av Glimt.

Med tanke på at vi har folk fra "hele verden" i klubben, og som synes å trives godt, så kan det vel også hende at Glimt har mer fokus på å støtte spillere som kommer utenfra
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Tippeligaen 2014

Post by mortsto »

http://www.nrk.no/sport/fotball/_-utopi ... 1.11843666

På RBKweb er tonen som dette:
"Vår nye hovedtrener skal være en som utvilsomt blir ansett som den mest respekterte treneren i Tippeligaen. Motstandere skal tenke "shit, nå begynner det igjen". Media skal føle en slags motvillig beundring. Spillerne skal kjenne sommerfugler i magen, som om de skal få være med på noe stort. Supporterne skal fylle stadion på åpningskampen, sulteforet på forventninger som vi er."
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2014

Post by Cheese Smirnoff »

Det er jo en leders oppgave, spesielt i en prestasjonsgruppe, å få spillerne til å være et lag. Det Kåre i praksis uttalte var at inkluderingen i gruppa var Oduros ansvar alene. At man som utenlandsk spiller som ikke snakker engelsk spesielt godt er det vel ikke overraskende at man trenger ekstra backing for å lykkes sosialt. Særlig den situasjonen Glimt var i da, var det viktig at alle i troppen kunne bidra på best mulig måte. Kåre hentet han og sa han var en god spiller på prøvespill, så at han viste seg å være en flopp er ikke akkurat til hans forsvar.

Heldigvis har Glimt både før Kåre (spesielt Miller og Brenes) og etter (Badou, Sané) vært flinke til å inkludere utenlandske/fremmedkulturelle spillere, så det er, og har vært, flinke folk i klubben på det området.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Tippeligaen 2014

Post by Novi »

Nordlie's pressekonferanse etter ansettelse i Sandnes Ulf:
http://www.vg.no/sport/sandnes-ulf/nord ... /23260031/

Flink å prate for seg og gjøre seg forstått. Han lykkes nok igjen med å redde et lag fra nedrykk :-)
Una mas cerveza.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Tippeligaen 2014

Post by Novi »

http://www.an.no/sport/article7495387.ece

Noen som har lyst til å trene RBK, eller? Fin timing :)
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10049
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Tippeligaen 2014

Post by Knuta »

Glimt sløser ofte med sjanser og det er udyktighet. I dag en men TO, to med Dane, to med Badou. Det var hundre prosent sjanser. Men nå har jeg sett Brann i andre omgang mot Viking. Tror faktisk Brann hadde 10-15 opplagte sjanser. Syntes nesten litt synd på laget. Glimt er i den situasjonen at vi møter både Brann og Sandnes hjemme. Nå tenker jeg på kval.plass som akkurat nå er det mest realistiske å håpe på. Er imponert av JHH som stadig holder humøret og positiviteten oppe i motsetning til meg.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Tippeligaen 2014

Post by Crazy horse »

Glimt har 13 kamper igjen. Kan, selv nå, ikke se at vi ikke skal klare å ta 12-15 poeng på de resterende kampene. Det er greit at vi har mye motgang, men vi produserer sjanser, men sløser med dem. Vi er ikke helt tafatte før ballen skal settes i nota. Vinner vi en, vinner fort både to og tre, når vi har fått litt selvtillit.
Det er klart vi kan rykke ned, men jeg legger meg ikke nedpå og gir opp nå. Hadde jeg derimot vært Ulf-fan så hadde jeg vært mer usikker. 10 poeng på 17 kamper er stygt og det lukter nedrykk lang vei, selv med Tom Nordli.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Tippeligaen 2014

Post by Novi »

Er for galt om man gir opp nå. Etter så mange tap og dårlige prestasjoner på rad blir man litt tatt av følelsene og historieløs. Men andre lag har hatt det værre og klart seg - Sarpsborg hadde vel 8 tap på rad i fjor, sa dem? Vi ligger fortsatt greit til, men trenger å få opp intensiviteten i forsvarsspillet. Fremover var det langt bedre i går, så poengene vil nok komme.

Er mye udugelighet i andre lag bak oss. Det som er skummelt er at et så stort lag som Brann er et av lagene bak, samt at Sandnes nå har Nordlie som trener.
Una mas cerveza.
Post Reply