Aspmyra Stadion

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Aspmyra stadion

Post by Neko »

Det lurer jeg også på. Da jeg var på Åråsen sist slo det meg et at et lukket stadion av den typen, eventuelt i litt mindre utgave, ville vært ideelt. Nordlandsbanen ville i alle fall vært et fantastisk navn. :lol: :mrgreen:
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Aspmyra stadion

Post by eidurgud »

Bildene Neko kom med er fra prosjektet om å få EM til Norge/Sverige i 2016, og de planene er skrinlagte for mange år siden.
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Aspmyra stadion

Post by ecke »

mortsto wrote:
ecke wrote:Jeg tror at ulike aktører heller ser for seg en ny stadion. På kort sikt skjer det ingen nye utspill for renovering av Aspmyra.
Bare fremhever eckes sitat fra i fjor. Hvor sannsynlig vil det være å bygge nytt?
Med utbyggingspotensiale til fire etasjer i sør og nord vil det overraske meg om ikke noen snart finner "veien gjennom" til utbyggingsmuligheter på Aspmyra.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Aspmyra stadion

Post by Novi »

Er det så god fart på næringslivet i Bodø at det er et marked for slike lokaler på Aspmyra? Hvordan står det til med næringslokaler generelt i byen? Ved en helt ny stadion ser jeg for meg at det er mer attraktive lokaler, men det må jo være et marked. Her i Trondheim er det plenty med ledig fra før, f.eks.
Una mas cerveza.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Aspmyra stadion

Post by FSHelgeland »

Med ny flyplass - Ny by prosjektet i tankene så blir jo Aspmyra ideelt beliggende midt mellom dagens sentrum og den nye bydelen. Jeg er overbevist om at dere i Bodø vil få dette til og at Bodø vil se en formidabel vekst de neste årene. Når flyene kan lande nesten midt i byen og med de mulighetene som åpner seg så tror jeg på en lysende fremtid for lokomotivet vårt- Bodø. Så jeg er enig med ecke her, rart om ikke noen ser potensialet her.
Tippeliga 2015
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra stadion

Post by Knuta »

Det er vel mange næringslokaler som står ledige i Bodø som de også gjør i resten av landet. Bygg ut Aspmyra men ikke tenkt på næringslokaler.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10714
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Aspmyra stadion

Post by liverglimt »

Det er vel Kjell Lorentsen som bestemmer om det blir utbygging eller ikke. Han gir neppe noe mer til klubben uten å få noe igjen.
@liverglimt
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Aspmyra stadion

Post by Trapattoni »

Å bygge ut Aspmyra uten næringslokaler? Noen som har et forslag om hvor de pengene skal komme fra?
Last edited by Trapattoni on Tue Apr 19, 2016 5:22 pm, edited 1 time in total.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Aspmyra stadion

Post by mortsto »

eidurgud wrote:Bildene Neko kom med er fra prosjektet om å få EM til Norge/Sverige i 2016, og de planene er skrinlagte for mange år siden.
Vet du noe om planene videre?

Klart en må ha næring eller eiendom om en bygger ut. Med en prislapp på 20-30 mill finansierer du ikke den slags med inngangspenger til en 1200-1500 tilskuere på Glimtkampene.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Aspmyra stadion

Post by eidurgud »

Vet ikke noe om videre planer, mortsto. Regner med noen har planer, og de kommer nok til overflaten før eller senere.
ingen87
Posts: 7039
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Aspmyra stadion

Post by ingen87 »

Bodø kommune kom jo i desember 2013 oppstartsmelding om reguleringsarbeid på Aspmyra. Dette har ingenting med EM-søknaden å gjøre.

I oppstartsmeldinga står det følgende:
Aspmyra AS ønsker å bygge ny tribune med tak der det i dag er løpebane og ett kontor- og næringsbygg og
tilhørende parkering der tribunen står i dag. Nybygget vil få en BRA på ca 8500 m2. I vest vil dagens
regulering videreføres med mindre justeringer slik at eksisterende bygg kan forlenges nordover. Tilkomst og
kjøremønster blir et tema i planarbeidet, og det er aktuelt med ny tilkomst fra Hålogalandsgata. Den delen av
planområdet som direkte berøres av tiltaket er markert med skravur på vedlagt kartskisse. Foreløpige
illustrasjoner av tiltaket er vedlagt. Illustrasjonene vil bli bearbeidet videre, men gir et inntrykk av tiltakets
volum og plasserin
Førr Evig!
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Aspmyra stadion

Post by eidurgud »

Det stemmer at meldingen kommunen kom med ikke har noe med EM-søknaden å gjøre. Bildene i linken du kom med er ikke de samme som Neko la ut, ingen87.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Aspmyra stadion

Post by mortsto »

Skal bli interessant å se om det blir noe diskusjon rundt plassering med Ny by, ny flyplass.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Aspmyra stadion

Post by bjornage »

Plass nok til ny stadion er det ihvertfall, men om det finnes penger til det er en annen sak.
kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Re: Aspmyra stadion

Post by kimbo »

Er vel ikke behov for det, heller riv gamle Nordmegler, bygg en langside litt høyere enn SKS, med tak, og bygg tak på SKS.
Etter det kan de røske bort setene på SKS og sette opp bølgebrytere, så kan SKS erstatte J-feltet som en ren supportertribune ;)
Positivitetsmafian
kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Re: Aspmyra stadion

Post by kimbo »

Det blir en mindre ombygging på J-feltet førstkommende tirsdag kl 17, seter skal fjernes og nye trinn skal bygges, møt opp.
Positivitetsmafian
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Aspmyra stadion

Post by Vegard »

Løsningen til Stabæks nye arena burde vel kunne gjennomføres i Bodø også?

http://www.aftenposten.no/100Sport/fotb ... 4648b.html
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Aspmyra stadion

Post by Neko »

Fortsatt bare 3 tribunesider? Hm. :tenk

Vil heller ta runde hjørner med seter hele veien rundt (vindtett, kremt kremt), og kompensere med litt lavere tribuner. Hvis vi først skal drømme oss bort, se på denne skjønnheten med litt under 4000 sitteplasser :)

http://assets.inhabitat.com/wp-content/ ... ts-161.jpg
http://kulturaonline.hu/tarhely/kepek/p ... nepseg.jpg

Forresten: Hva er den optimale kapasiteten for Glimt, egentlig? 8001 er vel grensen for UEFA-kamper, men er det i overkant mye til daglig? Med 6000 kan vi selge ut en 17. mai-kamp mot TIL (2015). Virker som de best besøkte kampene mot TIL og RBK ellers i året ligger i overkant av 5000 (f.eks. RBK 2014) når de ikke spilles midt i juli.

På den annen side, med "ny by - ny flyplass" er det jo greit å ha litt plass å vokse i, så 8000+ er kanskje ikke helt gærnt på lengre sikt, gitt at andelen innbyggere som går på kamp ikke faller nevneverdig fra dagens nivå.
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Aspmyra stadion

Post by Vegard »

Neko wrote: Thu Apr 27, 2017 2:19 pm Fortsatt bare 3 tribunesider? Hm. :tenk
Nå tenkte jeg spesielt på forretningmodellen (sport/kommersielt), men det skjønte du vel :wink:
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Aspmyra stadion

Post by mortsto »

Den ungarske stadion der er noe av det flotteste jeg har sett. Tenker at kapasiteten til Aspmyra er omtrent som den bør være. Ofte er det halvtomt, men vi ser de siste årene at kamper mot TIL, RBK og der det er litt ekstra rundt som skjer, så kommer det langt fler enn den harde kjerne. Hvis grensen for å spille E-cup er 8001, så bør et evt nytt stadion bygge for det. Sånne kamper er langt unna, men vi har allerede spilt en E-cupkamp for mye på Lerkendal fordi Aspmyra ikke holdt mål. En oppgradert versjon av Fosshaugane Campus (5500 tilskuere) er det vi bør sikte etter.

EDIT: Husker jeg så AZ spille semifinale i UEFAcupen med en stadion som tok 8900 tilskuere i 2005 eller så. Det er imponerende.

EDIT2: Nå flommer det jo over av sentrumsnære leiligheter i Bodø for tiden, men hva med å sette opp en ny gammeltribune hvor idrettskretsen eller det nye toppidrettsgymnaset leier næringsdelen?
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra stadion

Post by Knuta »

Aspmyra som den er i dag er ukoselig, ikke vern mot vind. Rett og slett en stygg arena. Jeg tror dersom vi hadde fått en intim arena med tette tribuner med plass til max 8000 ville snittet på kampene øket betraktelig, også med en storskjerm eller to som fungerte som de skal og med en lun atmosfære.
User avatar
Mr Bean
Posts: 2708
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Aspmyra stadion

Post by Mr Bean »

Hver gang "Aspmyra stadion" dukker opp, så tror jeg at NÅ er det kommet nytt ang utbygging/modernisering av stadion .... NOT .. :(
:lol: :lol:
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
ingen87
Posts: 7039
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Aspmyra stadion

Post by ingen87 »

Neko wrote: Thu Apr 27, 2017 2:19 pm På den annen side, med "ny by - ny flyplass" er det jo greit å ha litt plass å vokse i, så 8000+ er kanskje ikke helt gærnt på lengre sikt, gitt at andelen innbyggere som går på kamp ikke faller nevneverdig fra dagens nivå.
Problemet er at den relative andelen tilskuere som drar på kamp synker i takt med befolknignsveksten i Bodø. Jeg gjorde et regnestykke på Glimtforum på Facebook (litt moderert mtp geografisk utstrekning og nye tall som jeg fant). Der jeg konkluderte med at vi skulle hatt 12 092 i snitt på kampene, dersom en like stor andel av dagens befolkning hadde dratt på Aspmyra, som andelen i 1977.
Den 31. desember 1976 bodde det 32 524 (31096 i Bodø og 1428 i Skjerstad) innbyggere i det som idag regnes som Bodø kommune. Ifølge denne artikkelen: https://www.an.no/glimt/tilskuerboom-og ... -33-753882 var det i 1977 et tilskuersnitt på 7700 på Aspmyra. Det tilsvarer 23,7 % av innbyggerne. Med dagens innbyggertall tilsvarer dette et snitt på 12092 tilskuere.

Idag bor det 51 022 innbyggere i Bodø. I 2016 hadde vi et snitt på 3668 tilskuere. Dette tallet inkluderer to jubileum der det ble gjort forsøk på å sette ny tilskuerrekord på "nye Aspmyra". Trekker man fra disse kampene var snittet ifjor på 3072. Likevel føler jeg at "stuntene" må regnes med. I snitt gikk 7,2% av Bodøværingene på kamp i 2016. Tilskuersnittet i 2016 blir kunstig høyt siden det er en del ubenyttede billetter i omløp som regnes med i tilskuersnittet. Disse vil jo ikke "fylle opp tribuna" og gjøre den mer intim. Tror ikke det var slike sesongkortordninger i 1977?

Ifølge SSB estimeres det at Bodø skal ha et innbyggertall på 57 222 innbyggere i 2030. Dersom vi forutsetter at 7,2 % av Bodøværingene fremdeles drar på kamp tilsvarer dette 4120 tilskuere. I 2040 er det estimert at Bodø har 61 071 innbyggere noe som gir 4397 tilskuere i snitt.

I disse regnestykkene ligger det hundrevis av feilkilder, TV-kamper, offentlig kommunikasjon, tilskuere fra Indre-Salten, etc..

Likevel: Statistikk er morsomt! Dette kan selvfølgelig ikke brukes til noe som helst, men setter ting i perspektiv.


Bodø bare øker og øker, men tilskuertallet blir i beste fall stående stabilt (heller nedadgående kurve der, spesielt hvis man ser det relativt i forhold til befolkningsveksten.). Jeg er enig i at en stadion må sees i sammenheng med Ny-By-Ny-Flyplass prosjektet, og man må være fremtidsretta om man skal bygge nytt. Men en fornuftig kapasitet er vanskelig å spå når så få tilskuere finner veien til Aspmyra. I 2040 kan bli alt fra 4397 eller kanskje er vi tilbake til 1977 nivå med et snitt på 14 473 tilskuere? :D Jeg tror ihvertfall ikke det blir færre enn 4397 på Aspmyra i 2040!

Jeg er også enig med Knuta som har lurt seg i mellom her. En tettere stadion, med bedre fasiliteter (tilpasset 2017 og ikke 1977) vil nok kjapt gi utslag i årlig tilskuersnitt. Maks 8000. Tette tribuner. Mer lunt og mer intimt. Tribune nærmere banen. Bedre storskjermordninger. Ålesund spratt fra 6617 på Kråmyra i 2003 til 10 561 på Color Line i 2005, men er nå tilbake på 6369 i 2016.
Last edited by ingen87 on Fri Apr 28, 2017 9:49 am, edited 1 time in total.
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7039
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Aspmyra stadion

Post by ingen87 »

Mr Bean wrote: Fri Apr 28, 2017 9:23 am Hver gang "Aspmyra stadion" dukker opp, så tror jeg at NÅ er det kommet nytt ang utbygging/modernisering av stadion .... NOT .. :(
:lol: :lol:
Samme her! Kjenner alltid en optimisme når tråden dukker opp øverst!
Førr Evig!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10714
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Aspmyra stadion

Post by liverglimt »

@Ingen87, er det virkelig så lite kreativitet blant Facebookerne at det heter "Glimtforum"?

Jeg ønsker meg en innendørs stadion med 8000 tilskuere, så er værdebatten lagt død! :)
@liverglimt
Post Reply