Plan B

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Plan B

Post by Novi »

Playmaker wrote:Ser også gjerne Saltnes på høyreback. Litt alfa omega.
Du mener hipp som happ? :)
Una mas cerveza.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Plan B

Post by Novi »

Når man begynner å komponere egne lag med Olsen på MIDTBANEN, ja da vet man at det er desperasjon blandt supporterne! :D Man kan da ikke være så historieløs at man tror han vil løse det bedre på Glimt enn hva han fikk til i LSK og RBK på den posisjonen. Mannen kan løpe og skyte - på sitt beste gjør han det som en av norges beste, men han har yderst lite annet å spille på.
Una mas cerveza.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Plan B

Post by mortsto »

Kesseboy wrote: Jeg mener nå, ut fra mine kunnskaper om situasjonen, at Glimt ikke har midtbanepersonell til å spille 4-3-3 på Glimt-måten. Det svir.
Kan du utdype? I mine øyne har Glimt Glimt en godt balansert midtbanetrio. Et anker, en offensiv kreativ, og en boks til boks. Jeg tenker at dette er tre spillere som i teorien utfyller hverandre bra, men ser jo at dette ikke funker i praksis, i hvert fall ikke i de siste kampene. Allikevel lurer jeg på hvordan du mener en midtbanetrio i 4-3-3 bør se ut?
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Plan B

Post by Knuta »

En midtbanetrio i et 4-3-3 krever enorm løpskapasitet og forflyntingsevne. Det er kun TJ som har dette, men han sliter derimot veldig med teknikken og pasningene. ODD som er det mest typiske 4-3-3 laget i Norge har noen fantastiske arbeids og løpsmaskiner på midtbanen.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Plan B

Post by mortsto »

Tja. Runar Berg og Tom Kåre Staurvik hadde vel ikke akkurat enorm løpskapasitet eller enorm forflytningsevne? Kan ikke akkurat se hvem som har hatt det hos oss før bortsett fra Andre Hanssen (løpskapasitet) og til tider Christian Berg (forflytningsevne).
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Plan B

Post by Knuta »

Det sier vel seg selv at dersom du har en Badou som 'jukser' i løpende og en Chatto som beveger seg lite får midtbanen store problemer med lag som spiller 4-5-1 som Stabæk gjorde i andre omgang. Glimt fikk vel nesten ikke låne ballen på midtbanen. Det samme så vi i kampen på Nadderud i vår. Vi så det også veldig tydelig mot ODD som hadde en midtbanetrio som løp Glimt i senk forrige helg. Jeg mener det er greit at vi kan ha et 4-3-3 som utgangspunkt, men det er livsfarlig for et lag å 'låse' seg fast til en formasjon nesten for enhver pris.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Plan B

Post by mortsto »

Helt enig. Men jeg tror allikevel vi har en helt grei 4-3-3-midtbane, som pr i dag ikke funker. Jeg har tro på at det er små justeringer som skal til, og at JHH kan veilede Chatto og Badou, slik at dette funker bedre i kampene som kommer.
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Plan B

Post by eiriksin »

Ut med Jacobsen og inn med Karlsen som 1/2 sentrale syns jeg kunne være forsøket verdt å teste ut.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Plan B

Post by Sven-Rune »

Fra dagens reportasje i an vedr. økt terrorberedskap: "Videre sier han at det kan være aktuelt å sette inn ekstra mannskap i forbindelse med Bodø/Glimt-kampen på Aspmyra på søndag. "

Kan det være skuddtrening og bevæpning av forsvaret det her er snakk om?
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Plan B

Post by mortsto »

Herregud. Ja sånn går det når en ber alle landets politidistrikt om å passe seg for noe en ikke vet hva er.

En tanke: Brix eller Imingen (når han er tilbake fra skade) inn som venstre indreløper, og Badou over på andre side? Er det noe å tenke på?
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Plan B

Post by mortsto »

Kesseboy. Du virker å ha mer interesse og kunnskap mtp fotballtaktikk, så om du har tid, kunne jeg godt tenkt meg en utdypning av dine tanker rundt en midtbanetreer i 4-3-3.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Plan B

Post by Kesseboy »

Skal ikke skryte på meg så store kunnskaper, men noe som er helt klart er at midtbanen er utrolig viktig i 4-3-3. Du kan nok til en viss grad kontrollere kamper uten en sterk midtbane, men du vil aldri dominere dem.

Slik Glimt forsøker å legge opp midtbanen sin for tida, involverer det en trebackssvitsj offensivt der begge backene stikker opp, stopperne går bredt, og den sentrale midtbanespilleren faller ned og i praksis er midtstopper når laget har ballen. Det er en moderne variant som jeg synes er god. Men det stiller en del krav til indreløperne. Badou og Jacobsen har en tendens til å nulle ut hverandre litt;

Badou er flink til å søke rom bredt ute til venstre, og det er greit. Å skjære inn og skyte er ett av signaturtrekkene hans. Det betyr imidlertid at Olsen som venstre ving blir skvisa høyt oppe, mens Brix som venstre back blir stående for nær Sané som også kommer bredt. Det kunne kanskje være en fordel dersom Badou var flinkere til å søke rom sentralt i banen, og gjerne kombinere med Ibba og Jacobsen. Uansett, når Badou går høyt og bredt må Jacobsen komme etter, og det er han ikke flink nok til. Plasseringene til Jacobsen og Badou bidrar ikke til at midtbanen fungerer optimalt når ballen skifter eier turnovers. Og dette er en nøkkelfase.

En optimal 4-3-3-midtbane er i stand til å skifte fra å være spredt (tenk Chatto som ligger dypt, Badou som ligger høyt og bredt, og Jacobsen som er ... vel, det varierer litt), til å ligge noenlunde kompakt og samla foran forsvaret.
:!: Badou ser ut til å være en notorisk jukser bakover der spillere som f.eks. Theting, Bjarnason, Rønning, Tommy Hansen, André Hanssen osv. hadde et helt annet ferdighetssett. Badou er riktignok kvikk og rimelig god på den defensive biten når han er på riktig sted.
:!: Chatto har ikke så langt vist seg å være smart nok i presset (han passeres enkelt). Én av Christian Bergs virkelig store forcer var å først være på riktig sted, og så utsette støt/takling lenge nok til å vinne vesentlig med tid dersom han ikke kunne bryte.
:!: Jacobsens ferdighetssett minner mer om de som ble nevnt i sammenheng med Badou, men jeg synes ikke han er "rett nok" i bevegelsene. Han har tempo, men jeg synes han forsøker å dekke umenneskelig store avstander og har for stor risiko i plasseringene sine. Blant annet er en konsekvens at han kommer så høyt at det nesten ikke er noen dybde mellom ham og Ibba/ving.

Hvis vi tenker oss at Glimt mister ballen og blir kontra på, så støter gjerne Chatto opp (mot hans naturlige plass), blir spilt rundt og motstanderen har bare to stoppere igjen å passere, mens resten av de gule kommer halsende etter (vi så det minst én gang mot Stabæk). Her må Chatto bli bedre på vurdering, mens minst én av indreløperne må være smartere i plasseringa (type "offensiv markering").

Hvis vi tenker oss at Glimt har noe tid til å organisere seg, så tar det fortsatt for lang tid å få satt en formasjon, selv om alle spillerne er i nærheten av der de skal være. Da blir hver enkelt lett isolert, midtbanen overspilt og forsvaret overlatt til seg sjøl. Da er det kun veldig god forsvarsjobbing som stopper motstanderen.

Hvis vi tenker oss at motstanderen til Glimt roer seg ned og spiller et etablert angrep, synes jeg Glimts midtbanespillere for ofte er for kontringsinnstilte. Badou og Jacobsen er fryktelig ofte ikke goalside i sine soner, og dermed slippes markeringene utrolig lett. Når Chatto i tillegg ruser, blir resultatet for forsvaret som over.

Det kan være en del forklaringer på hvorfor det blir sånn, og det kan hende det er meninga at det skal være sånn, men at det bare ikke fungerer. Men en forklaring er at Badou er for god, og får gjøre litt som han vil, samtidig som Jacobsen er litt for begrensa -- hvis det var mer naturlig for Jacobsen å søke mye ball for å fordele, ville plasseringa hans naturlig nok bli påvirka av det, og han ville drive mer inn i ledige rom, lik det Runar Berg var fryktelig god på.

Når vi snakker om Runar Berg, og Badou og Trond Olsen er nevnt, så kan det være verdt å nevne at midtbanen nok bør kombineres annerledes enn i (typ.) 2008, fordi angrepstrusselen er annerledes komponert. Den gangen var det Berg som slo til Olsen, og dette var Glimts signaturtrekk. Nå kommer signaturtrekkene i større grad fra Badou, mens Olsen som nevnt er skvisa opp og ut. Da stiller Glimt offensivt plutselig opp en slags 3-2-5 med de to som da skal være midtbanen (sidebackene) for bredt til å utgjøre en forskjell. Det er å be om å bli overspilt.

Noen overfladisk enkle forslag fra meg:
:!: La Olsen drive inn sentralt, for skudd og/eller dribling.
:!: Dropp trebackssvitsjen og la Chatto bruke registeret sitt høyere opp i banen.
:!: La backene stikke innover i banen i stedet for bare oppover langs kanten, for å utnytte det samme rommet som i tilfellene over.
:!: Dropp en av vingene, bruk MooMoo og spill med to regulære spisser offensivt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Plan B

Post by Knuta »

Er fryktelig enig i mye av det du skriver unntatt første punkt i din oppsummering
Spesielt det med Chatto og to regulære spisser ser jeg er en dyd av nødvendighet for Glimt nå.

Noen overfladisk enkle forslag fra meg:
:!: La Olsen drive inn sentralt, for skudd og/eller dribling.
:!: Dropp trebackssvitsjen og la Chatto bruke registeret sitt høyere opp i banen.
:!: La backene stikke innover i banen i stedet for bare oppover langs kanten, for å utnytte det samme rommet som i tilfellene over.
:!: Dropp en av vingene, bruk MooMoo og spill med to regulære spisser offensivt.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Plan B

Post by Novi »

Ska sei! Godt skrevet :)

Det du sier passer hvertfall min oppfatning av hvordan de siste kampene har vært. Ang. forslag til forbedring - det virker som å være umulig for JHH å gå over til to spisser, ei heller backer som søker innover. Jeg syns foreøvrig det har fungert bra med Brix som jobber langs kant, samt Valentin før skaden.

Hadde vært spennende å fått feedback fra trenerteamet på slike konstruktive forslag :)
Una mas cerveza.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Plan B

Post by mortsto »

Takk for grundig post!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Plan B

Post by Kesseboy »

Brix og Valentin bør strengt tatt forbli bredt i banen, men med den klynga av Badou, Olsen og Brix ville det vært greit om noen utnytta rommet som blir til overs.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Plan B

Post by Wendigo »

Kesseboy wrote:Heihei! Noen som husker hva-var-det-jeg-sa-orgien i denne tråden?

Yep, sa til og med noe om at plan-b folkene burde være rause nok til å unne oss i å si hva var det jeg sa... Problemet med det er at nå må jeg være raus tilbake. Hmmm.

Velbekomme!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Plan B

Post by mortsto »

Kesseboy wrote:Heihei! Noen som husker hva-var-det-jeg-sa-orgien i denne tråden?
Ja. :glimt :skål
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Plan B

Post by Knuta »

Det er flott at JHH egentlig kjører Plan B nå med Ibba og MoMoo begge på topp. Det var jo det mange ville ha som en del av Plan B. Resultatet ser vi nå.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Plan B

Post by mortsto »

Vel. Hvis du ser igjennom tråden så er det en drøss oppskrifter på hva som er plan B. Jeg synes i hvert fall det er bra at trenerne både jobber med det de har tro på og gjør justeringer underveis. Så får heller vi supporterne krisemaksimere når ting går trått.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Plan B

Post by Knuta »

Nettopp det er det som bra at justeringer er blir gjort for å komme ut av de 7 tapene på rad. Nå har jeg ikke lest alle innleggene tilbake i tid, men jeg kan bare uttale ut fra mitt ståsted og hovedargumentene var at vi måtte ikke være så fastlåst i systemer men bruke både Ibba og MoMoo på topp selv om det bryter litt med 4-3-3, samt at vi var nødt til å få inn Brede som midtstopper sammen med Sane. Det er flott at vi har et levende og dynamisk forum også inkludert Plan B som har vært en bra og fruktbar diskusjon.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Plan B

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg er enig i at Ibba og Momoo på topp ilag er en Plan B, ihvertfall i lys av fjorårstaktikken. Når det er sagt så viser fotballen vi ser idag at "alt" er 4-3-3. Mote-formasjonene som 4-2-3-1 og 3-5-2 er i hovedsak det, så å identifisere en "ekte" 4-3-3-formasjon er ikke bare enkelt idag.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Plan B

Post by Kesseboy »

Ikke minst har vi hatt en Plan B-erntsen!
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Plan B

Post by Masinga »

Glimt har benyttet plan B en stund. Nå spiller man 4-3-3 med intensitet, som fungerer mye bedre enn 4-3-3 uten intensitet.
Masinga
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Plan B

Post by Wendigo »

Og som jeg sa sist, definisjonen på plan B er å forkaste plan A, alternativet er å justere seg inn til å få plan A til å fungere som den skal. Vi har ikke byttet formasjon, men vi har fått den (=plan A) til å fungere som den skal.

Å fikse det som ikke fungerer er mye bedre enn å kaste alt overbord og begynne på nytt...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
Post Reply