Plan B

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Plan B

Post by ecke »

På treningene ser man at uansett hvem som spiller på høyre kant, er det de samme bevegelsene B/G øver på nå som tidligere, og det er fortsatt 4-3-3. Dersom man så hvordan Momoo løp etter Ruben Kristiansen i kampen mot VIF, skjønner man også at han gjør kantens ordinære defensive oppgaver i 4-3-3/4-5-1. Det er også selvsagt at Richards og Momoo tidvis løser oppgavene forskjellige fordi de har ulike kvaliteter.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Plan B

Post by mortsto »

Siden vi alltid får en opptur når denne tråden går varm, så....slå dere løs. :tenk
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Plan B

Post by Garrincha »

Hehe, sant det. Foreslår vi legger om stilen, to spisser :)
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Plan B

Post by Loffen »

Garrincha wrote:Hehe, sant det. Foreslår vi legger om stilen, to spisser :)
Har faktisk tenkt tanken: "Ville det kanskje ikke vært bedre om vi la om formasjonen mtp svakheter kontra faktiske kvaliteter hos spillertypene innad i førsteelleveren?"

Hvis Halvorsen skal fortsette "Prosjekt Ibba" så tror jeg oppriktig talt at laget ville vært bedre tjent med to "rene" spisser istedet for vingene, som forøvrig ikke har virket optimalt i år uansett. Dette forutsetter jo da at man på forhånd har det klinkende klart hvem som skal gjøre hva - noe vi for alvor så konsekvensene av igår.

En annen ting jeg har gnålt om i hele sesongen er jo at kjemien/samspillet i laget virker å begrense seg til "grupper". Midtbanen som virket igår synes jeg var årets beste. Etter at TJ kom innpå så syntes jeg faktisk det hevet seg til og med :!: . Om det var pga at Badou var sliten eller fordi at bodøgutta har en mer felles spillestil vites ikke. Vanskelig å sette fingeren på det. Tror egentlig mest at det var en fin kombinasjon av slitne Stabæk-spillere og et Glimt som for en gangs skyld fortsatte presset istedet for å legge seg bakpå...
Her i huse et vi torsketunge!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Plan B

Post by Sulliken »

Det var noen som etterlyste denne...

Når jeg ser en del av innleggene i denne tråden, så er det ikke veldig mye nytt under solen.

Plan B - Tom Nordlie (igjen) ble lansert som et alternativ av en kar i går. Jeg tenker. Ja, han sliter på lagene sine og folk rundt seg ovet tid (eller HAR gjort det i allefall), men det Glimt presterte i går hadde ikke skjedd med TN ved roret. Da hadde over halve laget blitt benket neste kamp bare for å statuere et eksempel. Han hadde ikke godtatt det.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Plan B

Post by Taskeladdn »

Har sagt det før og sier det igjen. Snu treern på midten når man ser at midtbanen så tydelig sliter med defansiv posisjonering.
Når man har en defansiv midtbane spiller som tydelig ikke klarer å dekke di rom som han må dekke og når man har indreløpere/vinger som tidvis gir null hjelp til backen så trenger man å fylle på med mere folk i di posisjonene.

Gang på gang får motstanderen komme alene mot back eller stå upresset på 20 meter pga en elendig midtbane, di få gangene Glimt kommer i samme situvasjon så er det jo som en kjempesjanse å regne.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Plan B

Post by Kesseboy »

Jeg har sagt det før, men er jo ikke fremmed for å gjenta meg. Jeg tror Glimt alltid har vært dårligere når de snur midtbanen. Jeg tror løsninga er ett av to: Enten gi Babenko klarere marsjordrer og begrense risikoen han tar. Terp ham på å komme seg på målsida, og tenke offensiv markering/stenge av rom før han tenker gjennombrudd. Altså Christian Berg-modellen. Eller oppdage at Berg, Normann eller noen andre plutselig besitter de rette egenskapene.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Plan B

Post by G-s-enz »

Forsåvidt enig men dette lar seg også gjøre om du har indreløpere som i større grad tar ei risikovurdering for når de skal opp i mellomrommet. De siste kampene har begge gått frem samtidig uten å ha funnet serlig rom. Deretter sliter vi med å finne dem noe som ofte igjen fører til brudd imot.

Jeg for min del sliter med å se hvordan en eventuell plan B skulle være,sentrallinja er svak,men prøver meg på ett lite tankeeksperiment.

Halvdorson

Saltnes Bjørnbak Moe

Jackobsen Furebotn Babenko Normann Jonassen

Azemi Jevtovic

Mer defensivt ja,men samtidig får Azemi litt bedre arbeidsforhold.

MEN hovedproblemet vårt i går offensivt var bevegelsesmønsteret,det var fraværende. Trond er helt god natt,umulig å forholde seg til. Jevtovic får ofte ballen gunstig til å sette opp Moe men han er helt katastrofe med ballen i beina. Savna faktisk Jonassen som jo har mer trøkk fremover.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Plan B

Post by Kesseboy »

La oss nå først få unna det stille premisset som velter all slik tenking her -- Glimt har ikke trent og virker ikke å ha kapasitet til å trene på formasjonsendringer og ting som det vi snakker om her. Men siden vi nå er supportere, glade i å drømme (og smerte), så kan vi jo gjerne diskutere slike ting.

Jeg tenkte først forslaget ditt var ganske dumt; trebackslinjer lykkes svært sjelden i Norge, og ville gjort oss sårbare på kant. Men så tenkte jeg meg om, og innså det at forsvaret ikke har vært problemet så langt, men midtbanen. En forsvarstreer vil derfor kunne funke fint dersom man gjør midtbanen mer solid. Spørsmålet blir mer hvordan dette skal se ut i etablert forsvar.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Plan B

Post by tjongs »

Vi kan spille i en hvilken som helst tallkombinasjon, så lenge alle spillerne står i ro og ser på hva som skjer er vi ikke bedre enn i går uansett. Det er ikke tallkombinasjonen som har gjort oss til TLs for tiden dårligste lag. Det er det totale fraværet av innsats og bevegelse, kombinert med en tilsynelatende total handlingslammelse fra lagledelsen som har ført oss dit vi er.

Av rent konkrete taktikkvalg som foretas, er det jeg forstår minst hvorfor alle Glimts spillere må inni egen 16-meter på corner/dødball imot? I min enkle hjerne gjør Olsen og/eller Jevtovic langt mer defensiv nytte i midtsirkelen hvor motspillere kan bindes opp, OG hvor andreballen ikke er garantert å gå rett til en motstander og neste angrepsbølge, enn hva de gjør inni egen 16-meter. Men dette er likevel helt åpenbart en del av gameplanen til Glimt.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Plan B

Post by Taskeladdn »

Kesseboy wrote:Jeg har sagt det før, men er jo ikke fremmed for å gjenta meg. Jeg tror Glimt alltid har vært dårligere når de snur midtbanen. Jeg tror løsninga er ett av to: Enten gi Babenko klarere marsjordrer og begrense risikoen han tar. Terp ham på å komme seg på målsida, og tenke offensiv markering/stenge av rom før han tenker gjennombrudd. Altså Christian Berg-modellen. Eller oppdage at Berg, Normann eller noen andre plutselig besitter de rette egenskapene.
Glimrende plan B, og hadde den fungert så hadde jo alt vært fryd og gammen :LFC Er jo og tydelig at Åssa jobber panisk med akkurat denne planen, uten å lykkes.
I kampsituvasjoner hvor det viser at dette ikke fungerer i det hele tatt, så må man gjøre grep for å dekke di rommene.
Derfor mener jeg fortsatt at en rask plan B i kampsituvasjon hvor ting ikke fungerer, er å snu treern.
La to personer dekke di rommene som fortiden er roten til alt vondt.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Plan B

Post by Sulliken »

Som sagt ble Tom Nordlie nevnt i går, men han er visst på tur til Skeid.
http://www.dagsavisen.no/oslo/trenerkao ... n-1.719788
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Plan B

Post by Knuta »

Plan A,B,C eller what ever. Det jeg ser er at ofte er Babenko veldig defensiv og da har vi egentlig kun to midtbanespillere. Furebotn løper ræva av seg for å dekke rom, Normann er for uerfaren og er fortsatt for mye glad i å leke med ballen. Vingene våre kommer ikke ned og er ofte malplassert både defensivt og offensivt, dermed får Azemi en håpløs oppgave alene på topp. Hvorfor ikke ha 4 stabile midtbane spillere?. En defensiv og 3 sentrale. Laget blir mye mer kompakt og hver spiller får mindre rom å dekke. Det ser klønete ut fordi de 3 vi har har ikke en sjanse til å dekke rom dersom motstanderen er litt kreativ. Så litt om at laget ikke har trent på et system med to spisser. Etter det jeg så i går og i de siste 5 kampene så lurer jeg på hva laget egentlig trener på.
Last edited by Knuta on Tue May 03, 2016 12:56 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Plan B

Post by Kesseboy »

Så, vi har ikke spillere som kan løse midtbanerollene, derfor vil du ha en til der? :D
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Plan B

Post by Knuta »

Vi har spillere til å løse midtbanen. Patric og Furebotn sentralt, Normann venstre og Edvardsen høyre. Azemi og Hauge/Hansen på topp. Så kan Saltnes være et alternativ sentralt, og Konradsen(når han blir frisk) som høyre midtbane. Så vil jeg ha Jonassen tilbake på back, med Bjørkan som erstatter der. Babenko/Jevtovic bør foreløpig få love til å hvile. Kanskje de ikke tåler det tette spilleprogrammet, som sagt begge to har spilt veldig lite i 2015. Både Normann og Edvardsen har fart og teknikk og kan komme til gode innleggsposisjoner hvor vi har to spisser i boksen. Men jeg vil nok aldri få opplevd dette i Glimt. På meg virker det som at mye av spillet og formasjonen er basert på at Trond til enhver tid skal spille venstre ving. Nå er det på tide å endre dette.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Plan B

Post by gavharr »

Enig så enig. Greit at vi har spilt 4-3-3 og at det ligger i ryggmargen osv. Men når vi ikke har spillerne til å gjøre det på den måten, så kan det ikke skade å tenke litt nytt. Gi Azemi en makker, og litt ekstra manpower på midten. Tror faktisk dette laget vil heves med de justeringene.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Plan B

Post by Wendigo »

Tanken om at systemet skal fikse problemet er ikke bare på bærtur, det er så langt unna poenget at man kan plukke kenguruer.

Igår så jeg ingen vilje, ingen innsats, og folk som stod i ro på 18 meter og ventet på at noen andre skulle skape muligheter. Jeg kan garantere at uansett system så taper vi mot alle lagene hvis vi fortsetter sånn. Dette laget har allerede vist at de kan bedre, spørsmålet er hvordan få dette frem igjen. Den evige systemdebatten har ingen ting med det vi så igår å gjøre.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Plan B

Post by gavharr »

I prinsippet enig, men ikke med tanke på duellkraft og fysikk. Er bedre med en ekstra mann på midten, når litt av problemet er at vi blir fullstendig gjennomhullet på midten når 1 mann på midten er feilposisjonert. En ekstra mann blir som en sikringsspiller. I tillegg er det forskjell på en typisk 4-3-3-spiss og en som liker å ha en makker.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Plan B

Post by FSHelgeland »

Vi har da spillere til å spille 4-3-3 Det er jo faktisk akkurat det vi har, vi har typene. En annen ting vi også har er et ungt lag og nye spillere i sentrallinjen. Det må jo bare komme dårlige kamper titt og ofte. Jeg er overhodet ikke for at vi skal begynne å prøve ut masse nye ting nå, med masse rutinerte spillere hadde det vært så sin sak, men nå har vi mange unge og mange nye. De vil trenge tid før det sitter og skal vi begynne å prøve ut masse nytt nå, så vil det ta ende mere tid. Håper klubben er like standhaftige med Bjørkan som de var med JHH. Jeg har klokketro på Aassa.
Tippeliga 2015
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Plan B

Post by Zero »

@ FSHelgeland +1 helt enig med alt du skriver. Jeg har fortsatt tro på både spillere, Assa og 4-3-3 men de må begynne å følge det Assa sa før serien: hver kamp er en krig som alle må gå i, det har vi savnet i det siste.
Stian Sommerheim
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Plan B

Post by Larsson »

Mange av de forslagene som er foreslått her ble jo prøvd mot S08 på mandag. Jonassen ut, Moe som høyreback og Jack på venstre. Det gikk jo kjempebra...
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Plan B

Post by Sven-Rune »

Det er nok ingen ting i veien med plan A, men for øyeblikket er det noe i veien med troen på å få det til å klaffe! Det begynte på en humpete åker i Bergen hvor det i tillegg var en miss som førte til målet imot. Så fortsatte det med noen miss og mål i mot både mot Molde og ikke minst mot Haugesund. I tillegg misset vi offensivt både i Bergen, mot Molde og mot Haugesund. Trond misset på sjanser han bør sette, Tim misser straffe og så mister hele laget troa på at det skal lykkes.
Vi kommer ut på et Marienlyst hvor vi har slitt de siste årene (burde ledet 0-2 til pause i fjor, tapte 2-1) med skuldrene omtrent over ørene og får i tillegg en tvilsom straffe mot oss etter skuespill av en av de mest ufyselige spillerne i landet. Skuldrene hevet seg over hårfestet (ikke mitt) og vi traff vel ikke på en pasning utover i kampen. (overdrev jeg litt?)
Etter flyt i cupen møtte vi et Særp som for øyeblikket lykkes i det meste. De kom fulle av selvtillit mens vi var redde for igjen møte tippeligamotstand og turte egentlig ingen ting!
Jeg har fulgt Glimt i tykt og tynt (da de spilte i div. under Grand!) siden før Dutte dro til Lyn, og jeg tror de to siste tippeligakampene er noe av det svakeste jeg har sett! -mulig det var noen svakere kamper i -81 da Joe Hooley flyttet folk fra posisjon til posisjon og ingen viste hva de skulle gjøre! (som det sto i Nordlandsposten: Det eneste han ikke har prøvd er å sette Harald Berg i mål!)

Vi kan selvsagt ønske oss andre spillere her og der, men vi har de vi har og de har nok både teknikk og fysikk god nok. Men akkurat nå mangler de tro på seg selv. Jeg hadde håpet at 6 mål og kontroll mot Mo skulle hjelpe, og nå håper jeg på en god kamp mot Alta og økt selvtillit inn mot kampen i Skien søndag.

Vi må slutte med (Jan Halvorfotball); trilling av ball på egen halvdel. Jeg har alltid vært motstander av sånt. Det er ok med en to tre trekk, men ikke fler. Det fører bare til følgende: De tre på topp blir ikke engasjert og blir til slutt stående å se på! -det får jo ikke ballen likevel!
Motstanderne begynner å presse og vi blir igjen presset til å slå tilbake til keeper som også blir presset og slår langt. Siden jeg er så imot denne typen fotball har jeg begynt å telle, og når pressede lag (ikke bare Glimt) slår tilbake til keeper havner 1. eller 2. ballen hos motstander 9 av 10 ganger! Disse står jo allerede høyt og kan dermed angripe raskt med mange mann!

Under RBK-treninger under Eggen hadde de spillsekvenser hvor det ikke var lov å spille bakover! Det betød at spillere foran og rundt ballfører måtte søke rom foran og gjøre seg spillbare, og ballfører måtte se etter løsning framover på banen. Jeg tror det gir mange positive effekter!

Lytt til Furebotn. Når en spiller begynner å sette seg selv foran laget sliter både han og laget. Vi har en unggutt på laget som gjorde det bra noen kamper og som nå tror han er uovervinnelig! Spill hverandre gode er en enkel og god oppskrift.
For de som så Ferguson på TV her om kvelden var dette hans filosofi i United, og han fikk det jo til for å si det sånn.
Eggen ble kvitt Carew fordi "Hain Carew hain spælle bære førr sæ sjøl!"

Så, hadde det vært enkelt å lage en oppskrift på suksess i fotballen hadde vi vært mange suksesstrenere:-)

Lykke til i kveld Glimt og ikke minst når jeg står i Skien søndag for å se dere finne vinnersporet i tippeligaen igjen.
Til GLIS: Ta med banneret Nord-Norges stolthet og heng det opp-ned slik som på Ullevål i fjor :-)
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Plan B

Post by Gvandreassen »

Kan ikke tro at noen fortsatt vil ha Nordlie. Den mannen bryter opp flere klubber enn han leder. Espen Olsen ble nesten presset ut av trenerjobben sin fordi styret ville ha inn Nordlie, med spesielt ønske fra en av deres største sponsorer. Nå er det kvalm i Skeid. Vi har et flott trenermateriale i Bjørkan, og nå skal man ha han ut allerede? Vi visste sesongen kom til å bli vanskelig, gi nå det her litt tid.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Plan B

Post by Larsson »

Jeg skjønner ikke at jeg orker å bruke tid på å diskutere Glimt med noen som i fullt alvor mener Tom Nordlie ville vært en god mann for klubben.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Plan B

Post by Glimt1916 »

Skeid er vel trenerjobb nummer 19 for Nordlie, så om noen andre klubber absolutt vil ha han så er han nok snart ledig på markedet igjen :lol:
Post Reply