Kamptråd: Haugesund - Glimt, 24.08 kl 18.00

Moderators: Sulliken, Larsen

Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Kamptråd: Haugesund - Glimt, 24.08 kl 18.00

Post by Loffen »

Ja hva er vitsen hvis det ender i balltap, noe det uansett gjør i 9 av 10 ganger!

Forbanna tull, da kan en like gjerne slå støttepasninger rundt på midtbanen i håp om at man får en åpning fremover.

Helt enig med Garrincha. Feigt og usportslig.
Her i huse et vi torsketunge!
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Kamptråd: Haugesund - Glimt, 24.08 kl 18.00

Post by Garrincha »

Wendigo, for ti år siden var dette sjeldendt å se, nå er det blitt relativt vanlig på slutten av kamper.

Jeg forstår selvsagt vitsen med å gjøre det, men jeg synes ikke noe om det. Fotball handler om å skåre mål, ikke hale ut tiden nede ved cornerflagget.

At dette er blitt akseptert som en helt naturlig ting å gjøre, er fordi få eller ingen har tatt til orde mot det.

Før i tiden pleide lag å sentre tilbake til keeperen (som dengang hadde lov å ta ballen med hendene), og dette ble også gjort mye i forbindelse med å hale ut tiden. Så for å demme opp med akkurat det, ble tilbakespill-regelen innført.

Men jeg skjønner jo at det blir vanskelig å lage en regel som forbyr dulling med cornerflagget, men jeg trenger ikke like det bare fordi det er tillatt.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Kamptråd: Haugesund - Glimt, 24.08 kl 18.00

Post by ingen87 »

Alt til sin tid sier jeg.. Synes det kan være sjarm med en kraftspiss på 2,01 cm som er alene med fem forsvarere.. Denne form for uthaling som skjer inne på banen har jeg ingenting imot. Det jeg liker mindre er utspillene til Londak, spillere som vrir seg i "smerte", alt som ikke skjer mens ballen er i spill. Blitt alt for mye sånt de siste årene. At det duelleres nede ved cornerflagget er fair og en del av fotballen. At en spiller skriker som om han skulle knekt foten for å bruke 5 minutt på uthaling for så å spurte inn i neste duell, er mer forkastelig spør du meg.
Førr Evig!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Kamptråd: Haugesund - Glimt, 24.08 kl 18.00

Post by Sulliken »

Then again: enkelte kakker man får i f.eks skinnleggen gjør j.... vondt med en gang, men det går som regel ok over etter et minutt eller to.

Så det trenger nødvendigvis ikke å være skuespill.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Kamptråd: Haugesund - Glimt, 24.08 kl 18.00

Post by Glenn P »

Det er som å smelle tåa i bordbenet, det gjør SJUKT vondt i tjuefire sekunder
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Kamptråd: Haugesund - Glimt, 24.08 kl 18.00

Post by Garrincha »

For ordens skyld, det irriterer meg ikke i hverdagen over at lag haler ut tiden ved cornerflagget selv om jeg synes det bare skjer oftere og oftere og det snarere blir regelen i jevne kamper enn unntaket, men når man avbryter potensielt åpenbare målmuligheter for å heller dra ut på cornerflagget for å hale ut tid, da synes jeg det går for langt. Da blir det bare hakket for kynisk for min smak.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Kamptråd: Haugesund - Glimt, 24.08 kl 18.00

Post by Garrincha »

Sulliken wrote:Then again: enkelte kakker man får i f.eks skinnleggen gjør j.... vondt med en gang, men det går som regel ok over etter et minutt eller to.

Så det trenger nødvendigvis ikke å være skuespill.

Nei det er helt sant, og det skjer nok titt og ofte. Men at spillere spiller skadet for å hale ut tiden, det tror jeg også skjer titt og ofte. Når jeg mistenker motstanderens lag for å gjøre dette blir jeg forbanna, og når jeg mistenker eget lag for å gjøre det blir jeg flau og skjemmes.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Kamptråd: Haugesund - Glimt, 24.08 kl 18.00

Post by Shredd »

Har lite sympati med de som syter over et kakk på skinnleggen. De fleste som får vondt av det spiller med leggbeskyttere ment for miniputter og har seg selv å skylde på.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Kamptråd: Haugesund - Glimt, 24.08 kl 18.00

Post by Sulliken »

Det var et eksempel.
Kakk i kulen på siden av ankelen, da
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Crazy horse
Posts: 8283
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Kamptråd: Haugesund - Glimt, 24.08 kl 18.00

Post by Crazy horse »

Uthaling av tid er mest kjedelig når de andre gjør det, ikke når ditt favorittlag er i aksjon. Men objektivt sett er det kjedelig.

Kontringsscoringa i går var fantastisk flott å se på og både nostalgisk og lovende for framtida på en gang. Glimt har nok virkelig mangla en kreativ og rask spiller som Daniel, og nå er han her. Måtte han bare blir noen år.
Fotball er nesten alltid morsomt
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Kamptråd: Haugesund - Glimt, 24.08 kl 18.00

Post by ingen87 »

Jeg får sur bismak i munnen når Londak bruker 2 min på et utspill.. Jeg vet at det er smart, jeg vet at det er riktig, men min positive fotballfilosofi sliter med å fordøye slike ting.. Det samme med fake-skader. Når Drogba var på sitt beste var han kanskje en av verdens sterkeste og mest gjennomtrente spillere. Likevel kunne han finne på å ligge å bære seg i mange mange minutter i løpet av en kamp der Chelsea ledet. Kunne ikke fordra det.. Og jeg hadde fått samme ekle bismaken om det hadde vært Gerrard eller Runar Berg..
Førr Evig!
Knuta
Posts: 10030
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Kamptråd: Haugesund - Glimt, 24.08 kl 18.00

Post by Knuta »

Det med Londak osv er ok, men hvorfor jeg tok opp det med cornerflagg saken er jo som oftes at vi gjør det på tidspunkt hvor vi kommer med overtall i angrep og kan avslutte med innlegg som enten gir mål eller store sjanser eller at vi får corner. Det som Dane gjorde sist er totalt uforståelig. Vi hadde antakelig gått opp til 3-1 hadde han ikke gjort sin vending og vandret mot cornerflagget. Det er forresten den eneste finten jeg har sett han gjøre i år. :lol:
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Kamptråd: Haugesund - Glimt, 24.08 kl 18.00

Post by Sven-Rune »

Det er ikke nødvendigvis smart å drøye tid. Det har skjedd mer enn en gang at motstanderen likevel har klart å score mål og ta har du på en måte stjålet tid fra deg selv!

Uthaling av tid er et problem i fotballen og et hån mot spillets ide. Jeg satt med stoppeklokke i en kamp hvor jeg var nøytral, og laget som ledet brukte mellom 20-30 sekunder på dødballer mens laget som lå under brukte 2-10 sekunder på de samme situasjonene. Effektiv spilletid i 2. omgang var ca. 30 minutter.

Igjen er dette et resultat av at dommerne tillater dette. Sist vi var i tippeligaen fikk Mounir gult kort da han brukte 7 sek. på et innkast. I kampen etter brukte Lasse Staw(FFK) 30 sekunder på et utspark uten reaksjon fra dommer. Vi har sett keepere få gult for uthaling av tid, men har vi sett de få gult nr. 2 når de fortsette å bruke laaaang tid?

Effektiv spilletid!
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Kamptråd: Haugesund - Glimt, 24.08 kl 18.00

Post by ingen87 »

Synes denne er spennende:

http://www.soccermetrics.net/team-perfo ... n-football

Der kommer Stoke dårligst ut av lagene i PL, mens Manchester United kommer best ut.

Ganske skremmende at det var tre kamper med kun 44 minutter effektiv spilletid. Viser hvor liten effekt tilleggsminutter egentlig har når kamper varer fra 44 - 66 minutt i effektiv spilletid.

Kanskje litt på siden av Glimt - Haugesund.....
Førr Evig!
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Kamptråd: Haugesund - Glimt, 24.08 kl 18.00

Post by Garrincha »

Skjønner godt at mange lag med kniven på strupen tyr til uthaling av tid all den tid et hvert poeng er kritisk for overlevelse i divisjonen og overlevelse i divisjonen er kritisk i forhold til økonomi osv.

Og så lenge supportere og media ikke kritiserer dette så blir det jo sånn. Da godtar vi alle at det er helt greit.

Det ligger selvsagt et spenningsmoment i dette: Klarer spilleren å holde unna nede ved cornerflagget, eller klarer motstanderen å få tak i ballen og etterpå få ballen i mål (til stor gremsel for laget som forsøkte å hale ut tiden)? Det er en viss underholdningsverdi i det, helt klart.

Men jeg synes det er litt feigt. Jeg vil ikke at mitt lag skal fremstå slik. Se på den utrolige testoseronen i løpet til Trond fra egen 16-meter, stegene og timingen til Daniel i samme kontring, dette oser det vinnervilje av. At vi senere i samme kamp avbryter et godt angrep fordi vi er redd for å tape poeng, jeg synes det ødelegger litt av gleden sett hele kampen under ett.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Kamptråd: Haugesund - Glimt, 24.08 kl 18.00

Post by Kesseboy »

I en ellers nøytral kampsituasjon, tidlig i kampen og uten verken stor ledelse eller omvendt, tar det 20-22 sekunder for en keeper å fyre av et utspill. 30 sekunder i den sammenhengen er ikke oppsiktsvekkende.

Langt mer oppsiktsvekkende å gi en spiller gult kort for å drøye et innkast sju sekunder. Men det kan være et kort som deles ut på bakgrunn av gjentatte forseelser, osv.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Glimtsupporter
Posts: 515
Joined: Thu Feb 26, 2004 4:41 pm
Location: Bodø
Has thanked: 22 times
Been thanked: 28 times

Re: Kamptråd: Haugesund - Glimt, 24.08 kl 18.00

Post by Glimtsupporter »

Et annet moment her er jo underholdningsverdien. Jeg synes det er direkte frustrerende på Aspmyra når vi leder 1-0, vinner ballen lavt og setter fart oppover, for så å gå mot cornerflagget. Jeg vil jo da at de skal gå på i 100 og sette inn 2-0 målet som punkterer kampen. Når de da velger å gå mot cornerflagget i stedet, så tenker jeg at de er mer redde for å tape 2 poeng, enn de har vilje til å vinne med flere mål.
Post Reply