Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16602
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 779 times
Contact:

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by Sulliken »

-list wrote:
Boombadila wrote:Oh dear...

I Glimt-leiren er det bare velstand for tiden.

– Vi har ingen nye skader og ingen karantener, så jeg har stort sett alle å velge i – som jeg har hatt den siste måneden. Vi har hatt en god treningsuke, som vi pleier, sier Halvorsen.

http://www.an.no/glimt/article7594528.ece
poteten wrote:Da taper vi fort 0-4.

0-4 var det, ja.
En annen Glimt-klassiker: Godset har slitt i de 4-5 siste kampene.
Alle lag som sliter og underpresterer snur det mot Glimt.

Jeg er overhodet ikke sikker på at vi beholder plassen.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by Shredd »

Synes den er vanskelig. Det er en helt naturlig plass å ha hånden med tanke på hvordan han er i ferd med å lande. Ser kanskje ut som at han beveger den litt ut rett før ballen treffer, det kan være det som gjør at det blir rødt. Tror ikke Sané tar den med vilje, men måten han slenger seg på setter han i en kjip situasjon.
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by Knuta »

Sane strekker ut hånden og redder skuddet. Derfor ingen protester fra Glimt-spillerne heller. Han kunne selvfølgelig droppet handsen og Godset ville ledet 1-0, men da ville også Glimt hatt fullt lag videre. En reflekshandling fra Sane og sånn skjer i fotball. Men hvorfor trekker Imingen og Brix så tidlig inn på banen og Godset får leke seg hele tiden. Burde JHH tatt ut Chatto og satt inn Bråten eller Saltnes som midtstopper. Vi fikk bekreftet at Chatto er ingen midtstopper. DB, Londak og Ibba var gode i dag samt Trond og delvis Ndiaye.
User avatar
Novi
Posts: 11499
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 619 times
Been thanked: 823 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by Novi »

Det er ikke en klar nok viljehands til å dømme rødt på Sane etter 2 minutter spilt. Dommere har en regelbok å følge samt hva som er "normal praksis", og man trenger ikke gå mange kamper i sømmene hvor dommere kvier seg meg å dømme straffespark tidlig i kamper, for ikke å nevne straffe OG direkte rødt. Hadde Sane strekt ut armene ville det vært noe annet. Men her legger han seg ned, og han faller med armen den eneste plassen han kan ha den, uten å slå seg fordervet.

Det hele blir jo bare enda mer tåpelig når han ikke dømmer å den klare straffen Olsen skulle hatt. Og stemmer det som JHH sier at linjemann ikke vår på stasjon heller, er det jo bare trist. Men det blir vel ikke andre konsekvenser enn at Sandemoen ikke dømmer Glimt mer denne sesongen, hvertfall ikke på myra.
Una mas cerveza.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by Shredd »

Sandmoen burde aldri få dømme Glimt, dette var en av de bedre han har dømt med Glimt involvert. Det burde være god nok grunn.
User avatar
Mr Bean
Posts: 2716
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 36 times
Contact:

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by Mr Bean »

Tragisk hele greia... Er fanden ikke så sikker på at vi ikke går rett ned til helvete igjen ... :evil:
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by Cheese Smirnoff »

Har dere tilgang til andre klipp enn de jeg har gjennom Csports? Jeg kan ikke se noen plass at Sané strekker ut handa for å ta ballen. Det jeg ser er Sané som slenger seg og blir truffet på undersiden av kroppen sin, hvor også handa hans er.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by Shredd »

Har du sett den filmet fra SKS tribunen? Filmet fra gamletribunen ser man absolutt ingenting av situasjonen.
User avatar
Novi
Posts: 11499
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 619 times
Been thanked: 823 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by Novi »

Man ser den filmet fra Rimi-bygget. Og Sane strekker aldeles ikke ut hånden. Han hiver seg før skuddet, som skytes i hånden som han lander på.

EDIT: Gah, og kom på først nå at det betyr ingen Sane mot Molde! :-( BAJS!! Det er vel også en klar kjøpskandidat, og man vet hva gode kamper mot interesserte klubber kan gjøre med prisen på spillere.
Una mas cerveza.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by Garrincha »

Uansett rett eller ikke, når vi må spille hele kampen med èn mann mindre er det det egentlig ikke noe å analysere lenger. Reinaldo og Konradsen fikk seg noen minutter og begge klarte seg greit. Det er bare å se fremover til neste kamp.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30o

Post by MhepA »

Skrev et langt innlegg før ipaden min gikk tom for strøm, så nå blir det bare kortversjonen. Men det jeg skulle si var at jeg er helt enig med cheese om at dommeren ikke behøver å dømme rødt kort i straffesitusjonen. Det har blitt alt for stort fokus på at man skal dømme rett etter boka. Det må være lov å dømme litt etter skjønn. Det er overhodet ikke nødvendig å ødelegge kamper og stoppe all form for flyt med å dømme det som tilsynelatende skal være riktig. Det røde kortet etter fire minutter ødelegger kampen totalt. Det er ingen viljehands og han har hånden i en naturlig posisjon, da er det greit å droppe kortet, eller i værste fall gi gult. Det må også være lov å falle innenfor 16 uten at det skal bli dømt enten straffe eller filming. Frisparksituasjoner eller kast er også et område hvor dommeren finner det greit å stoppe all flyt i spillet fordi den skal tas en meter lenger bak, noe som er latterlig når det kommer til lange frispark.

Det jeg mener er at noen ganger må det være lov å dømme etter skjønn, og det burde det blitt gjort i dag. Det ble det derimot ikke.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by tjongs »

Jeg har ikke sett repriser av situasjonene fra kampen, gidder vanligvis ikke det når vi taper. Fra min posisjon vest på gammeltribuna så straffen og det røde kortet greit ut. Min umiddelbare oppfatning var at hånden hindret det som hadde blitt mål, og da er det vel greit. Syns også det så ut som Olsen skulle hatt straffe, men den situasjonen var jo lenger unna. Utover dette synes jeg Sandemoen gjør mye rart utover kampen, for det meste i disfavør Glimt.

Jeg syns vi gjennomfører en ganske god 1.omgang, vi får jo et håpløst utgangspunkt, men er godt med før pause. At vi blir tomme utover i 2.omgang er vel å forvente, og da handler det om å begrense tapet. Med 10 mann ble det veldig spedt på midtbanen, og vi burde kanskje ofret Ndiaye mot Karlsen og spilt i en mer tydelig 4-3-2.

Denne kampen ble uansett veldig spesiell og er bare å glemme. Oppgaven vår resten av sesongen er å ta Stabæk og Brann hjemme, da er jobben gjort!
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by Knuta »

Når en spiller redder et mål med hands så er det atomatisk straffe og rødt kort. Her er det dessverre ingen ting å gå på. Jeg har tatt opp kampen og sett episoden flere ganger. Straffen og rødt kort er udiskutabelt. Synes heller vi skal fokusere på hva Glimt kan gjøre bedre spesiellt i forsvar som i dag var horribelt både før og etter utvisningen. Det var horribelt forsvarspill som også førte til episoden vi snakker om.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by Garrincha »

Som sagt, har ikke studert situasjonen veldig nøye, men hvis ballen treffer hånden slik Sanè slenger seg er det soleklar straffe og rødt kort. Da er det udiskutabelt. Hvis ballen ikke treffer hånden er det hverken straffe eller kort.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by FSHelgeland »

Ja straffen og utvisningen var klar. Det er sånn som kan skje når man slenger seg ned for å prøve å unngå baklengs. Situasjonen i forkant derimot, vi er jo naive i forsvarsspillet så det holder. Vi kan jo ikke tillate at motstanderen upresset skal få lov til å slå stikkere på spillere som er på løp, mens vi selv ikke følger løpene. Det skjedde jo ikke bare en gang, men gjentatte ganger spesiellt den første halvtimen. Uansett, selv med 10 mann så produserer vi såpass med sjanser at vi burde fått et mål. Hadde vi fått det så kunne kanskje kampbildet blitt et annet. Vi jobber godt helt til det blir 2-0, men da ser vi at det er slutt også. Det er lite eller ingenting igjen og da kommer det fort i mot også. Denne kampen er bare å glemme, det er bare å se fremover til nye poeng.
Tippeliga 2015
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by Shredd »

Godset har 33 avslutninger. Det er litt alarmerende. Selv om vi bare er 10 mann.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16602
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 779 times
Contact:

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by Sulliken »

Knuta wrote: Straffen og rødt kort er udiskutabelt.
Vel...Det diskuteres. Og jeg mener at rødt er for strengt.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15806
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by Kesseboy »

Hvis ballen har passert keeper (og det har den) og er på veg inn i mål (ser sånn ut), og han stopper ballen med handa, så vil det jo være rødt kort i samtlige tilfeller så nær som ett.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16602
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 779 times
Contact:

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by Sulliken »

Men.
Straffbar hands er ikke det samme som viljehands. Viljehands skal være rødt kort uansett hvor på bana det skjer. Er Handsen til Sanè er straffbar? Ja uten tvil, så straffen er grei. Viljehands? Nei. Rødt kort veldig strengt. Mannen er jo uheldig og lander med handa der ballen kommer.

Kombinert med Straffen vi igjen ble snytt for, så kan vi TRYGT si at dommertabber avgjorde denne kampen. Møkkamann!
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by Shredd »

Regelen er rimelig klar:
FORSEELSER SOM MEDFØRER UTVISNING
4. fratar motparten et mål eller en klar
scoringsjanse ved forsettlig bruk av hånden
(gjelder ikke målvakt i eget straffesparkfelt)


Fra retningslinjene til NFF utredet av dommerne foran 2012 sesongen:


Vurdering av hva som er straffbar bruk av hånd på ballen, er avhengig av flere vurderinger fra dommernes side.

Spilleregel 12 krever forsettlighet for at det skal bestraffes og det er den viktigste vurdering dommeren må gjøre sammen med;
- Var det ballen som traff hånden?
IKKE STRAFFBAR
- Var det hånden som søkte ballen?
STRAFFBAR

Uansett er det vanskelige vurderinger som skal gjøres, og NFF anbefaler dommere og assistentdommere å se hen til:
1.Benyttes arm eller hånd med forsett for å treffe ballen?
2.Er spillerens hender eller armer i en naturlig posisjon?
Hva er naturlig posisjon i forhold til situasjonen?
Søker armen ut fra kroppen er det en indikasjon på bevegelse fra spilleren som må anses som forsettlig, og at armen dermed kommer i en unaturlig posisjon
3.Forsøker vedkommende å hindre ballen å komme i kontakt med armen/hånden?
4.Avstand og tiden fra hvor ballen kommer og eventuelt berører hånden?

Vi minner også om at det er dommerens plassering, vinkel og innsyn som blir avgjørende for denne bedømmelsen på samme måte som med andre typer forseelser.
Ved mur oppstilling utenfor eller innenfor straffesparkfeltet, anbefales dommerne å signalisere til forsvarsspillere at det vil vurderes som straffbar hands om armene løftes opp mot eller over hodet.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by Shredd »

Jeg mener det var ballen som traff hånden. Med tanke på at Sané akkurat er i ferd med å lande når han blir truffet synes jeg hånden er i en naturlig posisjon også. Men akkurat det siste vil aldri samtlige bli enige om så lenge man har så vage regler. Hånden er klart ut fra kroppen, men ingen mennesker med normal motorisk kontroll vil holde den inntil kroppen i den situasjonen.
User avatar
Novi
Posts: 11499
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 619 times
Been thanked: 823 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by Novi »

Uhm, mener du regelen er klar? Leser man det der, blir jo avgjørelsen bare enda værre. Hånden søker ikke ball. Vil også påpeke at dette er en tvilsom situasjon i 2. spilleminutt. Som dommer har man sjelden større mulighet til å påvirke kampen, og det et kanskje der majtsyken kom inn?

Edit: ser på ditt neste innlegg at vi er enige :)
Una mas cerveza.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by Shredd »

Det jeg mener med klar er at det må være med forsett. Sané rører ikke den ballen med hånda med vilje. Så er det måten å tolke regelen på som gjør den idiotisk.
Man kan f.eks si at Sané med forsett kaster seg ned for å blokkere skuddet, men intensjonen er likevel ikke å ta den med hånden. Slik jeg leser regelen er det ingen forseelse i det hele tatt. Det skulle vært dømt corner.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by Garrincha »

Nå har jeg sett situasjonen flere ganger, men med kameravinkel fra gammeltribunen og slow-motion som egentlig går alt for fort. Men slik jeg tolker situasjonen klarer jeg ikke bli sur for hverken straffen eller kortet. Ballen ville gått i mål om den ikke blir stoppet av hånden til Sane, og slik jeg ser det er hånden ut fra kroppen. Om Sane gjør dette med vilje eller ikke er umulig å si.

Må spørre Shredd, hadde samme situasjon skjedd på motsatt banehalvdel, hadde du vært fornøyd om dommeren bare blåste corner?
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Strømsgodset 20/09/14 kl. 15:30

Post by Shredd »

Hehe, trolig ikke. I hvert fall ikke de første 48 timer. Men at ballen er på vei i mål er ikke det viktige i denne situasjonen. Det er hvorvidt det er med forsett eller ikke. Når det er sagt så går det ikke an å dømme bare straffe i denne situasjonen. Tolker Sandmoen det dit hen at han tar den med vilje, så må han gi rødt kort siden ballen som nevnt er på vei inn i mål. Og som du selv sier, om det er med vilje er umulig å si. Det synes jeg det bør være for å vise ut en spiller i det 3. minutt.
Post Reply