Ny tippeligamodell under vurdering

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Masinga »

Men cupfinale 23. november er i seneste laget. Det trenger ikke snø når årets høydepunkt i norsk fotball arrangeres!
Masinga
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Kesseboy »

Hvis man skal ha et sluttspill, så er det en ok idé å ha en halvårscup med finale f.eks. siste kamp før sommerpausen. Så får man sluttspillfinalen som siste kamp i sesongen.

Ikke at jeg er noen tilhenger av sluttspill, meb det kan da gjøres mye enklere og bedre enn i de smått forvirrende forslagene fra Hypercube ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8283
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Crazy horse »

Jeg blir kraftig provosert av hele forslaget. Hva med å legge julaften til juli? Og påska kan vi feire til høsten en gang. Tradisjoner er til for å bevares. Cupfinalen avslutter sesongen og er festen når ligaspillet er over. Om "storlagene" heller ikke lykkes etter en slik omlegging, hva da? Nå skal de klubbene som har gjort tingene riktig, med små midler, straffes for det, eller hindres å lykkes like godt.
Har aldri vært særlig glad i Eggen og Fagermo, men nå kjenner jeg et lite snev av det likevel.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Garrincha »

Knuta wrote:P.g.a en misset straffe av Molde 2 min før slutt og en haugevis av brente sjanser for RBK fikk vi ingen lag til 3.runde i Uefa-cupen i år. P.g.a av at Norge med et generasjonsskifte trenger litt tid til å bli et godt landslag, så har Semb og en haug med kunnskapsløse i NFF gnålet lenge om en 12-lags serie i tippeligaen. Bare for å nevne så tok U21-laget bronsje i siste EM. Norge er veldig likt Sverige geografisk, der har man en 16-lags serie og ingen har gnålet der om omlegging selv om Sverige noen år lå bak når det gjelder klubblag i europeiske cuper. Nå gjør de det bedre 'selv' men 16-lags serie. For meg er godt å se at folk med et fotballhode og kompetanse som Eggen, Fagermo og Deila klarer å se hva problemet i norsk fotball består av. Det er først og fremst treningskultur, samt litt for mange dårlige norske trenere. Publikumssvikten består først og fremst av TV-avtalene som NFF har fått i stand, med kamper spredd over flere dager. Til NFF prøv å analysere litt hvor problemet ligger og ikke bare komme med kosmetiske endringer som antakelig bare vil øke inntektsforskjellen på lagene i Norge.
Jeg vil legge til at kanskje man bør bytte litt på ledelsen i norsk fotball. Semb, for eksempel, hvor lenge har ikke den mannen hatt en finger med i spillet? Semb proklamerer jo hvor viktig det er for norske spillere må komme seg ut for å få internasjonal matching slik at det skal komme landslaget til gode samtidig som at han i neste vending syter å klager for at eliteserien har for lavt nivå. Det er enkel matte, du kan ikke ha 2 og så trekke ifra 2 og sitte igjen med 2. Ole Brum er en fantasifigur forøvrig. Hallèn og han derre Molde-duden som var nede i Sør Afrika har jeg forøvrig null tiltro til, du ser på de derre at det er noe ugler i mosen.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Kesseboy »

Nå er vel alt dette NTFs påfunn, ikke NFF. Det er en forskjell. Ganske enig om Semb og Hallen, men Siem er da, på tross av alt sitt nordnorgehat, dyktig på promotering og produktutvikling.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Garrincha »

Hvem som står offisielt bak dette prosjektet vet jeg ikke noe om, men Semb har mange ganger ytret seg om at han ønsker færre lag i Tippeligaen, trylleformelen hans for å øke standaren på norsk fotball.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Ny tippeligamodell er presentert- diskusjonen er i gang

Post by Kesseboy »

Ser man under grafen "Total evaluation" finner man at "fairness" økes for 12-lags-serien (7-8%p henholdsvis), for lagene i kategori A og B. Totalt 14 lag, mens den reduseres for lagene i kategori C (2-3%p, oss og fem andre).

Samtidig står det bemerket at motsatsen til "fairness" ikke er "urettferdig" ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Ny tippeligamodell er presentert- diskusjonen er i gang

Post by J I P »

Jeg ser for meg at det året man evt. reduserer antall lag fra 16 til f.eks. 12, så vil det utløse kompensasjonskrav fra de som blir tvunget ned.

Spill i en lavere divisjon gir tradisjonelt sett mindre publikum og mindre sponsorinntekter. Nasjonale sponsorer vil fokusere på lag helt i toppen. Det blir tøft å komme seg opp igjen. Her kan det bli en pengebruk uten begrensninger for å unngå nedgradering det aktuelle året.

Cupfinale i Mai? Ja, vi har et par campingplasser tilgjengelig i Oslo også da slik at overnatting skal kunne skaffes. Ellers tror jeg at mange må forvente å bo utenfor Oslo da det er knapphet på hotellrom i turistsesongen.

Cupfinale i Mai høres syns jeg høres like smart ut som serieåpning i Holmenkollhelgen.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Ny tippeligamodell er presentert- diskusjonen er i gang

Post by bjornage »

Trond Sollied har peiling.
– I Nederland prøvde de dette én sesong. Det holdt. Da stoppet de med dette playoff-systemet. Ajax hadde toppet tabellen med masse poeng. Så måtte de ut i playoff mot lag nummer seks, Groningen. Der hadde de en dårlig dag og tapte kampen, og dermed også seriemesterskapet. Det ble parodisk, sier han til Dagsavisen.

– Det de har beholdt i Nederland er at lag nummer fem, seks, sju og åtte spiller om den siste europacup-plassen, fortsetter han.

I Belgia har de fortsatt med dette playoff-systemet.

– Det har ført til at vanlige fotballinteresserte mennesker ikke skjønner noen ting av hvordan dette fungerer. Sportslig er belgisk fotball blitt dårligere. At landslaget er blitt bedre kommer av at nesten alle landslagsspillerne spiller i utenlandske klubber. I sommerens VM-tropp var det bare to spillere som spilte i en belgisk klubb.

Ikke bedre
Trond Sollied mener at det nederlandske selskapet Hypercube bare reiser rundt for å tjene penger, og at de ikke har gode nok kunnskaper om norsk fotball.

– De reiser rundt og selger ei pakke ingen skjønner noen ting av, sier han.
http://www.ranablad.no/Slakter_nytt_ser ... -3541.html
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Ny tippeligamodell er presentert- diskusjonen er i gang

Post by Ville Lehtinen »

Ajax hadde toppet tabellen med masse poeng. Så måtte de ut i playoff mot lag nummer seks, Groningen. Der hadde de en dårlig dag og tapte kampen, og dermed også seriemesterskapet. Det ble parodisk, sier han til Dagsavisen.
Nettopp! Det er sjarmerende med askeladder, men vi har jo allerede cupen til dette. I serien må det være slik at det lønner seg å være god og prestere over hele sesongen.
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Ny tippeligamodell er presentert- diskusjonen er i gang

Post by ingen87 »

Ikke minst synes jeg det er mye fornuftig i dette:
"At TV 2, som har bygd opp norsk fotball til kanskje bedre enn den er, ikke fikk være med å by på rettighetene, er en skandale. Fotballforbundet kan ikke ha skjønt hva TV 2 har gjort for norsk fotball. Nå kommer i stedet et nederlandsk selskap og tar penger fra norsk fotball, mens TV 2 har betalt fotballen."
Førr Evig!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Ny tippeligamodell er presentert- diskusjonen er i gang

Post by J I P »

Hvilken av seriemodellene ønsker du?

Stem og vinn cupfinalebilletter

http://www.toppfotball.no/latest-news/a ... m9yv1fgmov
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Ny tippeligamodell er presentert- diskusjonen er i gang

Post by Wendigo »

Jeg er veldig skeptisk til en undersøkelsesmodell som identifiserer favorittlag, slik at de kan identifisere hvem som mener hva, og fortsette forskjellsbehandlingen basert på det.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Ny tippeligamodell er presentert- diskusjonen er i gang

Post by J I P »

Du har rett, her må alle svare at de følger RBK (og ikke krysse av for at de ønsker nyhetsbrev)
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Ny tippeligamodell er presentert- diskusjonen er i gang

Post by Loffen »

Jeg svarte Brann istedet. For meg er valget mellom RBK og TIL som pest og kolera.

Dog tror jeg det har samme effekt (om ikke enda bedre :roll: ).
Her i huse et vi torsketunge!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10719
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2223 times
Been thanked: 366 times

Re: Ny tippeligamodell er presentert- diskusjonen er i gang

Post by liverglimt »

Latterlig undersøkelse. Den svarer jeg ikke på!
@liverglimt
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Ny tippeligamodell er presentert- diskusjonen er i gang

Post by bjornage »

Hele Hybercube-rapporten er et bestillingsverk fra NTF/NFF, med manipulert data og tvilsom statistikk og metode som beslutningsgrunnlag.

http://arvehjelseth.blogspot.no/2014/11 ... stilt.html
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Ny tippeligamodell er presentert- diskusjonen er i gang

Post by ingen87 »

Arve Hjelseth og CHRISTIAN BERG?! Det må jeg si, bruker skadeavbrekket fornuftig :)

Uansett en god analyse av rapporten!
Førr Evig!
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Ny tippeligamodell er presentert- diskusjonen er i gang

Post by Garrincha »

bjornage wrote:Hele Hybercube-rapporten er et bestillingsverk fra NTF/NFF, med manipulert data og tvilsom statistikk og metode som beslutningsgrunnlag.

http://arvehjelseth.blogspot.no/2014/11 ... stilt.html
Veldig interesant lesning.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Ny tippeligamodell er presentert- diskusjonen er i gang

Post by Kesseboy »

Forstemmende. Man sitter igjen med inntrykk av at 1) en dedikert gjeng forumister kunne skrevet en bedre rapport, og 2) en gjeng dedikerte forumister kunne skrevet en like dårlig rapport og villedet bedre.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Ny tippeligamodell er presentert- diskusjonen er i gang

Post by Wendigo »

Med NTF/NFF på bestillersiden må det nok bli alternativ 2
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Ny tippeligamodell er presentert- diskusjonen er i gang

Post by bjornage »

Jeg henger meg mest opp i begrepet "kvalitet". Hva er kvalitet i fotballsammenhengen? Jeg har enda ikke klar å forstå det, og hvorfor den nye modellen skal bidra til å bedre noe som helst.
Knuta
Posts: 10030
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Ny tippeligamodell er presentert- diskusjonen er i gang

Post by Knuta »

Nå var jeg på middag i går sammen med en styreleder for et 1.div lag(anonymitet). Han slaktet alle modellforslagene og sa vel direkte at Semb ikke har mye tillit ute hos klubbene. Regnet vel også med at høringene på disse forslagene ville bli såpass negative at man bare kunne glemme hele rapporten. Jeg har også fått tilsvarende signaler fra en del andre klubber.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Ny tippeligamodell er presentert- diskusjonen er i gang

Post by Trapattoni »

Litt off topic, men nevnte Hjelseth er til tross for sine VIF-sympatier en meget klok mann. Kjøpte bl.a. et par andeler i kunstgresset på Aspmyra da Glimt var på konkursens rand i 2006.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Ny tippeligamodell er presentert- diskusjonen er i gang

Post by ecke »

Nils Johan Semb som toppfotballsjef sa allerede ett år etter 16-lagsutvidelsen at han mente at den var mislykket, slik han mente før den var innført. Da uten videre argumenter, men tilfeldig sammenraskede poenger. Se artikkel fra 2009. http://www.nettavisen.no/sport/2730572.html

Nå klarte Semb endelig å finne noen som kunne være enig med han mot betaling, og Semb er sikkert veldig fornøyd med seg selv, mens andre naturlig nok stiller mange spørsmålstegn med kvaliteten i kjøpeanalysen. Det bryr nok Semb seg veldig lite om.
Post Reply