Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2855
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 456 times
Been thanked: 159 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by Gvandreassen »

Merker jeg reagerer litt på måten ting blir lagt frem på av JHH til tider. Dette er noe jeg har sett i Glimt over flere år, og går på hvordan man presenterer målsettinger. Det ble sagt i intervjuet at vi skal ha "tre lag bak oss når vi når november". Dette mønsteret har jeg sett under flere av våre andre trenere. Man snakker alltid om å "unngå nedrykk", "unngå konkurs" og det virker nesten som det har blitt en sjargong i gangene på Aspmyra. Det skal sies at økonomien ble det gjort en fantastisk jobb på, og der nådde de sine mål. Problemet blir dog at hvis man alltid skal unngå det negative, er man på bakbena fra begynnelsen av. Jeg tviler sterkt på at det er mange bedriftsledere som sier "Nå skal vi unngå å være den verste i bransjen!" til sine ansatte under årsmøte. Selvfølgelig, det trenger ikke være flåsete mål, og alle målsettinger man setter seg bør være innenfor det man klarer. Tviler dog på at "unngå nedrykk" er det som får fyr på hjertene til gutta.

Jeg var på et foredrag for et par år siden med Asle Andersen, daværende trener for Sandnes Ulf. Det han presenterte var følgende "ordtak" som visstnok hadde vært veldig sentral for Ulf sin opprykksrekke: "Me sette oss ein målsetting, og me når an". Veldig enkelt, ja nesten på grensa til tåpelig. Det viser seg dog at det ligger makt i ord, og at terminologi er viktig i en prestasjonsgruppe. Hvis man heller hadde sagt "Vi skal jobbe hardt for hver kamp, og vi skal kjempe for en midtplassering på tabellen", da hadde man kanskje nådd lengre? Det verste som kan skje i det tilfellet er at vi feiler, men da vi ihvertfall hadd et litt hårete mål. Savner Stig Johansen og hans fandenivoldske innstilling. Virker som om Trond er litt av samme ulla.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by Garrincha »

Første omgang var ikke så værst, vi scorer tross alt to flotte mål. Samtidig slipper vi inn to fi**emål.

Vi skal ikke glemme at den godeste Frode Johnsen gjør dette gang på gang på forsvar over hele fjøla i Tippeligaen - og det har han gjort i åresvis, selv om "alle" vet/burde vite hvor han dukker opp.

Likevel, tar vi med treningskampene før seriestart og de tre første rundene så er det på det rene at vi slipper inn alt for mye mål. Noe må gjøres bakover - kanskje må hele laget opptre mer kynisk og defensivt.

Vi har møtt ett nyopprykket lag på hjemmebane (det er ofte vanskeligere enn man skulle tro) og etterpå Molde og så Odd, og selv om Odd hadde tre-fire av førstevalgene deres ute så er dette gode lag. Det er fort gjort å tape mot disse lagene for å si det sånn. Jeg synes det har vært en litt bedring i spillet de to siste kampene, selv om det har endt med tap. Det er klart vi skal gå på banen for å vinne, men vi må også være realistiske. Vi har ingen grunn til å tro at ikke det også denne sesongen blir en kamp for å overleve.

Men vi vet også at ting snur fort i fotball. Plutselig triller ballen litt mer vår vei, laget får selvtillit og så begynner vi å vinne kamper som i utgangspunktet virker 50-50.

Synes vi skal være litt mer tålmodige, både med laget og treneren. Det er ennå veldig, veldig tidlig i sesongen.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by gavharr »

Word!

Og jeg tror første seieren kommer på søndag. Jeg har vært to ganger på Sarpsborg stadion, og begge ganger har endt med tap. Alle gode ting er vel fortsatt 3!?

:skål
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by Loffen »

Har enda ikke vært på bortekamp som endte i Glimt-seier. Alle gode ting er vel ..7?
Her i huse et vi torsketunge!
User avatar
Novi
Posts: 11499
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 619 times
Been thanked: 822 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by Novi »

Garrincha wrote:Synes vi skal være litt mer tålmodige, både med laget og treneren. Det er ennå veldig, veldig tidlig i sesongen.
Så jeg bør egentlig drite i å følge Glimt før det har gått 10 kamper, siden de trenger lengre oppkjøring enn andre lag? Sorry, men slike uttalelser irriterer meg. Man gjør rett og slett ikke jobben sin om man ikke er 100% fit når sesongen starter. Hver seier er 3 poeng da også, selv om man ikke ser dramatiske utfall på tabellen etter hver kamp.
Una mas cerveza.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10790
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2306 times
Been thanked: 383 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by liverglimt »

Tålmodighet flytter ikke fjell, ei vinner det fotballkamper.
@liverglimt
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by gavharr »

Men alt er ikke svart hvitt heller. Alle som har spilt fotball har brent store sjanser, driti på draget defensivt osv. Sandefjord-kampen er katastrofal. Molde-kampen kunne fort endt 2-2. Og hadde Badou utlignet til 3-3 på gigasjansen sin rett etter 3-2-målet til Odd så kunne vi endt opp med 1 eller kanskje 3 poeng.

Dette med at det er for til er en floskel eller en klisjé om du vil, men det er en grunn til at dem er nettopp det. Det er fordi det faktisk ofte er slik det er. Hadde vi spilt mot Sandefjord slik vi spilte mot MFK eller Odd, så hadde kanskje hatt 3 poeng nå. Og da ville åpningen vært som forventet.

Men 3 kamper, hvorav 2 av dem er mot topp 3-lag er ingen "walk in the park", og man skal være passe naiv for å regne med poeng i de kampene, om man tar stall og fjorårets sesong i betraktning. Når det er sagt, så er det ikke slik at vi har en haug med ubrukelige fotballspillere i Glimt, men det er helt tydelig at vi har et lag som virker tidvis usikre på oppgavene sine, og som ikke har troen på alt dem foretar seg. Den kjappeste kuren for å løse opp i litt av problemet er selvtillit. Klarer Glimt å yte 100% innsatsmessig, så vil det alene holde til poeng mot S08. Klarer de i tillegg til innsatsen å være fokuserte og konsentrerte i de avgjørende øyeblikk i begge boksene så tar de 3 poeng i den kampen, og det vil nødvendigvis gi økt selvtillit.

Personlig er det som plager meg mest, at ingen (hverken JHH eller spillere) klarer å komme med noe konkret når de blir spurt hva de kan gjøre forsvarsmessig. Det er ofte vage svar ala "Vi må bli mer kyniske", "Vi må få slutt på de personlige feilene" etc.
For akkurat det med defensiv struktur, og hvordan man skal spille forsvar er det ingen som kan komme med et godt svar på.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by Garrincha »

Novi wrote:
Så jeg bør egentlig drite i å følge Glimt før det har gått 10 kamper, siden de trenger lengre oppkjøring enn andre lag? Sorry, men slike uttalelser irriterer meg. Man gjør rett og slett ikke jobben sin om man ikke er 100% fit når sesongen starter. Hver seier er 3 poeng da også, selv om man ikke ser dramatiske utfall på tabellen etter hver kamp.
Jeg skriver at vi skal være tålmodige sett i lys av hvilke lag vi har møtt i de første kampene. Sorry hvis jeg irriterer deg, men full panikk blandt oss supportere kommer ikke til å hjelpe noe i det hele tatt.

Hva mener du vi skal gjøre, starte et hylekor for å sparke JHH? Er det det som er løsningen?

Ting kan snu fort, husker du da vi tapte på Jæren 0-4 for et par år siden? Etter den kampen fulgte 12-13 kamper på rad der vi kun avga et par poeng totalt.


Slettet sitat av sitat. Det et i mot Glimtforums retningslinjer.
-Sulliken.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15804
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by Kesseboy »

Jeg er tålmodig. Fortsatt tålmodig når det gjelder å berge plassen. Ganske utålmodig i og med at jeg jo innerst inne ØNSKER en plass blant topp 5 (minst). Og uansett hvordan du vrir og vender på det så er ikke ti baklengs ok på tre kamper, uansett motstander. Men det trenger ikke bety noe for nedrykk eller ikke.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by bjornage »

Jeg er tålmodig jeg også, men vi startet ikke på scratch i første serierunde. Kampene så langt har bare vært en forlengelse av den til tider forferdelig dårlige fotballen vi spilte i fjor. Jeg ser ingen utvikling, snarere tvert i mot. Heldigvis er det mange poeng igjen å spille om og mange andre lag som har god tid på å også være dårlige, så jeg håper vi kommer litt mer i gang til helga.
Knuta
Posts: 10044
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by Knuta »

Mitt poeng er at ting endrer seg ikke av seg selv. Tålmodighet eller ikke, vi har -21 mål på 6 kamper inkludert 3 treningskamper. Man kan kanskje si at det vil endre seg, kanskje allerede før møtet med Sarpsborg. Det samme sa vi før møtet med ODD. Selvfølgelig ønsker jeg også av hele mitt hjerte at vi slå Sarpsborg. Da jeg så de første 20 min av ODD kampen tenkte jeg hva er det laget driver med, hvor er intensiteten og forstod veldig fort at vi kom til å tape. Mye om og hvis og dersom så kunne vi kanskje fått 3-3 osv. Men dersom ODD hadde fått sin opplagte straffe midt i første omgang hadde det stått 2-0 og all spenning borte. Vi får holde oss til realitetene, og realitetene er det konkrete resultatet ved kampslutt. Vi må vi gjøre noe med laget, intensiteten, taklingsstyrken, og ikke minst forsvarsarbeidet. Forsvarsarbeidet inkluderer hele laget. Dermed skulle jeg ønske noe mer konkret fra JHH, og ikke bare svada svar.
User avatar
Novi
Posts: 11499
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 619 times
Been thanked: 822 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by Novi »

+1. Problemet ligger i den inngrodde kulturen for ikke å være 100% profesjonell i eget arbeid, og være på stasjon i det fløyta går. Om det er Jhh som ikke får gutta med seg, eller om han tar den samme tafatte '3 lag bak oss'-mentaliteten med seg inn i garderoben vet jeg ikke. Men jeg ser ingen i spillerstallen eller trenerteamet som kan smelle litt, og kjefte opp resten. Og det trengs.
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10044
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by Knuta »

Litt morsomt å lese kommentarer etter kamp 3 i fjor:

"Sørloth er bare å sende hjem igjen. Mangler alt."

"Baklengsmålene: To cornere som heades inn på enklest mulig vis. Tafatt! To mål som burde og kunne vært kvalt med bedre jobbing i midtbanen. Nordkvelles mål "blir til" av at Odd finner et mellomrom, Badou ruser inn i presset og blir lurt, Sane prøver hjelpeløst på en hockeyblokkering. Halvorsens mål kommer etter at Odd får tid og rom til å prikke en pasning, og forsvaret står og drømmer om offside."

"Mitt poeng er at ting endrer seg ikke av seg selv. Vi har -21 mål på 6 kamper inkludert 3 treningskamper
Dermed skulle jeg ønske noe mer konkret fra JHH, og ikke bare svada svar."
Post Reply