Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by FSHelgeland »

Ok kamp forover, dessverre en del juniorfeil defensivt. Igjen så synes jeg at Edvardsen gjør en ok kamp, herlig å se hvordan han løp opp Bentley etter bare halvannet minutt. Den gutten har fart! Han har også brukbar teknikk, men sliter noe i posisjoneringen, men det kommer. På defensiv dødball så må vi også gjøre bedre avtaler, Edvardsen skal ikke stå opp i mot kapteinen til Odd som er mye høyere en han og også langt mer rutinert. På det siste målet så sover jo Brix noe enormt, muligens ikke hans ansvar men han kunne avverget det uansett. Dessverre så er det flere som står å ser på, feks, hvorfor bare rygger Sane når vi får den corneren i mot som gir det første målet. Greit nok var det en løpsduell, men vår spiller var på etterskudd og hadde Sane stukket frem foten så hadde vi avverget det angrepet. I store perioder av kampen så rygger vi, går ikke i dueller og lar motstander komme til inn i vår boks. Da skal det ikke mye til før det er mål i mot. I de få stundene at vi står høyt, så jobber vi godt, triller kula bra og lager mål. Synd vi ikke makter det i større deler av kampen. Laget skriker etter en midtbanespiller som kan styre troppene, og hvis den spilleren blir markert ut av kampen. Ja da trenger vi en midtstopper som kan ta med seg ballen forbi første pressledd og gjøre noe konstruktivt med den. Sane prøver på det innimellom, men han mislykkes dessverre litt for ofte. Jeg håper Silva kan være den spilleren.
Tippeliga 2015
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by Knuta »

Det er vel rett og slett at vi har for dårlige defensive spillere unntatt Sane og Valentin. Så får vi se om Silva kan erstatte Moe og få inn Chatto i stedet for Saltnes. Ellers så sliter vi også en del på venstre bank. Det bekymrer meg. Så må også Badou spesielt lære seg den defensive jobben som midtbanespiller. Der har han mye å gå på.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by Glimt1916 »

Vi scorer to mål på et såpass bra lag som Odd, og det er egentlig ganske bra. Men når vi er så dårlige bakover så blir det blytungt å ta poeng. Jeg har liten tro på at trenerne klarer å få skikk på forsvaret uten hjelp, men om det nå skjer så burde vi kunne begynne å plukke noen poeng når vi møter dårligere lag enn Odd.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by ecke »

Du klarer ikke å finne mange dårligere lag enn dagens Odd; Oldrup Jensen, Samuelsen, Eriksen, Ocean var borte :(
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by G-s-enz »

Joda det er flere lag som er dårligere enn Odd selv med de spillerne borte. De er trossalt ett godt kollektivt uansett og de som kom inn gjorde en god jobb. La oss prøve å ikke tenke oss hvordan dette hadde sett ut om Odd hadde alle tilgjengelig.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by bjornage »

En del positivt å hente for oss, men som vanlig har vi bare oss selv å takke for tapet. Håpløst forsvarsspill, og Odd har tre muligheter til alene med keeper som vi avverger med en blanding av dyktighet og flaks. Når vi ikke kan true fremover kan selv et dårlig Odd-lag gjøre som de vil når de får mulighetene. Fryktelig skuffende at spillerne etter så lang tid under Halvorsen fremdeles er for sene og svake i duellene, for ukonsentrerte i faste situasjoner og så avhengig av at enkeltspillere må levere noe utenom det vanlige. Har gitt opp Halvorsen helt, men noe snakk om å sparke han er det ikke noe poeng i. Vi får krysse fingrene for at tre lag gjør det enda dårligere enn oss bare. Ikke har vi noe å bidra med fra benken heller. Berglann er som vanlig full av vilje men helt uten sluttprodukt, og Sørloth har ikke noe å fare med enda. Jakobsen er bare en i myldrer. Elendigheten toppet seg da Saltnes ble kåret til dagens Glimtgutt, man må bare le av slikt.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by gavharr »

Reagerte litt på at folk henger seg opp i Saltnes i dag. Han var langtfra den verste Glimt-spilleren utpå der. Folk henger seg opp i det som gjøres feil og glemmer sporenstreks det som er positivt. Han hadde en rekke gode defensive involveringer med brudd og taklinger i dag, men det oversees glatt da han også var litt passiv på 3-2-målet (Som strengt tatt Badou må ta litt skylda for). Uansett tror jeg vi mangler litt rutine i den posisjonen, og jeg tror både Chatto og til dels Karlsen hadde stått for litt mer stabilitet og "trygghet", men at det er noen quick fix på et lag som er så dårlig organisert tror jeg ikke....
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by Kesseboy »

Baklengsmålene: To cornere som heades inn på enklest mulig vis. Tafatt! To mål som burde og kunne vært kvalt med bedre jobbing i midtbanen. Nordkvelles mål "blir til" av at Odd finner et mellomrom, Badou ruser inn i presset og blir lurt, Sane prøver hjelpeløst på en hockeyblokkering. Halvorsens mål kommer etter at Odd får tid og rom til å prikke en pasning, og forsvaret står og drømmer om offside.

Som i fjor er det mye dårlig forsvarsspill, men det begynner allerede på midtbana.

Edit: Jeg syntes Saltnes var bedre i dag enn i de to foregående kampene.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
jendoriluka
Posts: 511
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by jendoriluka »

Enig. Slik Glimt spiller for tiden –- med to brede vinger og en Badou som vi vet jukser i det defensive arbeidet -- blir det enorme rom å dekke for den sentrale midtbanespilleren. Akkurat det samme så man i fjor, og da var det mange på forumet her som uttrykte frustrasjon over Chatto. Ettersom vi i dag ikke har en C.Berg type, som tross alt var enorm i det defensive, bør man trekke kantene dypere inn i banen, slik at vi ikke gang på gang blir i undertall på midten.
Last edited by jendoriluka on Sun Apr 19, 2015 8:00 pm, edited 1 time in total.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by bjornage »

Saltnes spilte seg opp, men å kåre han til beste spiller blir for meg uforståelig.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by Cheese Smirnoff »

Det er helt klart en utakknemlig oppgave å være midtbanens defensive alibi slik det er nå. Det som irriterte meg med Saltnes idag var de utallige gangene han unnlot å gå i duellene som skulle vært hans. Spesielt i første omgang stoppet han heller opp og ventet for å se hvor ballen havnet, spesielt på baller som ble slått opp av enten keeper eller forsvar. Man ser også samme tendensen på målet til Nordkvelle hvor han rett og slett unnlater å sette inn støtet i et forsøk på å hindre scoring. Man kan rett og slett ikke være defensivt anker hvis man ikke kan slå fra seg i duellene. Saltnes passer mye, mye bedre som indreløper. Chatto og Karlsen har derimot duell-egenskapene som passer i rollen, og Chatto skal jo ha både rutine og forståelse for rollen fra sin tid i Sverige.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
jendoriluka
Posts: 511
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by jendoriluka »

Enig i mye av det du skriver, Cheese Smirnoff. Slik jeg ser det, er imidlertid mye av problemet nettopp i det at Saltnes blir for mye "alene" i det defensive, slik at konsekvensen av at han f.eks. blir fintet bort, er at Odds midtbanespillere har forsert hele midtbaneleddet. Ikke utenkelig at man i slike situasjoner frykter for å gå "all inn" i duellspillet. For øvrig enig i at Saltnes passer bedre som indreløper.

Generelt sett forstår jeg ikke hvorfor man nok en gang legger seg så langt bakpå, og lar Odd spille på seg initiativ og selvtillit. Med den midtbanen Odd stilte med i dag, burde man vel presset høyt fra start?

En annen ting er at en høyreside med Edvardsen og Berglann dessverre blir for lett å forsere. Begge sliter til dels ganske mye med plasserings- og presspillet.
Last edited by jendoriluka on Sun Apr 19, 2015 8:18 pm, edited 1 time in total.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by Cheese Smirnoff »

Aasmund Bjørkan sa før kampstart at Glimt skulle ta initiativet fra start. Glimt hadde knapt ballen over midtsirkelen før det sto 0-1 etter 10 minutt. Er det spillerne som ikke gjør som trenerne sier, eller har trenerne en annen forståelse av "initiativ" enn oss andre?
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Mr Bean
Posts: 2708
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by Mr Bean »

Huff og huff. -9 poeng og et lass av baklengsmål etter 3 kamper.. Lurer på hvordan dette ender ved sessongslutt :?: :(
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by gavharr »

Greit at vi er dårlige, men tror ikke vi får minuspoeng av den grunn :wink:
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by Zero »

Banner like greit i kirka nå...men jeg håper Badou blir solgt i sommer for en god sum. så kan vi hente en etablert midtbanespiller for noen få kroner slik at vi får ordnet litt på defensiv organisering :roll:
Stian Sommerheim
Rodriques2
Posts: 540
Joined: Tue Mar 09, 2004 3:19 pm
Location: Leiden, Nederland

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by Rodriques2 »

Rimelig fornøyd med svar over. Mente selvfølgelig ikke at JHH har lignende spillermateriale som Kåre hadde i den tid, og langt fra samme giv fra spillergruppe. Det var forsåvidt poenget. Mener vi ligger omtrent der vi "bør" ligge på tabellen, alt tatt i betraktning. Desto mer skuffende at vi ble trasha mot Sandefjord som også var ganske dårlige i den kampen.

Skulle også tro at den tidligere forsvarskjempen JHH hadde koll på defensiv organisering. Men så vet vi vel forsåvidt lite om hvorvidt spillere følger de instruksjoner som gis, lærer treigt/kjapt eller hyppige forandringer i forsvaret er for mye for spillerne som grunnlag for prestasjoner. Hvem vet. Har uansett ikke gitt opp sesongen, til det har vi alt for mange kamper som kan vinnes til.

Vil også minne om at det er veldig mange unge, utesta spillere i troppen som plutselig kan blomstre. Og det er vi egentlig (skummelt nok) avhengig av over en sesong som dette. Får håpe Edvardsen rydder opp i det defensive, at Konradsen "klikker" og at enten Azemi eller Sørloth (gjerne begge) får en stigende formkurve før heller enn siden.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by J I P »

Hva er vanskeligst å få skikk på av angrepsspillet og forsvarsspillet?

Normalt er det angrepsspillet og når vi nå har begynt å score i kampene, da kan vi igjen begynne å legge vekten på det defensive.

Kun rundt om 6 lag har puttet like mange ellere flere mål enn oss i år.

Og tenk hvor kjedelig kampene hadde vært - og hvor fustrert man hadde vært hvis vi ikke hadde fått 4 mål i disse tre kampene? Ropet etter Ibba hadde vel nådd halvveis til Kina.

Det hadde svidd mer for meg uten egne mål og tape 0-2 istedetfor 2-4.

Nok om det - i en fotballcup på Lørdag for G-05 årgangen så ville lagleder først ha som mål at vi skulle gå for en seier i de tre kampene.
Jeg var litt uenig - jeg syntes det var å gå litt langt, la oss først ha som mål å få noen mål.
Vi klarte begge målene underveis i turneringen.

Foran de to bortekampene mot Sarpsborg og Aalesund så setter jeg herved følgende mål for laget
a. Vi skal fortsette å score mål
b. Vi skal slippe inn færre mål enn vi scorer (å holde nullen ser ut til å være litt optimistisk også i år)

Kort sagt - når vi nå har tapt 6 poeng hjemme, da har vi ikke råd til å gå så defensivt ut som vi gjorde mot Sandefjord - Kun årets første seier og minimum uavgjort i den andre må være poengbeholdningen etter de to neste kampene.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by Gvandreassen »

Ser litt samme tendenser i dag som det var etter kampen mot Molde. Det skal sies at jeg alltid prøver å holde meg objektiv, og aldri kritiserer uten hensyn. Er helt enig i at det er viktig å se det positive, gode tendenser og så videre. Men å lese at vi ser så mye positivt i en kamp hvor vi taper 4-2, eller en kamp hvor vi taper 3-1, det gir meg følelsen at vi er et lag som mirakuløst rykket opp til Premier League og egentlig ikke har noe å gjøre der eller å tape.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by Knuta »

Så også Ørjan Berg bli intervjuet i pausen. Det var enormt med positivitet, hva var positivt de første 20 min av kampen?. Ser jo også på Studio-glimt hver uke. Det er ikke måte på hvor mye positivt det er i Glimt. Man er overbegeistret dersom Glimt noen få ganger klarer å slå 4-5 sammenhengende pasninger til hverandre. Spesielt Arild Berg er generelt veldig positivt. Det må forandringer til i Glimt. Min erfaring tilsier at ingen ting endrer seg av seg selv. Ser jo også at mange her sier 'ta det med ro det vil bli bedre etterhvert'. Hvilken plan har Glimt for at 'det blir bedre etterhvert' ?.
User avatar
stensland
Posts: 134
Joined: Tue Aug 31, 2010 5:34 pm
Location: Trondheim

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by stensland »

Det jeg synes er rarest, er at spillerne ikke sier ifra. Lasse Staw spesielt, burde jo fortelle Jan Halvor Halvorsen at han er mektig lei å hente den ballen i nettet, så stram opp det defensive!
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by Novi »

Knuta wrote:Så også Ørjan Berg bli intervjuet i pausen. Det var enormt med positivitet, hva var positivt de første 20 min av kampen?. Ser jo også på Studio-glimt hver uke. Det er ikke måte på hvor mye positivt det er i Glimt. Man er overbegeistret dersom Glimt noen få ganger klarer å slå 4-5 sammenhengende pasninger til hverandre. Spesielt Arild Berg er generelt veldig positivt. Det må forandringer til i Glimt. Min erfaring tilsier at ingen ting endrer seg av seg selv. Ser jo også at mange her sier 'ta det med ro det vil bli bedre etterhvert'. Hvilken plan har Glimt for at 'det blir bedre etterhvert' ?.
Støttes. Det viser hvor lite vinnerkultur som sitter i klubben. Og det er nok det man får når man ansetter såpass mange gamle kjente i en og samme organisasjon. All ære til det Berg-gutta gjør mtp utvikling av unge spillere, men når man setter så mange kompiser sammen så blir det lite nye impulser og lite utfordring av hverandre. Diskusjoner kan fort bli mer kompis enn at man stiller kritiske spørsmål til hverandre. Komfortabelt og hyggelig, ja, men lite profesjonalitet og vinnervilje.
Una mas cerveza.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by ecke »

Dessverre JHH, det går ikke over av seg selv! Er spillerne rett og slett for dårlig, er spillerne dårlig trent, trener de med lav intensitet, er det feile spillere som brukes eller må det gjøres formasjonsendringer, også på dødball. Noen svar må finnes, før det er for sent. Brede Moe har hatt en lang vinter på å tenke på Frode Johnsen etter grunnkurset i 2014! JHH må også være mye mer kynisk, ikke tenke utvikling, men resultat. Kanskje er de for dårlig trent, jfr 2. omgangene, men de har åpenbart for lite muskler, også i hodet. Tøffe dueller er det alt for lite av, også på treninger. Moe hadde erfart Johnsen, Edvardsen hadde den høyeste, og ingen var i nærheten av å lykkes i den avgjørende duellen. Er det bare Sane som kan vinne en duell i feltet, da må Sane brukes i en fri rolle, ikke passe på egen keeper. Klarer ikke den sentrale midtbanen sammen med midtforsvaret bedre enn dette, da må Furebotn eller andre holde igjen. Det går ikke over av seg selv!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by bjornage »

Husker jeg rett tok det en stund før vi kom i gang fysisk i fjor, og det samme året før. Spesielt i duellspillet ser dem ofte ut som smågutter. Hva er det som ikke gjøres riktig i løpet av den lange sesongoppkjøringen?
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Kamptråd: Bodø/Glimt - Odd 19/04/15 kl. 15:30

Post by Knuta »

Glimt er vel et av de lagene som har færrest treningskamper før starten. Jeg synes laget burde ha en treningskamp i uka fra 1.feb og til seriestart. Man da variere i motstander kvalitet. Fint å møte både 2.div, 1.div og tippeligalag.
Post Reply