Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
PEMA
Posts: 663
Joined: Tue Mar 25, 2008 8:28 pm

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by PEMA »

#slettet
– Det der er ikke gress – det er jo ingenting som er grønt. Å kalle det for gressbane er en fornærmelse mot gress.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by tomath »

Flere som har lagt merke til at Bjørkan er veldig glad i å snakke om å "knekke koder" etter dårlige kamper? Føler dette fort kan bli hans versjon av Halvorsens "maratonløp" og Ingebrigtsens "gode treningsuker". Altså noe supporterne kommer til å irritere seg over i motgang :-)
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Knuta »

Vel, JHH var vel verre. Så intervju med han etter tapet for FFK på mandag. Det var det samme, 'vi hadde ikke marginene på vår side', 'maratonløp'. Morsomt. Det ulmer veldig i Fredrikstad om dagen.
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by ingen87 »

Synes maratonløp metaforen til JHH blir dummere og dummere. Det hjelper ikke å tape 1/3 av kampene i starten av sesongen hvis man skal være med helt inn til sesongslutt. Det samme gjelder maraton, ingen spaserer de to første milene før de begynner å løpe. Det funker kanskje om målsettinga er og ikke bli sist. Det samme gjør det i maraton. Tipper storforlangende artistokrater krever mer enn å berge plassen?
Førr Evig!
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by tomath »

Joda, det var egentlig ikke ment som noen stor kritikk, har bare merket meg at han bruker begrepet ofte. Jeg kan se for meg at folk kan bli irritert over å høre om kodeknekking etter hver kamp hvis vi skulle gå på en skikkelig motgangsperiode. På samme måte som at det jo egentlig ikke er noe galt i å si at man er fornøyd med treningsuken, det ble bare veldig feil for mange når det "alltid" ble etterfulgt av en dårlig kamp :-)
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Boombadila »

Glimt, vår tids enigma....
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Novi »

Enn så lenge har jo Bjørkan rett i at vi har koder å knekke :) Laget sitter ikke 100%, og vi sliter periodevis med å komme oss gjennom godt etablerte forsvar. Vi er lette å avvæpne, og det er vel den største koden Bjørkan tenker på.

Han har generelt gode kommentarer etter kamp, hvor JHH pratet som om alt var bare kos etter flere tap på rad med elendige prestasjoner på banen. Kampene i år har vært på det jevne, og det har faktisk vært marginer som har avgjort. Så lenge Bjørkan er på bølgelengde i sine kommentarer kan han godt bruke samme uttrykket etter hver kamp for min del.
Una mas cerveza.
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by ingen87 »

Den verste kommentaren til JHH var når han presterte å si "det er ikke disse kampene vi skal vinne". Husker ikke hvilken kamp, men tror det var etter Godset-kampen hjemme. Hadde ihvertfall spilt et par hjemmekamper, og jeg som kjører relativt langt for å se kampene fikk den slengt i trynet. Var på 16. mai kampen av fast tradisjon, men det tok lang tid før jeg orsket å kjøre til Bodø for å se kamp etter den uttalelsen. Selv om Glimt var i dytten.
Førr Evig!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by J I P »

Kopierte denne fra "Forsterke lag"-tråden og legger den også inn i Trenertråden til Aasmund
stormp wrote:Sakser denne fra AN+ Link
Fredag blir trolig Joachim Osvold (22) klar for Bodø/Glimt. Men Aasmund Bjørkan er ikke ferdig med spillerjakten, og har vært på reise de siste dagene for å finne "den rette" for klubben.

- Vi jakter flere forsterkninger. Derfor er jeg på reise nå, bekrefter Glimt-treneren, som forlot Bodø etter onsdagstreningen.

Lørdag er han tilbake i byen. Derfor har assistenttrener Tom Mangersnes ledet de siste treningene.

- Jeg mener at vi har Norges mest spennende lag, med et enormt potensial og flotte, proffe gutter. Jeg har skikkelig lyst til at de skal lykkes. Derfor blir vi ikke å hente noen bare for å gjøre det. Det skal være rett, sier Bjørkan.
Ikke enkelt

- Den turen du er på nå. Er det for å se spillere, eller prate med spillere?

- Både og. Det internasjonale vinduet er åpent nå, og alle klubbene i verden leter etter spillere. Glimt er ikke den største klubben, men finner vi spennende spillere, sjekker vi muligheten. Det er mye som spiller inn. Økonomi, ryktet til klubben og eliteserien.

- Men vi sikter høyt. Om vi ikke finner noen som vi tror kan gå rett inn å gjøre alle rundt seg bedre, så gjør vi ikke noe, sier Glimt-bossen.

Etter det AN erfarer er han i utlandet for å finsikte eventuelt nye forsterkninger.
Utvikling

For at Aasmund Bjørkan har store planer for sitt kjære Bodø/Glimt er det ingen tvil om.

- Vi skal utvikle får egne. Det er de vi skal bygge klubben rundt, for de er de viktigste. Jeg bruker å si at man ha et mikroskop i den ene handa, og et teleskop i den andre. Jeg ønsker at vi skal bygge Bodø/Glimt til å bli en maktfaktor i norsk fotball. Da må vi evne til å tenke langsiktig, og ikke kun se med mikroskopet. Spillerlogistikk er viktig, og vi må også se i det lange løpet med teleskop, slår Bjørkan fast.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by J I P »

Løsningen på problemene har vært lik i de to klubben: mer satsing på lokale talenter.

Det mener Glimt-trener Aasmund Bjørkan er en svært positiv utvikling for nordnorsk fotball.

- For å bygge varig suksess er man nødt til å bygge laget på spillere som blir i klubben lenge. Lokale gutter blir lengre i klubben, også etter at spillerkarrieren er over. Utenlandske spillere har oftere et mål om å komme seg videre, og blir dermed en mer kortvarig ressurs, forklarer Bjørkan.
Mer av intervjuet finner du i denne linken
http://bodonu.no/okonomisk-doping-lonne ... 0.07-05:02
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by tjongs »

Noen som vet hvor lang kontrakt Bjørkan har?
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Boombadila »

Det er kanskje litt tidlig å påpeke det før sesongslutt, men kodeknekkinga til Bjørkan står vel nå ikke akkurat i still med hans visjoner om å være en "fargeklatt" i tippeligaen.

Nå diskuteres dette mange steder på forumet nå, men jeg tror det viktigste spørsmålet å besvare akkurat nå, er denne situasjonen som har oppstått et direkte resultat av trenerens tanker, strategier og disposisjoner?

Nå tenker jeg på dette med grunnspillet vårt, med spillerne som spiller mer eller mindre fast, med måten man har solgt og kjøpt spillere på, pausepraten, hvordan laget responderer på press, hvilke grep som blir gjort under kamper.

Er dette ting som nødvendigvis har forbedret seg i løpet av året, har det vært på samme nivå eller har det faktisk forverret seg?

Personlig må jeg si at jeg ventet mer av Bjørkan, i sær med tanke på at det påstås at han var en av arkitektene bak snuoperasjonen i fjorårssesongen.

Objektivt sett leverte JHH en sesong hvor vi havnet høyere på tabellen, men røk tidligere ut i cupen. Men når det gjelder cupen, er andreplass bare den første taperen...
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by ingen87 »

Vi startet nokså bra med å inneha serieledelse til påske. Så kan definitivt skrive under på at det har blitt værre utover sesongen.

Vi hadde noen gode resultater i sommer, men dette var forbipasserende.

Årets store blunder: selge Furubotn for vekslepenger.
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Kesseboy »

Spillerlogistikken har mye av skylda. Tror nok de beste spillerne i hvert ledd ble borte, og de ble ikke erstattet av samme kvalitet. Halvorsen hadde nok et bedre lag, totalt sett.

Ellers virker det jo som om Bjørkan sier til media mange av de samme tingene som spillerne sier. Det tyder jo på at de er samstemte, og enig om hvordan man skal forstå ting og hva man skal gjøre for å oppnå målene sine. Det er i så fall urovekkende, for det som kommer ut er ganske tannløs svada.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Glimtsupporter
Posts: 515
Joined: Thu Feb 26, 2004 4:41 pm
Location: Bodø
Has thanked: 22 times
Been thanked: 28 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Glimtsupporter »

Enig med Kesseboy her. Har lidd meg gjennom an Studio nå og mener Åsmund kommer med mye pjatt. Mye prat om at dette er for dårlig, vi skulle hatt straffe, vi skal brette opp ermene.....
Men ingenting konkret. 'Vi har terpet angrep slik Glimt har gjort det de siste årene' er faktisk det mest konkrete, og det høres helt horribelt ut spør du meg. Eller naivt...
Håper tonen er helt annerledes i garderoben.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by G-s-enz »

Aasmund sa mye bra i Studio Glimt i kveld,han skal ha kudos for å stå rakrygga å ta ansvar :)

Med det sagt,jeg måtte se det i opptak nå for å virkelig høre hva han sa. Dette er i mine øyne det mest skremmende"Det er ikke nå galt med grunnspillet vårt,det har vært det samme siden 90-tallet" Ja nettopp,sier han at de ikke har utvikla det noe siden da? Eller er det slik at de spillerne som er i dag ikke klarer å utføre den slik?

Jeg bet meg merke i RBK i cupen kontra det jeg så i fjor. De har f.eks tilpasset ankerrollen til Konradsen i år. Der Sælnes sto å styrte spillet fra bak i banen fører Konradsen den oppover og Jensen og Midtsjø faller inn bak han.

I Glimt så skjer det ikke så mye,de bare kjører på med det gamle. Det nærmeste jeg kommer er når C.Berg spilte "ving" i 2003. Eller når D.Berntsen hadde ei fri rolle bak spissen og vi spilte med to anker under C.Hansen. (Ikke kommunisert utad selvsagt).
Kan det tenkes at en andel av publikum uteblir fordi de kommer til å se noe de har sett 1000 ganger før? Altså lite nytenkning. For der har Glimt enormt mye å gå på.

Jeg har trua på Bjørkan,det er ikke det,men han må ha en rimelig bratt læringskurve og knekke mange koder(pun intended) for at jeg skal bli helt overbevist. Han har dog hjerte i klubben og mange fine visjoner,jeg krysser bare fingrene for at han får dem ut i praksis. Ett nedrykk vil være en stor setback i så måte.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Gvandreassen »

Et nedrykk vil ikke bare være et setback, men katastrofalt slik jeg ser det. Per nå balanserer vi en hårfin line her mtp. neste års stall og de talentene vi forvalter. Ved et nedrykk forsvinner Nordmann og Azemi, det tror jeg er sannsynlig. Mockenhaupt vil nok ikke signere for et Obos-lag, han har vært et flott tilskudd for oss. Vi er også i grønn sone nå, begredelige tilskuertall til tross, men dette kan fort endres i Obos. Man vil da være avhengig av å rykke rett opp igjen, men det trodde man ville skje forrige gang vi forsvant ned i dypet. Er redd for at vi vil bli satt tilbake noen år om vi skulle rykke ned. Og denne situasjonen kunne ha blitt unngått. Må dog si at jeg liker Aasmund, og jeg håper ikke han mister jobben. Tror han kan utvikle seg og bli den treneren vi trenger.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by tjongs »

Tja, svarene til Bjørkan tyder jo på at han kanskje ikke har oppfattet realitetene heller, ref grunnspillet til Glimt er det samme, vi har terpet på angepsspillet som vanlig etc (har ikke selv sett intervjuet). Faktum er at ifølge whoscored.com har Glimt null (0!) kontringsmål i TL i år. Vet Bjørkan dette? Vet han egentlig hvor skoen trykker?
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by bjornage »

Det er en del Bjørkan ikke råder over. Spillerlogistikk har vært et problem de siste årene, det skiftes ut altfor mye altfor hyppig. Klubben signerer kun spillere på korte kontrakter og virker ikke ha noen langsiktige planer utenom å vente på at vår unge lokale kjerne skal vokse opp. Da ender man opp i panikkmodus noen dager før vinduet stengte og man må gamble for å erstatte lånesoldatene. Skadeproblemene til f.eks Morten Konradsen er at annet moment. Hvordan kunne han være tett på å være spilleklar rett før sesongkort, men ende opp med å være ute helt frem til høsten? Her er det noe som ikke stemmer, uten at vi har fått noen fornuftig forklaring.

Dette med korte kontrakter er nok en konsekvens av den stramme økonomistyringen, men jeg håper det i fremtiden vil være mulig å finne flere spillere som Azemi istedenfor Wiig innenfor disse rammene.

Når det er sagt er gjennomgangstonen i år på hjemmebane at vi har tapt mot lag som knapt har hatt noe eget spill. F.eks Tromsø, Ålesund og Viking som legger seg bakpå, inviterer oss til å angripe og scorer nesten uten å ha sjanser. For meg fremstår det som om at lagene som kommer til Bodø ikke trenger å anstrenge seg veldig med å komme opp med en plan for å få med seg noe hjem. Samtidig ser vi gang på gang at de kampene der vi har muligheten til å dra fra bunnstriden, ta poeng fra en nedrykksrival eller imponere publikum som har møtt opp har det gått åt skogen. Det er noen hederlige unntak, men jeg tror ikke jeg kan huske å ha sett et svakere hjemmelag enn denne sesongen.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by gavharr »

0 kontringsmål er direkte feil. Men fryktelig mange har det kanskje ikke vært. (Har jo ikke vært så mange mål for Glimt i det hele tatt.)
Hvis Bjørkan mener at grunnspillet de trener på har vært det samme siden 90-tallet, så er det kanskje på tide med impulser utenfra? Hadde vært gøy å vite hvor vi hadde vært om Nordlie hadde blitt ansatt...
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by tjongs »

Godt mulig det er feil med 0 kontringsmål, har ikke tatt meg bryet med å gå gjennom alle kampene. Og så blir det såklart et definisjonsspørsmål hva et kontringsmål er. Når det er sagt kan jeg ikke trekke noe kontringsmål rett ut fra hukommelsen sånn rent umiddelbart, så kan godt hende at det er rett.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Novi »

Håper Bjørkan gjør en del feil nå som han lærer av til neste år. Selvsagt en set-back om det er i Obos, men generelt har unge trenere en del feil å gjøre før de klarer styre et lag i både medgang og motgang. Nå er det motgang, og da ser det ut som at Bjørkan nå ser at det kreves ekstremt mye mentalt for å snu spillergruppa. Det positive er at han hvertfall uttrykker mye av det samme som vi selv har sett (i motsetning til JHH).
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Knuta »

Det er vel opptil Glimt ved nedrykk om Normann og Azemi forsvinner. De har begge kontrakter, så Glimt må slutte med å gi bort spillere. Hvis noen kjøpere kommer på banen må Glimt sette prisen så høyt at de har råd til å kjøpe bedre erstattere. Tabben med å la Furebotn gå fordi han ønsket seg til Sogndal har vært avgjørende for Glimt dette året. Man lot Furebotn gå fordi en trodde at Babenko ville ta den rolle. Det ble en fiasko. Det må aldri skje igjen. Ser ikke noen voldsom krise om Glimt skulle rykke ned. Hovedstammen vår er og skal bli alle de lokale gode spillerne vi har og de vil ha en veldig god arena i Obos-ligaen. Så forsvinner alle både fra Ukraina og Russland og Sascha. Det må vi regne med.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Kesseboy »

Jeg skjønner hvordan du tenker, Knuta, men jeg må si jeg er litt sympatisk innstilt til Glimt i denne sammenhengen. Hvis vi begynner å framstå som en klubb som ikke slipper deg videre når du vil bort, så er det vel enda færre spillere som vil til oss. Glimt må nok finne seg i å leve som en wheeler-dealer-klubb, men man må bli stadig bedre på innhandlinga.

Har vært litt delt om dette med sportsdirektør og sånn, men må si jeg begynner å falle for Haugesund-løsninga.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Novi »

Er enig i at vi har hovedstammen, men Obos er ikke den utviklingsarenaen vi ønsker det skal være. Har ikke noe empirisik grunnlag, men min oppfatning er at svært få kommer fra Obos, til TL og videre ut i verden. De fleste stagnerer i Obos, og man driver heller og utvikler spillere i bunn av TL som kan bli kjøpt av topp i TL og så videre ut for de som er gode nok. Enkelte spillere vil selvsagt bli mer stabile i Obos, men for samtlige vil TL gi langt bedre matching. Og større motivasjon til å jobbe med å bli bedre.
Una mas cerveza.
Post Reply