Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
OTH
Posts: 2263
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by OTH »

Ser frem til dette, har hatt sansen for han både som spiller og trener. Tror han er den rette til å føre Glimt videre mot nye høyder.
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by G-s-enz »

Lykke til!

Håper han får en sportsdirektør(og speider) til å hjelpe seg med å hente folk :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Garrincha »

Håper klubben også kan grave litt i pengeboka, mange som må erstattes.

Lykke til til Aasmund. Dette kan sikkert gå alle veier, men jeg støtter nytreneren til eventuelt det grunn til noe annet, og håper resten av supporterne gjør det også. Han fortjener en fair sjanse, og hvis man er misfornøyd med trenervalget bør foreløpig skytset rettes mot de som har ansatt han.

Hvis klubben og Aasmund er lure nå, noe som kan gi Aasmund en flying start, det er å slå til med ei knallsignering rimelig fort.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by G-s-enz »

Noen som kan meddele hva som står i AN+ intervjuet med Bjørkan?
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Boombadila »

Garrincha wrote:Håper klubben også kan grave litt i pengeboka, mange som må erstattes.

Lykke til til Aasmund. Dette kan sikkert gå alle veier, men jeg støtter nytreneren til eventuelt det grunn til noe annet, og håper resten av supporterne gjør det også. Han fortjener en fair sjanse, og hvis man er misfornøyd med trenervalget bør foreløpig skytset rettes mot de som har ansatt han.

Hvis klubben og Aasmund er lure nå, noe som kan gi Aasmund en flying start, det er å slå til med ei knallsignering rimelig fort.
Jeg vil ikke si at jeg er misfornøyd, jeg vil bare si at jeg er avventende til hvordan dette utvikler seg.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by RaymondEngmark »

Det har vært noen ønsker har jeg registert etter en sportssjef dersom Bjørkan skulle bli ansatt. En sportssjef som har såpass pondus at det ville lønnet seg ville nok kostet rundt en million i året i lønnsutgifter, så da måtte man byttet bort halvannen habil spiller (lønnsutgifter) i denne sportssjefen. Syntes det knapt finns argumenter for en sportssjef, og det merkeligste argumentet er kontinuitet, nå den neste treneren har vært assistenttrener i tre år og var den som trolig ville blitt ansatt allerede da om JHH takket nei. Kontinuiteten finns forresten også i det sportslige utvalget.

Også skulle jeg gjerne sett noen argumenter som holder vann når det gjelder "glasshusgjengen" fra 90 tallet. Er det noen som vet at Bjørkan deler tankegods med sine gamle lagspillere? Om det bare er en psykoanalse basert på lagoppstillinger som er 20 år gamle kan man like greit droppe det. Vet ikke med dere andre, men jeg vanker ikke sammen med dem jeg jobbet sammen med på 90 tallet.

Syntes Bjørkan er den riktige signeringen. Har nok en beskjeden lønn, har allerede både ledet laget litt, og ledet sammen med JHH i tre år. Lykkes han så er Bjørkan en mann som har ønsket seg lenge til Glimt, så det kan faktisk være at han blir en Eggen for oss. Selvfølgelig finns det andre alternativer, men når det gjelder spillerstall, kontinuitet og eliminere de usikre momentene fremstår de alternativene som mye større risiko. I allefall om vi tenker realistisk sett at vi er Glimt som ikke alle vil til, og at vi ikke kan tilby lønn på flere millioner. Husk at Ola, Cato og Tom-Kåre vart strengt tatt helt ubeskrevne blad som trenere før de tok over, det er ikke Bjørkan.

Den store forbedringen jeg håper på med Bjørkan er satsningen på ungdommen. Jeg har spurt meg selv noen ganger, hvilke spillere hadde Godset fått frem de siste årene med JHH som trener. Neppe like mange i allefall med en trener som ikke liker å la de unge få prøve seg før de har gjort seg fortjent til plassen. Jeg ser for meg en Bjørkan som vil slippe til de unge i større grad, og at vi kanskje har et par nye som seriøst kjemper om plass i startelveren til høsten - kanskje før. Tenker spesielt på Berg, som har kvalitetene men trenger litt matching. Og på Nordmann som viste veldig gode takter i treningskampene for ett år siden. Skikkelig frekk pasningslegger.

Tapet av JHH tror jeg ikke er særlig avgjørende, det er derimot tapet av sentrallinjen. Og med få midler til signeringer liker jeg tanken på Bjørkan til å forvalte de unge :)
Kristatistisk
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by gavharr »

High five for den posten, Engmark! Helt enig!
Normann synes jeg er særdeles spennende, og håper virkelig han får sjansen.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
helsvhe
Posts: 1498
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 327 times
Been thanked: 81 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by helsvhe »

Enig med deg Raymond!

I motsetning til Ola, Cato og Tom-Kåre har jo Aasmund erfaring som trener på lag i høyere divisjoner en dem og med et ganske bra resultat ut fra resursene til lagen. Han har jo nå også fått 3 år som assistent i Glimt for JHH, så jeg tror han er klar. Han har nå også en kjempe mulighet til å få inn spillere han ønsker istedet for å overta en masse spillere han ikke har signert.

Så er det bare å håpe at vi får inn spillere som fungerer sammen og kan yte maks for Glimt neste år så vi får en super jubileumssesong. Min eneste bekymring er at det virkere som Glimt prøver å presse ned lønningen i klubben og derfor ikke får med seg de spilleren vi trenger.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by mortsto »

RaymondEngmark wrote: Også skulle jeg gjerne sett noen argumenter som holder vann når det gjelder "glasshusgjengen" fra 90 tallet. Er det noen som vet at Bjørkan deler tankegods med sine gamle lagspillere? Om det bare er en psykoanalse basert på lagoppstillinger som er 20 år gamle kan man like greit droppe det.
Som jeg også nevner i innlegget har jeg ingen grunn til å betvile at Bjørkan er 100% seriøs. Jeg tror dog at ikke alle tradisjoner som sitter i veggene på Aspmyra er like bra, og derfor kan det være ok med trenere utenfra. Som kan fortelle unggutta at kosthold, måtehold, restitusjon og søvn er viktig når en skal bli god fotballspiller. Og som kan benke de som ikke tar dette seriøst, som Kåre gjorde med både Daniel B og Runar i sin tid. Merker meg at JHH sier til BodøNu: "– Det har skjedd en stor forvandling fra den første dagen min her og fram til i dag. Spillergruppa har blitt profesjonell til fingerspissene i alle aspekter. Vinnermentaliteten er veldig sterk og spillerne er i veldig god fysisk form."

Satser på at ting ikke faller tilbake til hvordan JHH hinter om at det var før han kom, og at Aassa bygger videre på det som er gjort. Jeg satser på at dette blir bra, og at han blir vår nye Gåre. :glimt

Forøvrig: velkommen tilbake Raymond!
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by G-s-enz »

Bra innlegg Raymond,uenig angående sportssjef dog. Om han tar en halv mill i lønn fra stallen men samtidig kvalitetssjekker 3 spillere har vi spart inn det om vi unngår bomkjøp :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Knuta »

Bra Raymond. Enig i alt i ditt siste innlegg. Alfa/Omega nå er ny sentrallinje. Får vi ikke det så vil vi rykke ned selv med Guardiola som trener.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Gvandreassen »

Først og fremst: Velkommen Aasmund! Da velkommen til ny stilling, klubben kjenner du godt fra før av. Har ingen problemer med at Glimt rekrutterer internt når det er Aasmund som blir valgt. Er enig med det meste av hva Raymond skriver, men har et spørsmål til dere vise menn og kvinner her: Er Bjørkan god på å strukturere et forsvar? Nu, jeg vet at JHH, som tidligere stopperkjempe, ikke hadde den bange anelse om hvordan et forsvar skulle se ut. Men jeg ser for meg at Åssa, som JHH, kanskje strukturerer angrep best? Har absolutt ingen bakgrunn for denne påstanden og er derfor avhengig av dere som vet litt mer om hvordan han gjorde det i Alta og Ranheim.

Har en generelt god følelse rundt Bjørkan som hovedtrener. Er dog, som tidligere nevnt, avhengig av at man får forsterket noen nøkkelposisjoner. Hvis det ikke finnes penger til dette, skjønner jeg lite. Salg av Ibba, salg av Badou, Sane ut, Valentin mest sannsynlig ut og JHH ut burde da sørge for noen ekstra kroner på budsjettet? Kjenner jeg er veldig positiv til ny-treneren, men er fryktelig nervøs når det gjelder ny-stallen. :?
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by G-s-enz »

Angående dette med bruk av talenter,håper Bjørkan tørr! Synes JHH var feig og samme var Kåre. Mens Staurvik/Hansen var bra. Håper han gjør som dem(på akkurat det området selvsagt)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Garrincha »

Fullt mulig å ansette en sportsjef til en halv million i lønn. Men da kan vi selvsagt ikke velge fra "øverste hylle", men det bør være fullt mulig å få tak i dyktige folk som faktisk kan gjøre god jobb. Gjerne en med speiderbakgrunn som er interessert i nye utfordringer. Da får Bjørkan mer tid å fokusere maksimalt på det sportslige, mens sportsjefen får ansvaret å holde seg orientert, speide, inngå kontrakter osv. Jeg tror en slik rollefordeling er optimal, men det forutsetter at hovedtrener og sportsjef har god tone og kjemi. Men sportsjefen skal ikke ansette eller sparke trenere. Det skal styret gjøre.

En modell der hovedtrener er sjefen til sportsjefen synes jeg er rett, selv om jeg ærlig talt ikke vet om dette er vanlig?
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Knuta »

En glimrende sportsjef/sportsdirektør er Thomas Berntsen i Sarpsborg. Har allerede forsterket stallen med 3-4 gode spillere, men han har også fullmakt til å 'fjerne' trenere som han gjorde med Dean og fikk inn kompisen sin Bakke som hovedtrener i år. Alternativet er å ha et sportslig utvalg som Glimt har, men her tror jeg utvalget består av feil personer som ikke har en aktiv speiderfunksjon. Det er vel der skoen trykker hos Glimt.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by RaymondEngmark »

En sportssjef for en halv million? Det er sikkert mulig, men skal Glimt lokke noen til en Bodø med en halv million så er det vel mest sannsynelig enten et veldig ubeskrevet blad med ambisjoner, men ikke dermed sagt kvaliteter - som igjen blir en risiko, noe sportssjefen skal eliminere? Det andre troverdige alternativet for den prisen er vel en med gult hjerte og litt pondus, og selv om det ikke er umulig, så vil mange av de kandiatene være tidligere glimtspillere - noe også enkelte håper å eliminere med en sportssjef ser jeg.

Glimt er en såpass beskjeden klubb i den store sammenhengen at jeg tror en sportssjef blir en luksus dem ikke har råd til rett og slett. Inne på kontorene finns Runar Berg, Ørjan Berg, Håvard Sakkariassen for å nevne noen. Det er så mye sportslig kompetanse at det sportssjef blir en luksus rett og slett.

Da ønsker jeg meg i stede at Åssa får arbeidsro til å finsikte OBOS mens spillerne har ferie til over nyttår, og lander et par med Furebotn eller Azemi kvalitet.
Kristatistisk
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Knuta »

Det er egentlig ikke Åssa sin jobb å reise rundt og finsikte spillere. Han skal konsentrere seg om kommende sesong og forberede seg om treningen og de spillerne han til enhver tid har. Synes det er riktig med et sportslig utvalg, men i det utvalget burde det vært andre personer med mer oppsøkende kvaliteter og som har oversikt over spillere i dette landet og dessuten være aktiv på reisefot. På meg virker det som et hyggelig og sosialt gjeng med tidligere pensjonerte Glimt spillere som sikkert har det gøy sammen.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by RaymondEngmark »

Som jeg har forståt det så var det under JHH strukturert slik at JHH fortalte hvem han ville ha, så var det opp til BTH om det lot seg gjøre innenfor klubbens rammer når det gjaldt både overgangssum og lønn. Jeg syntes det å hente spillere gjerne kan være Bjørkans jobb, spesielt når Glimt har en policy med to måneder fri før sesongen begynner opp igjen. Det er det nok også i hovedsak.

Dersom treneren gjør blemmer når det kommer til spillerlogistikk i all den tid det ikke er noen sportssjef, så er jo det en skylddeling i mellom styret som intervjuet og ansatte treneren med den policy, strategi og ambisjoner han ga uttrykk for, administrasjonen som vurderte lønnskrav og overgangssum opp mot spillerens kvaliteter og det sportslige utvalget som også er en del av ansattelsesprosessen - og ikke utenkelig de rådføres ved spillerkjøp.

Optimalt sett skulle det vel gjerne vært sportssjef, ernæringsfysiolog, idrettspsykiatrer og mange andre stillinger i Glimt, men jeg syntes Glimt prioriterer pengene veldig bra igjennom ungdomssatsning og en relativt beskjeden administrasjon :)

Forresten så lurer jeg på hva som gir deg inntrykket av "Glimtklubben grei" i det sportslige utvalget, eller i noen andre deler for den saks skyld? Klubben er i grønn sone, får skryt for talentsatsningen sin, leverer over forventet i tippeligaen og fremstår som en mere seriøs og proff klubb enn hva dem har gjort på 40 år.
Kristatistisk
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Knuta »

Jeg synes Glimt driver klubben på en utmerket måte. Bare så det er sagt. Men jeg savner fotballfaglig kompetanse og ledertyper i det sportslige utvalget. Det nytter ikke bare å være tidligere gode spillere i Glimt.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by G-s-enz »

Raymond Engmark: Så du mener f.eks at en speider er bortkastet penger?
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Garrincha »

G-s-enz, du ER virkelig han som snakker om speider i annethvert innlegg :)
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Knuta »

En 'speider' bør være inkludert i det sportslige utvalget. Å kun ha en stilling kun som speider blir vel litt for mye over kill.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by G-s-enz »

Helt uenig Knuta,men ikke overraskende at dette er en holdning i Norge. Er omtrent kun i Norge at det er uvanlig å ha speidere.

Digresjon: I Norge får klubbene tilskudd for å ha ungdomstrenere,i flere andre land får de tilskudd til speidere også.

Haha Garricha
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Playmaker »

En speider skulle vært en selvfølge.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by RaymondEngmark »

Ja Knuta, du har jo selvfølgelig et poeng der. Fordi man har jobbet på Rema 1000, betyr ikke det at man har ferdighetene for å headhunte mellomledere til Rema 1000, så det samme kan jo selvfølgelig gjelde det sportslige utvalget. Men siden Ørjan Berg både er i det sportslige utvalget og samtidig er overordnet leder for talentsatsningen til Glimt, så bør vel det kvalifisere til kvaliteter på dette feltet. Om ikke har vi vel feil mann i feil stilling når det gjelder talentutvikling.

Nei jeg mener ikke en speider er bortkastede penger. Men jeg opplever at Glimt kun har de stillingene som er strengt tatt nødvendig for å drifte klubben, pluss talentsatsningen som vel enda har mye støtte fra Nordlandsglimt. (de tre første årene var vel helfinansiert av Nordlandsglimt) Så en speider i Glimt vil vel være en form for luksus.

Når det gjelder å ha noen som speider i Norge, så er det nokså overflødig spør du meg. Vi er et lite land med få antall spillere i "vannskorpen" i forhold til andre land. Aktuelle spillere i TL og OBOS skal en trener klare å holde kontroll på, de som kan være aktuelle i 2. div er nokså få og skiller jeg gjerne mye ut i spillet, og i tredjedivisjon og nedover begynner det å bli veldig få aktuelle. Samtidig har NFF gode og gjennomsiktelige ordninger på talentsiden i kretsene og i ungdomslandslagene. Her ligger nok litt av forklaringen til at NFF ikke gir tilskudd til speidere.

Så kan man begynne å snakke om utenlandske talentspeidere, det har jeg mere troen på. Helt klart kan det være mange spillere i Europeiske ligaer som er gode nok for Glimt som går under radaren. Spesielt i de landene hvor ligaene er mye bedre enn tippeligaen, og kvaliteten gjerne finns et godt stykke nedover i divisjonene. Men jeg opplever ikke at norske klubber i særlig grad finner spillere via speidere. Klubbene har vel i stor grad støttet seg til trenerne for nye spillere, og jeg opplever at klubbenes satsningsfelt endrer seg med treneransettelsene. Feks JHH i Glimt. Noe sier meg det ikke blir så mange amerikanere de neste tre årene.

Jeg skjønner tanken. Men ville heller brukt pengene til å lønne en god spiller.
Kristatistisk
Post Reply