Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Garrincha »

Ja man reiser ikke til Nordnorge for å ha kort vei til Danmark, England eller Europa generelt. Og vi må vel bare innse at det kanskje ikke er så lett å få tenåringsunger f.eks med på den planen, men helt isolert fra at det er langt å reise og mer usentralt, Skien er ikke akkurat verdens navle det heller. Men som jeg har sagt før, det er faktisk mye enklere for en klubb som Glimt å få fremadstormende spillere til klubben kontra det å hente etablerte trenere.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Garrincha »

Jeg har faktisk ei hypotese at unger og ungdom mellom 10 og 20 år er vanskelig å få til Nordnorge, og kanskje noe av grunnen er faktisk fiskeimaget til Nordnorge. Lokker eksotiskhungrige turister, men norske McDonaldsbarn - neppe.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by ecke »

Svindal og Helstrup sa nei. Blir det en tidligere Glimt-spiller som nå blir assistent?
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by eidurgud »

Hvilken er det du tenker på, ecke? Finnes et "par-tre" alternativer..
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Vegard »

Garrincha wrote:Jeg har faktisk ei hypotese at unger og ungdom mellom 10 og 20 år er vanskelig å få til Nordnorge, og kanskje noe av grunnen er faktisk fiskeimaget til Nordnorge. Lokker eksotiskhungrige turister, men norske McDonaldsbarn - neppe.
Skjønner TSL godt. Han har ambisjoner om treneryrket, men har stor familie som har "grodd fast" med skole og venner i Skien. I tillegg har han vel forretning/kiosk på Skagerak arena. Ikke enkelt å bryte opp til en usikker trenerjobb langt unna. Nord/sør/fisk har jeg mindre tro på.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by G-s-enz »

ecke wrote:Svindal og Helstrup sa nei. Blir det en tidligere Glimt-spiller som nå blir assistent?

Håper ikke det,innavl i klubben er ikke bra da vi ofte skriker etter nytenkning. Ser for meg at Bjerk bli assistent nå som de andre har takket nei.

Bør finnes kandidater andre plasser,gjelder bare å lete godt nok :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Gvandreassen »

Bjerk som assistent hadde vært å forakte. Har vel vært god med juniorene de siste årene? Mye kompetanse der. Tror ikke det er like mye fare for innavl.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by RaymondEngmark »

Bodø i vinden har skapt mye lokalpatreotisme, og som vanlig medfører patrotisme dårlig gagnsyn. En av tre nordmenn har aldri vært i nordnorge, og når man ser hvilke typiske turister man møter på fergene, så er det lett å se at det som finns her oppe, er noe som først og fremst fenger den aldrende aldersgruppen.

Det er ikke attraktivt å flytte til nordnorge for folk flest, det tror jeg spesielt gjelder unge idrettsgutter som er vant til mye oppmerksomhet. Unntaket er nok om Glimt kan lokke med førstelagsspill, uten at andre klubber på østlandet lokker med det samme. Ett og annet unntak finns det såklart. Men derfor er det desto viktigere å få opp talenter fra egen landsdel. Da er sjangsen større for at Glimt får mer igjen over et livsløp; talentet blir kanskje lengre, den gode spilleren har større terskel for å gå til en annen norsk klubb, spilleren kommer ofte igjen mot slutten av karriæren og bidrar, de kan være assistenter og trenere. Ja nok om det. I allefall er det ikke bare å peke på prospekter rundt om kring og forvente at det bare er for glimt å løfte av røret.

Men dette gjaldt jo ny assistent da. Jeg håper Glimt velger den beste kandidaten, og for kvaliteten på tidligere Glimt årganger, håper jeg vi ikke må så veldig langt nedover på listen for å finne noen. Men jeg har ingen problemer med at det kommer noen utenifra heller, jeg er bare ikke for å lete utenfor klubben bare for å gjøre det.

Eneste er at i Glimt hierarkiet i fra 90-tallet vet jeg ikke om Bjørkan står så sterkt, og jeg ønsker ikke en ny Hanssen/Staurvik situasjon, hvor ingen egentlig er sjefen.
Kristatistisk
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Playmaker »

Mener fortsatt vi burde brukt Julian Madsen som assistenttrener. For seint nå..
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by RaymondEngmark »

Enig i at det hadde vært et godt valg. Burde ha alle premissene for å få ungdommen til å blomstre sammen med Bjørkan.
Kristatistisk
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by G-s-enz »

Enig!


Dog er det ikke så lett å finne optimale kandidater. Man må finne en person som bringer kompetansehevning,personlighet,nye tanker,gjerne erfaring m.m. Så spørs det hva Bjørkan og Glimt vil vektlegge som viktigst. Ser ut som nye tanker og litt erfaring har vært fokus til nå. Faller man på Bjerk velger man erfaring fremfor det meste annet,kompetansen hans blir nok brukt i klubben allerede fra før.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
stormp
Posts: 451
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:00 pm
Location: Fauske

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by stormp »

Og der var ny assistenttrener på plass. Link

Tom Mangersnes - for meg rimelig ukjent, men han har tydeligvis noe erfaring...
"Problemet med sitater på internett er at det er umulig å fastslå om de er sanne eller ikke" George Washington
User avatar
Mr Bean
Posts: 2708
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Mr Bean »

Blir et spennende jubileumsår dette :D
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Novi »

Kan ikke si noe om fyren, men på generelt grunnlag veldig glad for at det kommer noen utenfra, og som er er kjent med rollen som assistenttrener.
Una mas cerveza.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Playmaker »

Vi får en meget fotballfaglig sterk type, i Tom Mangersnes. Han kan fotball.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by G-s-enz »

En av hans største styrker er analyser,får håpe vi får brukt den resursen godt :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by J I P »

Tom Mangersnes (39) har lang fartstid i bergensfotballen. Han har blant annet vært hovedtrener i Åsane og Løv-Ham. I tospann med Arne Sandstø tok han Løv-Ham til eliteseriekvalifisering i 2010. De siste årene har han vært analyseansvarlig i Sogndal, samtidig som han har vært assistent for Norges G18-landslag. Han har også jobbet i TV2 Sporten.

Etter fjorårssesongen sluttet bergenseren i Sogndal. Han var lei pendling og ville hjem til Bergen. Nå flytter han derimot mangfoldige mil nord.

Flytter til Bodø

Nå er det nemlig klart at 39-åringen flytter til Bodø.

Onsdag ble det klart at han blir assistent i eliteserieklubben. Han har signert en ettårskontrakt.

– Det har vært stor interesse rundt Tom, og flere klubber har sett på ham som potensiell hovedtrener i 1. divisjon. Da Glimt kom på banen, var derimot valget enkelt for Tom. Aasmund Bjørkan er ny hovedtrener i Glimt og det er en person Tom kjenner godt og har et godt forhold til, sier Daniel Steinfeld, Mangersnes sin agent.

http://www.ba.no/fotball/sport/blir-ass ... 5-8-246648
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by mortsto »

RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by RaymondEngmark »

Musikk i mine ører. Aasmund er alt hva jeg ønsker en Glimt-trener skal være. Også tror jeg oppriktig hans største ambisjon er å lede Glimt. Måtte han få medvind i seilene og bli vår "Fergurson" de neste 20 årene. Spesielt tankene om lokale talenter er bra. Og det må være veldig inspirerende og være et talent i fra Nordland og lese en sånn nyhetssak.
Kristatistisk
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by G-s-enz »

Mye bra svar fra Bjørkan her!
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Knuta »

G-s-enz wrote:Mye bra svar fra Bjørkan her!
Jeg liker at man er offensiv i tankegangen. Uten sammenligning forøvrig, men i motsetning til f.eks skøyteløperen Ida Njåtun før løpet i går da hun uttalte at det er så mange andre gode som er med at hun ikke vet hvordan det går. Da har man tapt på forhånd. Hvorfor skal man f.eks ikke slå RBK, i fjor tok vi 4 poeng fra RBK og da hadde RBK et sterkere lag enn de f.eks ser ut til å ha i 2016. Molde slo vi i Molde osv osv. Det er vel nettopp dette Bjørkan mener Glimt kan slå alle.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Gvandreassen »

Jeg tror nok også en klubb som Leicester City er til inspirasjon. En klubb som satser på styrkene til hver enkelt, direkte spill og en offensiv mentalitet. Alle KAN slå alle. Og Bjørkans utalelser er så mye deiligere enn JHH, Kåres osv. Samtidig gjenstår det å se hvordan det går, men jeg har faen meg en god følelse. Nå må vi bare få laget på plass da...
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Cheese Smirnoff »

Det viktigste er at spillerne tror på Bjørkan, også når det butter imot. Forsto det sånn at det hadde blitt litt murring i troppen i fjor da Bjørkan var i overkant engasjert i hans egen sønn på A-lagstreningene (tror det var BørreA som skrev det). Jeg er storfan av Bjørkans Glimt-filosofi, men det må funke i praksis også. Kåre Ingebrigtsen var veldig morsom og engasjerende i 2008, men det ble motsatt da han forsøkte det samme i 2009 og 2010. Man blir fort "Komiske Ali" hvis man taper gang etter gang og fortsetter å påstå at man skal være en fargeklatt i Tippeligaen.

Bjørkan er en ganske rutinert trener, han kan klare (og bør kunne?) vise til fremgang denne sesongen. Jeg er gira og jeg håper spillerne stiller seg bak dette prosjektet.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by RaymondEngmark »

Det er jo når man får troen det bruker og gå åt skogen. Men prosjektet virker å være gjennomtenkt og bra, så får vi se hvordan dette manifesterer seg. Men jeg tror det ser bedre ut for Bodøfolk enn hva det ser ut for andre. Tror ikke navn som Furebotn, Jetovic, Jacobsen og Karlsen får det til å gå kaldt nedover ryggen på særlig mange i tippeligaen. Men jeg er forsiktig optimist, det ligner litt på det Glimt drev med i 1993. Men tror også de er voldsomt avhengig av å komme tidlig i flytsonen, ser ikke for meg at det mannskapet dem har nå, er et som fungerer bra i motgang.

Når det gjelder Åssa og sønnen så har jeg ikke hørt det noen andre steder enn i bloggen til Børre. Noen av dere andre som har det? Ut i fra det jeg har sett av han i år, så ser han absolutt ut som en man kan forsvare å gi oppmerksomhet, er vel sammen med WAH like bak Berg tenker jeg. Og ikke veldig langt bak.

Leicester er herlige greier for alle som elsker fotball. Man kan vise til alle mulige tall og statestikker, også plutselig kommer det en askeladd og minner en på hvor romantisk fotball er. Det er akkurat nok av de eventyrene til at alle lag kan gå med den "det kan bli oss" følelsen. Også dette med at det skjer samtidig som de fire-fem store i England har sine dårligste sesonger på evigheter. Hærlig!
Kristatistisk
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by J I P »

Kampanalysene til Glimt bør vel nå være i Mangersnes hender?

http://www.tv2.no/sport/8088734/
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Post Reply