Treningskamper 2016

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Treningskamper 2016

Post by Cheese Smirnoff »

Kim Andre Råde er visstnok tungen på vektskålen for hvorvidt Mo spiller 2.div eller ikke. Hvorfor har ikke Glimt et tettere samarbeid med den klubben i Nordland som har mest erfaring fra 2.divisjon, egentlig? Vanskelig å få spillere til å bo på Mo eller kanskje dårlig samarbeidsklima mellom klubbene? All den tid Glimt 2 ikke evner å rykke opp, bør jo spilletid i 2.divisjon i en klubb som ligger noen timers kjøretur unna Bodø være et naturlig valg for talentene. Hvis Glimt hadde hjulpet Mo med gode spillere kunne kanskje Kim Andre Råde utviklet seg mer på et tidligere stadium, og dermed blitt en solid Glimt-spiller.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Treningskamper 2016

Post by RaymondEngmark »

Veldig enig. I stede har vi sendt flere spillere til Senja (som spiller i Tromse) de siste årene. Høll i haue.
Kristatistisk
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Treningskamper 2016

Post by Crazy horse »

Men vi vet jo ikke helt hvorfor det er sånn. Er det <Glimt som er sære og vanskelige, eller er det lagene på Mo (tar med Stålkam også)?
Det er svært lenge siden Nordland hadde mer enn ett lag i de to øverste divisjonene, forrige gang var Lofoten i 1999, og det burde man fått gjort noe med. RBK valgte seg ut en samarbeidsklubb i Sør-Trøndelag, i en tid fylket sleit med å få opp et lag nummer to. Klubben ble Ranheim, men det kunne blitt Strindheim eller Byåsen også. Begge lagene nyter fremdeles godt av det samarbeidet. Tenk om Glimt kunne fått til noe sånt, for eksempel med Mo IL, eller Mjølner?
Fotball er nesten alltid morsomt
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Treningskamper 2016

Post by Knuta »

Crazy horse wrote:Tenk om Glimt kunne fått til noe sånt, for eksempel med Mo IL, eller Mjølner?
Eller Harstad som Glimt har hatt gode relasjoner til. Et lag som har etablert seg i 2.div og som burde være en fin samarbeidspartner til Glimt, selv om Harstad ligger noen få mil fra grensen Nordland/Troms, men tilhører Hålogaland fotballkrets.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Treningskamper 2016

Post by Crazy horse »

Jo, kanskje Harstad, men så var det jo dette med Nordlandsfotballen, da, som var et stort poeng i innlegget mitt.
Fotball er nesten alltid morsomt
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Treningskamper 2016

Post by RaymondEngmark »

Freddy Thoresen tok jo opp dette i forbindelse med TIL kampen nå, og det var ikke noe jeg hadde ofret så mange tanker tidligere - men det var et godt poeng. Det var rundt nyhallen på Fauske, og hvordan Sprint nå fikk mye bedre premisser for å få opp et bra lag. Men som Freddy sa, problemet er når talentene skal velge studier så forsvinner dem ofte til Bodø, Tromsø, Trondheim, Oslo - også er dem tapt. Det er vel også en del av helheten, de ønsker seg sikkert et fritidstilbud utenom fotballen og studier også.

Derfor ser jeg det slik at Glimt burde bidra for at et lag i Bodø skal kunne vokse. Harstad, Narvik, Mo - alle deler den skjebnen at flesteparten av ungdommen flytter ut for studier. Det sliter vi ikke i like stor grad med i Bodø pga UiN. Så selv om det er solidarisk å bruke distriktene, så tror jeg ikke det er tilfeldig at RBK valgte Ranheim og ikke f.eks Levanger.
Kristatistisk
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Treningskamper 2016

Post by Trapattoni »

Vi er litt off-topic, men jeg drister meg uansett med et lite innspill her:

Jeg håper Glimt først og fremst ser mot Fauske nå. Fotballen i Fauske og indre Salten bør få seg et kraftig oppsving nå etter åpningen av SKS-Arena. Her kan Glimt bidra til ytterligere optimisme. Jeg håper Glimt kan bidra til at Fauske/Sprint etterhvert kan få opp et lag som kan fungere som en klar og solid nummer to i Salten. Ikke noe galt om Mo eller Harstad, men det er langt unna og gjør det feks. vanskelig for mange unge å få kontinuitet i skolegangen. Med Fauske vil vi ikke ha den problematikken. Spillerne kan trene både med Glimt når det er ønskelig, med Sprint og spille kamper for Sprint. Oppfølgingen fra trenerapparatet i Glimt vil bli enklere. det samme med trenerapparatet hos Sprint for spillere derfra som trener med Glimt.

Edit: ser Raymond har nevnt Fauske mens jeg skrev... :-)
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Treningskamper 2016

Post by RaymondEngmark »

Jeg hadde helst sett Junkeren eller IIL - kanskje spesielt det siste, siden de har såpass med bredde, og et litt annet geografisk nedslagsfelt enn Glimt i ungdomsfotballen. Det kunne virkelig vært en gulrot med 2. divisjon for talentene ute på Mørkved. Men jeg er på ingen måte i mot å være solidarisk med Fauske/Sprint så lenge det lar seg løse praktisk. Tross alt har kjøretiden blitt kortet mye ned med den nye veien, og Sprint har sikkert en så sterk posisjon på Fauske, at ved et eventuelt samarbeide vil de kunne tilpasse treningstidene til Saltenpendelen, slik at spillerne lett kan bo i Bodø om dem ønsker. Er slik samarbeide vil jo også være positivt for en fremtidig kommunesammenslåing.

Men igjen, jeg liker tanken på IIL enda bedre.
Kristatistisk
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Treningskamper 2016

Post by Shredd »

IIL blir det aldri. Der nekter de å satse, det skal kun være bredde og det skal være likt for alle.
Hva skjedde med samarbeidet Glimt og Junkeren startet for noen år siden, hvorfor strandet det?
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Treningskamper 2016

Post by Trapattoni »

RaymondEngmark wrote:Men jeg er på ingen måte i mot å være solidarisk med Fauske/Sprint så lenge det lar seg løse praktisk.
For meg handler ikke dette om å være solidarisk. Men heller at kloke fotballhoder i Glimt og Sprint setter seg ned og drodler rundt hvordan begge klubbene kan være med på å løfte nivået i Salten. Perfekt å gjøre det nå i forbindelse med SKS Arena.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Treningskamper 2016

Post by RaymondEngmark »

Ja klart det bør være en premiss også. Men Glimt har jo hatt en satsning mot å vinne hjertet til distriktene igjennom showkamper og treningsbesøk de siste årene, så det ville jo ikke skadet på den biten heller. Det er sikkert et stort ubenyttet potensiale for tilskuere på Asmyra i Fauske kommune. Men klart, den gamle Glimtspilleren Tom-Erik Lund fra Sulis har jo blitt ansatt som trener nå for Fauske, så det legger jo gode premisser for et samarbeide, sammen med den nye hallen som du sier. Uansett, ja til et andredivisjonslag her i området!
Kristatistisk
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Treningskamper 2016

Post by Knuta »

I følge NFF sin nye modell vil ingen 3.div vinner rykke opp i 2.div i 2016. Nåløyet til å havne i 2.div vil også bli tøffere da 2.div reduseres fra 56 lag til 28 lag. Kan nok glemme lag i 2.div fra Nordland noen år til.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Treningskamper 2016

Post by FSHelgeland »

Nåja, vi må da la Mo IL få spille denne sesongen før vi fastslår at de ikke blir med i den nye 2.div. De skal nå uansett spille denne sesongen i nåværende 2.div
Tippeliga 2015
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Treningskamper 2016

Post by Cheese Smirnoff »

Det er ikke bare å bestemme seg for en klubb og så bestemme seg for å rykke opp. Hvis der var så enkelt hadde vel Glimt 2 vært fast inventar i 2.divisjon. Fauske/Sprint hadde jo vært geografisk en flott samarbeidsklubb, men den stabilt beste klubben og regelmessige talentutvikleren i Nordland er Mo IL (etter Glimt, selvsagt). Jeg har ikke mye kunnskap (les: ingenting) om klubbdrift og samarbeid mellom klubber, men jeg vil anta at det handler vel så mye om organisasjonen som om spillermateriale/fasiliteter. Men jeg ser selvsagt problemet med studieplass når talentene når en viss alder.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Treningskamper 2016

Post by RaymondEngmark »

Det er jo sånn at ca halvparten av tippeligalagene har et lag i andredivisjon. Såklart er det ikke "bare bare" å få et lag i andredivisjon, men jeg er helt overbevist om at hadde Glimt bestemt seg for det, hadde dem fått det til. Vi har lånt bort en god posjon spillere til 1/2 div klubber i 2015, med alle dem på Glimt 2 og skikkelig satsning hadde dem rykket opp. Men jeg mener å huske at Glimt 2 ikke hadde noen ønske om å rykke opp.
Kristatistisk
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Treningskamper 2016

Post by Crazy horse »

Alle de sju lagene fra Nord-Norge er i samlet i avdeling 1 i 2. divisjon, ser jeg. Lurer på hvordan utvelgelsen for hvem som får forsette der neste år vil skje. Finner ikke noe informasjon om dette når jeg søker på nettet.
Fotball er nesten alltid morsomt
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Treningskamper 2016

Post by Shredd »

Avdelingsvinnere rykker opp til OBOS. 2-7 blir i 2.div, resterende rykker ned.

Det syke er jo det de prøver på i 3.div. At ingen rykker opp. De 4 beste i hver avdeling + de 8 beste 5erne holder seg, resten rykker ned.
Med andre ord kan Glimt2 i år bare la det skure og gå å drite i å tenke på opprykk, må bare bli topp 4.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Treningskamper 2016

Post by Knuta »

DEt er vel derfor at 3.div lag går kraftig i mot denne løsningen(det er stor mulighet for at dette ikke blir godkjent på fotballtinget). LYN f.eks satser sterkt på opprykk igjen, men må da vente i 2 år før de får muligheten selv om de vinner 3.div.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Treningskamper 2016

Post by Shredd »

Kan ikke gå igjennom. Det er sikkert minst 3 lag i trikkeligaen i Oslo som satser knallhardt mot opprykk.
Så har du Oslo/Akershus/Buskerud ligaen hvor Holmen, Ready, Eik Tønsberg og Drammen FK alle satser mot opprykk + at Godset 3 og Odd 3 er i ligaen, hvor de matcher juniorer og vil holde dem i 3. div. Dermed har man 6 lag som satser hardt i den divisjonen. Hvor et av de må rykke ned. Håpløs situasjon.

Her bør Glimt også sette seg på bakbeina. Det blir opprusting i lagene i 3.div Håno også om det kun er 4-5 som holder seg der. Blir tøft i toppen, og Glimt 2 bør ikke havne lenger ned. Den matchingen i 3.div er er kanskje allerede for dårlig for de nest beste.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Treningskamper 2016

Post by Knuta »

Glimt har vel en historikk som tilsier at de sjelden går i mot NFF's sine forslag.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Treningskamper 2016

Post by J I P »

Treningskampen mot Lillestrøm er utsatt en dag til den 29. Februar for at Lillestrøm skulle få anledning til å reise opp og ned på dagen.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Treningskamper 2016

Post by RaymondEngmark »

Troppen som reiser til La Manga:

Simon Thomas, Emil Jonassen, Martin Bjørnbak, Thomas Jacobsen, Anders Karlsen, Fitim Azemi, Henrik Furebotn, Martin Wiig, Milan Jevtovic, Ulrik Saltnes, Morten Ågnes Konradsen, Mathias Normann, Brede Moe, Daniel Edvardsen, Patrick Berg, William Arne Hanssen, Fredrik Andre Bjørkan, Trond Olsen, Kim Andre Råde(Mo IL), Ruslan Babenko, Vebjørn Vinje.
Vebjørn Vinje med videre, ikke funnet seg ny klubb med andre ord. Spent på hvordan Glimt håndterer det, om de da prøver å vinkle han mot A-laget eller parkerer han på B-laget. Råde og Babenko med videre. Kan situasjonen med Konradsen være grunnen til at Råde er med mon tro.
Kristatistisk
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Treningskamper 2016

Post by J I P »

Torsdag 18.2 kl. 14:55: Bodø/Glimt - Krylia Soveto Samara
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Treningskamper 2016

Post by mortsto »

RaymondEngmark wrote: situasjonen med Konradsen
Fordi noen mener at Godset muligens kan være interessert i Konradsen, slik det har vært hevdet et par år her på forumet, så er det ikke nødvendigvis noen spesiell "situasjon" rundt spilleren.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Treningskamper 2016

Post by Kesseboy »

Det er jo en "situasjon" uansett rundt en spiller som er ansett for å være et stort talent, men som har kontrakt kun noen måneder til.

Men, så lenge han er under 23 må det vel betales endel utdanningskomp.?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply