Bodø/Nordland som fotballby/-fylke

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Bodø/Nordland som fotballby/-fylke

Post by tjongs »

Poster denne her ettersom temaet i høyeste grad er relevant for Glimt.

Over lang tid, vil vel egentlig si siden 90-tallet hvor det var bedre bredde, så har fotballen i Bodø og hele Nordland vært i en bølgedal. Glimt har jo hele perioden vært flaggskip og mesteparten av tiden vært i Norgestoppen, men bak Glimt har det vært skralt.
Det har ikke lyktes å skape et godt nr.2-lag i Salten, tross flere forsøk. Mye har vel også skyldtes intern kriging slik at alle har blitt middels.

Hvis man ser litt på årets situasjon:
Glimt er i Tippeligaen. Neste lag fra hele fylket er et håpløst Mo i bunnen av 2.div. Ellers må man ned i 3.div for å finne noe. Her er det forøvrig kun 3 lag fra Salten: Junkeren, Sprint og B/G 2.

Sammenligner en med nabofylket i nord, som forøvrig har 70% av Nordlands befolkning, er det begredelig lesning:
Polka i TL. Tromsø by har i tillegg TUIL på soleklar topp i 2.div (og de har tilbrakt store deler av tiden i 1.div), samt Polka 2. I tillegg fra fylket i 2.div: Finnsnes, Senja og Harstad.

Hva har blitt gjort rett i Troms, og hva har blitt gjort galt i Nordland? Og hva (kan) gjøres for å få Nordlandsfotballen opp på beina igjen?
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Bodø/Nordland som fotballby/-fylke

Post by Shredd »

NTG fotball og et markant større studentmiljø er nok noe av forklaringen de siste årene. Det satses hardere på talenter, de som faller igjennom går til de andre lagene i byen. Tror både FIL og Senja trener i Tromsø. I Bodø har jeg inntrykk av at de som ikke slår igjennom i Glimt forlater byen, ofte for å studere.

Tromsø 2 kom seg vel ikke opp i 2. før i 07, TUIL har vært jojo i mange år. Mens det enda var 8 2.divisjoner spilte også Troms og Finnmark lagene i en ganske enkel divisjon i motsetning til en del Nordlandslag som havnet i grupper med Trønderlagene.

Opp mot midten av 2000 tallet var i grunn Nordland som dominerte. Narvik/Mjølner, Mo, Mosjøen, Brønnøysund, Steigen, Innstranden, Fauske/Sprint, Stålkameratene var regelmessig opp 1 eller flere sesonger. Lofoten var tilogmed oppe i 1.div en periode.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Bodø/Nordland som fotballby/-fylke

Post by tjongs »

Etter å ha kikket litt på gamle tabeller er jeg enig i at den store nedturen begynte rundt 2005. Etter det er det faktisk kun Mo fra Nordland som har vært noenlunde etablert i 2.div. Mjølner hadde et 2-årig opphold, utover det har det vært kun rett opp og ned igjen.

Studentforklaringen er nok en del av forklaringen. Men det må jo være en del av et større årsaksbilde tipper jeg. Håper iallefall at det jobbes knallhardt med å bedre dette, 3.div er ikke noe særlig til matching for de nest beste, spesielt ikke tidligere HESA/nåværende HÅNO ser ut til å holde lavt nivå, med tanke på hvor mye opprykkslagene sliter med å etablere seg høyere.

Forøvrig kom jeg over Skjervøys sesong i 2003. 3 poeng (en seier) på 26 kamper og 20-130 i målforskjell! Her må det jo ha skjedd noe spesielt!
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Bodø/Nordland som fotballby/-fylke

Post by Shredd »

Det blir i hvert fall viktig at man beholder plassen i 3. div nå med omleggingen. 3. div 2017 kommer til å bli bra nivå på. Junkeren har starta positivt, samme med Fauske/Sprint av de lokale lagene, Glimt 2 har startet elendig.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Bodø/Nordland som fotballby/-fylke

Post by Trapattoni »

tjongs wrote: Forøvrig kom jeg over Skjervøys sesong i 2003. 3 poeng (en seier) på 26 kamper og 20-130 i målforskjell! Her må det jo ha skjedd noe spesielt!
Skjervøy kjenner jeg rimelig godt til... :-)
Det er en liten plass der man risikerer at hele laget forsvinner om høsten, pga. skolegang/studier. Husker jeg ikke helt feil bestod 03-laget nesten utelukkende av junior- og guttespillere.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Bodø/Nordland som fotballby/-fylke

Post by Crazy horse »

Dette er et svært interessant tema som jeg oppdaget tråden til først nå :oops:
Nordland er det tiende største fylket i Norge per folketall og burde sånn sett være bedre representert i de tre øverste divisjonene enn de er. Det er 88 lag i de tre øverste divisjonene og Nordland har to lag til sammen der. Bare Finnmark har færre, mens Nord-Trøndelag og Aust-Agder har like mange.
Noe i Nordland er ikke helt som det burde være......
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Bodø/Nordland som fotballby/-fylke

Post by Crazy horse »

Og jeg fortsetter:
Kanskje er en viktig årsak til at det står skralt til manglende samarbeid? At det er for mange jamstore/-små tettsteder som alle ønsker å være ledende i sin region.
Jeg mener Nordland burde kunne hatt 5-6 lag i de tre øverste divisjonene om man jobbet godt sammen:
Ytre Helgeland 1 lag.
Indre Helgeland 1 lag.
Salten 2 lag.
Lofoten/Vesterålen/Ofoten 1-2 lag.

Men å få til et slikt samarbeide virker vel nærmest umulig? Det hjalp i grenlandsområdet når Odd og Pors bestemte seg for å jobbe sammen. Det hjalp i Haugesund. Det ser ut til å bli stor suksess i Kristiansund også. Og enda er det flere eksempler.
Fotball er nesten alltid morsomt
Post Reply