Hva og hvor gikk det galt?

Moderators: Sulliken, Larsen

Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by Knuta »

Det er bare å glemme at Glimt vil få 5000 tilskuere i snitt i eliteserien. Kanskje 16.mai mot TIL. Til og med Brann som kjemper i toppen mot RBK har i år ca. 10.000 tilskuere, et lag som tidligere hadde full stadion og har et geografisk område på nesten 350.000, 7 gangen som Glimt har. Vi er nødt til å være realister og innse at det er en helt annen fotball verden vi lever i enn bare for 10 år siden. Klarer Glimt et snitt i år med 2000, og til neste år i eliteserien med 3000 skal man være fornøyd. Men jeg skal innrømme at stadion fasiliteter har mye å si, slik som AAFK, Odd og Sogndal har fått til. Det er intime og flotte stadioner skjermet for vind og regn. Det betyr selvfølgelig mye. Ellers så fastholder jeg teorien om at gjennomsnitts nordmannen er drittlei overfokusering på fotball på TV 24 timer i døgnet, og at det går utover de lokale lag også.
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by ingen87 »

Bare for å presisere. Jeg mener ikke at Glimt skal ha over 5000 i snitt. Jeg ønsker bare at Glimt skal prøve å strekke seg etter flere tilskuere hver kamp. Det kommer 3000 i snitt neste sesong selv om klubben ikke løfter en finger. Det vil RBK og TIL kampene sørge for. Da var ansettelsen av Jannicke Ramsvik bortkastet. Skal vi fremdeles ha en markedsavdeling som kun jobber opp mot det kommersielle sponsormarkedet, eller skal vi ha noen som jobber med å få flere på kamp og samtidig øke engasjementet for klubben? Noe må de jobbe med uansett. Runar Berg jobbet mye opp mot førstnevnte, og var med på et par publikumsstunt når Salten Aqua logra med sin lakselusbefengte halefinne.

Det jeg mener, sett i lys av de andre innleggene, at Glimt bør sette seg noen mål før sesongen. Det kan være sportslig "vi skal havne på øvre halvdel av tabellen" eller det kan være tilskuere "vi skal jobbe for å få 5000 tilskuere på hjemmekampene". Da har de et konkret resultatmål med markedsføringsarbeidet og tiltrekningskraft. Jeg nevnte på Facebook at Glimt burde gjøre en jobb med å trekke flere studenter på kamp. Det ble banket rett ned: "Det har vi prøvd før uten hell". Javel, men veldig vanskelig å måle effekten av et slikt tiltak når man ikke har noe mål annet enn "det kommer så mange som det kommer, men kom tidlig for det blir kø". Dette trenger ikke en gang å være samme mål som man setter i budsjettet. Vi kan og bør ikke budsjettere med mer enn 3000 tilskuere, men jeg synes at de som er ansatte i klubben bør få mer hårete mål enn å samle sammen de som antakeligvis kommer uansett.

Jeg har også en våt drøm om en mer intim og tett stadion, med ny tribune mot Hålogalandsgata og tak over SKS. Tette hjørner mellom betongklossen i vest og Diadora/ny-tribune. Det hadde blitt mer intimt og det hadde blitt mindre utsatt for vær og vind.
Førr Evig!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by liverglimt »

Forrige opptur etter den lange mørketiden startet med fotball i Nordlandshallen. Jeg bare nevner det.
@liverglimt
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by J I P »

Eksisterte det ikke engang på 90-tallet en Glimt T-skjorte med teksten "Mørketiden er over"
Har noen et bilde av den? De kan kanskje være moden for gjentakelse - av Glimt selv eller kanskje fra Bajas?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by Novi »

ingen87 wrote: Mon Jun 26, 2017 12:02 pm Det jeg mener, sett i lys av de andre innleggene, at Glimt bør sette seg noen mål før sesongen. Det kan være sportslig "vi skal havne på øvre halvdel av tabellen" eller det kan være tilskuere "vi skal jobbe for å få 5000 tilskuere på hjemmekampene". Da har de et konkret resultatmål med markedsføringsarbeidet og tiltrekningskraft. Jeg nevnte på Facebook at Glimt burde gjøre en jobb med å trekke flere studenter på kamp. Det ble banket rett ned: "Det har vi prøvd før uten hell". Javel, men veldig vanskelig å måle effekten av et slikt tiltak når man ikke har noe mål annet enn "det kommer så mange som det kommer, men kom tidlig for det blir kø". Dette trenger ikke en gang å være samme mål som man setter i budsjettet. Vi kan og bør ikke budsjettere med mer enn 3000 tilskuere, men jeg synes at de som er ansatte i klubben bør få mer hårete mål enn å samle sammen de som antakeligvis kommer uansett.
Enig. Har ikke engasjert meg så mye i denne diskusjonene denne gang (vi har jo snakket om dette så mange ganger før), men savner som du sier at klubben setter seg klare mål her. Å si seg fornøyd med et snitt på 3000 i Eliteserien er en ekstrem defensiv innstilling. Da kan man også, som ingen87 sier, egentlig drite i å ansette markedsfolk. Skal man la sponsorkontrakter og tilskuertall styres ene og alene av sportslige prestasjoner så må man heller legge pengene der.

Selv om trenden i norsk fotball er det den er kan man jobbe med å gå mot den. Det vil alltid være de som får det til likevel.
Una mas cerveza.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by MhepA »

Her slenger jeg meg enkelt på og sier helt enig. Markedsansvarlig skal engasjere seg mer i arrangementet og publikum.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Post Reply