Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Masinga wrote:Furebotn er et eksempel på en meget god forsterkning.(...) Han passer perfekt inn i kulturen i Glimt.
For å være litt flåsete, men ganske ærlig samtidig -- det er nettopp dette jeg er redd for når det kommer en nysignering ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Forsterke lagettråden

Post by Masinga »

Den skjønte jeg ikke, Kesseboy!
Masinga
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Nei den forstod jeg heller ingen ting av. Til Kesserboy: 'Er Furubotn en god signering eller ikke?., Passer Furubotn inn i Glimt eller ikke?'. Men det kan jo være morsomt noen ganger å være kryptisk.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Det han prøvde på (og lykkes) var vel ett spark til kulturen til Glimt
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

Ja, Glimt trenger ikke å hente spillere utenfra som passer inn i Glimts kultur, uten at jeg tror Furebotn er en del av en ukultur. Som spiller er Furebotn en rimelig god grovspiller som kompenserer for manglende tekniske begavelser med stor og helhjertet innsats. Et par slike spillere i stallen er positivt, og det går tretten på dusinet av dem i Norge, Michael Haukås var for eksempel akkurat samme type da han var i klubben. Men man kan ikke bygge et Tippeliga-lag på slike spillere, det kreves kloke og driftige hoder for å skaffe seg de gode, komplementære spillerne. For det første blir jeg bekymret når man går to eller tre overgangsvindu uten å klare å signere det man uttaler at man trenger, og for det andre blir det vanskelig å hente inn en mengde spillere i vinter for å gjøre dem til et lag, både med tanke på samspill og stallsammensetningen.

Jeg frykter at den dårlige rekken med overgangsvindu vil sette utviklingen av laget i revers, med mindre det plutselig gjøres en solid jobb i vinter. Det er nok mange i klubben som bør evaluere spillerlogistikken før sesongen er over.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Glimt mislyktes altså i å finne keeper og stopper. Det er selvsagt for dårlig. På grensen til elendig.

Speider hadde ordnet dette. Hent Joacim Jonsson inn i en deltidsstilling.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Forsterke lagettråden

Post by Masinga »

Hvem skal betale for nye spillere? Så vidt jeg vet bestemte FIFA seg, etter påtrykk fra UEFA, for å forby tredjepartseierskap av spillere med virkning fra 1. mai 2015. Spørsmålet er derfor om Glimt har penger å kjøpe for.
Masinga
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Furebotn har så lang vært ei uvanlig god signering for Glimt. Noen tok hintet - han er nettopp ikke en som passer rett inn i glimtkulturen, som i alt for mange sammenhenger handler om pizza, cola og å gjøre akkurat det man må og fint lite mer.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Hvis det er pizza og cola som har vært medisinen for de siste sju (ok det ble tap sist, men bra innsats) så er det vel bare å peise på?

Vi må slutte å snakke ned glimtkulturen, seriøst, man høster det man sår. Vi er kanskje ikke best i klassen, men vi er faen ikke så ille som det av og til predikeres her på forumet.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Sorry ordbruken...
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

De 13 første da?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Ja det er selfølgelig et godt poeng Kesseboy. Men kritikken bør ikke formuleres når det går bra. Eller kanskje, jeg vet ikke. Jeg jobber i ledelsen i en middels bedrift, 17-19 personer og jeg har jobbet tett mot flere skjefer. Jeg har sett de snille, de likegylige, og de strenge. Og helt ærlig funker alle lederstiler på kort sikt. På lang sikt aner jeg ikke noe om, for det har ikke vært noen ledere i min buisness som har drevet på på lengre sikt.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Min tese er at frykt er kortsiktig, dkal man prestere så er blandingen frykt/ros ala NAE men det er nesten umulig å tilnærme seg det uten å være han. Lederskap er ikke så lett.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

Garrincha wrote:
Vi må slutte å snakke ned glimtkulturen, seriøst, man høster det man sår.
:tenk Den skjønte jeg ikke.

Glimt er ikke verdens beste lag bare fordi laget har vunnet 6 kamper på rad (etter 13 runder med historisk dårlig fotball). Det er ikke engang sikkert at man i november ser tilbake på sesongen som bedre enn fjorårets. Hvis de 10 neste rundene blir like dårlige som de 10 første ender det med samme poengfangst som forrige sesong. Jeg håper ikke spillerne har tatt like mye av som supporterne de siste to månedene. Laget kom altfor sent til jobb i år, så de har mye å bevise. Og jeg mener klubben har enormt mye å jobbe med framover.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Det er forferdelig vanskelig å bedrive god ledelse, og forferdelig lett å gjenkjenne dårlig ledelse når man ser det.

Jeg tenker derimot at det er greit at kritikken formuleres når det går bra, da slipper man den ekstra belastninga det er at eventuelle endringer bør avstedkomme forbedringer umiddelbart. Det vanskeliggjør prosessjobbing og lager forhastede slutninger.

Bedriftskulturer tar lang tid å forme, og man lykkes ikke uten å jobbe bevisst mot et mål over tid. Det tror jeg ikke Glimt har gjort. Klubben framstår som en slags blanding av en nordnorsk arbeiderklubb og en sydlandsk bohemklubb, og på tross av den kontringsbaserte direkte filosofien har ikke klubben over tid klart å hente spesielt mange verken av de riktige personlighetstypene eller spillertypene.

Sett utenfra framstår vi som en klubb som ikke helt vet hva den er, og der hvert enkelt medlem plukker litt her og der for å definere sitt eget innenfor- eller utenforskap. Trenere som kommer og går, spesielt de utenfra, må da ta sine valg med omhu når de balanserer mellom å fokusere på kultur eller prestasjon (hint: Hvem har hvilke oppgaver i klubben?).

Det gjør det kommende overgangsvinduet sykt spennende. Det er mange som er på utgående. Summen av hvem som beholdes og hvem som drar på nyåret vil kunne påvirke hvordan klubben framstår i mange år framover.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Godt lederskap er en balanserende kunst. Og jeg er helt enig i at dårlig lederskap er lett å gjenkjenne, men skjelden med èn gang en ny leder settes inn, for da er det ofte mye guts og ny giv inne i bildet. Det vanskelige er å gjenskape suksess og beholde gutsen, og hvis jeg skal være helt ærlig så synes jeg ikke JHH har vært så værst. Det gikk til helvete i begynnelsesen av sesongen, men de klarte å reise seg. Og vi vet at spesielt fotball er komplisert, jeg nølte med trenerforandring pga at jeg for eksempel ikke var helt overbevist om at for eksempel Tom Nordlie egentlig kunne løse Glimts problemer.

Ang Glimtkulturen, så husker vi spillere på fylla osv. Akkurat nå virker klubben egentlig rimelig seriøs, og jeg føler det blir feil akkurat nå å kritisere for mye, selv om man gjerne målrettet burde si at klubben fremdeles har mer å gå på, men vi bør ikke kjefte kun for gammel vane. Hvis folk er flinke og fremdeles får kjeft (urimelig) er det veldig demoraliserende.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Jeg presiserer at jeg IKKE trodde JHH kunne redde seg ut. Sånn sett har det vært makeover.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Forsterke lagettråden

Post by eiriksin »

Virker nesten som historien gjentar seg fra i fjor da vi også hadde en stor seiersrekke. Lurer litt på om det kan ha noe med sesongforberedelse å gjøre. Det virker som vi bruker for mange kamper på å komme i form.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Jeg presiserer at jeg har lite kjennskap til de indre mekanismene i dagens Glimt, så det meste jeg sier er sett fra utsida.

Når det gjelder JHH, så innvilger jeg ham et godkjent+. Jeg er boblende glad klubben ikke sparka ham, sjøl jeg hadde gitt opp, men dette viser at organisasjonen har en viss grad av modenhet i seg. Det virkelig store spørsmålet er om organisasjonen lærer, som organisasjon. Det er ikke alltid Glimt har blitt så kloke av skade ...

Hva angår holdninger og sånn, så tror jeg ikke det er så verst i klubben i øyeblikket. Men det må gjerne få vises litt over tid. Det ser definitivt ut til å være virkelig gode emner til forbilder i klubben (Valentin, Jacobsen, Furebotn, Azemi, Sørloth, Olsen (?) sett utenfra). Spørsmålet er om disse går foran med gode eksempler og samtidig blir lagt merke til og vektlagt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Glimt har ikke historie for å være klok av skade, men akkurat nå virker det anderledes. Nestenkonkursen satte en støkk i hele klubben og driften sett fra utsiden virker nå mer edruelig. BTH er nok Bodøs kjedeligste mann og han har "grønn sone" på hjernen, men hvis vi skal være helt ærlig så er det akkurat dette FK Bodø/Glimt trenger og engentlig alltid har trengt. Jeg skjønner argumentet med å satse, bruke litt penger, komme litt høyere og så få pengene igjen, men dette er risiko. Selvsagt er risiki ofte en suksessfaktor, men en annen vei til målet er å være tålmodig og bygge sten for sten. Glimt er en klubb med små marginer og som jeg sier til det kjedsommelige, vi må være forsiktige. Bruke penger smart, tjene penger smart. Vi har ingen rike onkler. Ingen kommer til å redde klubben hvis ting går over styr. Å utvIkle spillere er medisinen, men vi må bli mye bedre på å få penger igjen for satsingen. Badou og Sane er kroneksempler på spillere vi burde fått mer igjen for.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Forsterke lagettråden

Post by Masinga »

Vel, vel. Jeg så ikke den komme, diskusjon om ledelse og Glimtkultur akkurat nå. Dere sitter nærmere og vet mer om hva som foregår. Likevel føler jeg for å trekke fra momsen på noe av det som hevdes. Det er selvsagt forbedringer å hente i enhver klubb, også Glimt. Men jeg ser samtidig mye positivt! Styreleder Torrissen stod ganske rakrygget i begynnelsen av sesongen, da alle andre så mørkt på tingene. JHH har hatt sine ting å slite med av skavanker, som visstnok er reparert av helsevesenet. I hans fravær gjorde Bjørkan en glimrende jobb. Samtidig falt han ikke for fristelsen til å dolke sin sjef i ryggen. Det manglet ikke på oppfordringer. Dette kan kalles lojalitet. Underveis ga spillergruppen, med Olsen og Sørloth i spissen, kritikk av treningene. Det manglet intensitet. Her fikk trenerne en nødvendig korreksjon.

Så hadde Glimt noen afrikanere som ikke fungerte. Badou fungerte for så vidt offensivt, dårligere defensivt. Sane var ikke til å kjenne igjen fra forrige sesong. Men, av en eller annen grunn, har han stått opp som fugl Føniks fra asken. Chatto syntes han manglet tillit, men se, også han har blomstret. Badou er solgt, Konradsen har overtatt på en fortreffelig måte. Det virker som det er noen som jobber med ting internt, uten at vi ser det!

Derfor synes jeg surmuling om dårlig kultur eller ledelse virker malplassert. Snakker man om snøen som falt i fjor? Hvor er ukulturen i spillergruppen? På meg fremstår de ansvarlig.

Dessuten har ingen svart meg om hvor penger til spillerkjøp skal hentes fra.
Masinga
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

De pengene må vel nå inn som en ordinær del av budsjettet.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

B/G hadde penger for å hente spillere i dette vinduet, men B/G fant ikke aktuelle spillere som passet for lommeboken. Spillerkjøp innenfor standard budsjett, uten spillersalg, er på ca. 1 mill, vil jeg tro. Dermed blir det spillere uten kontrakt som er aktuell å hente. Furebotn, Sørloth, Cruz er gode eksempler på B/Gs naturlige rekruttering. Azemi ble mulig og nødvendig på grunn av Ibba-salg. Silva ble mislykket, men hvem kan lykkes med alt? Jeg argumenterte i mange år, i mange, mange innlegg, med at 2 keepere var nok, av økonomiske årsak, fordi NFF ville gi dispensasjon ved keeperskade. Nå er det blitt en realitet, og overraskende at Kolstad måtte nesten avskiltes før resonnementet "mitt" ble akseptert. B/Gs ressurser må rasjoneres, og derfor overraskes jeg over at Tønne, lønn mm ca 250.000,- ut året, blir hentet med Jacobsen og Brix, og kanskje også Edvardsen og Moe som mulig backup. Jeg er like overrasket over at man finner økonomisk grunnlag for å re-signere Karlsen, slik man også engang resignerte JJohansen. Skal B/G spare, så er ikke dette fornuftig økonomi. Sane kunne vært solgt for betydelig beløp sommeren 2014, dersom man hadde en god erstatter tilgjengelig. Ett år etter, har man fått samme problem. Sane ønsker å dra i løpet av neste uke, dersom tilbudet kommer, men B/G har ingen god erstatter på benken. Mangel på midtstopper-rekruttering er dermed også økonomisk ufornuftig.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Forsterke lagettråden

Post by Masinga »

Jeg takker for opplysningene, ecke! Det er vel noen salg som ikke havner i Glimts kasse, men i Nordlandsglimts. I en overgangsfase, uten at jeg vet mye om dette.

Glimt har vel budsjettert med 13. plass. Alt bedre enn 13. plass gir klingende mynt i kassen. Håper Glimt går for en best mulig plassering! I fjor virket det som Glimt la inn årene da kontrakten var 99% sikret. Det ønsker vi ikke å se igjen.
Masinga
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Kristoffer Paulsen, NFFs kvalitetsklubb-prosjekt, forteller om forskjellen mellom Solskjær og andre ved å skape kultur. (http://www.nettavisen.no/sport/fotball/ ... 35170.html ). - Det ble et kultursjokk når Ole Gunnar kom inn. Det var et enormt fokus på at det aldri var godt nok. I positiv forstand.

Jeg tror at Torrissen, BTH og JHH er blant de beste vi kunne hatt i ledelsen i B/G. Jeg tror likevel at de overdriver den defensive innfallsvinkelen, som noen ganger kan forklares med økonomi, men der Paulsen poengterer behovet for en positiv opplevelse av å bli bedre. Det er ikke ofte man blir bedre med målsetting om å bli blant de 20 når du allerede er der, unngå å bli tredje sist, vinne bare de kampene som skal vinnes, rekruttere spillere som sjelden er god nok for mer, eller også det åpenbart feilaktige, B/G trener nok.
Post Reply