Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Anders Borovski Lübeck. Han hadde jeg faktisk glemt. Han har vært glimrende for Follo i år og er en medvirkende årsak til at Follo er topp 6 i Obos-ligaen. Ta kontakt JHH. Er det så at det er vi her på forumet som skal ringe til Aspmyra og fortelle om spillere som er interessante. De har vel heltidsansatte folk som bør og skal ha kontroll over spillere i de tre øverste divisjonene i Norge. Skulle gjerne hatt den jobben selv.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Forsterke lagettråden

Post by Trapattoni »

Jeg tviler ikke på at de har rimelig bra oversikt over hva som rører seg i de tre øverste divisjonene her i landet. Men det kan selvsagt være mange grunner til at den og den spilleren ikke er i Bodø nå. Det kan feks. være sportslige vurderinger som gjøres, og som vi kan være knakende uenige i. Som i etterkant kan vise seg å være ravende gale. Det finnes langt mer berømte trenere enn JHH/Åssa som bar bomma på vurderinger av spillere i løpet av sin trenerkarriere.

Et annet moment som jeg tror både Glimt og TIL møter av og til - det er rett og slett at flere spillere ikke vil til Nord-Norge. Nå er det riktignok mange år siden, men i 1994 kjente jeg en spiller i Lyn. De spilte da i 1. divisjon. Han hadde tilbud både fra Glimt og TIL i Tippeligaen. Det var totalt uaktuelt. Han ville ikke til Nord-Norge. Så enkelt var det. Skal ikke si hvor stort akkurat det problemet er i dag, men at de nordnorske toppklubbene har møtt denne problematikken mange ganger tror jeg er hevet over enhver tvil.

Når det gjelder stopperkrisen i Glimt, så er det jo også et moment at en av klubbens normalt klart beste spillere har sviktet totalt der denne sesongen.

Når det er sagt: jeg utelukker ikke med dette at det rett og slett gjøres en altfor dårlig jobb her.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Trapattoni, skal jeg være ærlig, så er jeg ikke helt sikker på akkurat det. Tror ikke Glimt har så god oversikt som de burde ha. Pål Steffen Andresen tror jeg hadde vært en smart signering.

Ellers var jo Vebjørn Vinje veldig god i 2.divisjon for et veldig dårlig Mo-lag. Burde fått prøvd seg i mine øyne.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Boombadila »

ingen87 wrote:Det er forresten lettere å nå igjennom i Nord-Korea enn på Aspmyra.
Det er vel en grunn til at vi snakker om Fort Aspmyra? :wink:
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Forsterke lagettråden

Post by Trapattoni »

Vebjørn Vinje har jo prøvd seg på førstelaget i år, uten at han imponerte nevneverdig. Men det er klart, hadde vært greit med flere unggutter inn på førstelaget som forumet her kan slakte ved første og beste anledning.
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Har til gode å se unggutter bli slaktet ved første og beste anledning. Men når unggutter blir spilt som om de var bærebjelkene i laget, gjerne i feil posisjon, da synes jeg vel det er greit at folk reagerer når prestasjonene uteblir i flere kamper på rad.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Trapattoni, er det noen forsvarspillere i klubben som har imponert nevneverdig i år?
Jeg ville gitt Vinje flere sjanser, og ikke bare en cup-kamp(hvor vi holdt nullen :lol: ), og 1-2 treningskamper i pre-season.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Forsterke lagettråden

Post by Trapattoni »

Nei, ingen har imponert nevneverdig. Men det betyr ikke at det er noen automatikk i at det hjelper med spillere fra et nokså vaklende forsvar på nivå fire. Vinje kan bli bra han. Men tror ikke han er løsningen på det akutte problemet vi nå har. Men jeg tar mer enn gjerne feil her. (En annen diskusjon er at våre nest beste spillere får matching på nivå fire, som etter min mening er et kjempeproblem).

Så kan vi selvsagt studere statistikk og tro at Vinje er løsningen fordi vi ikke slapp inn mål i Narvik. Noe som sikkert fungerer greit i et PC-spill.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Det vi mangler i laget er en sjef med stor S. En type ala Frode Kippe. Ferdigetablerte slike spillere kommer vi aldri til å få råd til (med mindre vi tilbyr en av de jobb som spillende trener). Så enten må vi produsere dem selv, eller så må vi hente up and coming unge potensielle fra Obos eller 2. div, eller eventuelt Sverige eller Afrika.

Silva er vel et long shot. De gjorde vel ei vurdering. Men de er veldig dårlige å kommunisere ut til oss supporterne hvordan det "ligger an" med disse spillerne som ligger å vaker litt bak førsteelleveren, og til nå har jo Silva ikke vært noe annet enn et stort spørsmålstegn. Tror Glimt hadde vært godt tjent med litt bedre kommunikasjon utad.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

Den vurderingen Glimt gjorde med Silva var å ikke hente han etter La Manga og ikke hente han etter den medisinske testen.

Deretter handlet de i panikk fordi de etter et halvt år med leting ikke klarte å finne en midtstopper som klarer å stå på beina uten å bli sliten og/eller skadet. Med mindre Silva når formen i sommer og er en brilliant fotballspiller er det et fryktelig dårlig kjøp på et fryktelig dårlig tidspunkt. I frykt for å bli anklaget for konspirasjonsteorier tror jeg allikevel at Halvorsen ikke var spesielt gira på å hente Silva verken etter prøvespill eller etter den medisinske testen, men dårlig arbeid i vinter gjorde at det ble han eller ingen (og i ettertid må man vel forstå at det hadde vært bedre med ingen). Tror Halvorsens uttalelser er et resultat av lojalitet mot ledelsen som ikke gir han det han trenger for å hente spillere. Og da er jo ikke Glimt og Halvorsen en god match, spesielt hvis målet er å etablere seg som Tippeliga-klubb.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Jeg tror heller ikke Vinje er selve løsningen på forsvarsproblemet vårt. Men slik stopperne våre har spilt til tider kan Vinje umulig ha vært et dårligere alternativ. Vi trenger en rutinert og erfaren type der bak, det er sikkert.
Mjølner-kampen var en spøk :wink:

3.divisjon for Glimt 2 er som du sier en annen ting, men helt enig med deg der.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Jeg tror det finnes mange Nordberg der ute, som takker pent nei til Glimt pga at det rett og slett ikke er en attraktiv klubb å spille for. Glem penger, etablerte gode spillere vil til klubber som ønsker å vinne noe. Halvorsens best bet er å hente en amerikansk midtstopper i sommervinduet, som vet lite nok om klubben til å takke ja.
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Er uenig med deg Novi. Tror ikke Glimt er så lite attraktiv å spille for som mange mener. Nettopp fordi de som har vært i klubben gir de beste tilbakemeldinger. Helt fra Brattbakk og til Ibba. Det jeg tror og er ganske sikkert på er at Glimt ikke har vært i kontakt med Hødd's sine meget gode midtstoppere, samt Pål Steffen Andresen som jobber ved siden av fotballen. Det er ingen i f.eks Strømmen som har full lønn. Jeg tror rett og slett at det har vært gjort en drittdårlig jobb i research ut i markedet i høst og vinter. Follo's gode midtstopper har heller ikke blitt kontaktet.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Forsterke lagettråden

Post by Trapattoni »

Mandela wrote:Follo's gode midtstopper har heller ikke blitt kontaktet.
Er dette noe du vet?
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Svaret er JA.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Forsterke lagettråden

Post by Trapattoni »

Det er jo absolutt interessant.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Mandela wrote:Er uenig med deg Novi. Tror ikke Glimt er så lite attraktiv å spille for som mange mener. Nettopp fordi de som har vært i klubben gir de beste tilbakemeldinger. Helt fra Brattbakk og til Ibba.
Kan nevne en del spillere som ikke gir klubben spesielt gode skussmål også, så jeg er nok redd man har et litt shoddy rykte rundtomkring.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Forsterke lagettråden

Post by Trapattoni »

Men det tror nok nok ikke er helt unikt for Glimt. Det finnes mange spillere/ex.spillere rundt omkring som har vært veldig frustrert i klubbene de ikke har lykkes helt i. Akkurat som det finnes en haug med fedre rundt omkring i byen her som snakker negativt om Glimt fordi sønnen helt uforståelig aldri fikk muligheten i Glimt... :-)
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Når det gjelder attraktiviteten i å flytte til Bodø teller det personlige inn. Det er vel vanskelig å forvente at spillere rundt 30 som har etablert seg der de er vil flytte på seg helt uten videre. Spesielt hvis dem har en sivil jobb ved siden av er det ingen økonomiske fordeler i Glimt. Da må man heller se etter de som er yngre og vil ta et steg opp, historisk sett er det vel de vi har hatt mest suksess med også.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Stemmer nok at alle klubber har både spillere som er fornøyde og misfornøyde. Men vi vet jo at flere spillere takket nei i høst/vinter, og vi ser jo at de som kom er fra lavere divisjoner/nivå. Glimt har heller ikke noen voldsom track record for resultater eller det å skape spillere de siste årene. I tillegg er det mangel på profiler som kan skape litt blest (JHH har vært skuffende lite aktiv i media), og heller lite ambisjoner fra noen som helst. Da blir det hele litt kjedelig, og jeg skjønner godt at spillere tiltrekkes til Stabæk og til og med Brann i OBOS.

Fotball er følelser, og det skal svinge litt både opp og ned. Er ikke utelukkende positivt at alt skal være safe hele tiden.
Una mas cerveza.
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

bjornage wrote:Det er vel vanskelig å forvente at spillere rundt 30 som har etablert seg der de er vil flytte på seg helt uten videre. .
Vi klarte jo å lure Hoftun nordover.. Riktignok til en pendletilværelse
Førr Evig!
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Ibba, Kjølner, Knarvik.
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Brattbakk, Jan Derek Sørensen(to perioder), Mounir, Hoftun, Ibba alle har gitt Glimt de beste skussmål. Så finnes det en del spillere som ikke slo gjennom i Glimt og som var mye skadet. Her er skussmålet blandet. Azemi fra Follo(Oslo) valgte Glimt nettopp fordi han hadde referanser som bekreftet at Glimt var en meget god klubb. Det som Glimt ikke kan matche f.eks Brann i Obos-ligaen er lønnen og Glimt's lønnspolitikk er en av hovedfaktorene til at vi ikke får de beste spillerne. Jeg gjentar at problemet i høst og vinter er en elendig research fra Glimt's side av hva som finnes ute blant unge lovende og gode midtstoppere. Hvis denne jobben i Glimt blir ledig kommer jeg til å søke på den.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Forsterke lagettråden

Post by Trapattoni »

Så har du Tom Høgli, som sier mye pent om Glimt. Men som også i etterkant har gitt uttrykk for at treningskulturen i klubben ikke var helt som han ønsket. Må vel mer karakteriseres som en konstruktiv tilbakemelding.

Endel vil nok også stusse litt på at Stefan Johansen aldri ble mer sentral i Glimt enn han ble.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5654
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 357 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by poteten »

Eksisterer det en sunn treningskultur i Glimt, tror vi?
Kritisk
Post Reply