Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

Nei. Jeg tror det eksisterer en "akkurat greit nok"-kultur. Hvorfor trene mer enn man akkurat må?
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Både Høgli og Johansen/Konradsen sa ganske klart fra at det var et helt annet regime mtp kosthold/livsstil i de klubbene de kom til etter å ha forlatt Glimt. Jeg tror også tradisjonelt det har vært et avslappet forhold til dette i Glimt. Vil gamle glimthelter, som har tatt seg de byturene/festene de har ønsket gjennom sesongen, være i stand til å sette opp en plan for hvordan unge gutter skal leve mtp alkohol, kosthold, restitusjon, osv? Jeg tror ikke det.
Knuta
Posts: 10058
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Ja både Høgli/Johansen var i Glimt i perioden hvor mye ikke fungerte i Glimt. Spesielt behandlingen av Stefan fra Kåre I var dårlig og klandreverdig. Ingen klubb kan regne med 100% riktig behandling av talentene. Her kan nevnes RBK's behandling av Daniel B. som står til stryk. Glimt har et generelt veldig godt skussmål, og etter JHH' s inntreden har Glimt et av de strengeste regimene når det gjelder alkohol/kosthold og sene nattetimer. Ved å fokusere på at Glimt ikke er seriøse nok osv da har man feil fokus. Det er ihvertfall ikke det inntrykket jeg har når jeg snakker med klubber her sørpå. Det som jeg mener er at Glimt ikke har de riktige personene i organisasjonen når det gjelder 'å hente nye spillere' og arrangementer og markedsføring.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Bruker ecke er stadig vekk inne på at Glimt etter hans syn verken trener nok eller hardt nok sammenlikna med andre tippeligaklubber. Dessverre ser jo det ut til å matche klubbens uttalte ambisjonsnivå på andre områder ...

Men jeg er nok enig med Mandela i dette -- det kan ikke ha vært gjort god nok research før årets overgangsvindu. Årsakene til dette kan jeg ikke spekulere i.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by tomath »

Nå vet ikke jeg hvor stor innflytelse Frank Rizzo har i treningsarbeidet til Glimt, men han virker jo på twitter å være en stor beundrer av Raymond Verheijen, og dette kan vel i så fall forklare lave treningsmengder heller enn manglende seriøsitet. Rizzo hoverte jo også på twitter etter at Aabrekk fikk sparken i Aalesund noe jeg synes var ganske upassende med tanke på at Aalesund på det tidspunktet (og fremdeles) lå over Glimt på tabellen. Men igjen, jeg vet ikke om han har avgjørende innflytelse på treningsmengde o.l.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

En forutsetning for å operere etter noe á la Verheijen-modellen er at intensiteten og kvaliteten på treningsarbeidet som gjøres er gjennomgående høy nok. Og Glimt ser ikke ut til å for tiden høste noen av fruktene som kommer ved å arbeide på denne måten.

For øvrig: Jeg opplever ecke som ellers kunnskapsrik og reflektert nok til å ta høyde for det, sjøl om han kanskje ikke deler filosofien.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Mandela wrote:Brattbakk, Jan Derek Sørensen(to perioder), Mounir, Hoftun, Ibba alle har gitt Glimt de beste skussmål. Så finnes det en del spillere som ikke slo gjennom i Glimt og som var mye skadet. Her er skussmålet blandet. Azemi fra Follo(Oslo) valgte Glimt nettopp fordi han hadde referanser som bekreftet at Glimt var en meget god klubb.
Blir litt drøyt å gå helt tilbake til Brattbakks tid her. Og Azemi valgte Glimt pga at Glimt var eneste klubb han kunne velge. Han vil ha bedre matching, og kommer rett fra sesong i 2. divisjon - klart han vil vise seg fram i TL for en klubb med RBK-vrakgods som eneste utfrodrer på spissplass. Glimt har lagt seg på en linje hvor vi utelukkende skal tiltrekke oss uslepne diamanter. Men det uten at vi er særs flink til å skille mellom diamanter og gråstein, ei heller å slipe.
Una mas cerveza.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Azemi valgte vel Glimt fordi overgangen til Stabæk gikk i vasken.
Knuta
Posts: 10058
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Virker som Novi har litt av den historiske nordnorske mentaliteten. Vi må ikke tro at vi er noe, vi får stå her med lua i hånda og håpe at noen sørfra vil komme hit til Bodø å spille fotball og kanskje trene laget og så skal vi være evig takknemlig. Vi har dårlig skussmål, de som har vært her er misfornøyd, treningskulturen er dårlig osv.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

Det første Tommy Knarvik uttalte til avisa da han kom til Glimt var at treningene var altfor dårlig. Tar man med Johansen, Konradsen og Høglis uttalelser tegner det seg et bilde av en dårlig treningskultur. Halvorsen tok tak i dette da han kom til klubben, men hvorvidt det har fungert er diskutabelt. Slik ecke fremstiller det (og slik det ser ut på banen) er ikke treningsarbeidet godt nok. Og trening er gratis, her er det ingen unnskyldninger om dårlig økonomi og liten klubb.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Jepp, derfor jeg ikke har brukt noe tid på Glimt ila årene :glimt Blir ofte en bedre diskusjon på et forum om man unngår kritikk av person, og heller holder seg til sak.

Mine betraktninger er basert på å ikke ha bodd i Bodø på 12-13 år, og sett utenfra er Glimt et langt mer kjedelig lag nå enn hva det var for 5-6-7 år siden. På godt og vondt selvsagt - var jo mindre kjedelig i form av økonomisk spenning i noen år, men med det har Glimt også mistet en del av den sportslige gutsen. Det er ingen profiler som trøkker til (annet enn en noe media-nervøs Olsen), og lite ambisjoner i sikte. Klubben signaliserer at det er OK å tape masse kamper så lenge vi har et org-nr. i Brønnøysundsregisteret, og det er ikke DET som skaper engasjement og supportere. Jeg er vant med at Glimt gir meg enorme følelsesmessige oppturer og nedturer, mens det nå kun er en seig og kjedelig gange mot nedrykk. Uten at hverken jeg eller klubben føler at man skal bry seg nevneverdig. Og akkurat dette tror jeg har stor innvirkning på jobben med å hente spillere.
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10058
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Cheese Smirnoff wrote:Slik ecke fremstiller det (og slik det ser ut på banen) er ikke treningsarbeidet godt nok. Og trening er gratis, her er det ingen unnskyldninger om dårlig økonomi og liten klubb.
Jeg har ingen viten om hvilken trening Glimt gjør, men min observasjon er at Glimt stort sett spiller best i andre omgang og på slutten av kampene og det er ingenting som tyder på at laget er dårligere trent enn andre lag. Det eneste jeg vet etter samtale med TJ er at det trenes mye mer og tøffere i Glimt nå enn under Kåre I. Men så kan det stilles store spørsmål med taktiske vurderinger og spillervalg og dårlig coaching under kampene. Der er det veldig mye å rette på.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg vet heller ikke noe om treningshverdagen til Glimt, men det kan tenkes at grunnen til at Glimt fremstår bedre i siste del av kampene, er at motstanderen har hatt en komfortabel ledelse i de fleste kampene i år. På samme måte som Glimt slapp til Tromsø på slutten av 16.mai-kampen er det naturlig at laget som ligger under må presse. Hadde Glimt avgjort kamper til egen favør hadde jeg applaudert treningsopplegget. Når de ender opp med å panisk kjempe for å komme tilbake i kampen, not so much.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Crazy horse
Posts: 8312
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 155 times
Been thanked: 232 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Crazy horse »

Fant ikke noen spillertråd for Danny Cruz, men mulig jeg tar feil. Gidder ikke opprette noen akkurat nå.
Det jeg skulle si var at: Kanskje bør man om ikke lenge begynne å diskutere en permanent overgang for Cruz? Jeg begynner å bli skikkelig overbevist og mener det er dumt å vente altfor lenge.
Fotball er nesten alltid morsomt
Glenn P
Posts: 2843
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 214 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glenn P »

Du tar veldig feil ;) Spillertråd: Danny Cruz

En trådstart det oser kvalitet av 8)

Jeg er faktisk overbevist. Ta sjansen på ham før han blir for god/dyr.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8312
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 155 times
Been thanked: 232 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Crazy horse »

Jeg må til optiker snart. Definitivt!
Fotball er nesten alltid morsomt
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Slik Furebotn, Cruz, Azemi og nå også Sørloth fremstår, ser vinterens overganger ut til å være rimelig fornuftige og vellykkede ut fra B/Gs pengebok. Dersom Silva også skulle dukke opp på banen, blir det nesten for godt til å være sant. Vi skal vel vente med bølgen, men med treff på 4 av 5 spillere, og en ny snarlig seier, da kan JHH "frikjennes".
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Ut fra pengeboka, ja. Men de la lista selv høyere, og ga inntrykk av at man skulle bruke mer penger på kvalitetsapillere.
Una mas cerveza.
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

B/G lyktes ikke med "forsvarsgeneralen" som de hadde lett etter i mange måneder, og de fikk spillerne uansett for sent. Mest av alt undervurderte B/G likevel forfatningen som Badou, Sane og Chatto var i da de startet sesongoppkjøringen.
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Jeg ser at Håkon Skogseid, ex-Odense, har fri overgang og ønsker seg tilbake til norsk fotball. I perioder gjorde han det bra i Viking, som back og stopper, og har gjort det bra i dette halvåret i dansk toppfotball. En gammel JHH-elev fra Notodden, og kanskje kunne B/G hadde bruk for han. Ellers tror jeg at Tor Øyvind Hovda, Kalmar (ex-Hønefoss), med kontraktsutløp i 2016, som nå er blitt glemt i svensk fotball, kan være en solid voksen midtbanespiller i en lett midtbane.
Knuta
Posts: 10058
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Det jeg er redd for er at vi begynner å fase ut Konradsen som er blitt plassert på en plass han ikke behersker. Det er vel omtrent det samme som å plassere TJ som spiss. Hvis ikke Konradsen får prøvd seg der han hører hjemme som indreløper forsvinner han etter årets sesong. Antakelig til Godset. Siden Badou er på vei bort, bør JHH ta grep her før det er for seint. Skal nok et supertalent skusles bort i Glimt-systemet?.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Forsterke lagettråden

Post by Trapattoni »

I mine øyne er det et godt argument for å få noen kroner for Badou nå i sommervinduet. Selg og kjør Konradsen inn.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by tomath »

Jeg er helt enig. Konradsen vil nok ikke være noen fullgod erstatter for Badou, men for den beskjedne summen vi eventuelt vil få for Badou vil vi neppe kunne finne noen fullgod erstatter uansett. Jeg håper heller at en eventuell overgangssum for Badou brukes på et nytt forsøk på å finne en sjef i midtforsvaret.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
G-s-enz
Posts: 5434
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 212 times
Been thanked: 281 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Helt enig,selg Badou,sats på Konradsen. Bruk evt Badou-penger på en midtstopper.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Det kan se ut som om sommervinduet bare handler om Badou og Sane, men også de andre som ikke har kontrakt utover 2015, må B/G ha en tanke om allerede nå - sommervindu, resignering, erstattere nå eller senere, etc.: Londak, Valentin, Edvardsen, Sane, Silva, Saltnes, Brix, Karlsen, Chatto, Badou, Cruz, Sørloth, Johansen.
Post Reply