Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
ballack1981
Posts: 43
Joined: Mon Jun 29, 2015 10:48 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by ballack1981 »

Jeg må si at jeg er meget fornøyd med starten til Assa!

Viktig at man går tidlig ut og forteller at man mener alvor. Det at man faktisk klarer og hente tippeligaspillere er utdelt positvt. Dette tror jeg kan gjøre det lettere å få snappet opp andre spillere. De vet Glimt faktisk jobber og viser at de får til noe.

Veldig spent på fortsettelsen!

Thomas skal være en meget solid spiller. Jørgen Klem og Jesper Mathisen har begge respondert veldig positvt på dette kjøpet!
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by MhepA »

På Twitter?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
ballack1981
Posts: 43
Joined: Mon Jun 29, 2015 10:48 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by ballack1981 »

Stemmer ;)
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2318 times
Been thanked: 385 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by liverglimt »

Hvem er egentlig Jesper Mathiesen??
@liverglimt
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

@Raymond: Fredrik Bjørkan er trolig v. back. Ellers er jeg overrasket over at flere mener at PBerg, allerede nå både er kapabel til å spille anker og i tillegg har fått alt for få kamper på A-laget. PBerg spiller foreløpig indreløper, og prestasjonene på B-laget dette året, også på grunn av skader, har ikke imponert noen. Jeg tror han forblir indreløper også i fortsettelsen og så håper jeg han får en god vinter til å vise hva han kanskje kan bli.
G-s-enz
Posts: 5434
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 212 times
Been thanked: 281 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

@raymond

Det var relativt jevnt fordelt,rundt 2005 begynte man i større grad å hente utlendinger. Det var vel da den norske gullalderen økonomisk sett startet. Noe også selvsagt agentene fanget opp. Du har typer som Tani Stafsula,Ville Lethinen m.fl som var innom. Før dette gjorde man flere bomkjøp av norske spillere også. Skal sies at JHH har truffet ganske bra med sine kjøp.

En kuriositet er at når Glimt henter spillere er det nesten 1/5 sjangse for at de har spilt i Glimt før.

Jeg tror nok ecke at mange er spent på Berg,mye pga navnet. Litt å leve opp til kan man si :) tror vi skal gi han tid,etter som jeg har skjønt sliter han endel med anklene og da spesielt når han bytter underlag?
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

@ecke: Snodig han har kommer inn som anker i samtlige kamper for A-laget så langt. Sier ikke at du tar feil, men da skorter det litt på prioriteringer innad i laget dersom B-lager driller han som indreløper mens A-laget ønsker han anker.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om spillerlogisikken i Glimt de siste 10-15 årene. De har vel i grunn bommet mye på både hjemme og bortebane, men jeg tror kanskje hjemmetapene har vært mindre? Vil vel si at JHH har vært bra på overganger, men samtidig har han hentet spillere som Danny Cruz, Anders Karlsen og Dane Richards som i mine øyne ikke har overbevist.

For øvrig, Tani Stafsula. Jeg er jo fra Tverlandet og vet flere som spilte HESA mot han uten at han hverken overbeviste eller dominerte. Og det samme gjelder for flere av signeringene til Glimt, de har ikke preget Glimt 2. Og siden dem ligger på nivå fire, er det virkelig ikke et sunnhetstegn.
Kristatistisk
OleMathias
Posts: 25
Joined: Tue Nov 27, 2012 2:16 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by OleMathias »

I intervjuet med AN for en stund tilbake siden uttalte vel Patrick at han spilte som indreløper på B-laget og at dette var hans favorittposisjon, men JHH hadde sagt at han så for seg han som anker i fremtiden. I enhver profesjonell fotballklubb ville da også Patrick spilt anker for B-laget for å sikre utvikling i posisjonen. Glimt tenker annerledes :fy
ballack1981
Posts: 43
Joined: Mon Jun 29, 2015 10:48 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by ballack1981 »

@Engmark: Du kan da ikke mene at det er realtistisk at JHH skal treffe på alle spillerkjøp som han gjør? Du skriver at han bomme med Cruz, Karlsen og tildels Richards. Hvis vi ønsker å få spillere til klubben og ønsker oss en klubb som henter spillere, må vi selvsagt være forberdt på en del bomkjøp. Jeg ser mye heller at man gjør 8 kjøp hvor tre er bom. Enn at man ender opp med å kjøpe 1-2 spillere fordi man er livredd for at ikke begge skal slå igjennom. Spillere som T.Olsen, Ibba, Sørloth, Valentine, Furubotn, Ndyaje(hadde jeg virkelig trua på), Chatto, Moe, ( mener jeg varJHH), Har helt sikkert glemt noen. Dette mener jeg er langt over av hva vi kan forvente!
ballack1981
Posts: 43
Joined: Mon Jun 29, 2015 10:48 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by ballack1981 »

Fitim selvsagt også
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

@ecke. Det jeg skrev med Patrick Berg er vel mer et ønske om at han var moden nok for oppgaven. Det blir vel Anders Karlsen som spiller anker og jeg har en følelse at han er ørlite mer offensiv enn Chatto og Christian Berg.

Min drømmespiller i den posisjonen er for tiden Sælnes. Jeg tror han har vært veldig viktig for RBK i år.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

@Ecke: Vi er helt på linje der, poenget var mere at det vil alltid være bomkjøp uansett hvor bra man gjør det.

Her er de kjøpene jeg har funnet som JHH har gjort. Tror det er få trenere som har truffet så bra;

2015:
Alexander Sørloth
Henrik Furebotn
Erik Tønne
Fitim Azemi
Danny Cruz
Joshua Silva

2014:
Lasse Staw
Brede Moe
Kristian Brix
Daniel Berntsen
Dominic Chatto
Daniel Edvartsen
Moustapha Ndiaye
Trond Olsen

2013:
Viktor Nording
Zarek Valentin
Goodwin Antwi
Anders Karlsen
Dane Richards
Ibba

Garrincha: Var ikke Anders Karlsen opprinnelig indreløper? Husker ikke helt hva han ble brukt som i forrige Glimt periode. (ble nesten ikke brukt vel). Sælnes, god som han er, tror jeg hadde vært mange hakk dårligere i Glimt. Selv om han blir stadig bedre defensivt så syntes jeg han fungerer bortimot dobbelt så bra når RBK får styre kampene. Det gjør ikke Glimt så ofte. Har egentlig lurt på hvorfor Jacobsen aldri har blitt prøvd i den posisjonen. Bør ha de rette fibrene siden han spiller både midtbane og forsvar, og har en vanvittig forflytningsevne. Eneste er at han ikke leser spillet like godt som de beste, men like godt som Karlsen.
Kristatistisk
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Jeg husker ikke. Men tror du kan ha rett i at han var indreløper, Karlsen.

Det som er med Karlsen er at han er en helt ok spiller, men det er lite wowfaktor ved han. Skulle helst hatt en som kunne slå de geniale pasningene i bakrom, men disse vokser vel ikke på trær. Det som har irritert meg med Chatto og C Berg er overdrevet mye pasninger bakover.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Har også irritert meg over det, men har etterhvert skjønt at mer enn halve formålet med disse spillerne alltid var å styre risikoen. Ei feilpasning fra DMen når Glimt flytter ballen vil nesten uten unntak medføre en stygg turnover. Dermed er det omtrent aldri den spilleren som skal slå ei sånn pasning offensivt. Det er jo en del av spillopplegget til Glimt som jeg ikke liker, men det er nå den typen framgangsmåte som ble valgt av både Ingebrigtsen, Hansen og Halvorsen.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8313
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 155 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Crazy horse »

Må si jeg er positivt overrasket over nivået på signeringene hittil. Virker som man har bestemt seg for et godt nivå på dem som skal inn. Klubben har vel heller ikke råd til å feile så mye.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by eidurgud »

Karlsen var indreløper i sin første periode i Glimt, ja. Syns han er en solid spiller, som begynner å få såpass med rutine at han blir en viktig kar å ha med videre. Kan fort bli den spilleren som ikke vises under kampene, men som er ekstremt viktig.

Signeringen av keeper allerede nå, samt spekulasjonene rundt Bjørnbak (kaller det spekulasjoner til det er 100% bekreftet og signaturen er på kontrakten) imponerer meg. Får man i tillegg Valentin med videre, så trenger vi kanskje ikke se så mørkt på 2016 likevel.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Ja dem skal balansere risikoen, når ankeret mottar ballen er han som regel nest bakerst eller tredje bakerste mann. Man det er fult mulig å overdrive det også, som Chatto har gjort. Det er lov å orientere seg før man mottar ball, har ikke tall på hvor mange ganger i hver kamp Chatto mottar ballen og er alene i midtsirkelen - men likevel slår han tilbake til stopper. Merkelige greier, hvorfor ikke vende opp når risikoen er lik null. Her tror jeg en ballkåt Berg blir bedre når han blir matchet.

Mens Fitim er god på alt, så er Karlsen nesten det motsatte, egentlig ikke veldig god på noen ting. Spillere uten overraskelsesmomenter eller spisskompetanse er så lette å ta ut av kamper. At han også mangler hurtighet gjør ikke saken bedre. Kommer aldri til å forstå at han har kontrakt med Glimt. Saltnes er litt i samme båt, men han kan vise tendenser til pasningsfot og har egentlig en ganske god spillerforståelse.

Så om noen er i tvil, dersom Patrik Berg ikke får spille i år vil jeg gjerne ha inn en ny defensiv midtbane, jeg tror bare ikke det skjer.
Kristatistisk
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Forsterke lagettråden

Post by FSHelgeland »

Må si at jeg er veldig enig med Raymond i det meste her. Likevel så kan godt ankeret slå gjennombruddspasingene, slik som eksempelvis Selnæs har gjort i RBK denne sesongen. Han har også til tider vært strålende i det defensive spillet. Hvis man ser utelukkende på statistikk så ser man at Chatto vant utrolig mange dueller men hva gjorde han med ballen etter at han hadde vunnet den? Karlsen har også enkelte kvaliteter i spillet sitt, blant annet så vinner han innimellom ballen gunstig på bakken og får satt i gang gunstige brudd. Han må likevel ta store steg i løpet av vinteren hvis han er den spilleren vi skal lite på, i det som jeg mener er den viktigste posisjonen på laget vårt. Så ja jeg har en spiller i den posisjonen øverst på min ønskeliste nå.
Tippeliga 2015
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Det er litt morsomt å se et innlegg jeg hadde under "sand" i 2005: "Min oppfatning er at A-stallen skal være på ca 20 spillere, men uenigheten er hvordan den skal se ut? Mitt forslag for 2006 ville blitt:
a) to keepere
b) kjernestall på ca 15 som alle holder dokumentert Tippeliganivå
c) de største talentene i Bodø, Nordland og om mulig i Nord-Norge"

20 i stallen er ca konklusjonen ved inngangen til 2016, bare to keepere var en vederstyggelighet i følge noen, kjernetropp på 15 er blitt selvfølge i dagens diskusjon, og ingen er vel uenig i pkt. c. Nå som den gang var jeg klar på at "middelmådighetene" ikke måtte stoppe for talentene, og derfor var det disse som fikk reisepass hos meg sommeren 2005: "Dette er 20 spillere, og dersom det skal være flere, bør det være enda flere unge, talenter. (De som ikke "passer inn" er Langnes, Bjørkan, Sannes, Brekke, Råket, Steinbakk)"
Young Gun
Posts: 325
Joined: Sun May 18, 2008 6:41 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by Young Gun »

Det må være en grunn til at Karlsen var ettertraktet som unggutt. Tror han kan bli en Selnæs light med tillit over tid. Var vel Mjøndalens viktigste spiller da han spilte fast der?
SH
Posts: 1864
Joined: Thu Jul 07, 2005 9:56 am
Location: Tromsø

Re: Forsterke lagettråden

Post by SH »

RaymondEngmark wrote:Mens Fitim er god på alt, så er Karlsen nesten det motsatte, egentlig ikke veldig god på noen ting. Spillere uten overraskelsesmomenter eller spisskompetanse er så lette å ta ut av kamper.
Frank Lampard ringte - han ville ha et ord med i laget med sine 106 landskamper...
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Håper du ikke mener Frank Lampard ikke har spisskompetanse, for det har han i bøtter og spann av.
Kristatistisk
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by Shredd »

Men Karlsen har det viktigste som også Frank Lampard hadde/har, og det som reddet karrieren til Lampard jr. Innsats og treningsvilje til å bli bedre. Karlsen er blant de mer seriøse spillerne i Glimt. Som trener mye på egenhånd og som har et sterkt ønske om å bli en bedre fotballspiller. Men han trenger tillit. Han var meget god med tillit i Mjøndalen, kaptein i Adecco i en alder av 23 år er imponerende. Han mangler noe tempo, men ikke mer enn Chatto. Tror Karlsen har et bedre fotballhode også. Og han har definitivt en bedre pasningsfot og en vilje til å spille offensivt. Som når han bryter og sender igjennom Trond alene hjemme mot VIF.
Jeg tror Chatto er bedre i etablert forsvar. Men Karlsen er bedre i gjennvinning rett etter at laget har mistet ball. Er oftere tettere i motstander enn Chatto er, men minuset blir at han da etterlater en del rom hvis han ikke lykkes. Men med Karlsen kan man få flere brudd og overganger. Med riktig mann i forsvar som kan dekke opp rom bak Karlsen tror jeg det kan bli bra. Eventuelt at Karlsen også utvikler dette i spillet sitt. Han er fremdeles bare 25 år, og kan fortsatt bli mye bedre på det taktiske!
Knuta
Posts: 10060
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Til Shredd: Skulle ønske du hadde rett. Jeg var veldig positiv til AK da han slo gjennom som 18-19 åring. Men det er ikke bare det at han er treig, men han mangler rask forflyningsevne i motsetning til Lampard. Det blir veldig lagt merke til og sårbart i en 4-3-3 formasjon. Chatto er my lik AK, jeg mener begge disse to har delvis falt gjennom i eliteserien. Vi trenger et nytt anker som ikke behøver å være noen TO i hurtighet, men som kan forflytter seg rask over korte avstander. Det ser man på Selnæs f.eks. Å si at AK var veldig god på Mjøndalen er ikke riktig, han var mye ut og inn av laget, og var en helt ordinær spiller i Adecco-ligaen.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2859
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 459 times
Been thanked: 159 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Gvandreassen »

Helt enig med Shredd. Jeg mener Karlsen har et godt fotballhode, og potensiale til å bli en god ballfordeler. Synes han har endel fine pasninger og gode idéer fremover. Å bære kapteinsbindet i en alder av 23 er meget bra, som det blir sagt, og hvis han i tillegg tar treningen såpass seriøst (noe som har vært mangelvare i Glimt), ser jeg bare positivt på at han får tillit!
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Post Reply