Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Samspillet mellom Karlsen og Bjørnbak blir spennende. Sane spilte ofte med stor risiko og sto ofte høyt i banen. Dersom Bjørnbak spiller mer konservativt kan det åpne for at Karlsen i større grad kan bidra offensivt. Da vil han bidra i langt større grad enn Chatto, som jeg ikke kommer til å savne et sekund. Er også av den oppfatning av at Karlsen er en veldig fin type å ha i stallen.
SH
Posts: 1864
Joined: Thu Jul 07, 2005 9:56 am
Location: Tromsø

Re: Forsterke lagettråden

Post by SH »

Knuta wrote:Å si at AK var veldig god på Mjøndalen er ikke riktig, han var mye ut og inn av laget, og var en helt ordinær spiller i Adecco-ligaen.
Tja... Å gå glipp av syv kamper over to sesonger er ikke i mitt hode "mye ut og inn av laget". Det vil med andre ord si han var skadet/ikke god nok/syk/karantene 11.66% av tiden hans i Mjøndalen. Han var dessuten en av Vegard Hansens mest betrodde - var kaptein i flere kamper. Det er helt fair å mene at han ikke er god nok for Tippeligaspill i Glimt i 2016, men det er en uting å fare med unøyaktigheter for å vinne en diskusjon.
Jeg tror det kommer til å gå helt greit. Jeg synes jeg så lovende takter i kampene mot VIF og Stabæk - han vant ballen flere ganger høyt i banen og var aggressiv i presset. Det kan bli et helvete å møte Glimts midtbane til neste år med tre såpass aggressive spillere som Karlsen, Furebotn og Konradsen. Kanskje ikke helt Start 2005, men det vil forhåpentligvis ligne litt.

Forsåvidt ganske gøy at jeg klarte å dra igang en sammenligning mellom Frank Lampard og Anders Karlsen. Ja, jeg er helt enig i at Frank Lampard har litt mer tempo og flytter beina litt raskere:) Men det finnes flust av midtbaneankre som har klart seg helt greit på en fotballbane uten fart.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Har ikke behov for å vinne en diskusjon. Jeg syntes AK var utrolig god da han debuterte på Glimt i en treningskamp mot RBK før den sesongen og han var banens beste spiller. Av en merkelig årsak fikk han ikke tillit det året, ikke vet jeg hvorfor, men han hadde sterke konkurrenter. Synes at han har tapt seg de siste årene, men det er mulig at årsaken er for lite spilletid og tillit. Jeg mener også at det er ok å ha han i stallen. Ingen ting ville glede meg mer at lokale Bodø-gutter slår gjennom i 2016, som Konradsen, AK, Patrick, Bjørkan. Hvis en sammenligner Chatto og AK så synes jeg AK er bedre.
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Ivar Andreas Forn, Mjøndalen, hadde i Adecco/OBOS tilsammenligning 27 kamper i 2012, 22 i 2013 og 30 i 2014, men det gjorde heller ikke han til Tippeligaspiller.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

I anledning trådens tema - detsom de leiter, finner Glimt en vesentlig bedre DM enn Anders Karlsen til en overkommelig pris?

Om svaret er nei, vel, da har vi mannen vår.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
SH
Posts: 1864
Joined: Thu Jul 07, 2005 9:56 am
Location: Tromsø

Re: Forsterke lagettråden

Post by SH »

@Ecke: Neida, men jeg responderte på påstanden om at Karlsen var "mye inn og ut i Mjøndalen". Det motbeviste tallene kraftig.
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

@Kesseboy: Den overkommelige prisen er det budsjettet gir rom for, og det finnes både spillere og budsjettmidler som passer for det.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Det er ren spekulasjon: Kanskje Anders ble vurdert av JHH til å være jevngod med Chatto og at det egentlig var hipp som happ hvem av de som kunne ha spilt i år men så ble Chatto valgt fordi han var så dyr i drift? At det ville sett dårlig ut om en såpass dyr spiller ikke ble brukt? Brix's inntreden på sentralt tidlig i sesongen taler i mot dette, men likevel.. At Anders så og si før 2016-sesongen er så forespeilet DM possisjonen taler for at det er "hans tur" nå, som takk for gode holdninger og loyjalitet som squadspiller.

Jeg tenker, hvis Chatto og Brix ble vurdert bedre enn AK, er det ikke et steg tilbake da at AK neste år skal være anker?

Men når det er sagt så er det positivt med en ekte bodøgutt, og AK virker å være hakket mer offensivt anlagt enn Chatto. Han kan gå på skudd i ny og ned også. Og han er bare 25, god tid på å utvikle seg i rollen hvis han får tillit. Og så er han sikkert mye billigere i drift enn mange andre.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Chatto ble nok valgt fordi han vant ekstremt mange dueller. Når vi lå lavt å tok imot mange innlegg var Chatto veldig bra. Ingen tvil om at Chatto var en bedre duellspiller enn Karlsen.

Og om vi kan finne bedre spillere til ankerrollen innenfor en overkommelig ramme? Garantert. Men Karlsen er en av få av "de gjennomsnittlige" jeg vil ha i stallen,han kan bekle alle posisjonene på midten. I tillegg er han lokal,gir alltid 100% og er litt god på det meste.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Overraskende!. Hovedtrener forsvinner sammen med flere av våre beste spillere, og umiddelbart blir enhver som kan ikle en Glimt-drakt, en god Tippeligaspiller.
SH
Posts: 1864
Joined: Thu Jul 07, 2005 9:56 am
Location: Tromsø

Re: Forsterke lagettråden

Post by SH »

Det er jo ikke Glimt-historien kort oppsummert, det? Miste gode spillere - erstatte dem med spillere som med tillit og sjanser tar nivået? Jeg er på barnesiden av bassenget sammenlignet med deg ecke, men for meg er det jo ikke noe nytt at man mister gode spillere og har marginalt med midler til å hente erstattere. Det skjedde vel med Mini og Ørjan i 88, Runar i 96, Trondzki i 08?
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Gode spillere må erstattes med gode spillere!
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Hvilke sentrale midtbanespillere har du på blokka ecke og dere andre som har oversikt?

Jeg er litt skeptisk til AK i denne rollen. Han er en helt grei squadspiller og sikkert veldig bra og ha i spillergruppa, men denne plassen er veldig viktig på Glimt, det er vi nok alle enige om. Og er det noen som vet om dette er en posisjon det vurderes å hentes en ny spiller?

Det var JHH som sa at han så for seg AK neste sesong, men nå er JHH ikke lenger trener. Hva tenker Aasmund?
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Forsterke lagettråden

Post by FSHelgeland »

Også jeg har mange ganger ivret for å forsterke denne plassen. Det blir jo litt som han treneren på Real Madrid, Javier Mallo uttalte når han ble bedt om råd. Bruk penger på kvalitet i sentrallinja og krydre med lokale spillere og talenter på de øvrige plassene. Nå har vi fått på plass Keeper og midtforsvar. Nå vet jeg at alle ikke er like fornøyde med Moe, men jeg har trua. Jeg synes jeg har sett klar forbedring denne sesongen og tror fremgangen vil fortsette. På spissplassen har vi Azemi som er en klassespiller, trenger bare noen mål før de begynner å renne inn. Da mangler vi bare kvalitet på den sentrale plassen i midten, får vi det så skal i alle fall undertegnende se meget lyst på mulighetene i jubileumssesongen. Blir derfor litt optimistisk når Knuta uttaler at det skal inn en midtbanespiller i tillegg til en ving. Kanskje ser de det som vi ser?
Tippeliga 2015
ballack1981
Posts: 43
Joined: Mon Jun 29, 2015 10:48 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by ballack1981 »

@Knuta: Hvor har du det fra at vi skal ha inn en ving?

Jeg har ikke fulgt med i alle diskusjoner, derfor jeg spør.

Enig i tankegangen til Mallo. Jeg tror heller ikke AK er god nok til å fylle rommet, men vet aldri hva en vinter med selvtilitt kan føre til.

Samtidig vil jeg også nevne at Stabæk tok ferie i pausen, så at Glimt lagde hakkemat av de, er nok noe todelt godt angrepspill og elendig motstand.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Småsinnsykt forslag til høyrekant: Martin Samuelsen på lån. Kjenner bla. Berg etter landslagsspill.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

Det hadde vært en overgang av store dimensjoner, men realistisk sett er nok Glimt verken første-, andre- eller tredjevalg for han, vil jeg tro.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Bjørn Tore får sende en mail til West Ham med et bilde av Alexander Sørloth som vedlegg :)
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Gvandreassen »

Tror Karlsen kan gjøre en fin jobb på DM med tid og tillit. En vinter kan gjøre underverker. Skjønner ikke at folk skal være så bombastisk. Tviler på at det blir hentet en ny DM, for at Karlsen skal sitte som andrevalg igjen. Fyren fikk nylig ny kontrakt.

Hvilke realistiske alternativer har vi til høyreving? Hva med Krogstad? Han høyrevingen til Ranheim som var aktuell for RBK for et par år siden. Mener dog å huske at han var noe skadeplaga.

Småcrazy forslag til høyreving: Hva med Trond på høyre og Sidad Chooly på venstre?
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Jeg har i mange år vært åpen for å prøve Trond på høyre, der han får ballen på rettfoten når han går innover. Er Chooly moden for tippeligaen?
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Okei, mange år var kanskje å ta i. Siden han kom tilbake.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

Dette med vinger som spiller på "feil" side har blitt veldig oppskrytt de siste årene. Det er noen spesielle spillertyper som passer bra i en sånn posisjon, Trond Olsen er ikke èn av dem. For det første har det ingenting for seg som en del av et kontringslag, for det andre er ikke Trond Olsen den beste Tippeliga-spilleren til å utfordre 1mot1 inne i banen. Faktisk er det tvert imot. Olsens styrker er rykket og farta i lengderetning, da ser jeg ikke formålet med å putte han i en posisjon hvor han ikke får brukt noen av kvalitetene sine. Og spesielt nå som Trond Olsen har hatt sin mest målrike sesong i Glimt virker det merkelig å rokke ved det.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Mange argumenter for/mot/rundt Anders Karlsen, men om han er en squad player, lojal og trener godt har lite å si. Er han god nok eller på tur å bli god nok? Det er det eneste som teller om man skal vinne fotballkamper. Det er ikke feil det meste som blir sagt om Anders Karlsen, problemet er bare at han har ikke vist kvalitet over tid siden han kom til Glimt. Jeg kan komme på en gang Glimt ble bedre av å bytte inn Karlsen, eller har det stort sett vært et lite skritt ned i kvalitet. Men for all del, det er ikke milevis opp til nivået, så han kan ta det - men det er mest naturlig å tenke at han ikke kommer til å gjøre det, når han ikke enda har klart det i en alder av 25 år. Hadde han det, så hadde han garantert spilt på bekostning av Chatto under en trener som er veldig tro mot å bruke de spillerne som er best.

Og Shredd, spisskompetanse trenger ikke kun være fysisk, den kan også ligge i mellom ørene. Det har Lampard i bøtter og spann. En vinnerskalle som kanskje bare blir overskygget av Per Ivar Steinbakk. Attpåtil en særdeles god skudd og pasningsfot, og god plasseringsevne og en stor motor.

Og selv om Sane spilte med høy risiko, spilte Glimt samlet sett med mindre risiko med han på laget siden han gang på gang ryddet opp med sine enorme fart, overlegne fysikk og tippeligaens beste tacklinger.

Når Trond har hatt karriærebeste sesong i en alder av 30+ så bør vi ikke prøve å finne opp kruttet på nytt. Trond har heller ikke evner til å passere spillere uten å bruke farten sin, så han har ingenting å gjøre inn mot midten hvor det er mindre rom. Berglann derimot? Ikke umulig. Han har en kombinasjon av fart og retningsendringer som kan fungere, men jeg mistenker vi må avskrive en spiller som har slitt med å få spilletid i Strømmen... desverre!
Kristatistisk
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Gvandreassen »

Innså etter jeg foreslo Trond på høyre at han ikke eier finterepertoar utover kroppsfinta. Han er perfekt på venstre. Skal tro åssen Chooly er på det tekniske? Har bare hørt at han har stort potensiale og spiller på venstre. Kanskje vi kan fylle posisjonen internt?

Skal vi ut for å finne ving, ønsker jeg meg en Hamoud-type. En som løper utrolig fort. Trenger nødvendigvis ikke det største tekniske repertoaret, så lenge han kan løpe og forstyrre. Hvem vet vi om som har godt rykk, og kan løpe fra backer over 20-30 meter?
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Akkurat det med at han har vært meget god på venstre i år er helt klart et argument for å holde han på venstre. De gangene det har kommet opp diskusjon om å prøve han på høyre har vært for å slippe til andre på venstre som helt klart kun kan spille venstre.

Mulig du har rett Cheese at Trond ikke har egenskapene til å være på høyre, men jeg tror han kunne kommet på endel skudd ved å dra seg inn i banen og få brukt venstra si. Men på den andre siden, det er kanskje en god grunn til vi ikke har sett han på høyre. Ikke umulig at det har vært prøvd på trening og at det ikke har fungert.

Men inni midt hode så ser jeg for meg at ham drar seg innover og smeller ballen med venstre i motsatt kryss :)
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Post Reply