Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Når Gud lukker døra.

Knis.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

JHH om tiden fremover:
En ting mange Glimt-supportere lurer på er: Hva skjer med senegaleserne Papa «Badou» Ndiaye og Vieux Sané?

Spesielt midtbanespilleren «Badou» har vært en viktig brikke for gultrøyene i år, for ikke å si den aller viktigste.

Jan Halvor Halvorsen innser allerede nå at minst en av de to forsvinner i løpet av vinteren.

– Det ligger i kortene at en eller begge blir solgt. Men dette er noe vi får ta som det kommer, sier Glimt-treneren.

Men det er knyttet spenning til flere spilleres fremtid. Brede moe, Daniel Berntsen Moustapha Ndiaye er på lån ut sesongen, og fremtiden til Thomas Jacobsen og Thomas Braaten er ikke avklart.

– Vi er i dialog med alle og situasjonen blir fortløpende vurdert, sier Halvorsen.

– Hvor viktig er det å forsterke laget foran neste sesong?

– Det kommer litt an på. Vi må først få på plass de som er her allerede, og så får vi se. Men vi er den eliteserieklubben som har brukt minst penger. Vi kjøpte ingen i sommer og har vært edruelige. Vi har stolt på de vi har, og det er viktig, sier Halvorsen, som håper talentene i klubben vil ta et nytt skritt til neste år.

– Vi har hatt et urutinert lag, men neste år vil flere av disse spillerne starte med 15–20 kamper i bagasjen. Det er stor forskjell fra i år, da de startet på null.
http://www.nrk.no/nordland/glimts-seneg ... 1.12008631

Det virker som det jobbes med å beholde lånespillerne, mens jeg tolker det som at både Sane og Badou forsvinner - og at det er konkret interesse for en av dem allerede nå. Kanskje Sane til Molde fortsatt er aktuelt? Jon Hartvig Børrestad i CMore har flere ganger ytret på twitter at Badou ender opp i RBK i vinter, så vi får se hva som skjer.

Skal vi tolke dette enda mer kan vi kanskje ta det som et signal om at vi ikke skal forvente allverdens og de unge og fremadstormende skal få mer tillit neste år. Spennende tider uansett.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by MhepA »

Salg til norske klubber hadde skuffet meg voldsomt. For det første byr de vekslepenger for spillerne våre, og for det andre så er de motstandere og både Badou og Sané fortjener å ta steget videre. Hvis ikke hadde jeg heller blitt i Glimt om man hadde tilbudt en ok lønn.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Urutinert lag, ja. Hvem tenker han på da? Londak, Staw, Jacobsen, Imingen, Berntsen og Olsen har da mange tippeligakamper under beltet allerede. Braaten, Brix, Moe og Ibba har mange kamper fra 1. div, og er ikke akkurat unggutter heller. Valentin, Chatto og Richards har erfaring fra høyy nivå andre steder. Og Badou og Sané har vært satsa på såpass at jeg ikke kjøper å kalle dem urutinerte. Men verken Berglann, Konradsen, Berg, Saltnes, Pedersen eller Edvardsen har fått noe særlig mer Tippeliga-erfaring å bygge på med. (Noen er sikkert glemt her). Den eneste som vel har tatt steg i denne sammenhengen må jo være Moustapha.

Så dette forstår jeg ikke helt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Enig med Kesseboy.

Når det gjelder Sane/Badou til andre norske klubber er vel det et høyst reellt alternativ om ikke interessen i utlandet er allverdens. De har spilt på et bunnlag og har nok havnet under radaren til de som vi håpet på kanskje? De fleste forventet mer av Glimt og disse to i år enn slik det nå har endt tror jeg. Molde og RBK kan tilby mye mer i lønn, og særlig MFK har vel blitt kanskje den fremste eksportøren av spillere til utlandet de siste årene. Skjønner dem veldig godt hvis de går til en av de klubbene hvis det ikke er mulig med en overgang til en klubb utenfor Norge, og jeg har vondt for å tro at de ønsker å binde seg til Glimt over lengre tid. Det kan fort hende at det steget videre kommer raskere via en sesong i Molde enn her i Bodø.

Når det er sagt er det vel bare Molde (og kanskje Godset?) i Norge som har økonomi å hente disse. Om RBK vil blande seg kan det fort hende at Berntsen og Moe er inkludert i avtalen.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by MhepA »

Hvis det er snakk om Brede Moe som utfordrer til Zarek Valentin på høyreback så er jeg med. Men med Brede Moe som midtstopper, da håper jeg heller vi finner oss noen andre, for det har vært labert. Nærmest helt nytt forsvar kommer det til å bli neste sesong, forhåpentligvis. Valentin på høyre, Imingen på venstre. Videre så drar nok Sané og da trenger vi to solide midtstoppere, Brede Moe bør ikke være en av dem. Kristian Brix må nok finne seg i å være utfordrer på venstreback og venstrekant. Trond Olsen og Ibba vil nok forbli fast på sine plasser. Høyrekant? Jaggu trenger vi noen som kan konkurrere med Dane Richards. En ny klassekant hadde ikke vært dumt, og jeg tenker spesielt på Brustad. Det er fortsatt dritsurt at vi ikke greide å hente Brustad sist. Midtbanen kommer også til å bli helt ny om ikke Jacobsen, Badou eller Berntsen fortsetter. Chatto og Karlsen sentralt.

For meg ser det ut som en h*******s utfordring å konstruere Bodø/Glimt anno 2015. Og sjansen for at resultatet blir dårligere er stor. Forhåpentligvis klarer Halvorsen å lirke fram supersigneringer i vinter til en billig penge. Men når sant skal sies så har jeg enda til gode å bli voldsomt imponert over spillerkjøpene.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Dane Richards har bare kontrakt med oss ut denne sesongen, tror og håper at den ikke blir fornyet. Når det gjelder Fredrik Brustad har han signert for AIK: http://www.nrk.no/sport/fotball/brustad ... 1.11870944
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

JHHs utfordring har vært å hente spillere som ikke koster noe og helst ikke bør ha lønn, men B/G måtte åpenbart svi litt penger med Chatto og Olsen. Spillerne har ellers vært hentet på leie/Bosman/re-signering (Staw, Valentin, Moe, Brix, Berntsen, Richards, N'diaye - og forlengelsen av Sane), hele 9 spillere. Det synes jeg er en rimelig bra prestasjon. Det er vel neppe mer penger for 2015, heller mindre, og derfor må JHH være enda bedre enn foran 2014.

Han trenger å fylle hullene etter Sane/Badou, men da blir det vel litt penger å handle for. Når han har erstattet Sane, må han hente enda en midtstopper, utløse opsjonen på Berntsen som erstatter for Badou, men også et nytt arbeidsjern på midten. Så er det høyrekant når Richards ikke får ny kontrakt. Det ideelle hadde vært at det kom enda mer kvalitet for å presse Ibba, men jeg tror vi skal være glad om vi får beholde en N'diaye. Det må altså 4-6 spillere ser det ut til :(
User avatar
Crazy horse
Posts: 8312
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 155 times
Been thanked: 232 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Crazy horse »

Ser Martin Pedersen nevnes, men ikke Vebjørn Vinje, som ung midtstopper som kan ta steget opp. (Mener Vebjørn er midtstopper) Jeg aner ikke hvordan han har prestert og utviklet seg etter at han kom til Glimt, men når han først ble hentet, og han imponerte vel på treninger før overgangen, så bør han vel få sjansen gjennom vinteren?
Fotball er nesten alltid morsomt
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

Hva med backen Edvartsen, som ifølge Halvorsen har ferdigheter til å kjempe om en plass i førstelaget?

Jeg håper vi får gode utenlandske penger for Badou og Sané, og satser på et ungt, sammensveiset og sultent lag neste sesong.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Hva med ungguttene? Hvis de ikke får spille noe særlig bør i alle fall noen av dem lånes bort. Jeg synes ikke Halvorsen har brukt de unge nok i år, men det kan tildels forsvares siden kampene har vært stort sett veldig jevne.

Diambars? Må vel være noen unge håpefulle som kunne tenke seg å gå i Sane og Badous fotspor?
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by gavharr »

Jeg ville ha plukket opp Fitim Azemi som utfordrer til Ibba. Har sett han i aksjon for Follo mange ganger, og han har ofte imponert. Verdt å merke seg er at han også er ung (92-modell), med solid fysikk, og at han scoret 31 mål på 26 seriekamper i den ene andredivisjonsavdelingen. Har en bekjent som kjenner han, og skryter av han både som person og mtp. seriøsitet i forhold til det å prestere på banen.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Er det en ting JHH bør gjøre bedre så er det matching av egenproduserte spillere. Med Badou-salg så håper jeg Berntsen flyttes over på venstre og Konradsen er klar for å ta steget, til tross for lite spilletid i år. Håper også på Badou/Sane-salg til utlandet. Er det sannsynlig at RBK er villig til å betale det vi krever for Badou? Midtbanen er jo deres klart sterkeste lagdel, og de skal i tillegg hente Midtsjø hjem fra Ulf.
Knuta
Posts: 10058
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Azemi er god. Men Glimt bør først og fremst starte bakerst. Det som overrasker meg at det er så liten struktur i forsvarspillet. Selv om bi ligger bak med 8 spillere er det lett å brodere seg gjennom fordi ingen bryter tidlig og av og til går det rett og slett i hytt og pine og vi håper bare på det beste. Er veldig spent på hva som skjer i desember/jan/feb, og hvilken stall Glimt ender opp med.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

mortsto wrote:Er det sannsynlig at RBK er villig til å betale det vi krever for Badou?
Snu det andre veien - er det sannsynlig at vi kan få det vi vil for Badou? Kontrakten går ut etter neste sesong, da kan han forlate oss gratis. Skal han selges må det nesten gjøres nå i vinter, i sommer vil det bare være snakk om lommerusk eller at han signerer med en klubb med overgang vinteren 15/16.

Det forutsetter at Badou ikke skriver ny kontrakt, og det tror jeg ikke han kommer til å gjøre. Det samme gjelder forsåvidt Sane. Jeg tror begge selges til høyeste budgiver i løpet av vinteren.
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Ang Badou og Sane:
1. Selges i vinter: Svekker laget betydelig. Bortsett fra et ok tilbud fra Molde er ting lite konkret. Tilbud fra konkurrenter i tippeligaen gir ikke veldig mye i kassa. Kommer det større klubber kan vi få en god slump.
2. Selges i sommer: Bidrar til at vi tar betydelig(?) flere poeng i vårsesongen. Også muligheter for at spillerne kan få landskamper og vise seg frem. Kortere tid av gjenstående kontrakt, men hvis spillerne spiller en god vårsesong er det så usannsynlig at et lag fra for eksempel Nederland eller Belgia betaler mye mindre for Badou/Sane til sommeren enn det for eksempel RBK/Molde gjør i vinter?
3. Går gratis etter sesongen: Ingen penger inn, men det er ikke usannsynlig at de to beste spillerne våre er forskjellen på Tippeliga eller 1.div i 2016. Både sportslig og økonomisk kan det altså lønne seg å holde på dem.

Edit: Kanskje salg av en av dem kan føre til forlengelse med den andre +kjøp av MoMoo.
Knuta
Posts: 10058
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Den viktigste å beholde for laget av de to er Sane. Men både Molde, Viking og VIF har lenge ønsket Sane. Kun Molde har pengene, hvis ikke Trøim kommer inn på banen for VIF. Håper fortsatt at en fransk klubb kommer inn på banen og kjøper begge to.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by Shredd »

Ikke overraskende. Selvfølgelig synd, men dette visste vi at ville komme. Hyggelig at han er lunken til ideen om å gå til en annen klubb i Norge. På en måte bra at han sier i fra tidlig også, da vet Glimt at de må starte arbeidet med en erstatter. Men mistenker vel at de var fullt klar over dette uavhengig av disse utsagnene.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by J I P »

Badou er for god for Tippeligaen. Forhåpentligvis har noen agenter utenfor landets grenser sett dette og sørger for at vi får vår første eksport siden?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Sist gang vi solgte rett til utlandet var vel Sæternes for tolv(!) år siden.
http://www.an.no/glimt/article233256.ece
Last edited by mortsto on Thu Oct 30, 2014 10:54 am, edited 1 time in total.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Andre Hanssen i 2004 er vel den forrige?
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

Glimt var visstnok mer enn klar til å selge i sommer, men budene kom aldri til tross for interesse. Med landslagsuttak og god Tippeliga-debut får vi tro at noen vil slenge penger på bordet i vinter. Badou fortjener å gå videre nå.

Samtidig ryktes det at en Diambars-erstatter er plukket ut.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Bjornage: Mener Hanssen gikk som Bosman?

Edit: Glimrende om det kommer en ny Badou, og vi opprettholder den gode kontakten med Diambars. Hvis Badou selges til en større liga, så er forhåpentligvis Glimt en attraktiv "starter"-klubb. Samtidig håper jeg at vi kan hente forsterkninger andre plasser enn på midtbanen. Konradsen og Berg må få spilletid.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Hvis vi skal tenke langsiktige sosiale strukturer i klubben, så kan vi gjerne fortsette å hente senegalesere. Da blir vi ikke en klubb som bare henter utlendinger i hytt og pine, men en klubb som har en historie, en tradisjon og et miljø for senegalesiske spillere. Gjerne fra Diambars. Det vil kunne gjøre integreringa av nye spillere mye enklere.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply