Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Syns denne sesongen har vist at flere av dem som var svært gode adeccospillere har falt fullstendig igjennom i tippeligaen. Da blir vi ekstra sårbare med alle skadeproblemene vi har hatt. Med mulighet for så mange utskiftninger denne vinteren blir det kanskje en anledning til å få flere spillere i troppen som kan levere på banen fremfor de mange spillerne vi har nå som sitter på benken hver match uten å få sjansen. Forhåpentligvis er JHH & co i god gang med å planlegge 2015-sesongen, så tror fort det kan bli en totalt annerledes tropp neste år både på godt og vondt.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Jeg synes Fredrik Midtsjø i Sandnes utlånt fra RBK er en strålende spiller. En virkelig kvalitetsspiller. Hva skjer med han når Sandnes rykker ned?.
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Tipper han er tilbake i RBK. Han er også midtbanespiller, og gitt at vi får DB tilbake, så har vi grei dekning på midtbanen. Mener stopperplass er det klart viktigste å fokusere på. Hvis Moe og Sane forsvinner, så har vi ingen ting igjen.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Der er vi helt enig. Jeg har fra tidlig i år sagt at det er forsvaret som er den store svakheten hos Glimt. Det er bare å se på antall innslupne mål hvor vi er på topp. Unntatt Sane så er vi altfor dårlig i press og forflyningsevne. Blir like forferdet hver gang Moe og Bråten snur ryggen til i stedet for å gå inn i press.
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Moe har en oppadgående trend, men Braater tror jeg ikke blir stort bedre, dessverre. Han er god nok for Adecco, men i TL så bruker han akkurat litt for lang tid. Sane har ikke allverdens erfaring, men gjør en del valg der ute som man normalt sett kun ser på enten meget gode stoppere, eller gamle travere med flere hundre kamper under beltet.
Una mas cerveza.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by Shredd »

Hadde vært gøy å få se mer av unggutta også. Ble nevnt i går på Studio Glimt at man bør la Konradsen få starte på høyrevingen, da Richards er helt ute av det og Ndiaye veldig utstabil. Arild Berg mener jeg det var som mente dette.
Kunne også tenkt meg å fått sett noe mer av Patrick Berg og Sidad Chooly. Dette er spillere jeg håper kan ta store steg i løpet av vinteren. Daniel Edvardsen bør vel snart få vist seg skikkelig fram også. Selv om han har vært mye skadeplaget så er han fylt 23 år og bør snart nærme seg a-laget om han skal bli i klubben.

Kan f.eks Saltnes omskoleres til stopper? Han er aggresiv, teknisk god og jobber knallhardt. Gjorde en god figur store deler av kampen mot Odd som stopper. Og det var mot Frode Johnsen, en av de smarteste og sleipeste spissene i tippeligaen.
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Forsterke lagettråden

Post by Zero »

Jeg mener ikke at forsvaret vårt er skyld i antall mål imot alene...
Jeg tror problemet ligger ved indreløperne våre ikke jobber hjem igjen, det nytter ikke med to-fire forsvarsspillere når motstanderlaget angriper med 5-7 stykker...da blir vi overspilt. jeg mener Sane og Brede er gode nok til å takle den jobben, men vi må vel regne med at i hvertfall Sane forsvinner så vi må ha inn en klassestopper. Vi trenger også en til indreløper (Box to Box) hvis ingen av ung-gutta klarer dette.

Beholder vi Daniel og Badou drar så MÅ vi ha inn en til der, jeg mener vi trenger en utfordrer til Ibba så han blir "presset" til å yte max i hver kamp. Ibba er en god spiller synes jeg, han har som regel dårlige arbeidsforhold alene der framme (så kan jo selvfølgelig han plukke av seg noe han også) Brix synes jeg klarer seg MEGET godt (som regel) og kan ikke vente med å se Zarek tilbake! Konradsen på høyrekant...tja hvorfor ikke :glimt
Stian Sommerheim
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

En del av svakhetene defensivt sitter kanskje også mellom ørene? Neppe tilfeldig at vi har sluppet inn så fryktelig mye mål første kvarteret denne sesongen. Av og til virker det som spillerne trenger en på trynet før de begynner å spille.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Se til å hent Konate fra Strømmen så fort som f... Han har kun kontrakt ut 2014. Han vil være den perfekte spissen til å få Ibba på tå hev til enhver tid. Scoret alle 3 mot Mjøndalen i Helga. Har sett han ellers i en del kamper og han er meget god.
Young Gun
Posts: 325
Joined: Sun May 18, 2008 6:41 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by Young Gun »

Er det Madiou Konate vi snakker om? Begynner ikke han å dra på årene nå?
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Han er 32. Av det jeg har sett av han så har han vært 'halve Strømmen'. Uten han ville Strømmen ligget på nedrykk. Meget flink til å lese keeperen og plasserer ballen ofte ned i hørnene etter først å ha orientert seg.
http://www.dt.no/sport/tangerte-arsverste-1.8607194
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Spent på om Glimt har oversikten over slike spillere.
http://www.aftenposten.no/100Sport/fotb ... 7756_1.snd
Hvis RBK ikke er interessert, er det kanskje mulig å lokke ham til Bodø?
User avatar
Mjh
Posts: 1229
Joined: Wed Dec 01, 2010 9:10 pm
Location: Horten
Has thanked: 1 time

Re: Forsterke lagettråden

Post by Mjh »

Vil minne om at vi har vår egen Magnus edvardsen med 28 mål i 3. divisjon for junkeren ;) Burde kunne spilt på et høyere nivå enn 3. divisjon..
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Syns stallen vår virker å være full av spillere som for gode for 3. divisjonsfotball (i enkelttilfeller også adeccoligaen), men som faller fullstendig igjennom i tippeligaen. Flere av dem har nå vært på ganske lange proffkontrakter også uten at de slår igjennom. Spent på hvordan rekrutteringen blir fremover nå. Som ecke skrev i en annen tråd tror og håper og jeg at stallen blir betydelig slanket og at vi får færre rene tippeligaspillere og flere talenter som kanskje kan slå igjennom. Nå er det mange på utgående kontrakter fremover, så jeg håper midlene som blir tilgjengelige blir brukt fornuftig.
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Virker som om de virkelig store talentene blir snappet opp av flinke speidere/spillerutviklere, og ikke via en media-artikkel. Hadde vært moro med en statistikk over hvor mange prosent av "media-talentene" som faktisk slår gjennom :-)

Jeg har tro på den innsatsen som Glimt gjør innen spillerutvikling nå, og håper vi kan se en jevn strøm av kvalitetsspillere som kommer den veien. Så får vi være litt mer villig til å bruke penger på kvalitet der det trengs, ref. tidligere innlegg her.
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

La ledelsen i Glimt og Bjørkan reise og oppholde seg 1 måned i Senegal og plukk ut 2-3 spillere på akademiet og få dem til Bodø så fort som f.. Det er suksessformelen for Glimt nå. Glem alle de såkalte talentene i 3.div.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Finn en fin miks mellom afrikanske talenter, lokale talenter (Nordland) og egenutviklede spillere, og en og annen etablert spiller + gjerne et par lån (med kjøpsoppsjon).
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Forsterke lagettråden

Post by FSHelgeland »

Jeg har veldig trua på det talentarbeidet som drives i Glimt om dagen. B-laget i år er jo det yngste noengang? Samtidig som de ble bedre og bedre utover i sesongen og selv om de havnet noen poeng bak Mjølner så var de helt på høyde med de gjennom hele høsten. Også for publikumsinteressen er det bra å få opp lokale spillere, og jeg er trygg på at flere blir å ta steget.
Tippeliga 2015
ingen87
Posts: 7117
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 128 times
Been thanked: 197 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

Samtidig i Avisa Nordland: Første gang siden 1996 at Bodø/Glimt ikke vinner en eneste kretsfinale. Og Bossmo Ytteren vant 3-0 mot Patrick Berg, Coady (eller hva det var..) & Co.. Varsko!
Førr Evig!
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Forsterke lagettråden

Post by FSHelgeland »

Det Glimtlaget som kom seg til finale var også veldig ungt, blant annet tre spillere i elleveren som er født i 2000, noe som tilsier at de er 14 år gamle. Det er spillere som er vesentlig eldre en det på juniorlagene så akkurat når det kommer til KM så må du se litt bak resultatene. Juniorlaget var i finalen og har samtidig levert en sesong det står respekt av i serien for Glimt B.
Tippeliga 2015
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Knuta wrote:La ledelsen i Glimt og Bjørkan reise og oppholde seg 1 måned i Senegal og plukk ut 2-3 spillere på akademiet og få dem til Bodø så fort som f.. Det er suksessformelen for Glimt nå. Glem alle de såkalte talentene i 3.div.
Da går vi glipp av den neste Stig Johansen, Cato Hansen, Bent Inge Johnsen, osv. Jeg håper Glimt har god kontroll på de største nordnorske talentene.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Var skrevet med litt ironi. Jeg har vel alltid sagt at Glimt bør satse på lokale talenter. Men det er noe som feiler i Glimt. Det virker som det er problemer å få spillerne fra å være veldig gode talenter og opp på seniornivå. Vi har spillere på U16, U18 og U21 men ingen av dem spiller på A-laget, unntatt Konradsen med noen få innhopp. Der er Odd, Godset, Brann og VIF mye bedre. Hvis det er slik at alle våre gode talenter er nødt til å forsvinne til andre klubber for å utvikle seg har vi virkelig et problem. Det med diambars-akademiet tror jeg er en godt alternativ for å få virkelig kvalitetsspillere som kan være salgbare etter noen sesonger i Glimt og som stadig kan erstatte toppspillere. Som Ole Brumm, ja takk begge deler.
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Det er mulig jeg bare har selektiv hukommelse, men jeg mener at Glimt var flinkere til å matche unge spillere tidligere? Olsen, Hanssen, Ludde. Alle ble vel kastet på banen ganske unge? Er talentene vi har i klubben nå for dårlige. Er det fordi vi har hatt ett bein i nedrykkskampen, og det er for risikabelt å hive innpå uerfarne spillere?
ingen87
Posts: 7117
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 128 times
Been thanked: 197 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

Matchingen i Nordland er for dårlig.. Breddefotballen er på tur til å dø ut.. Vi har INGEN lag bak Glimt.. Det er så stusselig at man må ha guttelaget på juniornivå, junior på seniornivå, etc. for å få tilnærmet grei matching på spillerne.

I år har vi vært ELENDIG på å matche unge spillere. Kun i krisesituasjoner (skader og karantener) har vi sluppet til unge.
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Lettere å matche unge spillere når man ikke er pissredde for å rykke ned.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply