Spillertråd: Anders Karlsen

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Begod
Posts: 3531
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:22 am
Location: Bodø

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by Begod »

Glimtfan wrote: Jeg sier ikke at noen av disse burde vært klare førstevalg, men det har vært flere kamper hittil i år, hvor det hadde passet å gå både Stefan Johansen og Anders Karlsen sjansen. "bruttern" har gjort mye bra, men når det gjelder å slippe til unguttene (spesielt Karlsen) så synes jeg han har vært feig og slik oppfatter jeg også hans kommentarer til mediene vedrørende de unge.
Så du mener at Karlsen skal komme foran Råstad i køen om den sentrale midtbane plassen? Etter min mening så har ikke de kampene vi har spilt til nå vært noe egnet sted å slippe til urutinerte unggutter for at de skal få selvtillit og erfaring. Jeg håper at vi skal få kamper senere i sesongen hvor vi har tilstrekkelig kontroll til å la ungguttene få spilletid.. For øvrig er jeg er sjeleglad for at vi har en så brei stall at det ikke er en selvfølge at u-18 spillere får spilletid på a-laget.
I medgang og motgang
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by Crazy horse »

Nå nærmer det seg jo cupkamp mot Mjølner, regner med det skal være gode muligheter der for både den ene og den andre.
Fotball er nesten alltid morsomt
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by Glimtfan »

Re Begod
Nei det har jeg aldri sagt og vil aldri si heller. Anders Karlsen har ikke en spillstil og er ikke en spillertype som passer sentralt på midten. Vi har 2 spillere som er klart foran alle andre på den plassen og det er CB og Råstad. Pr i dag er CB soleklart førstevalg, men vi har 2 andre plasser på midten og det har vært en rekke kamper hvor det hadde passet å sette inn Karlsen f.eks de siste 20 minuttene, enten for en sliten ving (Olsen/Sørensen etc) som ikke gjør jobben defensivt eller for en eldgamell ringrev som ikke holder 90 minutter (Runar). Karlsen er den spilleren i stallen som jeg mener har mest å bidra med i forhold til en Runar-rolle (vet at Karlsen ikke er en identisk spillertype). Å gi Karlsen 20 minutter på slutten av kampene er IKKE noe problem og gutten har nok av rutine til å takle det bra.

Å påstå at det er bra at vi ikke bruker "unguttene" forstår jeg absolutt ikke, hvis vi bare skal bruke dem i kamper vi har avgjort så er det NULL sjanse for at de utvikler seg. Man utvikler seg ikke ved å spille 20 minutter i kamper vi leder 5-0.
Av indreløpere har vi nå Karlsen, Konradsen og Rønning som er friske og som er reserver, av disse tror jeg Karlsen er den med klart størst potensiale, men du får ikke frem potensiale hvis du aldri får sjansen. Dette er vel tredje (?) sesongen Karlsen er involvert med A-laget. Hittil virker han å være lenger unna 11ern enn i fjor, hvilket er et svært dårlig tegn. Mest sannsynlig vil frustrasjonen hans øke, motivasjonen reduseres og utviklingen stagnere om han ikke får spille mer, HESA og trening med A-laget er ikke noen måte å utvikle spillere på. Enten bør han lånes ut eller få slippe til litt, det samme gjelder andre talenter. 18 år er ikke veldig ungt i fotballsammenheng.
Heltenjohn
Posts: 742
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:00 pm

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by Heltenjohn »

Rønning, som riktignok er eldre, hadde vel mindre erfaring en Karlsen, da han bare har spilt i 2.div, mens Karlsen har en del kamper i 1.
Men synes han har kommet fra det uten å skulle skjemmes over innsatsen!
Fremover blir det på papiret enda tøffere motstand enn hva vi har hatt så langt, så da er det vel tvilsomt at de slipper til? Såfremt vi ikke ligger under med 3 mål...
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by Mendi »

Glimtfan wrote:Anders Karlsen har ikke en spillstil og er ikke en spillertype som passer sentralt på midten.
Jeg tror det er mange som er veldig uenig i den uttalelsen. Begod har et poeng, det skal litt til for å sette ut C. Berg eller Råstad til fordel for Karlsen. Men når det er sagt så kan han også bekle en indreløper-rolle.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by Glimtfan »

Nå har jeg da egentlig aldri sagt at verken CB, RB eller Råstad eller noen andre skal settes ut, men jeg synes det er merkelig at Anders Karlsen ikke har fått prøve seg noen minutter, nå sitter han jo ikke engang på benken. Konradsen har riktignok vært skadet, så det er en annen sak og det er greit at han vurderes foran Karlsen, men selv om vi har gjort mye bra hittil i år, så er jeg litt bekymret over at "egenutviklede" spillere ikke får prøve seg. Det er fortsatt tidlig i sesongen, så ting kan jo snu, men jeg håper da virkelig Karlsen, Konradsen og Johansen får spille mer enn noen tullete cupkamper mot dårlige lag. Jeg er redd vi skusler bort talenter og gjemmer dem bort i tredje divisjon (tilsvarende fjerde på vestlandet og østlandet).
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by Kesseboy »

Har man ikke lest avisa i det siste? Vi fikk da servert begrunnelsen for at talentene ikke har vært brukt mer enn de har?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Kakemonsteret
Posts: 533
Joined: Sat Feb 21, 2004 2:00 am
Location: Mørkved

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by Kakemonsteret »

var ett fint intervju med karlsen i vårens brscn-blad, der han blant annet sier han hadde tilbud om prøvespill for både bolton wankerers og portsmouth, men valgte rovers etter anbefaling fra ernst pedersen. han var vist også man u fan, men ble litt frelst etter 3 treningsopphold i blackburn. :wink:
-<@Arte Et Labore@>-
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by Glimt-fan »

Han er fortsatt United-fan ;)
Han får en ball...
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by MhepA »

Anders Karlsen går til Stavanger IF

for resten av sesongen
En gang Glimt, alltid GLIMT!
madbertha
Posts: 377
Joined: Sun Apr 24, 2005 5:26 pm
Location: Stavanger
Been thanked: 2 times

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by madbertha »

Er det ikke der Cato Hansen er ?
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by Sulliken »

Sist jeg sjekket jo.

Men det er bra at Anders Karlsen får smake på et litt bedre nivå enn HESA-serien.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by Mendi »

Det måtte nå ha vært mulig å få sendt han til en Adecco-klubb. Forskjellen på Adecco og 2. div er enorm.
Christoph
Posts: 869
Joined: Mon Mar 29, 2004 2:21 pm
Location: Oslo

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by Christoph »

Og forskjellen på vestlandsk 2.divisjon og HESA er ditto stor.

Gjør han det bra i Stavanger, så banker vel bedre klubber på døra kanskje?
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by Mendi »

Christoph wrote:Og forskjellen på vestlandsk 2.divisjon og HESA er ditto stor.
Ja, at det er et bedre alternativ enn å spille HESA er det vel få som er i tvil om. Det er jo sjelden man ser bilder fra kamper i HESA hvor det ikke er noen spillere på bildet som er overvektige. Det er ikke mye nivå i den serien. Jeg bare påpeker at det måtte ha vært mulig å få til enda bedre alternativer.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by Glimtfan »

SIF og 2.div vil gi god matching. Bl.a har SIF hardsatsende Randaberg i divisjonen sin med spillere som bl.a Bjarte Lunde Aarsheim. Jeg synes derimot ikke et lån ut sesongen er bra, det viser at Glimt har liten tro på utviklingen til Karlsen. Skuffet over satsningen på de unge Glimt-spillerne etter at "bruttern" kom, resultatene har vært glimrende, men skulle gjerne sett de unge få sjansen litt mer. Vi får håpe at Karlsen tar fine steg med SIF.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by Sulliken »

Trur nok jeg er litt uenig med deg der, Glimtfan.

At karlsen får resten av sesongen i 2.div med Stavanger vil nok hjelpe på utviklingen hans. Videre tyder det på at Glimt 2 nå for alvor har ambisjoner om opprykk til 2.div, og da kan han komme tilbake til neste sesong, utvikle seg videre i 2.div og få flere og flere innhopp i TL, før han overtar plassen til RB.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by Novi »

vi har jo rimelig rævva dekning på høyre indreløper, så lukter vi ny midtbanespiller i sommer kanskje?
Una mas cerveza.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by MhepA »

Stefan Johansen kan jo brukes der.
Karlsen er jo egentlig sentral midtbanespiller.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by Novi »

Joda, men han lanseres jo av flere som Runar's arvtaker. Og om Runar blir skadet er nok Karlsen en man kunne sett i hans posisjon. Eller..
Una mas cerveza.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by Glimtfan »

Er helt uenig med deg Sulliken. Karlsen fikk prøve seg i adeccoligaen i fjor og klarte seg greit. I år skal han få prøve seg i 2.div og sikkert neste år i 2.div, det er ikke bra nok for en U-landslagspiller. Jeg frykter en dårlig utvikling, lovende talent som blir ødelagt av alt for dårlig matching. HESA matching er elendig, 2.div er ok og ikke mer. Slik situasjonen er, så er det naturlig at Karlsen blir lånt, men jeg ville fortrukket at han ble lånt ut august eller noe sånt. Se f.eks hvordan Tettey hadde det, null spilletid, utlån til Skeid og tilbake for å prøve seg mot Real Madrid. At Karlsen går fra å råtne i 3.div til å "kjede" seg i 2.div er en bedring, men jeg ser ikke akkurat lyst på mulighetene hans fremover. Jeg tipper Anders Karlsen allerede har en dalende motivasjon, vi får håpe at den blir noe bedre i 2.div, men jeg vet ikke om det vil være nok. Optimalt skulle jeg gjerne sett at han heller ble lånt ut til adeccoligaen, spranget mellom 2.div og tippeligaen er nemlig relativt stort.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by Sven-Rune »

Er du god nok blir ikke spranget fra 2.div til tippeliga for stort. Ref. Thomas Rønning
Johan Lædre var på utlån i FK Tønsberg (2.div) og gikk så og si direkte til Glimt og suksess (selv om det var i adecco) og det er sikkert flere
Tidligere har vi hentet opp folk fra 3.divisjon til tippeliga med umiddelbar suksess.(stig og Cato f.eks)
Det hadde vært glimrende om vi kunne fått matchet Anders i adecco, men tenk om han hadde blitt sittende på benken?
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by Snorreth »

Rett, Sven.
Gode spillere er gode uansett! Derfor er faktisk ikke andredivisjon så dårlig matchingarena for å utvikle seg og for å få bredere erfaring, for Anders Karlsen.

Jeg ser jo for meg at Mo kunne blitt en sinnssykt god samarbeidspartner... ... noe de egentlig er, men gudene husker hva avtalen innbar.
Hvilken formasjon spiller de forresten på Mo og i Stavanger IF?
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by Sulliken »

Mo spiller nå 4-3-3 i dg i følge An live
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Anders Karlsen

Post by Glimtfan »

Re Sven-Rune

Det med benken og adeccoligaen er et godt poeng. Dessuten spiller SIF i en av de beste 2. divisjonene. Jeg er ikke kritisk til utlånet, men mener det kanskje ville vært bedre med Alta og kortere låneperiode. Men på den annen side, så kan 2.divisjonsspill og suksess med SIF (kanskje opprykk?) kanskje være bra i forhold til selvtillit.
Post Reply