Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Knuta wrote:Når lille RFC Ludogorets Razgrad fra Bulgaria fra en liten by med en stadion med tilskuerkapasitet max 6000 er i Champions League, så kan også Bodø/Glimt gjøre det en dag. Det mener jeg faktisk.
Jeg tenker ofte tanken om dette noen gang vil skje. Kan ikke si jeg er veldig optimistisk med tanke på å få oppleve seriegull og Champions League (om så bare kvalikk) på Aspmyra.
Førr Evig!
User avatar
Mjh
Posts: 1229
Joined: Wed Dec 01, 2010 9:10 pm
Location: Horten
Has thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Mjh »

Målet må være å stabilisere seg i toppdivisjonen og gradvis kunne overleve på å hente unge talenter. Da vil suksessen komme etterhvert hvis man er tålmodig :-)
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Jeg har god tid i dag og har sett litt på hvilke lagdeler som scorer målene våre:
Våre spillere har scoret 32 av de 34 målene (2 selvmål). Spissene har stått for 20 av dem (Ibba 9, Olsen 5, Momoo 4 og Dane 2). Midtbanen har 11 mål (Badou 7, Chatto 2 og Karlsen 2). Forsvaret har til sammen 1 mål (Sané).
Nå er jo spissene der for å score mål, men jeg synes det er godt å ha forsvarsspillere som også er målfarlige, og da tenker jeg selvsagt først og fremst på dødballer. Tror vi må ha et av de minst målfarlige forsvarene i eliteserien.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Når midtbanespillerne skårer mål for oss så er det et godt tegn på at spillet har fungert, selv om det skal påpekes at Badou har ordnet endel mål for oss på egenhånd med hans "Badou spesial".
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Enda litt mer sånn litt søkt statistikk fra meg, nå om kort:
B/G har ingen røde kort, men 26 gule.
Vi får i snitt 1,25 kort når vi vinner kamper (10 kort på 8 seire).
Vi får i snitt 1,75 kort når vi spiller uavgjort (7 kort på 4 uavgjorte).
Og 0,9 kort i snitt når vi taper (9 kort på 10 tap).

Vi har klart oss uten kort i seks kamper i år. I fire av dem tapte vi, mens vi vant de to andre.
Den kampen vi fikk flest kort i var i seieren mot Viking i Stavanger, da fikk vi 4 gule. Nest flest var 3 i uavgjortkampen mot RBK.
At vi får så få kort når vi taper kan kanskje tyde på at vi har litt lavt tenningsnivå i de kampene?
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Brede Moe og Daniel Berntsen er bare to av en lang rekke spillere som er på utgående kontrakt med de helgule fra Aspmyra.

Dane Richards signerte en ettårskontrakt foran denne sesongen. Moustapha Ndiaye spiller på lån fra tsjekkiske Slovan Liberec. Thomas Jacobsen og Ruben Imingen har begge kontrakter som går ut etter sesongslutt. Det samme har tvillingene Thomas og Vegard Båtnes Braaten. Viljar Nordberg og Vebjørn Grunnvoll har kontrakter som går ut etter sesongslutt. Til sammen er det ti spillere som Glimt må finne ut om de ønsker å beholde, eller bli kvitt.
Her er det vel bare én sjølskreven og to sånn passe, i mitt hode. Moomoo bør være med videre, hvis det er gjørbart. Imingen og Jacobsen vil vi nok måtte betale uforholdsmessig mye for å erstatte med tilsvarende kvalitet, sjøl om jeg kanskje kunne ønska meg noen som var enda bedre (men begge har potensiale for forbedring, så ingen krise). Utover det må noen på innsida fortelle meg om Thomas Braaten, Nordberg og Grunnvoll. Fikk det bestemte inntrykket at Vegard Braaten ikke får fornya. Dane Richards var så lovende i fjor, men jeg kan ikke se at han forsvarer pengene.

Hvis man får beholde Moe og/eller Berntsen vil jeg bli positivt overraska.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Brede Moe sier i avisa at Lerkendal er den beste stadionen å spille fotball på. Da er det farvel til han.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

I kontekst av at RBK er beste laget å spille for, eller bare stadionfasilitetene? Vet ikke hvordan det skal blir farvel til ham, med mindre han vil spille i 1. divisjon. Gjør sine saker bra i Glimt nå, og har sjanse til å spille med en av ligaens beste stoppere som makker.

Alternativet er vel å spille høyreving for Kåre - er jo der han ser at defensive kvaliteter passer best ;)
Una mas cerveza.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Moe vet at RBK har hatt store utfordringer med å få på plass en forsvarsrekke etter at de sendte ham på lån. Med en Strandberg som ønsker seg ut så fort som mulig, så tipper jeg RBK er ganske fristende. Dobbel lønn og gode sjanser for mye spilletid i 2015. Sane selges sannsynligvis, og vi kan fort slite ytterligere i forsvar neste sesong.
Men nå regner jeg med at Glimt budsjetterer og planlegger som om vi spiller TL neste år, og sonderinger og kontraktarbeid er kanskje i gang allerede?
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Til de som ikke har fått det med seg sender an.no Glimt 2-Sandessjøen i kveld kl 1915.

Kampen skulle egentlig spilles og sendes i går, men den ble utsatt på grunn av innstilt fly.

http://www.an.no/sport/article7592589.ece
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Vil dette påvirke Glimt og NordlandsGlimt? http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/201 ... llspillere


fikset url. -Sulliken
Una mas cerveza.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Rent objektivt sett er dette en bra ting, uten å brodere ut om hvorfor.

Subjektivt... Ooops. Shit.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Nøkkelen ligger vel i overgangsrettighetene. Her har vel Nordlandsglimt vært "generøse" overfor Bodø/Glimt. Ikke sikkert at dette trenger å påvirke Nordlandsglimt-modellen så mye.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Fellesnevner for Jan Halvor Halvorsens lag er at de lekker som en sil bakover. Blir fort nedrykk av slikt. 00,02,04 Molde-Glimt 15.15 <-- fra Joakim Jönsons twitter

Frykte virkelig hvordan det skal gå uten Sane.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Sulliken wrote:Rent objektivt sett er dette en bra ting, uten å brodere ut om hvorfor.

Subjektivt... Ooops. Shit.
På europeisk toppnivå er det en veldig bra ting, det er allerede forbudt i mange nasjoner. I Norge er det kanskje ikke like bra, all den tid klubbene i årevis har vist at de ikke er i stand til å forvalte slike verdier.

I Glimts tilfelle ser jeg for meg at de kjøper spillerne tilbake fra Nordlandsglimt, som vil gå inn i en rolle som ren investorgruppe/"rik onkel"?
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Det foregår i dag en diskusjon om spillere i norsk toppfotball er bra nok trent og om de trener for lite på egenhånd. Flere i Brann påpeker at dersom de ikke hadde drevet med egentrening hadde de ikke hatt en sjanse til å overleve. Er stadig forundret at både TO og Badou og DB ser ut som om de kun holder i 70 min. Det skjer i kamp etter kamp og jeg er stadig like overrasket. TO så ut på slutten i går som han var i svime og spesielt da TJ hadde klar bane mot mål så det rett og slett ut som TO ikke så dette. Hva skal man gjøre for at spillerne må innse at de trenger mer løpskapasitet. Å trene på egenhånd er jo gratis men krever disiplin.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Ville Lehtinen »

Momo Ndiaye er milevis foran de andre i angrepsrekka på det området. I går ble jeg imponert over at han hadde såpass fres igjen i føttene mot slutten av kampen.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Det er forsåvidt sant, problemet er bare at når resten av laget går i sirup så løper han i offside..
Førr Evig!
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Zero »

Ingen som så sprit-beholdninga til Olsen på tv da?
Stian Sommerheim
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

I går var det helt unormalt mange overgangsmuligheter (som vi skuslet bort). Det koster krefter å ta så mange "intervaller". Men skal vi spille slik vi gjør, må vi også ha kondis til det. Mulig vi ikke har det, kommentatoren i går sa jo at Glimt slapp inn mål enten de første 15 eller de siste 15. Blir de rett og slett slitne?
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
sleivspark
Posts: 27
Joined: Thu Mar 27, 2008 12:27 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by sleivspark »

Hvor god kunne egentlig Aril Berg blitt? Han var vel regnet som det desidert største talentet blant Bergbrødrene. Fantastisk øyeblikk da han kom inn å scorte et nydelig mål selv med brillene fullstendig dekket av regndugg mot Lyn i 8 - 0 seieren i 199 ?.

http://www.an.no/glimt/article7438955.ece
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Interessant artikkel fra Børre Arntzen i dagens AN der han ser an størrelsen på spillerstallen og lønningskostnadene. Vi har 27-28 spillere lønnskostnader som er altfor store, muligens over 50% av budsjettet. Både antall spillere og lønnskostnadene må reduseres kraftig, og han ser for seg at Badou (om han blir solgt) blir erstattet av Morten Konradsen, samtidig som Martin Pedersen får en større rolle. Regner med den blir publisert på nett etterhvert. Er litt spennende å tenke på planene fremover, det kan bli store endringer. Arntzen mener at Glimt ikke må falle for fristelsen til å gamble med pengene selv om de berger plassen, selger spillere og slanker stallen.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

27-28 spillere forteller om en litt mislykket spillerlogistikk, man beholder/blir nødt til å beholde for mange av de middelmådige spillerne, spillere som heller ikke blir attraktive for andre klubber. Man må være mye mer kompromissløse med spillerne, hvem duger og hvem vil aldri bli til noe? Har du lite penger, må du være enda tøffere enn ellers. JJohansen, Braaten/Braaten, Nordberg, Grunnvoll, Saltnes, Berglann og kanskje også Thomas Jacobsen (B/G brukte Moe og nå Imingen på høyre back, og B/G hentet Berntsen - alt et signal om at Jacobsen ikke holder), er spillere som neppe spiller seg inn i førsteoppstillingen, og da må de vike plassen for nye talenter. Molde har råd til å holde 22 Tippeligaspillere, men B/G må nøye seg med ca 15 og resten blir spillere som kanskje kan bli Tippeligaspillere (Pedersen, Vinje, Chooly, Konradsen, Berg mfl)

Min stall:
Førstelagsspillere: Londak - Valentin, Sane, Moe, Imingen - Berntsen, Chatto, Badou - (ny høyre kant), Ibba, Olsen
Backup: Staw, (ny midtstopper), Brix, Karlsen, Ndiaye
Talenter: Edvardsen, Pedersen, Vinje, Berg, Chooly, Konradsen, (Sørloth o.a)

Et gammelt tema, men jevnlig roter man seg bort fordi man ikke tar de tøffe avgjørelsene med de spillerne som bare er nesten.
Last edited by ecke on Sun Oct 12, 2014 11:34 am, edited 3 times in total.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

"Alle" sier at man trener for lite i norsk fotball http://www.adressa.no/100Sport/fotball/ ... 467151.snd. Jeg savner at Rizzo og JHH har kommentert påstandene. I B/G har jeg lenge ønsket meg et par økter ekstra i uken, jeg har ønsket meg mer trykk på enkeltspillere som ikke holder mer enn 60 minutter, jeg har ønsket meg mindre fellesferie i november/desember og jeg undres fortsatt på hvordan man bygger fysikk i talentarbeidet i B/G.
User avatar
Mr Bean
Posts: 2708
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Mr Bean »

Var på møte med Kevin Keegan ( :hedre ) før jeg dro ombord og han sa at med ligakampene, cup-kampene og europacupkampene lå de på ca 68 kamper pr år .. Så kan man jo bare begynne og spekulere på hvordan dagens spillere hadde greid seg .. ?
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
Locked