Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
helsvhe
Posts: 1498
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 327 times
Been thanked: 81 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by helsvhe »

Glimt har fått seg ny fysisktrener.
Fra dagens AN:
Ørjan Nygård jobber nå 70 prosent for Glimt og 30 prosent for Junkeren.

Bodø: Alexander Jakobsen, Sascha Mockenhaupt, Ole Jørgen Halvorsen og Vadim Manzon er ikke de eneste Glimt har hentet i sommer.

På trenersiden har klubben styrket seg med Junkerens Ørjan Nygård. Den fysiske treneren jobber 70 prosent for Glimt og 30 prosent for Junkeren.

Bygger klubb
Kontrakten med de helgule varer ut 2017, og mye tyder på at stillingsprosenten vil øke utover høsten.

– Vi har lyst til å bygge klubb på lang sikt. Da er det viktig at vi gjør en god nok jobb med spillerne, ikke minst med våre egne unge, sier hovedtrener Aasmund Bjørkan.

– Vi har et fysioterapeut-team som gjør en kjempejobb. Det medisinske teamet og samarbeidet med Stamina fungerer godt, men vi ser at den fysiske dimensjonen er veldig omfattende. Med en fulltidsressurs rundt det fysiske kan vi få jobbet enda mer systematisk med den biten, sier Bjørkan.

Bachelor og master
Nygård har nylig tatt mastergrad i utholdenhetstrening ved Nord universitet. Fra før av har han bachelorgrad i styrketrening. Han har tidligere arbeidet på forskjellige idrettslinjer. Han har vært innom Politihøgskolen, og han har jobbet to år i Sogndal Fotball.

– Jeg skal bidra inn i trenerteamet som en sparringspartner på treningsuka om hva som bør gjøres og når det bør gjøres. Etter hvert vil jeg begynne med mer individuell oppfølging av spillerne, sier 34-åringen fra Møre og Romsdal.

På spørsmål om hvor stor innflytelse hans fagfelt kan ha i toppfotballen, svarer Nygård:

– Hva er fotballutholdenhet? Jo, det er å kunne opprettholde spillestilen i 90 minutter pluss tillegg. Hva man presterer på tester viser først og fremst hvor flinke man er til å utføre testen. Det viktige er hvordan man implementerer styrke, spenst og hurtighet i treningsuka.

Til sjuende og sist handler det om hva man vil at spillerne i de ulike posisjonene på banen skal kunne gjennomføre med kvalitet i 90 minutter.

– Det er det til sjuende og sist hovedtreneren som avgjør.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Shredd »

Smart av Glimt. Nygård er Verheijen skolert også tror jeg
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Meget bra!
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Mr Bean
Posts: 2708
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Mr Bean »

Knallbra . :klapp
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
ecke
Posts: 2627
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Systematikk er bra, og Nygård er sikkert en forsterkning, men ..... Treningsmengden er ikke blitt utvidet dette året og er det minst omfattende i Tippeligaen. Hva er kvalitetsstandarden/-nivået for de 90 minuttene som Nygård mener spillerne skal beherske? Hvilke standarder skal gjelde for B/G? Hvor mye skal de løpe, hvor fort skal det løpes, hvor mange kvalitetsløp? Forskjellen mellom norsk fotball og andre ligaer er nettopp kvalitetsforskjellen på det som gjøres. For meg ser det fortsatt ut som at det bare er 2 maksøkter i uka. Likevel klarer man ikke å bruke mer enn 1 1/2 time pr dag også de dagene det er redusert intensitet, der det er fullt mulig å plusse på med mer lavintensiv trening. I dag bare 7,5 time trening + kamp i uken!
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Neko »

Hva er grunnen til at vi har den minst omfattende treningsmengden i ligaen? :tenk
Knuta
Posts: 10031
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

ecke wrote: I dag bare 7,5 time trening + kamp i uken!
Jeg har jo tidligere vært involvert som trener i fotball, samt lagleder/smører for langrenn.(NM og Norgescup). Det var en himmelvid forskjell i treningsmengde og seriøsitet i disse to disipliner. Det ble en endring i fotball da noen lag begynte å trene mer både med høy og lav intensitet. NFF hadde et prosjekt som het 'fra toppfotball til toppidrett'. Dersom det kun trenes 7,5 time i uken + en kamp på 1,5 time er det jo bare latterlig. I de 7,5 timene går det også mye tid bort til kjegleflytting. Det er vel derfor norske proffer får sjokk når de f.eks kommer til Tyskland, Spania, Nederland eller Italia og opplever en trenings hverdag som er total forskjellig fra den norske.
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

ecke wrote:I dag bare 7,5 time trening + kamp i uken!
Samme treningsmengde som vi hadde når jeg spilte for Ås IL i 3 div. I tillegg hadde vi to styrkeøkter i uka, men disse kunne vi styre litt selv (måtte krysse oss ut på liste på treningsstudio). Før sesongen starta hadde vi også ei kondisøkt i uka, men denne ble bytta ut med ukentlig kamp.

Trodde faktisk at profesjonelle fotballspillere trente mer enn dette. Vi måtte kombinere dette med jobb og studie.
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Det sistnevnte kan være mye av grunnen til at det er vanskelig å opprettholde satsing i lavere divisjoner for spillere som er 20+.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Jeg klarte en sesong, men pga lavt studielån måtte jeg ha deltidsjobb. Da var det ikke mulig å fortsette å spille. I den 3. div avdelinga var det flere lag (Østsiden og Kvik-Halden bla.) som opererte med semi-proffkontrakter og betalte spillerne deltidslønninger for å kunne holde oppe treningsmengden. Det var 3 div!
Førr Evig!
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Shredd »

Er i støtteapparatet til et lag i 3.div nå. Der trenes det også 7,5 timer i uken + kamp. 3 maks økter. I tillegg har de alle individuelle opplegg for styrke og mobilitet som de driver på egenhånd og testes regelmessig etter.
Ingen er betalt, alle jobber eller studerer. Mange av spillerne spiller også for juniorlaget og har da 2 kamper i uken + 4 treninger. Flere studerer også på NIH eller NTG og har således trening også i skoletiden.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Nå kommer det ikke nødvendigvis an på antall timer trening,men antall timer med relevant og intensiv trening.

Men ja 7,5 høres lite ut,men det må finnes en middelvei her. Rekdal kjørte på med stor mengde trening før sesongen,har ikke akkurat betalt seg det heller.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Ecke, hvordan er dagens treningsmengde/kvalitet kontra det vi så under JHH, Kåre, og Øystein Gåre?
Una mas cerveza.
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Neko »

Dette er i alle fall det Kåre driver med i år: http://byavisa.no/2016/03/30/kare-oker-dosen/
– Hvordan er treningskulturen kontra dine erfaringer fra Bodø-Glimt og Viking?

– Da snakker vi klasseforskjell!
(Er det forøvrig noen grunn, bortsett fra kultur og tilvenningstid, til at RBK-spillere skulle tåle mer trening enn de gjør i Glimt?)
ecke
Posts: 2627
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

B/G har over lang tid (JHH, Gåre, Kåre) hatt fem treningsøkter i sesong, og mange internt har ment at de trener nok. I de siste årene har det likevel vært oppsummert av mange i norsk fotball at det trenes for lite, jfr RBKs endringer, og slik også TIL har fått plass to ekstra treningsøkter i sesong. Det er også spillere i B/G som har treningsstudio utover dette, kanskje for tilfeldig viser det seg på godt og vondt.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Er det noen spillere som utmerker seg med å kjøre egentrening - både i etterkant av fellesøkter og utenom?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
LarsBerg
Posts: 15
Joined: Thu May 07, 2015 6:37 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by LarsBerg »

Jeg er ofte på Myra, ettersom jeg er han frivillige mediafyren, og jeg har bitt meg merke i at Trond Olsen og Fitim Azemi ofte står igjen opptil 20 minutter etter trening for å terpe på avslutninger og frispark. Samtidig ser jeg ofte Mathias Normann på Stamina, og JP Hauge er ofte på Aspmyra på kveldstid for å trene. Jeg har tidligere også sett Patrick Berg og Morten Konradsen på Aspmyra eller på Kunstgresset med 10-20 baller hvor de terper på småting.
yurchenko
Posts: 43
Joined: Fri May 29, 2015 10:21 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by yurchenko »

Opp mot 20 minutter egentrening etter fellestrening? Om de da trener 5 dager i uka, blir det 5 x 20 min = 100 min aka. 1 time og 40 min. Det er ikke allverden, nei. 14 år gamle jenter på Pole Dance trener mye mer enn det. Og det i tillegg til konfirmasjonskurs, skole og Greys Anatomy. Uansett, diskusjonen handler om kvalitet og mengde på fellestreningene. Om mengden trening er så lav som påpekt i denne tråden er det jo hvertfall litt høyere enn hva Helsedirektoratet anbefaler av daglig fysisk aktivitet. Det er en stund siden jeg har overvært en Glimttrening, så skal ikke uttale meg om akkurat det. Generelt skal det nok mye til for at norske fotballspillere trener for mye.

Et annet aspekt er periodisering, formtopper, o.l. Med så kort sesong som Glimt har, med kun seriespill som fokus, bør det være mulig å være i god form mesteparten av sesongen. Blant annet fordi det er en lengre ferie midt i sesongen.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Gvandreassen »

Husker Ivar Andreas Forn hadde den bloggen på glimt.no for noen år siden. Da var det samme kririkken mor Glimt, og han svarte med å skrive et noe surmaga innlegg. Han poengterte bla. at han og resten av gutta jogget på julaften. Var litt interessant, det virker som om det kan være et sårt punkt for noen.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Neko »

Jeg tror treningskultur (som Kåre var inne på i avisartikkelen) er et nøkkelord. Men kanskje denne ansettelsen er et skritt i riktig retning?

Uansett, ser ikke hvorfor våre spillere ikke skal trene like mye og intensivt som RBK (etter en gradvis oppkjøringsperiode). Annet enn treningskulturen, hva er det som står i veien?
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Playmaker »

RBK er nok i en annen liga enn oss når det gjelder trening og intensitet på trening. Spillere som har gått til RBK fra andre Tippeligaklubber får treningssjokk.
7,5 timer høres lite, men så er heller ikke jeg helt kjent med kvaliteten og innholdet på øktene.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10720
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2224 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Det er gratis å trene, da bør vi være best på det.
@liverglimt
User avatar
Vix
Posts: 745
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 121 times
Been thanked: 120 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vix »

Jeg er helt enig, men Glimt vil sikkert argumentere med at siden det er kvalitet og ikke kvantitet det kommer an på, så ville man måtte ha flere (typer) trenere og annen ekspertise enn det man pdd har råd til, at det ikke er så gratis som det kan virke.

Edit: Men akkurat det med intensitet på trening. At akkurat DET skal være så forbasket vanskelig å få til... At man liksom blir så imponert av RBK - treninger fordi de er ooooh så intensive. Det er litt latterlig.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sven-Rune »

Det er nok ingen tvil om at kvalitet er viktigere enn kvantitet. Fotball er et sammensatt spill og jeg siterer Knut Lorvik (NTNU) som har gjort en studie om utholdenhetstrening og intensitet i ungdomsfotball: " I jakten på høy nok intensitet er det viktig å være oppmerksom på at for sterkt fokus på intensitet kan påvirke ferdighetsutviklingen hos den enkelte spiller og laget som helhet."
En fotballspiller kan ikke trene som en skiløper, syklist eller annen idrett som er typisk utholdenhetsidrett.
7,5 time pr. uke høres dog lite ut selv i kampsesong!
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Ikke mitt fagfelt, men har tro på at det er så enkelt som liverglimt sier; det er gratis, og da kan vi være best på det.
Una mas cerveza.
Locked