Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Det er nå strengt tatt sjelden kjedelig å se Glimt. Kampene lever jo fullstendig sitt eget liv. Men det er kanskje ikke dét man har lyst til å se som Glimt-supporter?

Vi har jo lyst til å se OBOS' beste stall valse over amatørlagene med fart og kraft og teknikk. Så langt har vi ikke sett akkurat dét. Det er et lag som vinner og vinner, men ganske identitetsløst og det føles tilfeldig.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Vanskelig å sette fingeren på det. Vi vinner kampene, de er gjerne målrike og innholdsrike, men likevel er det noe med årets Glimt som kjeder meg.

Den siste setninga til Kesseboy tror jeg treffer den berømte spikeren over i'en. Det er noe identitetsløst over årets Glimt-utgave. Det er ingen profiler man gleder seg til skal herje med motstanderen. De har videreført en kynisk spillestil der de venter på motstanderen og gir fra seg initiativ og spill.. Det fungerer jo greit med tanke på antall poeng, men det er noe tamt og uengasjerende med det.
Førr Evig!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Nå overdrives det betraktelig Bombadilla.
@liverglimt
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Jeg konstaterer at åtet "Bodø/Glimt er kjedelig" har generert 4, bokstavtall fire, svar.

Jeg tenker det sier sitt om Glimt og interessen rundt laget.

Den eneste røde tråden jeg ser i dagens glimt-lag er at ballen skal spilles tilbake til keeper. Ballhastighet og bevegelse ser ut til å være like fremmed som selvkritikk hos Trump.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Er vel helt sikkert at et kjedelig Glimt, som rykker opp, er langt å foretrekke framfor det motsatte.
Skulle gjerne sett bedre fotball, av en type som fører til stor entusiasme på tribunen, og som gir solide seire. Det tror jeg kunne økt tilstrømmingen av tilskuere en del.
Fotball er nesten alltid morsomt
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Voldsomt til negativitet her nå. Glimt har flere profiler. Ricardo, Bjørnbak, Normann, Berg og JPH, Trond. Gode og attraktive spillere. Nå ser det ut som alle de nevnte er friskmeldte. Det jeg husker siste året da Halvorsen var trener og slutten på Kåres tid var mye syting om det samme. Greit nok at vi hadde personer som Badou og Ibba selvom Ibba mange ganger fikk grusom kritikk her på forumet. Det er det samme kjernen i RBK klager over. Nå må vi heie og sørge for at Glimt får nok poeng til opprykk. Det er det som teller. Stilkarakter finnes ikke i fotball.
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Normann og Hauge skal jeg være enig i.
En midtstopper vil aldri engasjere publikum. En ok keeper i Richardo er da ingen profil? Berg spiller nesten ikke, og når han spiller er han like malplassert som ei hurtigrute i Mjøsa. Trond burde vært en profil, men de siste sesongene har han vært like grå på vingen som det Thomas Rønning var de gangene han ble plassert der.

Opprykk er viktig, men jeg er ikke helt enig i at stilkarakterer ikke betyr noe i fotball. Folk vil underholdes. Har aldri opplevd mer labert engasjement før hjemmekamp enn denne helga. Om dette slår ut på antall kjøpte billetter vet jeg ikke enda, men Bodø by er helt klart god for flere tilskuere enn det som vil være tilskuertallet idag. Og hvis ikke billettinntekter er viktig i dagens fotball, så skjønner jeg ingenting. Engasjement vil også slå ut i sponsoravtaler og andre inntekter ut over solgte billetter.
Førr Evig!
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Det er nye negativitet rundt Glimt, og det er mye negativitet rundt norsk fotball. Noe er forståelig, selvsagt. Men for egen del så tror jeg nok jeg blir litt påvirket av at jeg sitter hele vinteren og ser på mye CL, PL, La Liga og litt Bundesliga. Skyhøyt nivå. Da blir kontrastene til hva som presteres hos lagene fra plass 17-32 i Norge ganske store.
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Ingen87: "Trond burde vært en profil, men de siste sesongene har han vært like grå på vingen som det Thomas Rønning var de gangene han ble plassert der."

Hvordan er det mye å si dette om en av de siste årenes beste poengplukkere i Tippeligaen?
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Ingen87, synes faktisk at Sane var en ganske morsom midtstoppertype.

Forøvrig, og da snakker jeg for meg selv, så gleder jeg meg til hver kamp og jeg ser nesten alt. Men jeg har ikke noe utenlandsk favorittlag, så jeg blir ikke så mett på fotball som sikkert mange andre blir.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
G-s-enz
Posts: 5431
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Re ecke: Fordi det han gjør er ganske effektivt,dryler ballen presist i feltet.

Det er jo ikke noe fantastisk å se på,han har ei finte som blir vanskelig å gjennomføre når farten hans blir mindre.

Bare gjetter at det er dette han mener,han er nok en profil forsåvidt men noen publikumsmagnet,neeeh.

Ibba,Badou og D Berntsen,der har du spillere som kunne begeistre med tekniske finesser og pasninger.

Forøvrig Ingen87 så var Bjørdal en stopper som publikum elsket,brystkassa frem og moste til. Sane også men av litt mer underfundige grunner.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Det er ikke så lenge siden Trond Olsen løp opp til og feiret sammen supporterne på tribunen, forøvrig et legendarisk øyeblikk i klubbens historie.

Og hvor mange ganger har han ikke avgjort kamper for oss? Trond har aldri vært noe tekniker, og hvis farten hans er blitt dårligere med årene så har han også blitt mer rutinert. Han har fremdeles matchvinneregenskaper.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Jeg følger ikke med på Glimt fordi jeg ønsker å se blendende spill hele tiden. Det kan man uansett ikke forvente. Jeg følger med Glimt fordi det er laget mitt og fordi det er fra byen der jeg har vokst opp. Men det er jo ikke rart interessen er laber - mange foreldre nå om dagen tar heller med seg poden til Liverpool foran å dra på Aspmyra.

Dessverre er Glimt blitt Bodøs tredje største klubb, etter Liverpool og Manchester United.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Folk sammenligner norsk fotball med engelsk. Og når norsk fotball er på et lavere nivå isolert sett, enn de var for 10 år siden så er det en selvfølge at "wannabe'sa" får mettet deg godt på Premier League-kanalene. Den gang Rosenborg kvalifiserte seg til CL, og spillerne fra Norge hevdet seg i større Europeiske klubber enn Bournemouth og West Ham, så var interessen stor.

Domino er svaret. MANGE jeg husket å gå på kamp med i 2006 da Glimt lå i Adecco, sitter heller på en pub eller hjemme foran ipaden og ser på Tottenham, United, Arsenal, Liverpool eller Chelsea (som det nå plutselig finnes MASSE supportere av i Norge). Og når du da får 1-2 PL kamper i uka og litt Champions League eller La Liga i tillegg, så er du mettet. Da kan Bodø/Glimt eller Start være det samme.

Sånn sett er jeg fornøyd med at Glimt "valgte" å ikke ha noen storhetstid i dette tiåret. Mer fest rundt fotballen, bygg en intim stadion, la 3/4 tribuner selge lokalt brygg, sett i gang og lag en supporterpub som ligger like ved stadion. Få inn noe mer vakthold og steng ute overberusede personer. Basically bare gjør det som i England. Én ting er i hvert fall sikkert. Å betale mer enn 200kr for norsk fotball, uten å kunne kose seg med en pils, sitte og hutre med pledd, med mindre profiler å se på, med mindre eksklusivitet, med en følelse av at man ikke er på stadion en gang.... det er ikke folk interesserte i.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Neko »

MhepA wrote: Sun May 28, 2017 4:55 pm Mer fest rundt fotballen, bygg en intim stadion, la 3/4 tribuner selge lokalt brygg, sett i gang og lag en supporterpub som ligger like ved stadion. Få inn noe mer vakthold og steng ute overberusede personer. Basically bare gjør det som i England.
Beste jeg har lest her inne i hele år. Var på AFC Wimbledon-kamp i League One før i år. Pub på stadion, 4000 tilskuere, kjempestemning. En stor liten kamp (tross tap).
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Idag tror jeg de hadde fått god omsetning på ølet, om ikke annet..
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

ecke wrote: Sun May 28, 2017 2:07 pm Ingen87: "Trond burde vært en profil, men de siste sesongene har han vært like grå på vingen som det Thomas Rønning var de gangene han ble plassert der."

Hvordan er det mye å si dette om en av de siste årenes beste poengplukkere i Tippeligaen?
Synd han ble bytta ut til pause idag da.
Førr Evig!
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Synes kampen i dag viser litt hvorfor ting føles litt grått og kjedelig selv om vi er på vei tilbake mot ES i full fart. Laget viser knapt det vi vanligvis forbinder med Glimtspill. Vi ligger lavt og klarer ikke styre selv om vi spiller i en divisjon lavere enn i fjor. Når vi vinner ballen, er det lite som minner om de fartsfylte overgangene vi er så glade i. Det går litt på lykke og fromme, presisjonen er dårlig og folk har ikke de bevegelsene de bør ha. Et eksempel er når TJ får ballen etter ca 75 min, slår en langpasning der TO skal være, men der er ingen i nærheten en gang. Allikevel fighter vi inn et mål, og når vi en gang ligger på topp, så slipper Bjørkan å fundere noe særlig på at prestasjonene allikevel er nokså labre.
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

@Ingen87: "Synd han ble bytta ut til pause idag da." ??
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Det var vel slik det føltes....
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

My bad.. Så han ikke i 2. omg.
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Ser jeg omsider klarte å skape litt engasjement og harme. Trodde den slags var borte! Bra at folk tar til motmele.

Jeg synes kampen igår understreker det jeg skriver om manglende engasjement og entusiasme. Det er kanskje den kjedeligste kampen som noen gang har blitt spilt på Aspmyra. Vi vinner, tar tre poeng, klatrer opp øverst i Obos og alle er fornøyde.

Tror folk.. 2500 solgte billetter på Aspmyra, reellt tilskuertall langt lavere. Kommentatoren på Eurosport Player gjentok gang på gang at det var lite folk på stadion til at det var en toppkamp og at Glimt ledet serien. Han sa gang på gang på gang at Glimt hadde spilt lite underholdende fotball og at publikum ser ut til å utebli. Jeg vet ikke hvem som kommenterte igår, men han må ihvertfall beholde en viss nøytralitet.

For de som dro på stadion igår for å se på profilene Berg, Bjørnbak og Trond tror jeg de gikk ganske skuffet hjem. Det mest underholdende Trond presterte igår var å misse på et mottak på ei pasning som var så svak at den såvidt trillet ut til innkast. Berg hadde en assist som var severdig, men det var omtrent det eneste.

Sané var en underholdende stopper, men vet ikke hvor vidt jeg ønsker stoppere som drar Cruyf-vendinger som bakerste mann eller ikke. Hadde bare en annen spiller på bana lært seg denne krevende finta... Lædre Bjørdal var en knakanes fin fyr og en utrolig likanes type, noe som gjorde han populær blant oss tilskuere, men noen profil vil jeg ikke huske ham for.

Vi som diskuterer her inne vil helt sikkert sette Glimt foran veldig mye annet en søndagsettermiddag. Det er ikke oss jeg prater om når jeg sier at engasjementet og entusiasmen uteblir. Vi kommer til å se Glimt selv om vi rykker ned en divisjon, spiller ti 0-0 kamper på rad, Drillo blir trener og Bjørnbak spiss. Selvfølgelig var det stort da Trond Olsen kom opp på tribuna for å feire, eller når Normann kom for å si unnskyld for sine uttalelser. Men dette er noe 90 % av Bodø hverken har fått med seg, eller bryr seg særlig om.

Jeg tente brannfakkelen da det var under et døgn til kamp. Kampen var ikke omtalt her på Glimtforum, eller på Facebook. Dette er blant den harde kjerne nevnt i avsnittet over. Hvordan kan vi forvente at resten av Bodø skulle glede seg til denne severdige kampen?

Jeg ønsker ingen sammenlikning mellom norsk, engelsk, spansk eller italiensk fotball. Disse er alle ulike på sine måter. Jeg synes det er mer aktuelt å sammenlikne hva den gjengse Bodøværingen gjør på søndager, istedenfor å dra på kamp. At mange velger europeiske ligaer får stå på deres kappe. Jeg for min del drar ikke på kamper fordi jeg nettopp har blitt far, og har lang vei til Aspmyra. Sist jeg var i Bodø snakket jeg med en annen ivrig Glimt-supporter fra Saltdal som ikke drar på kamper pga økonomiske årsaker. En kamp for oss er mer enn bare en kampbillett. Det er fire timer i bil, drivstoffutgifter, matutgifter og kampbillett. Han regna på det og fant ut at en kamp kosta rundt 2000,- for han og sin familie.

Vil noen på handa på hjertet si at kampen igår var verdt 2000,- for en småbarnsfamilie? Prøv å ta av de gule solbrillene fra Jakob Klette...

En kamp vil vare fra klokka 16:00 - 22:30. Omtrent 6,5 time hvis man også her inkluderer kjøring. Dette utgjør en relativt stor del av helga. Fritid er noe nordmnenn setter høgt, og disse 6,5 timene kunne fint vært brukt til andre ting. For eksempel familie eller andre fritidsinteresser som man får lite tid til i en hektisk hverdag.

Føler dette ble mer en unnsklydning for hvorfor jeg ikke drar på kamper, men jeg tror mange andre sitter i samme bås som meg. Det var ikke Premier League, La Liga eller Bundesliga som hindret meg i å dra på Aspmyra igår. Det har det ikke vært denne sesongen. Jeg får sett kampene for en brøkdel av prisen på tven. Igår var jeg ute å jobba på gården til 17:55, og fikk legge min egen sønn 19:45. Dette er ting jeg måtte ha prioritert bort for å kunne dra på Aspmyra. Hadde jeg likevel dratt til Bodø så har jeg nok stoppet på veien og fisket, mens jeg endelig hadde litt alenetid, istedenfor å dra på Aspmyra.

Da er det klart at det som leveres på Aspmyra må gi mer enn det jeg må ofre bort. Det å gi guttungen et nattakyss trumfer Saltnes sin scoring 10 / 10 ganger. Og det var omtrent det eneste som ble levert igår.

Gi meg en god grunn til at jeg skulle ofra kvalitetstid med familie for å dra på gårsdagens kamp?

Jeg som føler meg over snittet engasjert og entusiastisk (noe dette innlegget bør understreke) sliter med å se argumenter. Hvordan er det da for de 49000 Bodø-væringene som ikke drar på kamper? Vi kan ikke konkludere med at de ikke er fotballinteressert? Vi kan ikke argumentere med at de heller ville se de to andre storlagene i Bodø: Man Utd og Liverpool da PL er ferdig? Tviler på at folk prioriterte Play-off finalen til League One mellom Blackpool og Exeter? Jeg kjøper det PL-argumentet de gangene kampene krasjer. Det var ikke tilfellet igår. Mulig folk var lei etter en lang PL-sesong? Jeg tror ikke det..

Det handler om prioritering. Jeg tror ikke folk lengre er "sinte på Glimt" etter økonomiske redningsaksjoner, men folk prioriterer å bruke sin fritid annerledes. Da må hele produktet på Aspmyra bedres, både på og utenfor banen. Og i min brannfakkel konkluderte jeg med at Niklas Aune Johnsen og Jannike Ramsvik har en kjempejobb foran seg. Den blir ikke mindre når laget spiller slik som igår.
Førr Evig!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Jeg skal banne litt: jeg spilte golf på Ilstad i går under kampen. Fulgte med på livefeed, men engasjementet er ikke hva det var. Jeg liker uansett best å dra på bortekamp.

Jeg har slitt med å få sett kamper i år siden vi er i obos, det har gjort at trangen til å se kamper er mindre. Jeg følger uansett med 100%, leser det som er å finne av artikler. :D
@liverglimt
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Litt vanskelig å definere hva som er kjedelig fotball. Jeg så en gørr kjedelig finale i Europaligaen mellom ManU og Ajax. Men det var sikkert mange som syntes det var underholdning. For meg er det viktigste alltid at man vinner på samme måte som Norge gjorde under første periode med Drillo selv om hele fotball verdenen fordømte spillet. Er ikke overrasket at det ikke er så stor interesse i Obos ligaen. Når interessen er på lavmål i eliteserien skal en ikke forvente at Obos har noen stor titrekningskraft. Strømmen har vel ca 200-300 tilskuere PR kamp. Jeg synes det er fantastisk at folk kjører i milevis for å komme på kamp. Det gjør ikke jeg. Glimts nedslagsfelt er Bodø by og når vi er oppe i eliteserien igjen vil nok tilskuertallet øke betraktelig. Jeg vil se et lag som vinner til enhver tid.
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

liverglimt wrote: Mon May 29, 2017 11:29 am Jeg skal banne litt: jeg spilte golf på Ilstad i går under kampen. Fulgte med på livefeed, men engasjementet er ikke hva det var. Jeg liker uansett best å dra på bortekamp.

Jeg har slitt med å få sett kamper i år siden vi er i obos, det har gjort at trangen til å se kamper er mindre. Jeg følger uansett med 100%, leser det som er å finne av artikler. :D
Takk for at du understreker poenget mitt :p Du er på en "sjelden" visitt fra Gran Canaria, likavel prioriterer du golf foran kamp. Golf som jeg har inntrykk av at du bedriver med nærmest daglig der sør :p

Kan jeg spørre deg: hvorfor morsommere på bortekamper? :)
Førr Evig!
Locked