Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Shredd »

Azemi fikk en del bedre arbeidsforhold på høyrekanten også. I første omgang ble han bokstavelig talt låst fast av Kippe. Helt utrolig at Kippe fikk holde på som han gjorde. Sørloth har fysikken til å gi Kippe tilbake med samme mynt, så det gikk mye bedre. Kippe ble jo sutrete mot Sørloth nesten umiddelbart.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Angående treningskultur som diskuteres i en annen tråd her, så kan det nevnes at Glimt og Junkeren i fellesskap henter Real Madrids fitness coach Javier Mallo til Bodø 21. juni. Seminar og pizzabuffet :D foran kampen mot Viking.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15806
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Jeg venter spent på cocktailkurset med Ancelotti!
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

For din skyld håper jeg Ancelotti ikke bruker samme advokat som Trond Sollied.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Aga gir seg som keepertrener i Glimt og blir daglig leder i BHK
http://www.an.no/Slutter_i_Glimt_og_beg ... 99926.html

Hvem tar over - blir det Londak eller blir det Kolstad?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Spørs om Londak får flere trener-oppdrag etter Facebook-aktiviteten hans tidligere i år.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
yurchenko
Posts: 43
Joined: Fri May 29, 2015 10:21 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by yurchenko »

Å si at Mjøndalen har et svakere lag enn Glimt spiller for spiller blir for lett. Fotball består av mentale ferdigheter og evnen til å samarbeide vel så mye som tekniske ferdigheter. Og Glimt stiller særdeles svakt på det tekniske. Rent mentalt ser vi alle hvor laget står. En annen ting er bredde i stallen. I Bodø/Glimt kan spillere underprestere i langtid uten at det får konsekvenser. Det er tynt med innbyttere, og det er gjerne samme spillere som får sjangsen gang på gang. I akademiet til Glimt er det tradisjonelt noen landslagsspillere på ungdomsnivå. Sjeldent noen på A-landslaget. Problemet er den forsiktige mentaliteten, spillerne skal "ventes ut" til di blir modne. Hvordan i alle dager skal en spiller modnes ved å vinne 11-1 i 3. divisjon. Særlig mtp. prestasjonene i Tippeligaen bør unggutta slippes til. Det er ikke tak i di såkalte etablerte spillerne uansett, og basisferdighetene er skremmende lav. En spiller som Trond Olsen berger seg fordi han moser ballen i krysset et par-tre ganger i året.

All ære til administrasjonen og styret i Glimt som berger klubben fra konkurs. Tror egentlig dette er nivået til klubben. Ikke er det sportslig kompetanse til å få maks ut av de små ressursene klubben sitter på. Inntektene beror på sponserer, da tilskuerpotensialet er svært lavt. Det er langt mellom byene her i nord, og befolkningsgrunnlaget er tynt. Det er klart det blir vanskelig å skaffe gode nok spillere hvert år. Jeg håper inderlig at strukturen i norsk fotball endres, slik at Tippeligaen i fremtiden består av 10 lag, lignende modellen i Sveits. Overordnet mål for rikets tilstand hva angår fotball bør være et bedre landslag og et jevnere nivå. I et slikt system vil Glimt fort finne sin posisjon. Toppfotball er ikke en selvfølge i Bodø. Når Glimt har en god generasjon på gang vil di være i stand til å ta noen år i Tippeligaen, selv med kun 10 lag, men normalt sett være en god klubb på nest øverste nivå, som også vil gi god matching. Salg av spillere til veletablerte klubber (RBK, Viking, VIF, (Brann), Lillestrøm) vil være en selvfølge. Slik er det. Glimt som klubb har ikke den sportslige kompetansen til å drifte et lag på høyeste nivå, dette gjelder mange klubber i Norge, en henger langt etter på treningsmetodikk og taktisk innovasjon. Når spillerne i tillegg mettes tidlig og ikke er i stand til å ta valg som er best for egen karriere og apparatet rundt feiler i veiledning såvel som bruk av potensiale (taktiske evalueringer, jf. Stefan Johansen og Konradsen på vingen) blir det tilnærmet umulig å høste fruktene av tilgjengelig materiale, både sportslig og økonomisk.

Ta en titt på hva som har vært innom Glimt di senere år, og hvor klubben har befunnet seg sportslig og økonomisk. Burde det sett annerledes ut på begge plan? Anders Ågnes Konradsen, Mounir Hamoud, Stefan Johansen, Randall Brenes, Roy Miller, Daniel Berntsen, Tom Høgli og Kenneth Høie er noen. Hva er felles? Di fleste er/var langdslagsspillere og utenlandsproffer, flere av dem har kritisert opplegget i og rundt Bodø/Glimt.

Som noen har nevnt over, er det også flere som kommer til klubben pga. gode skussmål, og er fornøyd med opplegget. Hva slags spillere er det? Jo, gjerne noen fra lavere nivå, ev. har lavere ambisjoner og derav stiller mindre krav om hva som er godt nok. Alle overnevnte spillere har/hadde et ambisjonsnivå over det å spille i Bodø/Glimt. Synd klubben ikke fikk maks ut av alle spillerne rent sportslig. Økonomisk har det også vært skrøpelig utbytte. Hvorfor er det slik?

At man har gamle helter traskende rundt Aspmyra er vel og bra da di kan spe på med erfaring fra fjern og nær. Likevel, er ikke det ensbetydende med at disse folk vet hva som kreves IDAG, ei heller at samme folka utnyttet sit eget potensial maksimalt (kosthold, livsstil, prioriteringer). Enkelte kunne sikkert oppnådd mye mer. Poenget er at kyndig veiledning er et nøkkelord, særlig for spillere med begrenset potensiale. Her ser det ut til at Stabæk, Mjøndalen og Odd gruser Bodø/Glimt så det synger.

Alle vet hvordan Glimt spiller, og dette "vedtaket" er latterlig. Det er aldri noen plan B (husker dere pole lange baller på Kjølner siste ti minuttene? lattis). Alle motstandere ved hvor di skal sette inn presset for å gjøre Glimt sårbare, fordi di vet hva som skal skje. Vinner Glimt ballen, starter vingene, dvs. vinner motstanderen ballen sentralt har di allerede overspilt midtbanen pga. kantene har trukket høyere i banen. I dagens situasjon beror så å si alt på at Badou skal vende av en spiller eller Sane forsere første pressledd. Det er ganske tynt. Dette i kombinasjon med upresise tversoverpasninger, dårlige mottak (når så dere et retningsbestemt mottak sist?), elendige crossere, paniske klareringer, bom på åpent mål, manglende overlapp, uinspirert bevegelsesmønster og puslete duellspill lukter det nedrykk av.

Skal denne spillestilen ha livets rett på den utvikles hvert år, med bedre spillere og samhandling, så nivået øker raskere enn motstanderen kan tilpasse seg.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Takk - et av de beste bidragene jeg har sett på forumet.
eltomtom
Posts: 24
Joined: Tue Mar 24, 2015 1:57 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by eltomtom »

Jeg er veldig enig med yurchenko!
Dette styrevedtaket på 4-3-3 har irritert meg i mange år.
Undres på om dette vedtaket har vært en fordel eller en begrensing i jakten på nye spillere...

Men når det er sagt så er det fremdeles 4-3-3 om man har 2 "holding midfielders" og en foran.
Man MÅ jo ikke på død og lov kjøre en defensiv og to klassiske indreløpere...
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Styrevedtaket om 4-3-3 er vel en myte? Eller hva, Ecke?
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Playmaker »

Yurchencko med et herlig bidrag, og treffer veldig godt synes jeg.

"Godt innarbeidet spillestil" har aldri vært noe positivt. Alle motstanderne våre vet jo hva som kommer. Uforutsigbarhet er tingen. Angrip i flere mønstre og varier hvordan man bygger opp angrepene. La spillerne få mer frihet til å ta valgene selv, ikke la det være slik at ballen slavisk skal til den og den. Variasjon i det offensive spillet gjør det mye vanskeligere for motstanderne både før og i match.
G-s-enz
Posts: 5430
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Kjempebra innlegg Yurchenko!

Du Treffer spesielt bra med den taktiske biten,jeg har lenge ment at 4-3-3 begrenser oss veldig. Både når vi skal hente trenere og når vi skal hente spillere. Men mest av alt virker det å påvirke hvilke type spillere vi utvikler. Det kommer ofte frem enten indreløpere eller vinger. Er det slik at spillertyper som i utgangspunktet har ferdigheter som passer til andre roller blir omskolert/prioritert bort? Hvorfor kommer det nesten aldri back/stopper/spiss/anker/keeper opp i Glimt? Er det fordi vi er for feige til å bruke de i en sårbar posisjon på banen? Som kant eller indreløper er det lettere å prøve å feile i utgangspunktet. Ett annet system ville kanskje i enkelte tilfeller passa bedre,som f.eks om vi spilte med to spisser. Men som du sier,det beste hadde vært om vi hadde ett fleksibelt system med flere spillemønster og taktiske tilnærminger. Evt en trener som ikke er redd for å gi talenter sjangsen i det hele tatt

Jeg skulle gjerne sett at vi hentet en trener fra utlandet ala Brian Deane som kom inn med nye ideer. Finnes veldig mye kompetanse det er mulig å hente,både i Tyskland og Spania finnes det ekstremt mange utdanna trenere.

Forøvrig enig med deg angående Badou,stilte studio Glimt spørsmål sist i form av påstanden"Glimt hadde vært like dårlig fremover som bakover uten Badou" Desverre ble det ikke plukket opp.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Jeg har alltid tenkt at Glimt er veldig dyktige på talentutvikling, og at de kan produsere spillere til eget bruk på A-laget. Men i de senere årene virker det som talentutviklingen stopper ved 16-17 årsalderen og at altfor få tar steget helt opp. Det tror jeg nettopp kommer av at de skal "ventes ut" yurchenko skriver. I stedet kjøper/henter Glimt spillere av nokså middelmådig kvalitet fra andre steder.
Særlig de fire årene på nivå to burde vært brukt til å dyrke fram og slippe til egenproduserte spillere som ville fått en kjempearena å utvikle seg på. Dagens glimttalenter sliter i en middelmådig 3. divisjon og bare en sjelden gang får de prøve seg noen minutter på a-laget, gjerne i en cupkamp mot 3. divisjonsmotstand.
Det må skikkelig mentalitetsendring til på ledersida i Glimt, før det blir endringer på talentutnyttinga.
Fotball er nesten alltid morsomt
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Nå har jo flere på dette forumet i årevis kritisert at Glimt er for bundet opp av 4-3-3 og blitt 'slaktet' for å komme med slike innspill. Plutselig et det ok.
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Taskeladdn »

Vi har da spilt mere 4-2-3-1 enn 4-3-3 i det siste.
Så den tall diskusjonen blir meningsløs.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Mandela wrote:Nå har jo flere på dette forumet i årevis kritisert at Glimt er for bundet opp av 4-3-3 og blitt 'slaktet' for å komme med slike innspill. Plutselig et det ok.
Nå tror jeg du er litt historieløs på forumets vegne.

Det har da ofte blitt diskutert alternativer her, men stridsspørsmålet er vel; hva har tallene å si, uten innsats?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Venstresidevariabel
Posts: 174
Joined: Mon May 11, 2015 9:17 am
Location: Bergen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Venstresidevariabel »

Uten innsats kan du spille hvilken formasjon du vil og fremdeles tape stygt. Jeg synes forøvrig at det er bedre å holde seg til én formasjon og rendyrke den enn å bli en "jack of all trades, master of none" Det er fullt mulig å variere spillet i en formasjon man kjenner godt og dermed overraske motstanderen. Å hele tiden skifte på formasjonen har jo Rikard Norling forsøkt nå nylig, vi så jo hvordan det gikk....


Skulle ønske vi forsøkte å vri spillet mer. Nå skal vi jo vri med å slå en støttepassning eller 2 i forsvarsleddet.
FØRR EVIG!
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

433 er innprentet i ryggmargen til Glimt. Vi bare mestrer den ikke for tiden. Vi har hatt mange eksempler på at det har fungert opp gjennom årene, men formasjonen og ideen om måten vi skal spille på beror på at vi har rette typen spillere til det/at trenerne klarer å formidle til spillerne hva de skal gjøre. Det er mye som tyder på at vi ikke er gode nok på enten det ene eller det andre, eller begge deler.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Elvevoll
Posts: 6
Joined: Tue May 13, 2014 4:31 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Elvevoll »

Selve formasjonen 4-3-3 er ikke problemet her. Den kan spilles på mange måter. Alt fra Glimts statiske bevegelsesmønster i den ene enden til Barcelonas dynamiske bevegelsesmønster i den andre.

Problemet er at Glimt kun har 1 - én - måte å spille 4-3-3 på, og det er den samme som de alltid har spilt. Den samme som de prøvde å lære oss når jeg spilte jr.fotball for 10 år siden, fordi det var(er) slik Glimt spiller. Da trenger jo ikke akkurat motstanderens trener å være noe taktisk geni for å demme opp Glimts etablerte angrepsspill. Alle vet hva som kommer.

Tiden der man kunne vinne uten variasjon forsvant med Hellas og Rosenborg på starten av 2000-tallet.
Kristoffer Elvevoll
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by FSHelgeland »

De som har sett en del av RBK i år ser at de spiller 4-3-3 slik som vi ønsker at den skal spilles, du kan gjerne vite hva du møter men henger du på etterskudd så går det til h... likevel. Jeg har ingen store ønsker om at man skal bytte formasjon som sådan, men vi må klare å bruke spillerne til det de er gode på. Det som jeg mener først og fremst har plaget Glimt under Halvorsen er at vi gir bort plass på midtbanen, ankeret har ofte falt for dypt og mer fungert som en tredje stopper. I tillegg så har backene gått opp for tidlig, noe som gir rom bak de. Når vi i tillegg har vært for dårlig i førsteforsvaret fremover på banen så har det blitt enkelt å spille oss ut. Ball opp på upresset midtbane og videre ut i rom bak vår back, eller direkte gjennombrudd har vært en av tingene. I midtforsvaret har vi i tillegg satt inn presset sent slik at motstander relativt uhindret har fått spille seg frem til 16 meter. Nå er jeg av den formening at slipper du motstander inn mot 16 meter gjentatte ganger, så må det oppstå situasjoner som fører til mål i mot. Disse problemene løser vi ikke ved en enkel formasjonsendring.

Uansett hvordan vi spiller så kan vi ikke være naive i måten vi spiller på, og når vi har ball så må vi også være kloke slik at vi ikke mister den så enkelt. I de siste kampene har det vært bedring. Brix som anker legger seg ikke like dypt som Chatto og Saltnes har gjort, og i Saltnes har vi nå fått en spillende stopper som jeg gleder meg til å se den videre utviklingen til. Brix er også en terrier i duellene, så får vi leve med at han ikke er den mest kreative spilleren. Kreativ spiller det har vi i Badou, mens vi i Furebotn har en spiller som jobber godt mellom boksene, men som vel enda ikke har vist oss at han er veldig kreativ. I bakhånd har vi også talenter som Berg og Konradsen.

Fremover i banen har vi nå fått inn en amerikaner som jobber godt, og som har vist noe lovende. Han har likevel til gode å vise oss at han kan bli en hit. Det sies at han er rask, men vi har ikke sett så mye til det tidligere. Azemi kommer til å vise seg som en bra spiller for oss, men jeg vil tro at han kommer til å være avhengig av at medspillerne bidrar til å gjøre han god. Har vi indreløpere og vinger som klarer det? Olsen på sitt beste vet vi hva står for, og han har vist gryende form den siste tiden.

Alt i alt synes jeg det er ok potensiale i laget, men vi er veldig avhengig av at enkeltspillere står frem og drar med seg de andre, dette uansett posisjon. Jeg gleder meg nå til kampen mot Mjøndalen og både tror og håper på at vi får set et lag i fortsatt fin fremgang.
Tippeliga 2015
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Vet ikke om det er rette tråden å legge inn dette, men flere av dere kjente til Are Klevstad, mangeårig Glimt-supporter fra Skjervøy i Nord-Troms. Mannen med en kopi av Aspmyra på sin egen veranda, og som hver eneste sesong tok seg en eller flere bilturer til kamp på Aspmyra. Are døde dessverre i går tidlig, 66 år gammel.
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

En fin fyr. R.I.P. En ting forresten vi må ikke la forumet bli rene avhandlinger og særoppgaver. Sliter litt med å henge med når innleggene blir så lange.
dagobert
Posts: 1019
Joined: Fri Sep 02, 2005 7:37 pm
Location: Harstad
Has thanked: 29 times
Been thanked: 3 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by dagobert »

Glimt selvfølgelig!
G-s-enz
Posts: 5430
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Ja 4-3-3 kan funke fint,men Glimt har ikke evnet å endret det offensive spillemønsteret med suksess siden Øystein Gåre blant annet kjørte C.Berg på venstre kant i 2003. C.Hansen og Staurvik gjorde jo endel endringer,blant annet hadde D.Berntsen fri rolle omtrent når han var på lån.

K.Ingebrigsten har nok hentet endel ideer fra tiden sin i Viking,er litt Jonevret ish ala tiden i Molde over Rosenborg i enkelte faser av spillet.

Odd f.eks spillte 4-3-3 på en interesant måte i går. Ofte var Ole Jørgen Halvorsen mer spiss ilag med Ocean enn ving. I tillegg trakk Oliver Berg opp i lag med backene offensivt. Oldrup Jensen(som er en herlig spiller) balanserer mens Jone Samuelsen slipper seg frem når han ser at det er mulig. Både Oldrup Jensen og Samuelsen tørr å slippe seg såpass langt frem at de er spillpunkter offensivt samtidig som de tar ut motstanderene om det kommer kontring mot.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Overhørte på Aspmyra nå at Kolstad visstnok skal ta over som "spillende" keepertrener etter Aga i sommer.
Locked