Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Ser ikke noe på nettet fra AN.
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Zero »

Cheese Smirnoff wrote:BT Hansen sier at de har startet forhandlinger ned noen av spillerne på utgående kontrakt.
Oi...tro hvem? og vil vi virkelig ha noen av dem videre? :lol: Hvem er på utgående?
Stian Sommerheim
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Sane's siste kamp for Glimt. Går til RBK. Medisinsk test i morgen. Er uaktuell mot RBK neste helg.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Zero wrote:
Cheese Smirnoff wrote:BT Hansen sier at de har startet forhandlinger ned noen av spillerne på utgående kontrakt.
Oi...tro hvem? og vil vi virkelig ha noen av dem videre? :lol: Hvem er på utgående?
Omtrent alle utenom Azemi er på utgående.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5650
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 355 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by poteten »

Hva nå, Glimt? 2-1 over Vålerenga er på papiret superbra. Vi vinner for første gang på 20 år mot Enga borte og er således lykkelige.
For de av oss som så kampen, så ville ethvert lag med normal uttelling ledet 5-0 ved pause alene. At det "jevner" seg litt ut i andre omgang, er på en måte litt naturlig da spillere blir slitne.

Fenomenalt 1-1-angrep, btw. Sørloth viser klasse og jeg synes han blir stødigere og stødigere i target-man-rollen. Veldig fint. Trond Olsens heldige 2-1-skåring er et resultat av sløvskap i Enga-forsvaret og således ikke et produkt av en slepen Glimt-stil.

Men fighterviljen som vises er magisk. Jeg ble imponert. Og litt ro i sjelen ble det. Men det er fortsatt enorme avstander i lagdelene og trekkspillet var nesten uten luft etter 45 første minutter.

Londak viste gammel klasse. Det var fint å se.

Utover det håper jeg ikke glimtledelsen lar seg lure men ser bak resultatet. Det var mye dårlig og vi vinner ikke fordi vi er dyktige. Vi vinner fordi Vålerenga er udyktige.

Nå skal vi møte RBK hjemme og jeg frykter at noen i troppen tror at alt har ordnet seg og setter ræva mot hele RBK som vinner 7-8-0 på Myra.

Men så er det jo håp om at denne trepoengeren her, akk så ufortjent som den er, snur viljen til glimtlaget.

Jeg er ikke optimistisk ennå, men jeg tar gjerne imot flere slike ran.
Kritisk
User avatar
Kesseboy
Posts: 15805
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Jeg fikk noen tanker i går om en av tingene jeg mener Glimt gjør feil: Man forsøker å kontrollere risikoen, men man gjør det på feil måte. Glimt heva seg betraktelig utover i andre omgang, da de turte å holde litt i ballen, føre den opp og sette opp noen kombinasjoner. Det krevde vilje, og at motstanderen slapp seg litt nedpå. Gjennom hele første omgang så vi et lag som klarerte ballen ved første og beste anledning -- det er i seg sjøl helt ok, men fører til at ballen kommer fort tilbake. Og vi så et lag som, når de ikke mista ballen, forsøkte med litt sånn teleskopiske kombinasjoner med å slå kjapt opp på Azemi eller Sørloth, og la de finne ut av noe sjøl.

Når midtbana uansett ikke henger sammen defensivt kan de like gjerne få lov til å gjøre noe offensivt. Når Badou og Furebotn klarte å engasjere seg i spillet høyere i banen ble vi mer blottlagt defensivt uten at det egentlig gjorde noe for det defensive. Men det ga VIF litt trøbbel, for da måtte de plutselig forsvare seg litt. Et ganske treffende bilde er Glimts oppsett på cornere -- man legger ingen igjen på topp. Det betyr jo at motstanderen enten vil få avslutning fra corneren, eller en sjanse til etter at corneren i utgangspunktet er klarert. Det å trekke tilbake alle mann på cornere er ikke et trekk man gjør for å kontrollere risiko, det er et desperat trekk for å dunke unna. Dette er ikke en oppfordring til å drive mer risikospill i eget felt av typen vi har sett nok av så langt denne sesongen, men til å trene mer på slike situasjoner for å bedre kunne vurdere når ballen MÅ dunkes bort for et sekund sia, og når man kan vente, orientere seg, og forsøke ei pasning til akseptabel risiko.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Om det nå er slik at Sane har vært sur og grinete på Glimt fordi ingen ville kjøpe ham for sesongen, så må jeg si det er lavmåls det han har bedrevet i mange av kampene i år. I går viste han gamle takter igjen, og kan synes hard å erstatte. Nesten så Glimt skulle saksøkt han for dårlig innsats.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Novi
Posts: 11499
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 619 times
Been thanked: 823 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Det er ikke utlukkende positivt for ham selv, nei. Alt vi vet om er et bud fra Molde, og at Glimt takket nei til salg i fjor sommer er ikke unaturlig. Jeg håper han gjør det godt i RBK - siden det er positivt igjen for Glimt - men det er bittert å se en spiller falle såpass i nivå over en halv sesong, for så å ta seg opp igjen med en gang man skal signere for en annen klubb. Han er heldig som får dra til RBK, men forlater for en liten sum (som visstnok er avhengig av antall kamper), og han kunne skaffet Glimt langt mer enn hva han har gjort.
Una mas cerveza.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2857
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 459 times
Been thanked: 159 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Gvandreassen »

Da stiller igjen spørsmålet seg: er det en spillers ansvar å sørge for at han blir solgt for så mye som mulig? Jeg ønsker jo selvfølgelig så mye vi kan få for Sané, men har han et ansvar for å sørge for at det skjer?
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Hvordan spilte Chatto i går?
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Shredd »

Ble for det meste overspilt av Zahid, Grindheim og en Fredheim Holm som dro seg innover. Bommet på ballen de fleste gangene han skulle klarere. Slår bare støtte og kommer ikke opp i duellene. Dårligst av Glimtspillerne på VGbørsen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Ja, Chatto gjorde aldeles ingen god kamp. Tok seg litt opp på slutten sammen med resten av laget, men Brix bør fortsette i posisjonen. Kan ikke tenke meg at Chatto får ny kontrakt.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Zero »

Nordlandsglimt er historie :shock:

http://www.an.no/glimt/anpluss/nordland ... 5-4-120203 (AN+)

Noen som har tilgang til AN+ som kan copy/paste litt? :hedre
Stian Sommerheim
havvmoehar
Posts: 1
Joined: Wed Jul 01, 2015 5:40 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by havvmoehar »

AN ARTIKKEL:

Nordlandsglimt er historie

Investorgruppa felt av nye FIFA-regler.[/b]



– Dette er veldig synd. Vi hadde tro på denne modellen å drive etter. Den passet for Glimt og den passet for Nordlandsglimt, sier styreleder i selskapet, Arne Juell og fortsetter:

– Det er litt dumt at vi blir offer for FIFA sitt ønske om å få bukt med korrupsjon i andre verdensdeler. Jeg tror ikke de nye reglene var ment å ramme norsk fotball.

Har tolket reglene

Norges fotballforbunds folk har tolket det nye regelverket til FIFA, og slått fast at tredje part ikke kan ha eierskap til spillere i norsk fotball.

– Det er dessverre ganske mange norske klubber som blir rammet. Trolig er det bare Molde som slipper unna. De som investerer i spillere der, er ikke ute etter annet enn å tilføre klubben ressurser, sier Juell.

Han spår videre at situasjonen kan bli dramatisk for en rekke norske klubber.

Per i dag har ikke Nordlandsglimt oversikt over hvor stort tapet blir i forhold til det de har investert i Bodø/Glimts spillertropp.

– Avviklingen av Nordlandsglimt vil skje i løpet av høsten. Det vil bli satt opp et regnestykke når boet blir gjort opp. Jeg kan ikke si noe om hvor store tap vi får før dette er gjort, sier styrelederen.

– Trist og synd

Bodø Energi, Nordlandsbanken, Bodø/Glimt og Eidissen Consult er de største eierne i Nordlandsglimt. Også Bodø/Glimt synes det er synd at samarbeidet partene imellom nå må avsluttes.

– Det er trist og synd det som skjer. Dette har vært et godt samarbeid over tid. Vi har alle sammen sett på dette i et langsiktig perspektiv, sier Glimt-direktør Bjørn Tore Hansen.

De helgule fra Aspmyra har hatt stor nytte av samarbeidet på flere områder.

– Nordlandsglimt var med på å redde klubben i sin tid. De har hele veien videre vært opptatt av at klubben skal drives på en bærekraftig måte. De har på mange måter vært en uformell vaktbikkje, bekrefter Hansen.

Taper penger

Heller ikke han kan si så mye om hvordan ting blir organisert framover, i henhold til at eierrettighetene av spillergruppen tilfaller klubben igjen.

– Nordlandsglimt må først foreta sin styrte avvikling. så får vi ta ting derfra, sier han.

Nordlandsglimt har investert solid i Glimts spillertropp. Det eneste salget som ble foretatt var Ibba Laajab til kinesiske Hebei foran denne sesongen. Et salg som ble på nærmere seks millioner kroner.

– Vi tenkte alle i et langsiktig perspektiv med dette. Målet var å få tilbake det vi hadde investert. Dessverre klarte vi ikke det, men vi var ganske nær, sier Arne Juell og fortsetter:

– Badous overgang til Tyrkia, som ble stoppet av en medisinsk test, var alt som skulle til for at dette hadde sett helt annerledes u
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Zero »

Tusen takk!
Stian Sommerheim
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Masinga »

Jeg skjønner at dette kommer! Rent prinsipielt bør klubben eie spillerne, ikke en tredjepart. Hvorfor skal klubben bare sitte med utgiftene? Over tid kan Glimt tjene på dette, med godt rekrutteringsarbeide og aktive speidere. Poenget er at en klubb ikke skal drive over evne. En tredjepart kan fort bli spekulativ, med utstrakt bruk av agenter. I lengden vil en klubb tape på dette. Utfordringen for Glimt nå er å utvikle spillere for salg i egen regi. Man kan se for seg at man har mange gode spillere til å kle en posisjon på banen. Plutselig trenger man en midtstopper!

Poenget med dette er å bygge opp et fond internt i klubben, som er øremerket til spillerkjøp når det er nødvendig. Penger ved spillersalg skal ikke gå til drift.

Å bygge opp et fond vil ta tid. Det er ikke mange banker som er villige til å låne ut penger til fotballklubber. Det kan fort gå galt.

Nordlandsglimt har gjort mye bra for klubben og har ikke falt for fristelsen til å spekulere. Jeg tror de har tenkt klubbens beste. Likevel tror jeg det er bedre for Glimt å eie spillerne selv i det lange løp.
Masinga
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Tror Masinga har helt rett. Det er ikke uten grunn at disse reglene endres.
For Glimt har Nordlandsglimt vært bra i den forstand at de har vært ei vaktbikkje overfor Glimt. Beskjeden har vært klar hele tiden - driver ikke Glimt økonomisk forsvarlig, så bruker vi heller ikke fem flate ører på nye spillere.
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Zero »

Hvor søker jeg på jobben som hovedtrener? :lol:

Image
Stian Sommerheim
G-s-enz
Posts: 5430
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Etter å ha lest at Sørloth mener det er for dårlig intensitet på treningene er jeg 100% sikker på at Glimt gjør mye rart i treningsarbeidet. Vi snakker om en gutt som ikke har mange årene med a-lags fotball bak seg.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16602
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 779 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Jeg er fremdeles i sjokk. Jeg MÅ være det, siden jeg begynner å tenke positive tanker om resten av sesongen..

Kjære, kjære Bodø/Glimt: Jeg ber dere:
La oss for en gangs skyld ikke ta en "Glimt" i år. Altså det med at med en gang det sprer seg litt positivitet i og rundt klubben, og trua vender så smått tilbake, så kommer det et par håpløse kamper der vi kræsjlander igjen...

Mjøndalen borte neste kamp, og det er en typisk kamp som Glimt har tedenser å rote til. Litt for ofte. En kamp som MÅ vinnes mot overkommelig motstand. Videre har vi 2 sterke seiere på rad, og vi slo Mjøndalen 5-1 hjemme, så alt er "Taimet og tilrettelagt" for et skikkelig mageplask, og 2 uker med depresjon.

Pessimistisk? Jeg? Tullprat. :lol:
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
ingen87
Posts: 7100
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 191 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Bah.. Mjøndalen borte.. Vekker fremdeles mine værste mareritt :p
Førr Evig!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16602
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 779 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Brun potetåker i 2006. Mif gikk jo i kamuflasje den kampen, ikke rart de vant
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Vi har vel vunnet de to siste bortekampene våre mot Mjøndalen ganske greit?
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16602
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 779 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Nei, egentlig ikke.

2013 Glimt-seier
2012 MIF
2011 Glimt
2010 Mif
2009-
2008-
2007-
2006 Mif

Så hadde vi den kvalikkampen i 2012 der vi vant 2-1

(altomfotball.no er en genial side)

EDIT: Hvis du regner med kvaliken i 2012 og serierunden i 2013, har du jo naturligvis rett.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Ville Lehtinen »

I 2010 var det til og med Ibba som ble matchvinner mot oss.
Locked