Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
mortsto
Posts: 7372
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

JHH må være sjefen og velge en av to løsninger. Enten så må han vrake en av dem, eller så må Brix flyttes på banen. Han har et visst potet-potensiale, noe Imingen ikke har. Problemet med venstrebeint back på høyresiden blir ikke akkurat mindre når vi også får en venstrebeint indreløper på samme side.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Det har vel aldri vært fler venstrebente spillere på en bane noensinne.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Mulig jeg ikke har fått det med meg, men det er merkelig stille her på forumet rundt den knallharde kritiken Glimt får i forbindelse med overgangen til Vebjørn Vinje.
Her er saken fra forrige uke: http://www.an.no/glimt/article7528911.ece

Mer i AN-papir i dag.

Dette er slett ingen god sak for Bodø/Glimt.

(beklager om dette allerede er debattert i en tråd jeg ikke har fått med meg)
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Har ikke fått med meg det i det hele tatt. Mulig AN-saken ikke har poppet opp på forsiden når jeg har vært inne.

100.000,- er relativt lite penger, så merkelig at Glimt skal krangle på det. Og det er vel en sum som må betales uansett hvor mange kamper som spilles? Så da er det ikke snakk om å minske risikoen, men heller holde seg likvid. Snodig.
Una mas cerveza.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by FSHelgeland »

Må si at jeg forstår begge leire her, klart Mo IL og andre klubber vi henter spillere fra ønsker noe igjen når de slipper spillere til oss. Samtidig så er vel Glimt i en situasjon som tilsier at det ikke er økonomi til å hente særlig mange spillere for å la de prøve seg, hvis man skal betale for alle. Det kan jo hende spilleren ikke slår til og blir sluppet tilbake til Mo IL etter en tid. Det skjedde jo når Fredrik Pettersen gikk fra Mosjøen til Glimt.Jeg vet at det var mange i Mosjøen som ikke var særlig fornøyde, og jeg hørte mange røster si at Glimt ikke burde opptre slikt overfor de mindre klubbene i Nordland. Fredrik var vel bare en kort stund i Bodø og er i dag tilbake i MIL. Likevel så må det være mulig å løse disse sakene slik at både Glimt og avgiverklubb blir fornøyde. Kan vel kanskje løses med litt penger ved overgang og heller legge i litt ekstra utover utdanningskompensasjon ved et visst antall spilte kamper. Glimt gjør jo også ellers mye bra rundt omkring i fylket som de får mye skryt for, talentsamlinger etc etc. Det gjøres mye bra i klubben, men selvsagt kan noen ting gjøres bedre, og dette er vel en av de. Man skal vokte seg for ikke å bli for kynisk, det kan fort slå tilbake på en selv.
Tippeliga 2015
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Glimt skryter av at de bruker 8 millioner krober i året på talentutvikling. Jeg finner det ganske oppsiktsvekkende at ikke noe av dette er øremerket til utdanningskompensasjon når man henter unge spillere fra landsdelen. Disse pengene til Mo IL går jo rett inn i talentutvikling Glimt sannsynligvis får god nytte av de kommende sesongene.

Glimt bør ta en grundig diskusjon internt om hvordan de ønsker å fremstå overfor sine naboklubber. Ikke bare når det gjelder foredrag og talentsamlinger, men også økonomi.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Shredd »

Dette er en vanskelig diskusjon og man kan se det fra begge sider. Mo har krav på sin utdanningskompensasjon for all del, men man kan se det fra Glimt sitt ståsted også. Klubben har ikke mye penger, det vet alle. Glimt gir en del tilbake. Glimt extra er et tilbud for alle talentene i fylket som gir verdifull trening og inspirasjon for mange av talentene som andre klubber får god nytte av. Skjønner godt at Glimt da forventer litt fleksibilitet og goodwill tilbake. Det er jo ikke sånn at Mo ikke får pengene sine, det tar bare lengre tid før de blir utbetalt.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Glimt har mest igjen for å være rause med mindre klubber i Nordland. Men finnes det ikke klare regler på dette med utdannigskompensajon, eller er det slik at større klubber, i dette tilfellet Glimt, selv kan bestemme diverse betingelser?

Hvis Glimt er usikre på om spilleren er god nok, kanskje de heller bør vente med å hente spilleren. Jeg må si jeg føler en viss sympati med Mo i dette tilfellet.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Spilleren ville naturligvis gjerne til Glimt, Glimt ville ta imot han, men på sine premisser, og Mo ville ikke stå i veien for spilleren. Det er klart Mo vil ha pengene med én gang, men man forstår jo at Glimt ikke vil bruke forholdsvis store penger på en spiller som vel ikke er et umiddelbart kjempetalent. Som det sies over så kan han vel fort ende opp i Mo igjen om noen år, og da vil det jo ikke være spesielt interessant for Glimt å gi unge, lokale spillere sjansen hvis det er en innsats på 100 000 kr hver gang.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Shredd »

Med tanke på omdømme bør man jo helt klart være rause. Men økonomisk er jo det helt på viddene. Det diskuteres ganske høylytt rundt i det ganske land om denne utdanningskompensasjonen. TUIL sier rett ut at de heller henter Bosmanspillere over 23 år fra utlandet enn unge norske talenter da de får mye mer igjen for pengene.

Godset la på 200 000 for Lehne Olsen når de hentet han fra HamKam. Han er i dag 23 år og utlånt til Ull/Kisa. Akkurat nå virker det ikke som at Godset får så mye igjen for pengene de var så snille med.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Det er regler, men de er ikke klare nok. Derfor kan klubber forhandle seg frem til andre betingelser. Det er synd, for det gir alltid den sterkeste parten de beste kortene.

Dersom Glimt på et talentutviklingsbudsjett på 8 millioner kroner ikke evner å sette av midler til å betale utdanningskompensasjon når de henter spillere i nærområdet, så er løsningen ganske enkel. Da lar man vær å hente de spillerne.

Man kan gjerne si at man kan se denne saken fra flere sider, men faktum er at Mo her er forbannet. Uansett hvordan man snur og vender på ting, så er det Glimts problem. Det må Glimt gjøre noe med.

Det snakkes om raushet her. Det er jo bare vissvass. Man betaler ikke utdanningskompensasjon for å være rause. Man betaler den for at de mindre klubbene skal ha økonomi til å utvikle spillere.
Knuta
Posts: 10031
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Helt enig Trappatoni. Mo 'mister' jo en spiller som kunne vært gull verdt for å overleve i 2.div.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Kanskje prosenter ved eventuelt videresalg kunne vært noe. Moderklubben får ikke noe der og da, men hvis spilleren gjør det bra får moderklubben kanskje større beløp ved en senere anledning enn det faste utdanningskompensasjonsbeløpet.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16541
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 736 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

http://joacimjonsson.blogg.no/140862437 ... ker_n.html

Glimt har det desidert tøffeste kampprogrammet av alle lagene i bunnstriden, så jeg har en ekkel følelse av at vi blir sittende med svarteper.
Jeg ser ikke hvor vi skal karre til oss minimum 10-11 poeng i fra. 8-9 max klarer jeg å finne.

Ikke for å være mr. Negativ. Jeg håper Glimt igjen opdager den gule høsten.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Oppfatter det ikke som Mr. Negativ, det er vel heller jinx-relatert :LFC
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Om overgangssaken - Glimt er i veldig mange sammenhenger seg sjøl nok. Har hørt flere historier son stiller klubben i et særdeles dårlig lys, igrunn bare som følge av manglende fingerapitzgefühl og forsåelse for egen rolle.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8283
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Snakket med noen Mo-folk for et par år siden, og Glimt sto ikke akkurat høyt i kurs i området. Det handla, så vidt jeg forsto, om at de mener Glimt er arrogante og seg sjøl nok, og denne saken med Vinje gir selvsagt mer vann på den mølla. Noen av dem jeg snakka med hadde vært i klubben på en eller annen måte.
Fotball er nesten alltid morsomt
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Nå har jo moiranere også den oppfatninga av at de blir rasistisk hetset av bodøværinger fordi de er fra sørsiden av Saltfjellet, jamfør Bjørnbaks avskjedstale.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Knuta
Posts: 10031
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Når lille RFC Ludogorets Razgrad fra Bulgaria fra en liten by med en stadion med tilskuerkapasitet max 6000 er i Champions League, så kan også Bodø/Glimt gjøre det en dag. Det mener jeg faktisk.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Yes we can, men personlig tror jeg at jeg går for en plass i europaligaen først.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

La oss starte med en sesong uten nedrykksprat, så tar vi det derfra.
Una mas cerveza.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Vi har da tenkt å vinne resten av kampene, så nedrykksprat er ikke noe tema lenger, og vi skal heller lukte på medaljer når serien er omme. Etter å ha slått VIF på Lørdag - vår første seier på nytt kunstgress - så er vi bare 5 poeng bak de. Det er ikke noen umulig avstand.

Syns det er på tide med en seier på Aspmyra igjen!
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10031
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Nå tok jeg ikke utgangspunkt i dagens situasjon, men det var kun et tankekors at det er fullt ut mulig for småklubber å nå langt, dersom man har gode trenere, kontinuitet, orden på økonomi, henter de gode talentene i nærmiljøet og får inn billige gode utelandske spillere som har talent og som man kan utvikle.
Det må jo være et tankekors for NFF og Semb som nesten bare vil ha LSK, Brann,RBK,Viking,Molde og VIF til å spille mot hverandre så mye som mulig, at et lite lag fra Bulgaria(som nesten kan sammenlignes med Sogndal) er i CL.
Knuta
Posts: 10031
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Bare som en kuriositet så har Bulgaria også 16 lag i sin toppserie, mens Skottland har 12 lag. Et middels lag Celtic og resten på et elendig nivå. Sverige som fikk Malmø i CL har også 16 lag.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Da blir sikkert NFF sitt argument at de kutter til 12 for å få høyere tilskuersnitt og økt interesse. En interesse de selv kastet i dass da de solgte til C-More etter at tv2 hadde brukt flere år på å bygge opp produktet...
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Locked