Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Norske spillere er for dårlig trent, det gjelder også for Glimt-spillerne. Ingen tvil om det. Jeg mistenker at Verheijen-metoden, som Rizzo forguder, ikke passer til der hvor norsk fotball er nå. Det virker som at verken trenere eller spillere klarer å holde oppe den trenings-intensiteten som kreves for at den skal fungere, og at kravene generelt i Norge er for lave. Norske fotballspillere skal ikke være mer trent enn at de akkurat holder i 90 minutter én gang i uka. Det taper både spillerne og Tippeligaen på.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ingen87
Posts: 7039
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Mr Bean wrote:Var på møte med Kevin Keegan ( :hedre ) før jeg dro ombord og han sa at med ligakampene, cup-kampene og europacupkampene lå de på ca 68 kamper pr år .. Så kan man jo bare begynne og spekulere på hvordan dagens spillere hadde greid seg .. ?
Finner ikke kilde på det, men var på et treff med Liverpool-legender litt bortenfor Anfield forrige gang jeg var i byen, og da påsto Phil Neal at Liverpool vant serien på 80-tallet med kun 16 benyttete spillere.
Førr Evig!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Mr Bean wrote:Var på møte med Kevin Keegan ( :hedre ) før jeg dro ombord og han sa at med ligakampene, cup-kampene og europacupkampene lå de på ca 68 kamper pr år .. Så kan man jo bare begynne og spekulere på hvordan dagens spillere hadde greid seg .. ?
Tror vi heller kan snu det andre veien - hvordan ville den tids spillere klart seg nå? Jeg tror de ville vært sjanseløse sammenlignet med dagens toppnivå og treningsmetoder.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Cheese Smirnoff wrote:Norske spillere er for dårlig trent, det gjelder også for Glimt-spillerne. Ingen tvil om det. Jeg mistenker at Verheijen-metoden, som Rizzo forguder, ikke passer til der hvor norsk fotball er nå. Det virker som at verken trenere eller spillere klarer å holde oppe den trenings-intensiteten som kreves for at den skal fungere, og at kravene generelt i Norge er for lave. Norske fotballspillere skal ikke være mer trent enn at de akkurat holder i 90 minutter én gang i uka. Det taper både spillerne og Tippeligaen på.
Jeg er ingen fysioterapeut, men det virker mest som Verheijen-metoden består av aggressive holdninger mot andre metoder og hallelujastemning rundt sin egen. Mannen dukker stort sett opp i media når toppklubber i Europa sliter med skadede spillere og en fagperson må uttale seg om hvor mye galt de gjør. Frank Rizzo er på akkurat samme viset i idrettsmiljøet her i byen.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Shredd »

Verheijen er veldig aggresiv på at trenere må ta mer ansvar for at de skader spillerne sine. Men treningsteoriene hans går kort fortalt på spesifisitet.
Han mener at all grunntrening burde være med ball (finnes selvsagt unntak) og i fotballspesifikke situasjoner. Han mener at alt svada språket som finnes i fotballen er forvirrende tøys som brukes for å flytte fokuset over på eksterne faktorer i stedet for å ta ansvar for egne valg. Han sier at fotballen styres av alt for mange subjektive meninger om trening og taktikk og at alt for få bruker objektiv kunnskap.
Han sier blant annet at i norsk tippeliga er det 30-40 % færre spurter sammenlignet med de store ligaene i Europa, vet ikke hvor han har tallene i fra.

Var på seminar med Verheijen i høst, og han er akkurat like direkte og konfliktsøkende i egen person som på nett. Han liker å skape diskusjoner og slår hardt ned på alle som ikke klarer å komme med objektive meninger eller som ikke kan vise til fakta. Noe Dan Eggen virkelig fikk føle på.
Han er kontroversiell, men mye av den han sier er fornuftig. Metodene for å få frem budskapet er ikke alltid heldig i mine øyne.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Men er treningsmetodene hans mulig å gjennomføre i et tilsynelatende lite treningsvillig land som Norge? Klarer Frank Rizzo å innføre det som sikkert er gode teorier i Glimt, som tydeligvis sliter med å holde intensiteten på treningene oppe?

Martin Andresens Vålerenga prøvde seg jo på dette, selv om Verheijen i ettertid sa at det ikke var i nærheten av hans metoder, og de endte vel opp som det dårligst trente Tippeliga-laget til slutt. Manglende evne til å holde opp intensiteten var nevnt som hovedårsaken til at opplegget falt i fisk, og vi ser jo at flere Glimt-spillere rett og slett ikke holder 90 minutter på banen nå. Går vi i samme fella som VIF gjorde?
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Shredd »

Det er absolutt en fallgruve å gå i. Fasiten er jo alltid hvordan laget ditt presterer over 90 minutter. Klarer man ikke å holde opp intensiteten i kamp i 90 minutter trener du ikke nok eller med for lav kvalitet. Dette er Verheijen også klar på. Så må man se på hva det er som forsvinner. Er det ferdighetene eller løpskapasiteten som begynner å falle utover i kampene. I Glimt føler jeg det er litt delt. Noen går tom og slutter å løpe, mens andre ikke klarer å holde intensiteten i handlingene sine, men løper fremdeles utrettelig.
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

den islandske suksess

Post by ecke »

Her forklares den islandske suksessen: http://www.adressa.no/100Sport/fotball/ ... 468084.snd

- De som er på landslaget nå har trent 10 ganger i uken fra de var 10–12 år. Det er ikke snakk om å trene fire-fem ganger i uken pluss kamp. Det er mye trening som ligger bak, og det er gode trenere, sier den tidligere Brann-stopperen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

bjornage wrote:Interessant artikkel fra Børre Arntzen i dagens AN der han ser an størrelsen på spillerstallen og lønningskostnadene.
Og der var innlegget på nett: http://www.an.no/glimt/article7640389.ece
Hva er status akkurat nå?

Glimt har 27 spillere i stallen, og må slanke den til 22 - 23.
Glimtledelsen har sagt at lønnsutgiftene ikke skal overstige 50 prosent av budsjettet. Årets budsjett er på vel 45 millioner kroner, og lønnsutgiftene ser dessverre ut til å bli mer enn halvparten, uten at det foreløpig er krise, bare bekymringsfullt.

Snittlønna blant spillerne i Bodø/Glimt 2014 er omlag 425 000 kroner, men spennet er stort, fra junioren med sin første proffkontrakt til den etablerte og profilerte tippeligaspilleren.

Topplønna nærmer seg én million kroner. I disse tilfellene er lønna en spleis mellom Glimt og selskapet Nordlandsglimt, som eier spillerne. Dette betyr at den eller de spillerne med mest utbetalt har en kombinasjon av lønn og sign on fee, altså en sum penger de fikk ved signering av kontrakten. Ingen tvil om at du kan sikre deg bedre lønn om du kommer til en klubb uten å være under kontrakt med en annen.
ingen87
Posts: 7039
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Gitt at disse tallenene stemmer: http://www.vg.no/sport/fotball/skatten- ... /23317409/

Så er det ganske så moderat lønnsnivå i Glimt. Tipper Olsen og Badou dreg opp snittet, men det er rart å tenke på at Zarek Valentin har under 300 000,- i årslønn, og Richards står med ei gjennomsnittlig lærling-lønn? Nå var han bare lånespiller i fjor, så mulig han hever lønn på de britiske øyer også.
Førr Evig!
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Ville Lehtinen »

Quoter innlegget mitt fra den andre tråden her også:
Ikke særlig innbringende å være Glimtspiller, nei. En nyutdannet ingeniør har mer i grunnlønn enn alle unntatt Pavel Londak, selv om dette er fjorårets tall. Tipper Trond Olsen og Dominic Chatto er på eller over Pavel-nivå.

Håper vi kan fortsette med å bidra til å trekke ned det sinnssyke lønnsnivået i enkelte TL-klubber.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Dette er for dumt. Det er nettoinntekten som kommer frem på ligningen. Det sier lite om hva bruttolønnen er. Jeg har en bruttolønn på 650.000, mens på ligningen står det 440.000, etter diverse fratrekk osv. Tror dere virkelig at en person som står oppført med 0 i inntekt, ikke har inntekt som f.eks mange milliarderer i Norge?. Men avisene elsker jo å boltre seg i skattelistene, og folk 'kjøper' alle opplysningene med hud og hår.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Nei, det tror vi ikke. Men poenget blir det samme. Glimt lønner spillerne sine lavt ift konkurrerende klubber. Og det er greit å ha i bakhodet når klubben ikke får inn spillere fra øverste hylle, eller når våre spillere velger å gå til konkurrerende klubber.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Kanskje bare Glimt-spillerne har like høy lønn som andre spillere i Norge, men betaler MYE mer skatt?
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Marcus Verner Sahlman 1 706 676
Zdenek Ondrasek 1 400 485
Jaroslaw Fojut 1 219 583
Thomas Kind Bendiksen 1 052 393
Miika Johannes Koppinen 844 379
Steffen Nystrøm 704 429
Remi Johansen 662 671
Hans Julius Eriksen Norbye 645 681
Thomas Drage 591 410

Tromsø IL skulle nok gjerne vært i den situasjonen Glimt er når det kommer til lønninger. Her er et utdrag fra vg.no over en del av det deres spillere tjente i fjor. Jeg tok ikke med de to øverste på lista, Agnar Christensen og Ruben Yttergård Jensen som tjente til sammen nærmere 5,7 mill.
Vår best betalte spiller står oppført med cirka 585 000 kroner. Og treneren vår "kun" vel 950 000.
Jeg tror Glimt gjør klokt i å utvikle talenter og kjøpe ukjente spillere, framfor å peise på med lønn til profiler.
Fotball er nesten alltid morsomt
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Skattelistene kan fort være misvisende, men den oversikten over TIL-spillerne gir vel en grei pekepinn over nivået der og hvordan nivået har vært over mange år. Det merkes vel hvordan hurradagene under Høgmo fortsatt henger over dem når middelmådigheter som mange av de der tjener såpass fett og holder klubben tilbake økonomisk. Det mest overraskende er vel at Hans Norbye casher inn såpass, som kun har bakgrunn fra Alta og TUIL. Som vi så hos oss blir det nok en relativt lang og vond prosess med få på plass en ny lønnstruktur, selv om kanskje mye løser seg av seg selv om det blir et år til i Adecco selv om det må en kollaps verdig cupfinalen i 2012 for å unngå opprykket nå.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

I starten av året var vi rimelig sikker på at Glimt kom til å slippe inn mål I løpet av det første kvarteret.
Trenerapparatet skal ha ros for å ha klart å gjøre noe med det.

Men, jeg vet egentlig ikke om det er noe bedre å slippe inn så mange mål I løpet av det siste kvarteret. Da får vi ofte for dårlig tid til å rette det opp.

Bodø/Glimt er nummer 3 på ukens tapere av Tjernås
3 Bodø/Glimts sluttspurt:

Noen lag gjør det til en dårlig vane å slippe inn mål mot slutten av kampene. Bodø/Glimt er et av dem.

I løpet av de fem siste kampenes avsluttende kvarter har de prestert å slippe inn syv mål, de aller fleste av dem har gitt avgjørende poengtap.

Konsekvensen er fortsatt nedrykksstrid.
http://www.ht.no/100Sport/meninger/blog ... 469934.snd
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Jeg ønsker at Bodø/Glimt gjør store forbedringer når det kommer til salg av supportereffekter og billetter. For det første BØR det absolutt være en Glimtshop tilgjengelig kort tid etter denne sesongen er over. Mulighetene for fornying av sesongkort bør postes lenge før jul slik at det vanlige salget begynner rett før jul, på den måten kan det være en potensiell julegave. Flere effekter og bedre muligheter til å kjøpe effekter før kamp.

Er det flere som er enige?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Image

Dette skjer når Bodø/Glimt ikke selger supportereffekter for spedbarn.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

MhepA wrote: Er det flere som er enige?
Det er vanskelig å være uenig, men jeg har i det minste en viss forståelse for at de ikke greier å drive en Glimtshop året rundt.

At de ikke evner å selge/fornye sesongkort før jul har store problemer med å skjønne. I år kom vel ikke salget i gang før langt ut i det nye året?
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Bare så jeg er helt forstått, så snakker jeg om en nettbasert Glimtshop.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nilzo »

Mener å huske at sesongkortsalget kom igang rett før jul, ca 22 desember. Uansett alt for sent!
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Altså, de aller fleste er ferdig med julegavene sine rundt den tiden. Spør du meg bør sesongkortene være mulig å fornye rett etter siste kamp. 1. desember bør sesongkort være tilgjengelig for alle.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Loffen »

Selger Sport-1 supportereffekter? Hvis ja, hvor bredt er utvalget?

Slik jeg har forstått det så var hele Glimtshopen avviklet, men ble lansert igjen i Sport-1 butikkene slik at juniorene i Glimt skulle ha en plass å kjøpe Glimts treningstøy. Og så skulle visst supportereffektene komme som en bonus hvis man så "potensial" for salg. :skål

At man ikke har fått til en webshop er en skandale og vitner om STERK inkompetanse. Dette sier jeg fordi hver gang jeg sender mail til Glimt eller Sport-1 så uteblir svaret, evt. så får man noe pisslunka byråkratisk kommunemail tilbake hvor ansvarsfordelingen skyvesover på en andrepart. Til og med Nest Sotra har webshop, en relativt primitiv sådan, men fortsatt.

Som bjornage påpeker så er jeg helt enig at webshopen bør være sesongbasert og kanskje ikke et helårsforetak.
Her i huse et vi torsketunge!
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Zero »

Er noen skjerf, drakter og treningstøy der. litt usikker på om jeg så flagg der eller om det var på G-Sport (city-nord) før de la ned :roll:
Stian Sommerheim
Locked