Spillertråd: Ulrik Saltnes

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by tjongs »

Jeg sliter med å se de helt store kvalitetene i Saltnes, men han har nå en gang de kvalitetene han har. Han kan jo faktisk ikke spille bedre enn han er. At han gang på gang blir satt på banen i ulike posisjoner derimot, det er helt bak mål.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Novi »

Han hadde da flere gode innhopp i fjor og i førstedivisjon, men disse var aldri av defensiv karakter. Godt skudd har han vel også vist fram flere ganger.

Han er likevel ung og urutinert, og totalt blottet for selvtillit. Og det blir jo bare værre, helt til han legger fotballen til side, spiller for Byåsen, og studerer på HiST. Er slik Glimt gjør det med talenter.
Una mas cerveza.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by bjornage »

Hjelper ikke å må spille av seg mer og mer selvtillit i uvante posisjoner hver uke.
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Zero »

For meg var Saltnes en av de store i dag!!!! Brix, Saltnes, Olsen :glimt Cruz som alltid en illsint ilder :D Jakobsen god!
Stian Sommerheim
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by G-s-enz »

Jepp Saltnes var konge i dag!
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Knuta »

Ja mange var gode. Men Badou og Brix sammen gjør Glimt til et godt lag. Uten de to ville det blitt samme mølja som i de første 7. Ser Arild Berg lovpriser Brix og vil ha Bjørkan som hovedtrener.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by ingen87 »

Zero wrote:For meg var Saltnes en av de store i dag!!!!
Helt enig! I starten av kampen hadde både Moe og Sane flere uheldige inngrepen, men Saltnes rydda unna flere ganger.
Førr Evig!
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Glenn P »

Må jo si at seieren i stor grad kom av at slangefaen gikk ut med skade ganske tidlig. Ble tamt framme etter det. Saltnes fikk mindre å gjøre, men såklart løste han det lille å gjøre på en god måte. Friskmelder ingen etter kampen i dag, men syns Badou begynner å komme i form. Passer vel bra med overgangsvinduet som nærmer seg...
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Novi »

Laget er ikke friskmeldt nei, og sånn sett er det bedre med en knepen 1-0-seier enn 3-0. Liker at seieren kom ut av helhjerta innsats fra nær samtlige spillere. Det aller viktigste var 3 poeng, og når dette kommer med spillermessig utvikling i tillegg er det helt topp.

Saltnes blir antakeligvis ikke fast på stopperplassen, men løste kampen i går langt bedre enn tidligere. Sikrere i klareringene, og turte bryte mer. Men håper for hans del at det ligger en plan bak hvor han sksl drilles som spiller. Har tidligere vært indreløper, og iår brukt mer defensivt. Kan liksom ikke dyrkes som potete heller.
Una mas cerveza.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by FSHelgeland »

Syntes Saltnes gjorde en god figur i går, og hvorfor kan ikke stopperplassen bli hans? Han har bra med høyde, og har begynt å vinne en god del dueller. I tillegg så kan han behandle ball og har gode pasninger, det kan fort vekk være at det er som midtstopper Saltnes vil bli aller best?
Tippeliga 2015
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Masinga »

Ulrik Saltnes gjorde en meget god kamp! Han hadde mange gode inngripender og klareringer, dessuten noen gode pasninger framover. Han kunne til og med scoret, med litt bedre treff på ballen! Etter hvert vil også besluttsomheten komme, når man kjenner formasjon og løpsmønster på de rundt. Saltnes kan gjerne fortsette som midtstopper. Det virker som han har tempoet!
Masinga
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by G-s-enz »

MhepA wrote:
G-s-enz wrote:Det er ikke Saltnes sin skyld at JHH bruker han i feil posisjoner. Nå skal ikke Saltnes bli "the fall guy" som T Rønning ble i sin tid!
Noe av det dummeste jeg har hørt. Saltnes er en ubrukelig spiller, noe som vil si at han ikke har noen posisjon.
Ser ut som både jeg og en annen kar kan ha tatt feil her. Synes Saltnes var banens beste i dag. Vant alle dueller,bra pasninger og reddet Moe som var feilplassert flere ganger. Sånn som skjer når man gir en ung spiller tid i en fast posisjon? Om man kan kalle Saltnes ung.

I starten var han ikke tøff nok,der har han hevet seg. Blir han bedre langs bakken en mot en så blir han klasse. Så mot LSK sist at det er der han sliter mest.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by eiriksin »

Han har spilt ganske bra på midtstopper plass etter hvert Saltnes. Men han kan forbedre seg kraftig på noen områder, blant annet langs bakken. Vi må ikke glemme at han har vel spilt stort sett hele karrierern som indreløper? I løpet av sesongen kan han nå et meget bra nivå hvis han fortsetter utviklingen. Men en ny midtstopper bør uansett hentes i sommer, for jeg regner med at Sane' skal selges.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by mortsto »

Har skrevet under for to nye år ifølge AN+.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by RaymondEngmark »

Stemmer det, har signert en toårsavtale med Glimt! Litt merkelig skrevet av AN:
Denne sesongens skal han ta opp kampen med Martin Bjørnbak og Brede Moe om spilletiden i Glimts midtforsvar.

- Jeg er stopper og midtbanespiller. Så får vi se hvor treneren ønsker å bruke meg, avrunder Saltnes.
Virker som AN vet at han er tiltenkt en midtstopperrolle mens Saltnes selv er usikker.

Har blandede følelser her. Saltnes som midtstopper i 2015 var ikke noen krise, men heller ikke så god at man ønsket han fast på laget. Men Glimt satset trolig på å signere et tredjevalg på midtstopper fordi dem mener Moe / Bjørnbak er gode nok. Det kan jo være riktig siden et tenkt tredjevalg er rimeligere enn hva et tenkt førstevalg er. Samtidig kan jo Saltnes utvikle seg videre.

Tenker også at når man ser hva Glimt har i troppen og hvilke spillere dem jakter er det naturlig å tro Saltnes er midtstopper. En fordel med å ha Saltnes på benken er jo at han kan bekle mange posisjoner, selv om han har vært under pari som anker og er relativt ubeskrevet som indreløper.
Kristatistisk
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by G-s-enz »

Er selvsagt veldig fornøyd med dette :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by MhepA »

RaymondEngmark wrote:Saltnes som midtstopper i 2015 var ikke noen krise
Jo...


Jeg tror rett og slett de sliter med å få tak i bedre alternativer og da blir det sånn. Måtte jeg ta feil.. May the force be with you, young padawan. Som dere skjønner er jeg ikke særlig begeistret. Hadde håpet på noe nytt og annet.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by gavharr »

Har troen på Saltnes, men da som indreløper. Han er flink å lage brudd, og da selvsagt overgangsmuligheter. I tillegg har han bra visjon forover i banen, noe man så glimtvis i år, men som han viste mer prov på i opprykkssesongen. Håper ikke han blir gjemt bort på benken, men får noen kamper litt lenger frem på banen. Er det en spesiell tinng jeg håper han utvikler, så er det mer muskler. Han har høyden, og vant prosentvis flest hodedueller for Glimt i år, så om han i tillegg får noen trenigstips av Fitim, så kan han bli en vond mann å møte i dueller.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by RaymondEngmark »

Børs for Saltnes 2015 (VG):

1: Sandefjord - Midtbane - 3
2: Molde - Midtbane - 5
3: Odd - Midtbane - 5
4: Sarpsborg - Midtbane - 4
5: Haugesund - Midtbane - 3
6: Aalesund - Midtstopper - 4
7: Strømsgodset - Midtstopper - 3
8: Start - Midtstopper - 4
9: Tromsø - Midtstopper - 6
10: LSK - Midtstopper - 4
11: Mjøndalen - Midtstopper - 7
12: Stabæk - Midtstopper - 4
13: Viking - Midtstopper - 3
14: Vålerenga - Karantene
15: RBK - Ikke i troppen
16: Mjøndalen - Ubenyttet reserve
17: Aalesund - Ubenyttet reserve
18: Molde - Ubenyttet reserve
19: Start - Ubenyttet reserve
20: Viking - Ubenyttet reserve
21: Haugesund - Midtstopper - 4
22: Sarpsborg - Ubenyttet reserve
23: Odd - Ubenyttet reserve
24: Sandefjord - Ubenyttet reserve
25: Stømsgodset - Ubenyttet reserve
26: VIF - Ubenyttet reserve
27: RBK - Ubenyttet reserve
28: LSK - Innbytter midtstopper - 5
29: Tromsø - Midtstopper - 3
30: Stabæk - Midtstopper - 5

Snitt som midtbane: 4,00 (5)
Snitt som midtstopper: 4,33 (12)
Totalt snitt: 4,24 (17)

Man må spille 60% av kampene for å være på VG børsen, mens Saltnes har 56,6%. Hadde han vært med på VG børsen ville han vært på delt 147. plass med Magnar Ødegaard. Over spillere som Espen Hoff, Jonathan Tollås Nation og Thomas Jacobsen.

Så er det selvfølgelig ikke noe man skriver på CVn at Glimt spilte alle sine dårligste kamper med Saltnes på banen, og alle sine beste uten. Unntaket er vel seieren over Stabæk, men den kan man nesten ikke ta med i beregningen. Setter man en positiv spinn på det derimot, så kan man si at dersom Saltnes deltok også i den gode delen av sesongen, så ville børsen hans sikkert sett betraktelig bedre ut også.

For å avklare det - Saltnes er ikke min favoritt. Jeg mener han er for temposvak for tippeligaen, og det er så viktig i moderne fotball at man ikke bare kan avfeie det med snakk om rutine og posisjonering. Noen uttalte vel at med Saltnes som anker kom Glimt til å rykke ned i 2015, det er jeg ikke uenig i. Du trengte ikke å være fotballekspert for å se at oppgaven var for stor for Saltnes.

Noen ønsker han som indreløper. Utelukker ikke at Saltnes er bedre der, men jeg tror ikke Glimt har råd til å spille med indreløpere med den kvaliteten som Saltnes har vist så langt. Derfor tror jeg han burde byttet klubb for alles del, og spilt 4-4-2 hvor tempoet ikke er like viktig.

Men nå er han signert og er trolig tredjevalg som stopper. Så langt har han vist at han er klart best så lenge han har spillet foran seg, og han er bare 0,13 bak Moe på børsen. Mitt halmstrå er at han aldri før har vært drillet som midtstopper, og at det ligger en del uforløst potensiale der i oppkjøringen til 2016.
Kristatistisk
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Kesseboy »

Gir foregående innlegg min tilslutning. Det er en høna-og-egget-aktig diskusjon, men jeg tror ikke akkurat Saltnes ble spilt bedre av laget rundt ham i de kampene han spilte midtstopper. Mot Tromsø var han dessuten riktig god, sammen med Moe. Han ble latterliggjort (av Fred Friday?) mot LSK, men det ble sju andre glimtspillere også. Saltnes er ingen katastrofe, men han er ikke den som egenhendig berger plassen for oss -- ut fra hva han har vist så langt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Gvandreassen »

Veldig fornøyd med at Saltnes signerer ny kontrakt! En spiller med potensiale. Er enig i at midtbanen kanskje er der han kan bli best, men jeg hadde helt ærlig tenkt anker over indreløper. Gode nyheter uansett :)
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by RaymondEngmark »

En ting jeg glemte, Aasmund kan jo være bevisst på kontinuitet når han signerer Saltnes. Tror dem fikk spillergruppen inn i et spor dem ønsket seg hva det gjelder treningskultur, holdninger +++ Utskiftningene har vært mange, og ryktene sier jo at spillere som Zarek og Sørloth (og sikkert andre som forlot) var sterke bidragsytere til treningskultur og holdning.
Gvandreassen wrote:Veldig fornøyd med at Saltnes signerer ny kontrakt! En spiller med potensiale. Er enig i at midtbanen kanskje er der han kan bli best, men jeg hadde helt ærlig tenkt anker over indreløper. Gode nyheter uansett :)
Jeg er overrasket over at noen som helst ønsker Saltnes som anker. Rett og slett. Å se Saltnes der, føltes litt som om jeg selv skulle gått inn og prøvd meg på oppgaven - det var fryktelig langt i fra tippeliganivå over det han drev med. På etterskudd i mer eller mindre alle situasjoner, treig, desorientert og urealistiske pasningsvalg fremover. Ingen vet hva årene bringer, men ...
Kristatistisk
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Garrincha »

Christan Berg trengte tid før han virkelig fant plassen sin som anker. Spørsmålet er om vi skal (har råd) til å hente utenifra, eller om vi skal satse på noen av de vi har. Klart, det hadde vært morsomt med f.eks P Berg på den plassen, men han er ung og vi vet ikke om han er god nok nå. Kanskje vi burde prøve og feile med han fordi vi regner med at han har stort potensiale og at vi senere kan selge han (til Rosenborg) eller kanskje Karlsen eller Saltnes all den tid de har tippeligaerfaring. Vi hentet Chatto for store summer, men ekstremt god var ikke han heller men vi kan selvsagt være mer heldig neste gang.

Raymond, tror du overdriver litt over det "labre" nivået på Saltnes. Høres nesten som han er like elendig som Dane R og det er han jo ikke. Men han har ikke utmerket seg, der er jeg enig, men det var på midtstopperplass. Det kan godt hende han blir bedre med tillit på midtbanen, det vet vi ikke.

Aller helst ville jeg hatt en spiller med Selnæs/S. Johansens ferdigheter, men det er nok større sjanse for at det snør oppover i helvete enn at vi finner en ekstern spiller med disse ferdighetene.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by RaymondEngmark »

Da glemmer du kanskje at C.Berg var landslagsaktuell som ving/indreløper før han havnet i ankerrollen, så kanskje tok det tid før han tok den (det husker ikke jeg), men vi plasserte en veldig god spiller der. Og stikk i strid hva mange tror om C.Berg, han var veldig rask på 40 meteren.

Jeg mener Dane Richards er milevis bedre enn Saltnes. Og jeg føler meg relativt nøytral, jeg har ingenting mot Saltnes ut over det at han ikke har vært særlig god for Glimt. (Noe jeg heller ikke syntes Richards var, men han bidro med en del mål og pasninger, og rotet til posisjoneringsspillet til motstanderen med farten sin)

Enig anngående Sælnes / Johansen - vi har definitivt ikke økonomi til å hente det utenfra. Men når man ser på den bratte utviklingen Sælnes fikk ned tillitt, så er det kanskje på tide å gi den tilliten til P.Berg fremfor både Karlsen og Saltnes.
Kristatistisk
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Garrincha »

Tror mange er enig i at det hadde vært kult med en ekte Berg på banen og spesielt i jubileumsåret. Men han er jo kun 18-19 år og vi vet ikke hvordan han tar nivået. Det vi vet sikkert er at han kommer til å være ustabil, og når vi i tillegg har en fremdeles ustabil Konradsen på indreløperen så blir midtbanen for ung. Det kan selvsagt gå bra, men kan vi ta sjansen på det?

Nå skal jeg tenke høyt: Jeg ser for meg at P Berg får hyppigere og lengre innhopp denne sesongen. Henter vi et etablert anker, vil det da være rom for Berg, forutsatt at Berg skal spille anker? Bruker vi Karlsen eller Saltnes sentralt tror jeg det blir enklere for Berg å få slippe til. På lang sikt er dette sikkert positivt og også i tråd med Glimts strategi om å egenprodusere spillere. På kort sikt er det muligens best med etablert anker utenifra, men det blir garrantert også dyrere.

Tror diskusjonen om Saltnes som anker er et blindspor uansett, han er vel tenkt på som tredje midtstopper, og da sitter vi igjen med Karlsen/Berg sentralt hvis ikke det hentes noen utenifra. Og blir det Karlsen så tror jeg det er gode nyheter for Berg.

Dane er den dårligste spilleren jeg har sett på Glimt som jeg kan huske. Rask men elendig ;)
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Post Reply