Spillertråd: Vieux Sane

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by gavharr »

Det verste er at Martin Pedersen plutselig kan få godt med tippeligaerfaring om Sané skulle forsvinne. Og han er det største lokale stoppertalentet jeg har sett i Glimt på min tid som supporter. MYE større potensiale enn f.eks. Bjørnbak.
User avatar
Elling
Posts: 300
Joined: Sun Apr 03, 2005 6:20 pm
Location: Bodø

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by Elling »

Sané ble vel hentet for utdanningskompensasjonen, som er på et gitt beløp fra FIFA avhengig av nivåene (ligaene er kategorisert) klubben kommer fra og hvor spilleren drar. Beløpet er et årlig beløp og det skal da betales for pr. år spilleren har vært i ungdomsklubben.(ikke helt sikker men tror det er sånn det fungerer) I og med at de starter på DIambarsskolen når de er 12/13 år så løper denne perioden ganske langt. selv om det er et minstebeløp frem til spilleren blir 16, derettet blir det litt mer frem til spilleren er 21. Litt usikker på hva dette beløpet ligger på i dette tilfelle, (de justeres hvert år). er et ganske innviklet system, men ut ifra UEFA sine kategorier, tror jeg nok ikke det var noe mindre en 30 000 EUR pr.år. (Jeg har altså ikke snøring på hva det egentlig er, for det er ganske innviklet, ettersom UEFA først dele inn i 4 kategorier, deretter deler NFF i 4 nye kategorier igjen, (hvis jeg har forstått det riktig) så er det en del regning mellom hvilken kategori spilleren kom fra og hvilket nivå spilleren gikk til osv.) men VELDIG røft estimert, vil jeg tippe et sted mellom 1-2 mill litt nærmere 2 mill. Og da å selge for rett over 3 mill i sommer, tror jeg ikke investorene i i Nordlandsglimt vil være fornøyd med, men å tro på mer en 15 mill tror jeg er utopi, kommer det et bud i 5-10 millioners klassen, litt mer i nærheten av 10 er ganske sikker på at han selges.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by Novi »

Først skal nå Sane prestere over tid, så drives prisen lett opp dersom det er et par-tre klubber som viser interesse. Hva som er en god sum er jo helt avhengig av hvordan han tar nivået.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15809
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by Kesseboy »

Når dere snakker om 15 millioner, har dere fått med dere tilstandene i europeisk fotball? Det er vel stort sett i Premier League og blant de største klubbene i Italia og Spania at pengene sitter så løst. Og i Russland, da. Det er nok et av disse stedene Sané må dra for at en klubb skal være villig til å bruke såpass med penger på en relativt uprøvd spiller. Men jeg tipper han er mer aktuell for Belgia eller Frankrike (snakker språket, Diambars har et navn). Og der sitter pengene på ingen måte like løst.

Klart, dersom en klubb finner ut at han er akkurat den riktige spilleren de har lyst til å bygge laget rundt, har de nok evne til å strekke seg, men hvis det kun er én klubb med den innstilinga skal det godt gjøres for Glimt å drive prisen opp.

Tre millioner vil etter mitt syn være håpløst, det er vel ikke større enn forskjellen på TV-midlene som utbetales til henholdsvis 5. og 8. plass i Tippeligaen. Prisen må reflektere hva som skal til for å skaffe en erstatter. I tillegg kommer utdanningskompensasjonsproblematikken (fint ord!). 6-7 millioner vil kunne være greit, sett med legmannsøyne. Da sitter man igjen med en hel del penger.

Det vil være greit å kunne kjøre noen midler tilbake inn i Nordlandsglimt, for å sørge for at den forretningsmodellen opprettholdes. I tillegg vil det ha en merverdi overfor Diambars og andre, å vise at Glimt kan være et passelig mellomtrinn på tur ut i Europa.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Elling
Posts: 300
Joined: Sun Apr 03, 2005 6:20 pm
Location: Bodø

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by Elling »

Vil tro det er en 2-3 TL klubber som allerede er interesserte, men selvsagt skal han holde nivået oppe for at interessen skal opprettholdes, men ser nok helst at han presterer så godt at han vekker oppmerksomhet fra utlandet. Ser selvfølgelig HELST at ingen legger merke til han på tross at han leverer, slik at vi kan beholde han. Men det blir nok bare utopi. Håper bare ikke at vi krever for mye for han for lenge til plutselig kontrakten har godt ut...
User avatar
Elling
Posts: 300
Joined: Sun Apr 03, 2005 6:20 pm
Location: Bodø

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by Elling »

mtp overgangssummen er det vel oss verdt å ta med seg at Diambars skal ha en viss andel av en potensiell overgangssum, (om jeg husker avtalen rett) så må nok uansett opp en del i pris før klubben ser på det som lønnsomt.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by bjornage »

Det er vanskelig å spekulere i overgangssum, det er så mange faktorer som spiller inn. Vi snakker lengde på kontrakt, antall interesserte kjøpere, villigheten til klubb og ikke minst spiller for å sette i gang et salg, og mye mer. Han har et par sesonger bak seg i adeccoligaen, la han etablere seg i tippeligaen før vi snakker flere titalls millioner i salgssum. Sanè har ikke jobbet hardt for å bli proff i norge, og dersom en klubb i utlandet lukter på han vil han nok få det hett under beina for å røre på seg. Da tror jeg ikke Glimt er tjent med å stå i veien, så der er jeg helt enig med det Kesseboy skriver. Alle her er inneforstått med at Glimt er en mellomstasjon for Sane og Badou. Prisen er det markedet som dikterer, enkel tilbud/etterspørsel. Spillerens "verdi" har tilnærmet null og niks å si.

Det som jeg tror alle kan enes om er at vi er en relativt god posisjon, uansett om det skulle bli salg eller ikke. Vi står ikke med lua i hånda lengre. Han forfulgte ikke noen overgang til Viking, vi var i posisjon til å takke nei. Ambisjonen er helt klart å selge utenlands, så får vi se hvordan prisen blir.

Jeg har ikke så voldsomme forventninger, vi trenger bare se på eksportene som polkagrisene oppi nord har hatt i det siste. Kara, Yttergård Jensen og Ciss var særdeles profilerte tippeligaspillere på norges nest beste lag med store salgsforventninger til som forsvant for lommerusk til ikke akkurat de rikeste klubbene.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by Garrincha »

Det er selvfølgelig mange faktorer som spiller inn ved et salg som mange nevner her, men begge to (Sané og Badou) er sjeldne gode salgsobjekter for oss. De er begge stabilt veldig gode fotballspillere. På noen år her i Glimt har de begge tatt store steg og er fremdeles relativt unge og mye tyder på at de fremdeles er i utvikling. Og de har den x-faktoren, de er underholdende spillere på hver sin måte.

Gjør de det godt for oss i Tippeligaen, så er det ikke umulig i det hele tatt at det dukker opp et par klubber på kontinentet som virkelig er interesserte.

Godset fikk 15 millioner for Anders Konradsen, 20 millioner for Stefan Johansen, synes det er verdt å nevne.

Badou har allerede før sesongen er kommet igang fått endel hype i norske medier, Sané har fått litt han også.

At JHH går ut allerede nå i media og annonserer at Sané kommer til å bli solgt til utlandet, så er det som han sier, at de erkjenner at det vil komme klubber på banen før eller senere. Ved å gå ut i media på denne måten før sesongen har kommet i gang, det øker oppmerksomheten på Sané.

Så det blir spennende å se hva som skjer videre her, jeg synes 6-7 millioner er ALT for lite, men jeg er som sagt stor fan av Sané.
User avatar
Elling
Posts: 300
Joined: Sun Apr 03, 2005 6:20 pm
Location: Bodø

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by Elling »

Selvfølgelig alt blir jo rene spekulkasjoner og ønskescenarioer, og skrekkscenarioer, er jo en hel masse faktorer som spiller inn, og først og fremst skal jo spilleren prestere. Men er det ikke slike spekulasjoner, og scenarioer som er morsomt å diskutere på et forum og mellom fotballsupportere. Men når du nevner Kara, gikk vel han for 10 millioner, får vi en såpass god for en av våre senegalesere skal vi være godt fornøyde. Men det er selsagt lang vei å gå, for å få den samma statusen Kara fikk, som presterte fantastisk bra i TIL. På den andre siden, ble Ciss solgt for ca 4 mill, han var kanskje ikke fullt så verdifull som Kara, men jeg syns dette er en underprising. Og jeg vil ikke være fornøyd med slike summer for Sané eller Badou, selv om det selvfølgelig også her var MANGE faktorer som spillte inn for at de solgte for den prisen. Både Kara og Ciss spiller forøvrig fast for sine klubber i henholdsvis Genk og Valenciennes.

Men heldighvis er vi ikke i samme økonomiske situasjon som TIL, og kan holde igjen dersom de rette budene ikke holder, såfremt ikke kontraktsperioden løper ut da.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by Cheese Smirnoff »

http://bodonu.no/glimt-avslo-molde-bud- ... r-pa-sane/

Molde ga et bud på nesten 10 mill, Glimt sa nei. Naturligvis. Det hadde vært katastrofe å selge Glimts beste spiller på dette tidspunktet, til en klubb i samme liga.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by Knuta »

På en annen side er det positivt. Det viser at vi har spillere som er vært mer enn 10 mill. Tror at både Sane og Badou ligger rundt 20 mill.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by Garrincha »

Skambud på Sané som mest sansynlig er Tippeligaens beste stopper.

Hos oss i år har han vært vår desidert beste spiller, helt udiskutabelt. Sané må selges til utlandet når tiden er inne.

Tommelen opp til Nordlandsglimt som avslår :klapp
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by Nilzo »

Vet ikke hvor mye av beløpet som ville vært garantert. Men dersom Molde hadde gitt 10 millioner garantert, så ville det vært et meget godt bud i norsk målestokk. Hvor ofte selges spillere internt i Norge for 10 mill? Jeg frykter at han blir solgt for en god del mindre etter sesongen, med mindre det kommer en utenlandsk klubb på banen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by Garrincha »

Det er et meget godt bud i norsk målestokk, og det bekrefter bare det faktum at vi har å gjøre med en meget verdiful spiller.

Jeg kan ikke tenke meg at ikke klubber i utlandet har fått nyss i Sané, og jeg kan heller ikke tenke meg at det ikke er interesserte klubber der ute. Han går nok etter sesongen når diverse desperate klubber må forsterke i vintervinduet. Og jeg synes det er best hvis vi selger han før neste sesong slik at vi får mulighet til å hente erstatter før sesongen starter igjen.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by Garrincha »

Innser at "skambud" ble feil ord å bruke.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by Garrincha »

Men det aller beste hadde vært om Sané skrev ny kontrakt med oss, men jeg har ikke så store forhåpninger om akkurat det da.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by mortsto »

Synes også det budet er veldig bra til å komme fra en norsk klubb. Det beste vil jo være å få Badou og Sane til å forlenge med et år. Evt så bør spillerne selges etter sesongen er over. Sane leverer stort sett alltid solid spill, mens Badou som er i en formdupp, og viser seg å ha en del begrensninger, kanskje ikke er like attraktive for utenlandske klubber? Jeg tipper uansett at begge spillerne selges for summer langt lavere enn 20 mill. Håper jeg tar feil.
Zann
Posts: 1668
Joined: Sun Sep 09, 2012 5:49 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 43 times

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by Zann »

Får bare håpe at han selv synes dette avslaget er greit, og at dette ikke går utover moralen i høst. Jeg har inntrykk av at han først og fremst ønsker seg ut av landet, så det bør vel gå bra.

Pr. nå er det vel liten tvil om at Sané er Glimts hotteste salgsobjekt. Han har levert på et høyt nivå i hele år, mens Badou har slitt med formen etter skaden i Stavanger.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by Garrincha »

Det er ennå 17-18 dager igjen av det internasjonale overgangsvinduet. Det kan godt hende at noen blir å prøve seg, men jeg har ikke mye tro på at Glimt er spesielt lystne på å selge all den tid vi ligger utsatt til på tabellen.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by J I P »

Totalt 10 millioner?

Jeg er faktisk imponert over at Nordlandsglimt takket Nei til et såpass godt bud.
Det hadde jeg ikke trodd på forhånd.

Men det skal sies at sannsynligheten for å berge plassen med Sane er nok betydlig større enn uten Sane og det har nok telt med i Nordlandsglimt sin vurdering av budet.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by eiriksin »

Dessuten måtte man skaffet en fullgod erstatter dersom Sane skulle bli solgt. Det er ikke bare bare på så kort tid.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by Crazy horse »

10 mill er nok hva jeg vil si er et veldig bra bud, nesten uansett. Vet ikke hvilken prisklasse de andre "norske" nylig solgte spillerne ligger i.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by Garrincha »

RBK fikk rundt 20 millioner for Gamboa. Men så var jo han også VM for et godt Costa Rica.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Glenn P
Posts: 2837
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by Glenn P »

Dette er samme dilemma som tidligere. Da det var snakk om at Badou og Sané var aktuelle for salg. Det kunne fort endt med at Glimt ikke rykket opp, og da ville endt i minus til slutt. All honnør til NorlandsG og Glimt som ser framover, selv med "dårlig" økonomi.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Spillertråd: Vieux Sane

Post by Novi »

Når det står "opp mot 10 mill totalt" var nok ikke avtalen så voldsomt god. Hadde budet vært 10 mill kontant og 20% av videresalg tror jeg ikke NordlandsGlimt hadde sagt nei.
Una mas cerveza.
Post Reply