Viltgjerde på Saltfjellet?

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderatorer: Kesseboy, Larsen

Viltgjerde på Saltfjellet?

Innlegg eidurgud » 24 Jan 2010, 22:52

Skjønt, "vilt"gjerde blir litt feil å skrive siden det bare er rein som blir påkjørt av toget.

Hvordan ser dere på dette? Leser på an.no at toget nok en gang har kjørt på rein på fjellet - er det reineier(ene) som vanskjøter dyr, eller er dette et kommunalt/statlig ansvar? Hvem burde evt. stå som ansvarlig for å sette opp et gjerde?

Jeg mener det er reineiers ansvar å holde styr på dyrene sine, hadde det vært en "vanlig bonde" som holdt på slik hadde nok alt som kan krype og gå av organisajoner og autoriteter vært på banen (eller togskinnene :mrgreen: ) for lengst!

Det holder ikke å bare ringe til togene å advare mot at det står rein ved togskinnene! Vet de hvor de står, kan de for svingende jage dyrene sine vekk fra skinnene!
§Når du sier så mye som jeg gjør, så stemmer det ikke alltid§
Brukerens avatar
eidurgud

Re: Viltgjerde på Saltfjellet?

Innlegg NupiSnowJog » 25 Jan 2010, 01:10

Eg klarer ikkje å finne sitat på at dei ringer til togene for å seie at det er rein ved togskinnene. Kor fann du det?

Når det gjeld oppsett av gjerde, så meiner eg at kommunen kan gjere det. Dog kan det bli meire katastrofalt enn bra, om det går hol i gjerdet og reinen slepp inn så vil dei slite max med å komme seg ut igjen. Men det er jo eit verst-tenkeleg-scenario.
Samtidig må vi også hugse på kor store tap slike påkøyrslar er, kjøttet kan ikkje brukast, ikkje skinnet heller og eg veit ikkje kor høg prosent av horna som blir brukt no til dags er, men eg kan tenkje meg at dei ikkje tar dei heller. (Sjølv om dei kanskje burde det).

Når det er dårleg beite i høgfjellet så vil reinen trekke nedover mot "urørt" vegetasjon, som blir rundt spora. Då må reineierane velje mellom å enten gå tilbake til å vere reingjeter og passe på dei døgnet rundt eller berre drite i tapa. Det mest ideelle hadde jo vore eit samarbeid mellom reineiarane og kommunen. Eg forstår ikkje kvifor kommunen ikkje har gjort dette forlengst. Ein har jo lagt togskinnane i beitemark (sjølv om det er 50 år siden, kanskje meire?) og dyr kan tross alt ikkje vite at det er utrygt å gå der om det ikkje er gjerda inn.

Eg som er veldig glad i reinsdyrkjøt synest det er kjempesynd at så mange rein døyr på ein så tragisk måte, då det gjer ein høgare pris på kjøttet.

Hadde det vore eit barn som hadde blitt påkøyrt av toget, så ville dei jo (som ei sjølvfølgje) satt opp gjerde herifrå til Trheim nesten, men 50 dyr HITTIL iår bryr dei seg ikkje om. Og nei, eg sidestiller ikkje på nokon måte eit barn og dyr. På 25 dager har det gått 50 dyr, om vi reikner at gjennomsnittet på den strekninga er 150 i året, så er det ganske mange dyr og ganske mykje penger. Og reineiarane får ikkje nok i kompensasjon til å dekke det tapet. Snart er vel reindriftsnæringa sør for Bodø ein saga blott fordi det er ingen som gidd å halde på med det lengre.

Oi, vart litt langt dette. Eg er litt ambivalent til dette, men håper på ei snarleg løysing. For eg synast synd i reineiarane.
ARGH!
NupiSnowJog

Innlegg eidurgud » 25 Jan 2010, 08:49

Det sto i papirutgaven til AN tidligere i år. Nordgående dagtog hadde tatt hensyn til dette og slakket ned på den aktuelle strekningen. Sørgående tog noe senere hadde pløyd gjennom en flokk på et annet sted (husker ikke helt scenarioet der) fordi, naturlig nok, så flytter rein seg ila dagen.

Den eneste måten å løse dette på, er at reinerer(ene) begynner å ta ansvar for dyrene sine, og tar opp igjen gjeting av dyr. Det er ren latskap at de ikke gidder å ta vare på dyrene sine! Det virker som de driter i dyrene for de vet at de får erstatning.
Brukerens avatar
eidurgud

Innlegg Parelius » 25 Jan 2010, 16:55

"Vi ska kræve ææærstatttning" - synes jeg kan høre dem helt fra saltfjellet.
Parelius

Innlegg Snorreth » 29 Jan 2010, 00:06

Nesten så jeg tror de legger reinsdyr på skinnene.
Nei, her må nok bonden ta ansvar inntil videre. Man må lære av sine feil. Virker som de stoler litt for mye på reinsdyrene sine, ja. :-P

Reinsdyr koster mye mer å erstatte enn vanlige dyr i Norge og, tror jeg.
Mener å huske en bonde fikk 10 000 bare for ett reinsdyr som var påkjørt av NSB en gang.
"Kom igjen, løp frem, fulle speiderpiker!!!"
Snorreth

Innlegg Los-Loco » 29 Jan 2010, 17:44

Har du forsøkt å kjøpe reinkjøtt i butikken? Da skjønner du fort at 10.000 for et helt dyr er ikke så mye.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Brukerens avatar
Los-Loco

Innlegg eidurgud » 30 Jan 2010, 23:31

Nye påkjørsler i helga, både av bil og tog. Kuhmunen sier til an at
- Man blir ødelagt av alt. Jeg vurderer å legge ned hvis dette fortsetter. (..) - Jeg er vant til å pines og slåss. Men man gjør sine tanker. Det er ikke et slikt liv man skal leve. Og dette sliter hardt på de nye og unge reineierne, sier han fortvilt - over at myndighetene ikke makter å komme opp med ei løsning på alle reintragediene som har rammet unormalt hardt hittil i vinter:

Jeg er forsåvidt vant med at den familien bare bryr seg om seg selv og kun tenker på sitt, men dette er drøyt! Her legger han alt ansvar over på myndighetene! Har han virkelig ikke vett nok til å skjønne at han selv har et ansvar ovenfor sine egne dyr?

Det positive med at det tar så utrolig lang tid å komme gjennom systemet, er jo at det før eller senere blir tomt for rein på Saltfjellet. Det negative er jo at det må gå ut over dyrene.
Brukerens avatar
eidurgud

Innlegg ingen87 » 05 Feb 2010, 13:14

Viltgjerde er det dummeste resultatet av denne saken! Gjerder er mer effektive jegere enn jegerne selv.. Saltfjellet er spekket av eksotiske fuglearter (fjellrype 8) evt. jaktfalk)..

Vet ikke helt hva som er alternativene, men foring til fjells hadde nok vært bedre...
- Det er bare femten land i verden som har atlanterhavslaks. Damer har de i alle land
Brukerens avatar
ingen87

Innlegg eidurgud » 06 Feb 2010, 20:15

http://www.an.no/nyheter/article4848013.ece
- Dette er ikke noe godt i det hele tatt. Jeg må hele tiden ha telefonen med meg og være klar til å rykke ut for å sjekke til dyrene mine, forteller en fortvilt Kuhmunen til an.no. Han føler seg helt maktesløs.

Jøss, må du sjekke til dyrene dine? :shock:
Brukerens avatar
eidurgud

Innlegg Snorreth » 07 Feb 2010, 22:24

Hvordan vet han hvilke rein han skal se etter? Han har vel noen tusen av de. :roll:

Kan noen forresten fortelle meg hvorfor et gjerde bare vil forverre problemet?
"Kom igjen, løp frem, fulle speiderpiker!!!"
Snorreth

Innlegg ingen87 » 08 Feb 2010, 12:10

Snorreth skrev:Hvordan vet han hvilke rein han skal se etter? Han har vel noen tusen av de. :roll:

Kan noen forresten fortelle meg hvorfor et gjerde bare vil forverre problemet?

http://www.aftenposten.no/dyr/article3323091.ece

I tillegg kan et slikt gjerde medføre påflygning fra jaktfalk, kongeørn, fjelljo og et par vadefugl som oppholder seg i de deltaene der oppe. Det kan også forekomme at et slikt gjerde blir et hinder for naturlige vandringer for en del dyr. Fjellrev har som kjent et par lokaliteter på saltfjellet, leveområdene vil bli skrenket inn. Jerv vil ha samme virkning, såfremt den ikke greier å passere/tørr å passere...

Det jeg sier er at man bør undersøke slike ting MEGET grundig før dette gjerder blir satt opp. Jeg vet det foreligger et stor rypeprosjekt på fjellet der de ser på nettopp slike effekter av menneskelige inngrep. Resultatene fra dette prosjektet bør foreligge før det skjer noen som helst byggeaktivitet. Jeg syns det er meget skummelt å splitte et så stort naturområde i to. Jeg er granske så sikker på at dette vil ha effekter på gjenværende dyreliv, og om det skulle vise seg at dette hjelper mot reinen, så tror jeg at tap til rovdyr blir desto større, da de vil få et mindre område å bevege seg på, samt at reinen søker trygghet i et område hvor jerven er for sky til å oppholde seg.

Dette blir bare synsing, fordi det ikke foreligger noen konkrete "konsekvensanalyser" av et slik gjerde. Men alle disse teoriene kan vøre aktuelle dersom det blir bygget et såpass langt og vidstrakt/høyt gjerde.. Problemet er at dette må være noe vanvittig høyt, med tanke på snødybde. Om sommeren tror jeg dette vil være meget så risikabelt..
- Det er bare femten land i verden som har atlanterhavslaks. Damer har de i alle land
Brukerens avatar
ingen87

Innlegg Heltenjohn » 08 Feb 2010, 13:01

Hvis disse reineierne virkelig er så redde for dyra sine, så kan jeg ikke skjønne hvor vanskelig det skulle være å flytte dem noe lengre unna jernbanen!? De skulle vært anmeldt for dyremishandling! Hvem plassere dyra sine på motorveien og forventer at myndighetene skal gjøre tiltak for at de ikke skal bli påkjørt? Jo, reineierne.. og man kan jo bare spekulere høyt om det er pga. erstatnings-summen de får utbetalt...
Heltenjohn

Innlegg Boombadila » 08 Feb 2010, 13:33

Jeg legger merke til at det stort sett er bygutter som har uttalt seg om dette, uten at det skal brukes til noe negativt.

Men siden man er utdannet i den store humamninsmens ånd, så legger jeg ved et par linker angående reinsdrift og sådanne saker!

http://nn.wikipedia.org/wiki/Reindrift
http://www.reindrift.no/?id=298&subid=0
Det fins ikke piller mot sportsklubben Brann!
Brukerens avatar
Boombadila

Innlegg NupiSnowJog » 08 Feb 2010, 17:01

Heltenjohn skrev:Hvis disse reineierne virkelig er så redde for dyra sine, så kan jeg ikke skjønne hvor vanskelig det skulle være å flytte dem noe lengre unna jernbanen!? De skulle vært anmeldt for dyremishandling! Hvem plassere dyra sine på motorveien og forventer at myndighetene skal gjøre tiltak for at de ikke skal bli påkjørt? Jo, reineierne.. og man kan jo bare spekulere høyt om det er pga. erstatnings-summen de får utbetalt...

Eh, det er nok mykje meire komplisert enn det. Reinen går dit det er mat, det har ikkje vore så gode beiteområdar på Saltfjellet der dei pleier å vere, ergo går dei dit det er ubrukt mark (altså ved jernbana).

Om du trur at erstatningssummen er i nærleiken av det ein rein faktisk er verdt etter slakting (og kor mykje det koster å ha rein) så trur eg du burde sjekke litt meire opp kor mykje økonomi som faktisk er i biledet. Det er ein grunn til at det blir mindre og mindre reineiarar (og bønder generelt) fordi det koster så altfor mykje meir enn det dei får igjen.
ARGH!
NupiSnowJog

Innlegg eidurgud » 08 Feb 2010, 20:11

Boombadila skrev:Jeg legger merke til at det stort sett er bygutter som har uttalt seg om dette, uten at det skal brukes til noe negativt.

Ser at du slengte med et "stort sett", men ey! :fy

og, så mye snø som det er på fjellet for tiden, så er det ikke mye tilgang til ubrukt mark ved togsporene heller - og det ser man på alle bildene fra påkjørslene også.
Brukerens avatar
eidurgud

Innlegg Boombadila » 08 Feb 2010, 20:25

By og land, hand i hand :lol:
Det fins ikke piller mot sportsklubben Brann!
Brukerens avatar
Boombadila

Gå til Smått og stort

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester