Snorreth skrev:Hvordan vet han hvilke rein han skal se etter? Han har vel noen tusen av de.

Kan noen forresten fortelle meg hvorfor et gjerde bare vil forverre problemet?
http://www.aftenposten.no/dyr/article3323091.eceI tillegg kan et slikt gjerde medføre påflygning fra jaktfalk, kongeørn, fjelljo og et par vadefugl som oppholder seg i de deltaene der oppe. Det kan også forekomme at et slikt gjerde blir et hinder for naturlige vandringer for en del dyr. Fjellrev har som kjent et par lokaliteter på saltfjellet, leveområdene vil bli skrenket inn. Jerv vil ha samme virkning, såfremt den ikke greier å passere/tørr å passere...
Det jeg sier er at man bør undersøke slike ting MEGET grundig før dette gjerder blir satt opp. Jeg vet det foreligger et stor rypeprosjekt på fjellet der de ser på nettopp slike effekter av menneskelige inngrep. Resultatene fra dette prosjektet bør foreligge før det skjer noen som helst byggeaktivitet. Jeg syns det er meget skummelt å splitte et så stort naturområde i to. Jeg er granske så sikker på at dette vil ha effekter på gjenværende dyreliv, og om det skulle vise seg at dette hjelper mot reinen, så tror jeg at tap til rovdyr blir desto større, da de vil få et mindre område å bevege seg på, samt at reinen søker trygghet i et område hvor jerven er for sky til å oppholde seg.
Dette blir bare synsing, fordi det ikke foreligger noen konkrete "konsekvensanalyser" av et slik gjerde. Men alle disse teoriene kan vøre aktuelle dersom det blir bygget et såpass langt og vidstrakt/høyt gjerde.. Problemet er at dette må være noe vanvittig høyt, med tanke på snødybde. Om sommeren tror jeg dette vil være meget så risikabelt..