Aspmyra Stadion

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Kesseboy »

Jeg får litt følelsen av at AN er litt mer enn den fjerde statsmakt når det gjelder stadionsaken. Er det noen i redaksjonen som bor sånn at de mister morrasola av storstua?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by liverglimt »

Tror nok mest de ser det mange ser, at dette er en mastodont og ett drømmeprosjekt.
@liverglimt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Kesseboy »

Da får de være åpne på at det de bedriver er kampanjejournalistikk da. Så langt likner det bare, så man vet jo ikke helt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Hvis nå ikke AN som er Glimt 'sin avis' refererer til hva statsforvalteren(tidligere fylkesmann) mener er vel heller en unnlatelses synd enn en kampanje. Greit nok at noen ikke liker det. Jeg har også mange drømmer, noen er realistiske og noen er bare drømmer. Det er klart at drømmeslottet til Glimt ville vært fantastisk hvis det lot seg gjennomføre. Men hittil er det ingenting av det som hittil er presentert som har gjort dette som et sannsynlig gjennomføringsprosjekt. Dessverre. Det som er litt synd er at styreformannen i Glimt har gjort dette prosjektet til en fanesak, og alt annet av forslag blir bare nedstemt og latterliggjort. Det blir vel mer diktatorisk enn demokratisk.
Veni
Posts: 460
Joined: Tue May 02, 2017 2:24 pm
Location: Bergen
Has thanked: 33 times
Been thanked: 61 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Veni »

Luftslott eller ei så løser vi ikke problemet ved å stemple nye planer på denne måten. Faktum er at man må ha en ny stadion, og å skyve problemet forran seg ender tilslutt opp i enorme kostnader når man tvinges til å foreta valg på andres premisser
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Problemet er at denne ideen om en storstue blokkerer for andre løsninger og det er jo det som koster penger. Det er mitt ankepunkt. Hadde Glimt for et år i stedet for dette forslaget laget et forslag til en 'vanlig' stadion som f.eks den i Ålesund osv så hadde kanskje man vært mye lengre i en prosess og vært mye nærmere en ferdigstillelse. Men å legge prestisje i et prosjekt er farlig.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Boombadila »

Statsforvalteren i Troms og Finnmark?

Er de redd for inhabilitet hos den lokale?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Janco
Posts: 568
Joined: Tue Mar 23, 2004 11:49 am
Location: Bodø
Has thanked: 99 times
Been thanked: 37 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Janco »

-Han er vel redd for det selv all den tid han er styremedlem i klubben.
Last edited by liverglimt on Wed Dec 07, 2022 2:06 pm, edited 1 time in total.
Reason: Sitering.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by liverglimt »

Kulturkontoret i Bodø har uttalt seg.

Skepsisen er større enn forventet for min del. Så får vi se hvornår det blir ny stadion.
@liverglimt
User avatar
Nordlys
Posts: 3371
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 568 times
Been thanked: 646 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Nordlys »

Nordlys wrote: Thu Dec 08, 2022 8:23 pm Stadion:

Prosjektet har bremset litt opp da man er i en tid hvor næringslivet er litt forsiktige med nye investeringer og satsinger ref. leietakere på ny stadion. Glimt må også bruke mer tid på å få bedre oversikt over byggekostnader i prosjektet.

Aspmyra: Hvorfor ikke bygge ut her. Det er vurdert som for vanskelig først og fremst fordi Glimt vurderer det som for vanskelig å få til en stadion med de løsningene og kvaliteter som de ønsker seg i ny stadion. Kan selvfølgelig bygge i nord og øst, men det er vanskelig å få til en sammenhengende løsning og også utfordringer med å få til en god løsning for tak i vest.

(Tolker det først og fremst som at hovedproblemet er at Glimt ikke får plass til en Bodø Storstue på tomta hvor Aspmyra ligger i dag og ikke at det er umulig å få til noe isolert sett.)
Fra åpent møte i dag.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

'Kan selvfølgelig bygge i nord og øst, men det er vanskelig å få til en sammenhengende løsning og også utfordringer med å få til en god løsning for tak i vest. *. Glimt på gli når det gjelder Aspmyra. Ikke noe om eierinteresser og konflikter.
User avatar
Nordlys
Posts: 3371
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 568 times
Been thanked: 646 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Nordlys »

Jeg multitaska greit når det foregikk så det ble litt sånn halvveis referat, men jeg mener bestemt at han ordla seg noe i nærheten av det der. Håper Glimt legger ut videolink etterhvert så man får sett gjennom skikkelig.

Han sa ganske mye mer om hvorfor det var problematisk også, men når noen spurte hva det var som konkret sto i veien så svarte han det der.

Edit: Lenke finnes her! https://youtu.be/U_xEbF8B9Dw

Transkriberer hele svaret fra Thomassen på hvorfor Glimt flytter ut av Aspmyra her:
Frode Thomassen wrote:Glimt hadde i 2018 ish møter med anleggsleder her for å se på mulighetene. De er ganske så begrenset slik bygningsmassen er konstruert i dag. I en tidligfase ble det sett på å vende arenaen andre veien, men etter at Statsforvalterbygget kom så ble det vanskelig også å bygge den veien. Utifra det vi ønsker å skape av atmosfære og muligheter så er det for komplisert å få til den type moderne arena som vi ønsker. Så er det også litt begrenset å få til alle de elementene som vi ønsker å jobbe med ift. bærekraft... det sosiale, klima og miljø, altså det å være der å jobbe med noe som kan inspirere byen og regionen. Det store bildet er altså kompleksiteten i det å snu og vende på det. Det er selvfølgelig mulig å bygge noe i nord, men det er også vanskelig å bygge takkonstruksjoner i vest og også det å få dette til å smelte sammen som en ny arena som henger i hop på en god måte er vurdert som vanskelig og også så er det vanskelig... det offentlige er ikke der at vi får noe drakraft ift. noen investeringer i en arena. Det økonomiske bakteppet har også vært vanskelig fra klubbsiden.
Last edited by Nordlys on Thu Dec 08, 2022 10:57 pm, edited 3 times in total.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Knuta wrote: Wed Oct 05, 2022 2:10 pm Image

Dette forslaget mente jeg Glimt syntes var meget bra for 2-3 år siden.
Men så ble det plutselig 'problemer' eller oppkonstruerte 'problemer' med diverse eiere osv. Nå er det tydeligvis problemer med sammenhengende tribuner og tak, noe som var ok for for 3 år siden i følge tegningen. Saken tror jeg består at Glimt tok for mye møllers tran i fjor høst og gikk i gang med et gigantprosjekt som vil koste helt vanvittige summer.
Last edited by Knuta on Thu Dec 08, 2022 10:41 pm, edited 2 times in total.
User avatar
Nordlys
Posts: 3371
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 568 times
Been thanked: 646 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Nordlys »

Enig. Bare å snu på flisa før det hives flere millioner på et prosjekt som ikke har livets rett. Det er jo en stor bygningsmasse i sør som Glimt kan pusse opp og sette i en stand som samsvarer med det nivået Glimt er på om dagen. Supplerer man det med noen lokaler i nord så bør det være mer enn nok. Det er jo også arealer i tilknytning til treningsbanen utenfor som kan benyttes til nye fasiliteter.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Kesseboy »

«Så er det også litt begrenset å få til alle de elementene som vi ønsker ift. alle de elementene som vi ønsker å jobbe med ift. bærekraft...»

Kan noen oversette dette til norsk for meg?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Nordlys
Posts: 3371
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 568 times
Been thanked: 646 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Nordlys »

Heh. Det var ikke Thomassen som hang seg opp. Det var meg :LFC
Forumets mest middelmådige ekspert.
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Sniken »

Men så ble det plutselig 'problemer' eller oppkonstruerte 'problemer' med diverse eiere osv. Nå er det tydeligvis problemer med sammenhengende tribuner og tak, noe som var ok for for 3 år siden i følge tegningen.
Disse problemene henger jo sammen. Eierne av tomta ved SNN vil ikke bygge lavt nok slik reguleringsplanen krever. Og taket ved leilighetene i Märtas gate kan ikke bygges. På grunn av eierne der. Dette er ikke oppkunstruerte problemer. De er høyst reelle. For mye Møllers tran er ikke verre enn å sveve på en rosa Knuta-sky uten evne til realitetsorientering.
User avatar
Nordlys
Posts: 3371
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 568 times
Been thanked: 646 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Nordlys »

Det er nå fortsatt temmelig mye rimeligere å bygge ei tribune tettere på banen med lavere høyde og tak i øst enn å skulle bygge stadion til flere milliarder på Thallejordet hvis det er solforholdene i borettslaget det skulle stå på.

Og hva tomteeierne i nord aksepterer å gå med på kommer vel helt an på finansieringsplanen. Hvem betaler for hva og hvor mye. Eller har de helt sinnsyke leieinntekter der som det må bygges veldig mange leiligheter for å kompensere for? Det er jo kun en tribune i dag liksom som genererer roughly 7.5 millioner i bruttoinntekt i et godt normalår med 15 kamper. (Billettpris 250 kr * 2000 tilskuere *15 kamper = 7.5 millioner).

Noen må forklare meg hvorfor en grunneier heller vil ha status quo enn bare et halvhøyt leilighetskompleks mot Hålogalandsgata hvis Glimt tar på seg en del av kostnadene.

Skulle liksom tro det var litt mer velvilje ute og gikk etter all suksessen de siste årene?

Ser av budsjettet for 2022 at det går med 8 millioner i året til leie av trenings- og kampfasiliteter. Er dette fordelt på bane og alle tribunene?
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Novi »

Innafor om det kreves bedre innsikt i byggekostnader. Men et slikt prosjekt i en by som Bodø vil konstant ha kritiske røster, så man må velge hvilke diskusjoner man ønsker ta. Og ofte er de som roper høyest og får mest spalteplass de som til syvende og sist har lite de skulle ha sagt om det.

Er lov og tenke stort. Glimt var veldig nært og spille Champions League i høst. Kommer ikke dit ved å ikke tørre se for seg at man kan få til noe større enn der man er i dag.
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Hvis det er så at jeg svever på en rosa sky, så er vel det bedre enn å være i en fantasi verden med en storstue til 2 milliarder.
User avatar
helsvhe
Posts: 1498
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 327 times
Been thanked: 81 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by helsvhe »

Men om Glimt skal bygge ut Aspmyra, hvor skal de da spille den perioden det bygges? Man greier jo aldri å ha kapasitet på 8000+ under utbygging og da utgår jo Europa den perioden. Og det er jo ikke akkurat gjort på et par månder, man må vel fort regne at det minst tar et års tid vil jeg tro med riving og bygging.
User avatar
Mr Bean
Posts: 2708
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by Mr Bean »

Jeg har moderert meg og håper faktisk at de heller får til noe med Aspmyra i stedet for disse nye stadionplanene , da det blir alt for mye styr og ståk med et nytt og negative omtaler for klubben med for og i mot . Men det er nå min forkvaklede mening da . :tenk
Alt i alt bunner det med at det blir så inni helvetes dyrt med nytt stadion og jeg tror ikke at klubben blir "i himmelen" for evig med de inntekter som følger med .
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
User avatar
Nordlys
Posts: 3371
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 568 times
Been thanked: 646 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Nordlys »

helsvhe: Hvis man jobber trinnvis så går det fint an å bruke Aspmyra, men med redusert tilskuerkapasitet. Brann spilte jo en sesong med hele den ene langsiden revet og deretter under utbygging.

Ift. Europa så finnes det nok dispensasjoner. Hvis Glimt ruster opp stadion for å tilfredsstille UEFA-krav så burde det kunne gi dispensasjon. Det var jo derfor Glimt kunne spille Conference League på Aspmyra i 2021 fordi de hadde konkrete planer om å få rustet opp til 8000 tilskuere i nær fremtid.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by Sulliken »

Jantelov for full pupp her.

Gud FORBY at man tør å tenke litt stort. Og man må for all det ikke drømme. Glimt er ALT for små til å skulle kunne realisere noe ambisiøst.

Jeezez
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Kesseboy »

Jeg føler dette blir litt sånn megafondebatt, á la grunnrenteskatt i oppdrettsnæringa og sykehusplassering på Helgeland.

Det som burde vært "Kan det være at dere tenker litt stort, kan dere være litt mer konkrete om planene?" blir til "ALLE ER KRITISKE ALT ER DUMT ALT ER FEIL STORMANNSGALE RUMPETROLL!!!1!", mens "Vi finner totalpakken av utfordringer for å videreutvikle Aspmyra litt vel vanskelig, og vil forsøke å drive et anna prosjekt i stedet" blir til "DET ER KLART AT ASPMYRA ER FOR ALLTID UBRUKELIG OG VI MÅ BYGGE HØYEST MULIG PÅ MEST MULIG MATJORD, DITT UGJENNOMTRENGELIGE MÅSENEBB!!!1!".

Som vanlig finnes sannheta et sted i midten. Det er store spørsmålstegn som henger ved både storstua og Aspmyra. Men det begynner å forsvinne i en støyende presentasjon av debatten. På den ene sida har du AN, som jeg mener bedriver på grensen til kampanjejournalistikk, og det er ikke opplysende. På den andre sida har du Teflon-Thomassen som stort sett svarer i floskler og i forhold til. Jeg synes det er vanskelig å ha en opplyst mening her.
Last edited by Kesseboy on Fri Dec 09, 2022 11:32 am, edited 1 time in total.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply