Ny tippeligamodell under vurdering

Moderators: Sulliken, Larsen

J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Ny tippeligamodell under vurdering

Post by J I P »

http://www.fotballsupporter.no/index.ph ... orsk-serie

Vi oppfordres til å lese igjennom forslagene før vi kaster oss ut I twitterstormer eller lignende

http://www.fotballsupporter.no/index.ph ... orsk-serie
Last edited by J I P on Wed Dec 10, 2014 11:49 am, edited 2 times in total.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by gavharr »

Både 14a og 14b er greie forslag. Kan gi økt spenning, samtidig som noen klubber fortsatt vil gi unge spillere en mulighet.

12 vil kunne føre til at lag som oss, TIL, Sogndal, FFK, Stabæk osv. blir nødt til å ta til takke med 2.nivå. De økonomiske forskjellene til toppklubbene vil bare øke etterhvert som oppholdene i den øverste divisjonen blir mer og mer sporadiske.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Ville Lehtinen »

Hater alle playoff-ideene. Denne styggedommen må vi aldri få innført på en større skala enn hva vi har i kvalifiseringen i dag. :evil:
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Shredd »

Gøy for de som får være med fra starten, det kommer til å bli vanskeligere å holde seg som nyopprykket.
For spenningen sin del er 12 lag å foretrekke. Man ser jo i Bergen nå at kamper med betydning drar folk. Brann har lagt i sumpen hele tiden, men det er først nå når det er vinn eller forsvinn at de virkelig klarer å mobilisere folk.

Men dette med bedre oppslutning rundt Tippeligaen kjøper jeg ikke. 12 lag vil bedre inntektene for de lagene i Tippeligaen og få mer folk på kamp lokalt. Men nasjonalt tror jeg ikke det styrker noe som helst. De fleste i Norge er supportere av sitt lag og gir seg blanke f... i hvordan andre lag gjør det. Kan man som nøytral velge mellom en kamp i Tippeligaen eller Premier League på tv så taper Tippeligaen hos de fleste.

For landslaget har det heller ingen direkte effekt med å redusere antall lag spør du meg. Der handler det kun om hvordan landslaget presterer eller at man får opp spillere som skaper interesse (Dæhlie, Ødegaard). Indirekte kan selvsagt en reduksjon i antall lag skape et høyere nivå som kan dryppe over på landslaget. Men jeg frykter egentlig at importen av spillere blir høyere med 12 lags serie der den økonomiske forskjellen på å være i TL eller ikke er så stor at det handler kun om å redde plassen for mange. Frykter også at siden det blir så viktig å være i Tippeligaen vil europacup bli nedprioritert hos mange, selv ved økt kvalitet i ligaen.

Igjen føler jeg at NFF begynner på feil sted. Nytter ikke å fikse taket hvis ikke grunnmuren er på plass.
Dette forslaget vil tjene klubbene som holder seg i Tippeligaen, men om det tjener norsk fotball er jeg usikker på.
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by ingen87 »

Merkelig at ingen av forslagene sier noe om kamptidspunkt! Jeg mener at det er der problemet for dårlig oppslutning ligger..
Førr Evig!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Sulliken »

Joda, det er nevnt i rapporten. Men om NøFF ser bort i fra det, men ikke alt annet, er en annen sak.

http://www.fotballsupporter.no/index.ph ... orsk-serie
Hypercube anbefaler sterkt å spille fotball lørdag og søndag, og ikke med en slik spredning kampene har nå. De anbefaler at nordmenn igjen får et forhold til fotball som en helgeaktivitet.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by ingen87 »

Ah okei. Leste bare en kortversjon som ligger på NøFF sine hjemmesider. Der var det ihvertfall ikke nevnt!

http://www.fotball.no/nff/NFF-nyheter/2 ... astruktur/

Kjenner hele denne struktursaken stinker balle. Nesten like råtten som når NøFF solgte rettighetene sine til Cmore.
Førr Evig!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by bjornage »

Syns fokus på antall lag er feil. Er det ikke et tankekors at interessen er så lav som den er samtidig som de største klubbene i beste fall er høyst middelmådige? Et velkjent argument er at de vil ha færre uinteressante kamper. Men hva med når de største lagene spiller den minst interessante fotballen? Småklubber som Godset og Molde har vært best de siste årene. Av store lag som Brann, RBK, VIF og Viking er det kun RBK som har vært i nærheten av å prestere noe. Hvorfor skal det gå på bekostning av Sandnes/Ulf, Sogndal, Bodø/Glimt, Haugesund etc at ikke de store klubbene klarer å prestere etter evne? I mine øyne er dette straff mot de små som presterer bra og en hjelpende hånd til de vaklende storklubbene. Med fire færre lag i tippeligaen vil de beste spillerne igjen trekke mot de største og mest ressurssterke - i langt større grad enn nå. Jeg lurer også på hvordan de definerer begrep som "flere attraktive kamper" og "flere kamper som betyr noe".

Hele playoffkonseptet hater jeg. Det høres nok flott ut for desperate klubbledere og forbundspamper, men pipa får nok fort en annen lyd om dette blir innført og de ser hvordan det utspiller seg. Gleder meg til å se reaksjonene om for eksempel Rosenborg vinner ordinært ligaspill med god margin men taper playoffen på grunn av en dårlig kamp. Det gjør hele ligasesongen meningsløs, og playoffen blir det den nye royal league. Et fint produkt på papiret som ingen vil ha.
Last edited by bjornage on Thu Nov 06, 2014 5:49 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Boombadila »

Ingen er jo inne på det, men det er jo en klausul som må slå til for at interessen skal gå opp, og det er jo forutsigbarhet i forhold til kamptidspunkt, uavhengig av hvilken ligamodell man havner på.

Og der tror jeg nok Nff er litt for glad i penger.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by ingen87 »

Det hadde vært så usedvanlig deilig, om man hadde gått over til 12 lag.. Enga, Brann og Lsk rykker ned (degraderes), Glimt, Godset, Odd, Sogndal, Sarpsborg og Haugesund stikker av med de seks øverste plassene. Da kan de sitte der med sine "flere attraktive kamper". Dette er KUN et forsøk på å få de ressurssterke klubbene enda mer ressurssterk, og de ressurssvake ja muligens enda svakere. Hvem gidder å se en plasseringskamp mellom Sogndal - Bodø/Glimt i november?
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Kesseboy »

Har bare kommet til de første grafene, og har allerede litt statistikkplukk å melde ...

Edit: Okei, så i stedet for å ha en modell som i dag, der man har 16 lag og spiller kamper fordelt over bortimot hele uka, så man ikke vet når laget ens spiller kamp neste gang, så skal man heller over til en modell (12-lags-modellen favoriseres) der man ikke har noen som helst anelse om hvilke lag man kommer til å møte neste gang, og man må ha minst 30 studiepoeng i offentlig administrasjon for å kunne forklare noen hvordan seriespillet bør være? Hjelp!

Edit: Hater å innrømme det, men jeg er enig med Dag-Eilev Fagermo: http://www.vg.no/sport/fotball/odd/fage ... /23330646/
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10719
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2223 times
Been thanked: 366 times

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by liverglimt »

Dette var jo rett ut komplisert. Litt latterlig at alt skal endres bare for å endre. Enig med Eggen og han i Skeen.
@liverglimt
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Cheese Smirnoff »

Mitt bidrag til debatten kommer i form av et dikt:

Play off.

Fuck off.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Shredd »

Ja, play off kan de bare drite i.
Mener forøvrig også at dette med at norsk fotball skal gjøre det bra ute i Europa er reinspikka vås. Norske lag har aldri gjort det bra i Europa. Vi har hatt Rosenborg som har hatt kontinuitet og enesteående økonomi som gjorde at de kom seg år etter år ut i Europa, ellers har norske lag alltid gjort det elendig. Kun sporadisk har lag kommet seg forbi 1. og 2. runde. Før 96 var det ikke en gang kvalifisering før Uefa cup, for ikke å snakke om langt færre lag som deltok. Før 90 tallet og lang inn i det var det til og med langt færre nasjoner i Europa, og likevel kom vi aldri forbi 2. runde.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Kesseboy »

Jeg har laget to langt enklere forslag med playoff, hvis noen har lyst til å se :lol: :mrgreen:

Kan finnes her: https://drive.google.com/file/d/0B0A3kd ... sp=sharing hvis noen tenker det er av interesse.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Loffen »

Kesseboy wrote:Jeg har laget to langt enklere forslag med playoff, hvis noen har lyst til å se :lol: :mrgreen:
Er forslagene med i innlegget? :mrgreen:
Her i huse et vi torsketunge!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Glimt1916 »

Dersom ligaen skal reduseres med fire lag frykter Ingebrigtsen at det vil gå utover storklubbene.

– Dersom fire lag skal kuttes bort så blir det bortimot Brann og Viking som ryker ut av eliteserien. Sammen med to lag til, sier Ingebrigtsen.
– Jeg er usikker på om vi får den kvalitetsøkningen som vi ønsker. Akkurat nå er ikke Brann et topplag, Viking er ikke der, og Vålerenga ligger midt på tabellen. Når disse lagene er blitt stabile topplag kan vi gjøre endringer. Men fram til det er det ikke behov for forandringer, mener Ingebrigtsen.
Så når vi er sikker på at de rette klubbene får fordeler ut av dette kan vi gjennomføre det. Men ikke før. Da kan vi jo risikere at sportslige kvalifikasjoner blir utslagsgivende.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Boombadila »

Det store elefanten i rommet som ingen vil kommentere er jo følgende:

Det hjelper jo lite å ha god økonomi hvis du ikke har kompetanse på hva du driver med.

Eller i tilfellet CL, se på Manchester City og pengebruken, kontra medaljefangsten i Europaturneringen(på hjemlig front har de gjort det bra, men det er en annet poeng).
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Trapattoni »

Cupfinalen i Mai skal altså være med på å bidra til nivåheving i norsk fotball? Tenk hvor god Martin Ødegaard hadde vært dersom cupfinalen ble spilt i Mai....
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Garrincha »

Cheese Smirnoff wrote:Mitt bidrag til debatten kommer i form av et dikt:

Play off.

Fuck off.
Kvalitetspoesi :lol:
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Wendigo »

Kunsten å fremstå som viktig og handlingsorientert gjennom å leie inn konsulenter til å obfuskere problemstillingene gjennom statistikk som vi ikke får tilgang på.

Jeg hadde stor respekt for Nils Arne Eggen fra før, men hans tilbakemeldinger var kanonbra. Vi fokuserer på ting som ikke er roten av problemet, og det er nok tryggest siden å fokusere på de faktiske problemene ville ført til at store deler av NFF fik en fot i ræva.

Bra poesi Cheese!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Masinga »

Skrivebordsteori fra Norsk Toppfotball! Kesseboy er inne på noe angående gjennomføringen.
Kesseboy wrote:Har bare kommet til de første grafene, og har allerede litt statistikkplukk å melde ...

Edit: Okei, så i stedet for å ha en modell som i dag, der man har 16 lag og spiller kamper fordelt over bortimot hele uka, så man ikke vet når laget ens spiller kamp neste gang, så skal man heller over til en modell (12-lags-modellen favoriseres) der man ikke har noen som helst anelse om hvilke lag man kommer til å møte neste gang, og man må ha minst 30 studiepoeng i offentlig administrasjon for å kunne forklare noen hvordan seriespillet bør være? Hjelp!

Edit: Hater å innrømme det, men jeg er enig med Dag-Eilev Fagermo: http://www.vg.no/sport/fotball/odd/fage ... /23330646/
La oss ta en hvilken som helst runde fra årets sesong, f.eks. runde 27:

Fredag, 17. Oktober (Runde: 27)19:00 Brann - Sarpsborg 08 1-2 (1-0)
Lørdag, 18. Oktober (Runde: 27)15:30 Start - Aalesund 1-2 (0-1)
Lørdag, 18. Oktober (Runde: 27)18:00 Molde - Haugesund 1-2 (0-0)
Søndag, 19. Oktober (Runde: 27)15:30 Strømsgodset - Lillestrøm 2-1 (2-0)
Søndag, 19. Oktober (Runde: 27)18:00 Odd - Bodø/Glimt 4-3 (2-2)18:00 Sandnes Ulf - Sogndal 1-0 (1-0)18:00 Stabæk - Viking 1-1 (0-1)
Søndag, 19. Oktober (Runde: 27)20:00 Rosenborg - Vålerenga 3-2 (2-2)

Som vi ser var det 3 kamper som gikk samtidig av de 8 kampene, dvs. søndag kl. 18.

Med en modell med bare 12 lag, vil det i hver serierunde være 6 kamper. Da er det nærliggende å tro at omtrent ingen kamper vil gå samtidig. Dette er dødens pølse for norsk fotball! Ønsker vi virkelig å bli som Østerrike og andre ligaer? Ikke jeg!

Dessuten snakkes det lite eller ingenting om utvikling av norske spillere. Det snakkes lite eller ingenting om begrensning av utlendinger. Også dette har betydning for interessen blant publikum.

Og nei, jeg vil ikke ha cupfinale i mai. Cupfinalen skal gå om høsten, men den kan gjerne spilles tidligere enn like oppunder adventstiden!
Last edited by Masinga on Fri Nov 07, 2014 5:41 pm, edited 1 time in total.
Masinga
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Knuta »

P.g.a en misset straffe av Molde 2 min før slutt og en haugevis av brente sjanser for RBK fikk vi ingen lag til 3.runde i Uefa-cupen i år. P.g.a av at Norge med et generasjonsskifte trenger litt tid til å bli et godt landslag, så har Semb og en haug med kunnskapsløse i NFF gnålet lenge om en 12-lags serie i tippeligaen. Bare for å nevne så tok U21-laget bronsje i siste EM. Norge er veldig likt Sverige geografisk, der har man en 16-lags serie og ingen har gnålet der om omlegging selv om Sverige noen år lå bak når det gjelder klubblag i europeiske cuper. Nå gjør de det bedre 'selv' men 16-lags serie. For meg er godt å se at folk med et fotballhode og kompetanse som Eggen, Fagermo og Deila klarer å se hva problemet i norsk fotball består av. Det er først og fremst treningskultur, samt litt for mange dårlige norske trenere. Publikumssvikten består først og fremst av TV-avtalene som NFF har fått i stand, med kamper spredd over flere dager. Til NFF prøv å analysere litt hvor problemet ligger og ikke bare komme med kosmetiske endringer som antakelig bare vil øke inntektsforskjellen på lagene i Norge.
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by Loffen »

Hvis cupfinalen flyttes til mai, når vil cupen begynne? Er det snakk om å spille tradisjonell cup, også venter man til neste år med å spille finalen..?

Jeg er forvirret, veldig forvirret. :(
Her i huse et vi torsketunge!
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Ny tippeligamodell presenteres nå

Post by ingen87 »

Tror det kun er snakk om å kjøre en veldig intensiv cup, fra mars - mai. Slik at laget som vinner cupen er bedre rustet mtp europacup-kvalikk påfølgende sommer..

Ja tipper Hødd hadde vunnet Europa League hadde bare kvalifiseringa kommet tidligere etter cupfinalen.. Much!
Førr Evig!
Post Reply