Tippeligaen 2016

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by Shredd »

Glimt kommer ikke så ille ut om man ser på demografien. Det bor bare i underkant av 74 000 i Salten. Et stort distrikt er det også. (Bare Sogndal og Tromsø holder til i større lokal distrikt)
De som imponerer er Sogndal og Molde. I Sogn bor det 37 000, og i Romsdal 60 000. De eneste distriktene som er mindre i befolkingstall enn Glimts.
Ikke er det veldig mye å hente i distriktene rundt for Glimt heller da det fort er over 3 timer ut til både Lofoten, Ofoten og Helgelands befolkning. Det er lettere for både Sogn og Romsdal.

Sogndal har lite konkurranse i fylket og er heldig sånn sett. Men der kjører folk gjerne 2 timer til kamp 15 ganger i året. Har en del familie i fylket og de reiser villig ned over, til tross for at de synes det er veldig få lokale (hele fylket) igjen på laget.
Molde har moderne stadion og sportslig suksess.

Nå har ikke Glimt mye konkurranse i fylket heller, men litt vanskeligere reisevei for mange. Men det er kanskje her Glimt må bli bedre?
Og da er jeg enig med MhepA. Befolkningen får vi ikke gjort noe med. Sogndal og Molde har brukt mye penger på stadion og utviklingen rundt klubben. Sogndal står sterkt i fylket og Molde har suksessen.
Et sterkere tilbud som f.eks en NTG satsning og modernisering av Aspmyra vil nok hjelpe en del.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by mortsto »

Glimt kan jo starte med å plukke tilskuere i sin egen kommune hvor det pr dd bor over 50.000. Det er nok folk å ta av. Men vi ser jo at når enkle ting som at en i 2016 ikke kan kjøpe billett og sesongkort på en enkel måte fra glimt.no, så vil medgangssupporterne og folk som sitter på gjerdet og ser an værforholdene bare finne noe annet å gjøre. I lengden holder det ikke at markedssjefen er en legende med masse goodwill i byen. Det må gjøres grundig arbeid. Og det må også gjøres mellom sesongslutt og sesongstart, ikke bare de siste ukene før serien starter. Jeg er helt overbevist om at Glimt kan heve sesongkortsalget fra 1500 til 2500. Og hvis en da gjør en god jobb rundt kampene, så skal det være mulig å få 4000-5000 på hver kamp, i tillegg til enkelte topper mot de mest attraktive lagene.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

MhepA wrote:I mine øyne burde vi ha som mål å være så god som overhodet mulig på alt.
Bør rammes inn og henges på veggen! Du må ha en offensiv holdning og fremtidsvisjoner, og ha en holdning som sier at forrige rekordår er til for å slås. Glimt1916 sin holdning her fungerer veldig dårlig i næringslivet, du må selvfølgelig ha en instilling om å bevare det beste resultatet, for så å bygge videre på det. Det er jo ikke snakk om tall i statestikken til VG dette, dette er brorparten av bunnlinja til bedriften. Eller skal vi forsøke å tilby Morten Konradsen ny kontrakt med halv lønn? "Ja Morten du får dobbelt betalt i Godset, men det har jo selvfølgelig med demografien å gjøre"

For min egen del snakker jeg om snittet i tippeligaen nå, mer enn snittet på Aspmyra. NFF gir lagene i vår øverste divisjon vanskelige arbeidsforhold mener jeg, og med den selvinnsikten som har kommet for dagen den siste tiden i det forbundet, er det vel ikke noe å være sjokkerte over. Sprikende kampdatoer, svindyrt TV tilbud (som jo faktisk flere her på forumet har gikk inntrykk for dem ikke orker lengre, og dette er den harde kjerne) og en sesong som gir minusgrader og dårlige baner i begge endene. Skikkelig spent på tilskuertallene når 2016 er ferdig blåst, men tipper dem ikke blir veldig gode. Attpåtil så er det EM pause i Juni, en måned det i Norge er perfekte forhold for fotball og liten ferieavvikling - også blir det i stede full peising i fellesferien. (Blandt annet Glimt - TIL)

Nå har vi pekt en del berettigede fingre mot Glimt. Nå er det vel på tide å peke noen fingre i retning NFF i også. Søndag er det meldt 6 grader og sol, det er vår i luften, det er ikke VM i kollen eller noen ting. Det ville fort gitt Glimt 500 ekstra tilskuere dersom motstanden het Sogndal nå (utsatt seriestart) - og 100.000 kr ekstra på bok. I tillegg til alt det andre som jo fotballen til syvende og sist handler om.
Kristatistisk
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Kesseboy »

Å skulle "være så god som overhodet mulig på alt" er jo ikke et mål, det er en (tam) visjon. Hvis du skal ha mål, må de være veldefinerte og oppnåelige (dvs. målbare). Det som sies om demografi er jo stort sett fakta, antallet folk får vi ikke gjort mye med. Så får vi spørre oss: Hvor stor andel av det eksisterende grunnlaget er vi fornøyd med? Tviler på at Glimt er fornøyd med 2500, men så lenge "flest mulig" er målestokken får man aldri noen pekepinn på om man gjør ting "riktig nok".

Dette gjelder jo Tippeligaen for øvrig. Hva synes man er bra, hva er ok og hva er for dårlig? Er 2007-tallene målet? Helt ok i så fall, så får man leite etter forklaringsmodeller på hvorfor man ikke oppnår dette.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

Kesseboy: Sikker på du ikke er vanskelig med vilje nå? Selvfølgelig skal man ha konkrete mål som kan etterprøves, men mantraet at man ikke skal ha så mye fokus på hva andre driver med, men heller ha fokus på å gjøre det man selv driver med på absolutt best mulig måte er en solid tankegang. Poenget et man skal aldri bli mette, det er alltid mer å hente.
Kristatistisk
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Knuta »

Den harde kjerne møter alltid opp. La oss si at i Bodø er det ca. 1500 personer. Så en del av forklaringsmodellen blir vel hvordan få de som er 'passe' interessert til å møte opp på kamper. Det er en meget spennende analyse, men desto mer utfordrende. Nå har jeg ikke fasiten, men har pratet med en del venner i Bodø som mer eller mindre har sluttet å gå på Aspmyra. Hoved begrunnelsen er at de er totalt mettet av fotball som sendes på en haug med kanaler nært sagt døgnet rundt. Mye av poenget er at Tippeligaen som produkt er blitt ødelagt med all oppsplitting av dager og kamptidspunkter. Jeg forstår argumentasjonen. Så kobles alt rotet i FIFA, NFF sammen med totalpakken fotball og negativiteten bare forsterker seg.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Novi »

Man kan vel bare se på hvordan det har vært historisk siste 10-15 årene, og bestemme ut fra det hva som relativt sett er "bra". Glimt bør jo ha som mål av seg å øke gjennomsnittet hvert år, og så måle med sportslige resultater som en varierende faktor.

Kortsiktig er vel det mest interessante hva Glimt har satt som budsjettert billettinntekt, og hva som faktisk er gjort for å sørge for at folk kommer. Ut fra det jeg har sett gjort bør ikke det budsjetterte antallet solgte billetter starte på noe høyere tall enn 2.

EDIT: Og som Knuta sier over, man har en del andre faktorer som Glimt ikke rår over selv som også forklarer en del av opp/nedgang. Kunne vært interessant å se hva Glimt har gjort de gangene antallet har økt - har det økt likt hos andre, var det sportslig oppgang, ble det gjort mer i markedet, etc.
Una mas cerveza.
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2016

Post by ingen87 »

Knuta wrote:Den harde kjerne møter alltid opp. La oss si at i Bodø er det ca. 1500 personer. Så en del av forklaringsmodellen blir vel hvordan få de som er 'passe' interessert til å møte opp på kamper. Det er en meget spennende analyse, men desto mer utfordrende. Nå har jeg ikke fasiten, men har pratet med en del venner i Bodø som mer eller mindre har sluttet å gå på Aspmyra. Hoved begrunnelsen er at de er totalt mettet av fotball som sendes på en haug med kanaler nært sagt døgnet rundt. Mye av poenget er at Tippeligaen som produkt er blitt ødelagt med all oppsplitting av dager og kamptidspunkter. Jeg forstår argumentasjonen. Så kobles alt rotet i FIFA, NFF sammen med totalpakken fotball og negativiteten bare forsterker seg.
Jeg mener dette burde være et glimrende utgangspunkt for en semesteroppgave kanskje til og med bachelor- / masteroppgave på Nord Universitet. Tidligere forumist (lengesiden jeg har sett han her inne) Parelius er vel studentleder i Bodø. Uten at jeg finner eksakte tall på hvor mange studenter det er i Bodø etter sammenslåinga kan wikipedia opplyse om 6000 på hele Nord Universitet. Dersom 4000 av disse går i Bodø kunne man relativ fort fått et solid datamateriale til å utarbeide minimum sesmesteroppgave. Dette vil jo da kun omhandle studentmiljøet, men tror kanskje det kan være overførbart til resten av byen / regionen.
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Kesseboy »

Raymond (og MhepA), dere er jo alltid krevende til klubben, sånn som det skal være. Men når man skal utvikle (og drive) klubben, så har man en del ting som er ønskelige og en del ting som er realistiske -- og de to tingene stemmer ikke alltid over ens. Dette er nok felles for alle klubbene i TL, og for NFF/NTF/TL i seg sjøl. Da må man ha mål som man definerer ut fra hva slags kompetanse som finnes i klubben, for eksempel. Det å bli så ambisiøs at man sier at man skal være "dritgod i alt" et mest av alt et uttrykk for at man ønsker å føle en stolthet. En klubb som Glimt, med sine sju (tror jeg?) heltidsansatte har andre forutsetninger enn f.eks. SS08 som inntil nylig slik jeg forstod det hadde tre stykker ansatt på markedsavdelinga aleine. Derfor, for å ha en sunn og kontrollert drift, er Glimt nødt til å begrense målene sine litt. Ut fra dette skjønner man jo at det skal mer til for at Glimt leverer et like bra eller bedre produkt enn f.eks. RBK.

Dette gjelder jo i høyeste grad også Tippeligaen for øvrig -- og i særdeleshet NTF. Alle de stadige (tre i rekken) forslagene om omorganisering av seriespillet forteller om en organisasjon som gaper over i meste laget, og driver med ting de ikke kan. Spesielt når de, som klubbene for eksempel ikke er fornøyd med tilskuertallene. Kanskje har de vært for fornøyd med gode inntekter fra TV, og så lite avhengig av tilskuertall, at arbeidet med å gjøre det publikum-på-stadion-vennlig har blitt nedprioritert? Dette understøttes jo av at man snakker om at TV-fotball blir et mer "attraktivt produkt" med mye liv på tribunene ...

Edit: Fint eksempel her! http://www.vg.no/sport/fotball/tippelig ... /23648886/. Teknisk sett tilsynelatende et glimrende prosjekt, men et kostbart tiltak uten marked?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2016

Post by ingen87 »

Sarpsborg 08 var inntil nylig en bakgårdsklubb som besto av deltidsansatte. Når de spilte sin første sesong i Tippeligaen 2011 var det et problem at spillerne kun hadde deltidskontrakter.
At de nå har tre i markedsavdelinga mens vi har sju heltidsansatte totalt i klubben forteller meg at man høster som man sår:

Ifjor hadde de 700 flere tilskuere enn oss i snitt.
Går vi seks år tilbake i tid hadde vi 400 flere enn dem. Riktignok i Adeccoligaen.

Jeg ser ingen grunn til at Glimt skal stå noe tilbake til S08 når det gjelder markedsføring. Jeg sier ikke vi skal være dritgod, eller best, men per nå fremstår vi som en av de dårligste. Det er kjedelig!
Under visjon på nettsiden til S08 står det: If we can’t outspend them, we have to out-smart them.

På samme sider står visjon, misjon og verdier. Skulle likt å visst hva som er Glimts visjon og verdier? Noen som vet?
Førr Evig!
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

Kesseboy: Man er veldig dårlige til å stille krav i Norge generelt. Jeg driver et AS alene, men jeg kan likevel ikke tillate meg å tenke mindre enn noen andre, men jeg må være smartere, mer bevisst og så videre. Det handler overhodet ikke om å stille urealistiske krav til Glimt, for jeg skjønner veldig godt begrensningene som ligger i en sunn drift. Men du må tørre tenke stort og være ambisiøs, det betyr ikke at du trenger å miste bakkekontakten. Det finns begrensninger og det finns muligheter, man velger selv hva man vil fokusere på. Er man best i klassen, så er det mye enklere å finne den ene hesten å satse på, som igjen betaler seg stort.

Aalesund traff gull med sin satsning mens IMN var der, folk satt vel til og med oppigjennom glesskledde åser den gang for å få med seg kampene. Er den prestasjonen enkel å gjenta i Bodø? Nei. Er den prestasjonen mulig å gjenta i Bodø? Ja. Men det skjer aldri dersom man møter på jobb og sier til seg selv at 3500 tilskuere i snitt, det skal vi være fornøyde med. Det handler om å knekke koder hver dag, fremfor å ansette 3 nye i markedsavdelingen.
Kristatistisk
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2016

Post by Cheese Smirnoff »

Håper Glimt skaffer seg rundbøyelig kompetanseverdier som er løs-i-snippen-orientert og folkeligbasert. Gjerne ut fra en handlingsplan med tydelige visjoner og verdier.

Tenker dette oppsummerer hva jeg syns om visjoner og verdier i bedrifter. Fine, svulstige ord uten forankring i virkeligheten, som en eller annen løk fra BI tjener store penger på.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Glimtsupporter
Posts: 515
Joined: Thu Feb 26, 2004 4:41 pm
Location: Bodø
Has thanked: 22 times
Been thanked: 28 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Glimtsupporter »

Viking har ikke penger til lønn......

http://www.nettavisen.no/sport/viking-h ... 08696.html
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by mortsto »

Det gjør jo bare linken til Kesseboy ang WiFi-satsingen mer latterlig. Viking bruker X antall millioner på trådløsnett, og må så ha inn 25 mill til lønn? Jammen ikke godt å skille aprilspøker fra generell idioti for tida.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by poteten »

Det er vel ikke en aprilspøk siden aprilspøken til nettavisen er dieselfri fredag.
Kritisk
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by mortsto »

http://joacimjonsson.blogg.no/
Joacim Jonsson er tidlig ute med å kåre de beste og verste overgangene i vintervinduet. Wiig figurerer i sistnevnte kategori
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Neko »

Shredd wrote:Glimt kommer ikke så ille ut om man ser på demografien. Det bor bare i underkant av 74 000 i Salten. Et stort distrikt er det også. (Bare Sogndal og Tromsø holder til i større lokal distrikt)
De som imponerer er Sogndal og Molde. I Sogn bor det 37 000, og i Romsdal 60 000. De eneste distriktene som er mindre i befolkingstall enn Glimts.
Ikke er det veldig mye å hente i distriktene rundt for Glimt heller da det fort er over 3 timer ut til både Lofoten, Ofoten og Helgelands befolkning. Det er lettere for både Sogn og Romsdal.
Hvor henter du tall fra? Hadde vært interressant med en rangert tabell over hvor mange % av innbyggerne i regionen (hvordan man nå definerer det) som kommer på kamp. :)
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by mortsto »

Å operere med distrikt eller regioner blir håpløst. Om en setter en grense på en times kjøretid fra stadion vil vi rundt Bodø inkludere Fauske med omegn og havne på drøyt 60.000. Gjør det samme rundt Molde, og du vil sannsynligvis få over 100.000 potensielle tilskuere.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Larsson »

mortsto wrote:http://joacimjonsson.blogg.no/
Joacim Jonsson er tidlig ute med å kåre de beste og verste overgangene i vintervinduet. Wiig figurerer i sistnevnte kategori
Da så han ikke den siste halvtimen mot Lillestrøm. Som ventet fra den kanten, forsåvidt.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Knuta »

Nå kjenner vel Joacim Jonsson Wiik veldig bra fra tiden i Saprsborg. Må denne gang bare si meg helt enig i vurderingen. Håper imidlertid at både jeg Jonsson tar kraftig feil.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2016

Post by Cheese Smirnoff »

Argumentet er at Wiig har vært reserve på Sarpsborg de siste to sesongene, men det er jo samme rolle han har i Glimt. Det er jo allerede tydelig at Wiig skal være et taktisk supplement på spissplass, og har i de to første kampene ikke hatt en målscorer-rolle på banen. Enten har Jonsson misforstått Wiigs rolle i Glimt eller så har han rett og slett ikke fulgt med.

For meg er det merkelig å velge en lokal, rutinert reserve på en ettårs-kontrakt som Tippeligaens dårligste signering.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2016

Post by ingen87 »

5. Ukjent
Tidligere "klasket" klubbene til med noen skikkelig spennende signeringer. Spillere med X-faktor og potensial. Nå har vi opplevd et dødt og kjedelig vindu.
Nå kan det hende han kun tar med permanente overganger, men jeg synes ihvertfall Hannes Halldorsson er en spennende signering. En av få spillere i Tippeligaen som skal spille EM til sommeren. Og synes jo at Gudjohnsen til Molde er en spennende signering, men X-faktor og potensial er vel for lengst brukt opp. Uansett er det lengesiden at en såpass stor profil og meritert spiller har spilt for en norsk klubb.
Førr Evig!
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Neko »

mortsto wrote:Å operere med distrikt eller regioner blir håpløst. Om en setter en grense på en times kjøretid fra stadion vil vi rundt Bodø inkludere Fauske med omegn og havne på drøyt 60.000. Gjør det samme rundt Molde, og du vil sannsynligvis få over 100.000 potensielle tilskuere.
Tenkte på det samme, men man må vel da også ta med hvor disse "sirklene" på kartet overlapper. Det blir uansett bare en tilnærming, da laget man identifiserer seg med neppe varierer direkte med avstanden. Men hadde vært artig å se hvordan vi ligger an i forhold til andre Tippeligaklubber når man tenker på publikumsgrunnlaget. (Ikke at det bør stå i veien for høyere ambisjoner om vi kommer middels greit ut, for all del.)
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Kesseboy »

Dette mener jeg er en gammel øvelse her på forumet, gjort minst to ganger før.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2016

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg tippet det før sesongen, men er sikrere nå. Molde vinner ligaen i år.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Post Reply