Overgangsprat - UT

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Nordlys
Posts: 3368
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 567 times
Been thanked: 645 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Nordlys »

Det er ikke bare gledelig, det er fullstendig surrealistisk.

For 4 år siden sendte vi toppscoreren vår til Obskurispor i Tyrkia.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Novi »

Regner med Alfons ikke er tapt og at vi fortsatt prøver ha ham med videre?
Una mas cerveza.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Gvandreassen »

Store klubber er gøy, ingen tvil. Det hever sannsynligvis også Glimt sin standing, spesielt mtp nye signeringer. Men jeg klarer ikke å riste av meg den følelsen jeg hadde da vi nesten tok til takke med å være glade over at tidligere spillere ble tatt ut på landsen etter å ha gått gratis til Godset. At det er Leverkusen, og ikke Godset, som henter spillerne gratis, blir litt som at det er Ryan Gosling, og ikke Martin Schanche, som sjarmerer med seg kjerringa.

Litt lei av at gode spillere går gratis kjenner jeg. Glimt har vært veldig gode på å få godt betalt for spillere, og det er ikke alltid sånn at det er flust med alternativer av samme kvalitet siste året av kontrakten. Men litt surt er det.

Gøy for Alfons hvis det stemmer da. Han har jobbet knallhardt for dette.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
geirminator
Posts: 230
Joined: Sat Oct 17, 2020 10:47 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 48 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by geirminator »

Gøy for Sampsted først og fremst. Vel fortjent.

Dette er et resultat av europasuksessens forbannelser. Glimt var nødt til å beholde spillere med kort kontrakt da de gikk videre fra gruppespillet i vinter, og sitter igjen med at de går gratis etter sesongen når de vil videre. Nå vet jeg ikke realistisk sett hvor mye man kunne fått for Solbakken og Sampsted etter fjorårsesongen, eller om det går opp i opp økonomisk sett i forhold til inntektene de fikk fra sluttspillet. Langsiktig sett tjener vel Glimt på dette. Kanskje.

Vi må vel bare innse at det ikke blir vinn-vinn hver gang. Men ja, det er litt frustrerende å se sentrale spillere som Lode, Bjørkan, Sampsted og Solbakken gå gratis.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Gvandreassen »

Går vel absolutt opp hvis vi kvalifiserer oss til gruppespill CL. Unner så absolutt Alfons dette. Fin fyr, hardtarbeidende og god spiller.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by jonsnow »

Unner Sampsted alt godt, men liker ikke trenden med at vi skal la flere og flere av spillere gå gratis hver sesong. Startet med 1 så 2 og i år blir det 3 kanskje 4 samtidig som vi betaler mere og mer for å erstatte dem med stort sett spillere som ikke er i nærheten av det samme som de som drar. Om de drar gratis til 4 div eller Real Madrid er det samme for min del, vi tjener ikke noe på det overhode. Kan ikke bygge klubben videre om dette fortsetter i lengden.
Klubben må banken inn lange kontrakter når vi henter spillere slik at man får bedre kort på hånden når vi selger og reforhandle når man ser at spilleren tar nye steg for det samme. Tar kjapt 1-2 år før mange slår til og da har man ikke mye igjen ved en 3 års kontrakt som er vår standard.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Gvandreassen »

Begynner man å komme løpende med krav om lengre kontrakter spørs det ikke om talentene løper motsatt vei. Vanskelig balansegang det her.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by jonsnow »

Talentene drar uansett, vi har stort sett hentet spillere som ikke har fått det til andre plasser og noen få talenter, men ikke de største! Mens Molde henter talenter og noen få veletablerte og får lange kontrakter! Begge deler har sine pluss og minuser, men i lengden vill lengre kontrakter være avgjørende for hva en sitter igjen med.

Viser man at man selger når det er rett til bra klubber så trekker det også talenter til seg som vill noe med fotballen
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by tjongs »

Det kan jo godt tenkes at det har vært fullt mulig å selge både Solbakken og Sampstedt, som det var med Bjørkan. Klubben har likevel konkludert med at gevinsten med å la kontrakten løpe ut, men beholde spilleren lengst mulig, har vært større enn gevinsten med å selge. Det kan man jo like eller mislike såklart, og det er jo ikke gitt at det alltid er det rette valget.
Likevel opplever jeg at det er en strategi bak det og et aktivt valg Glimt har tatt, og det er iallefall mye bedre enn at kontrakten løper ut fordi man glemte å forlenge, eller at ingen var interessert i å betale.
I tilfellet Solbakken var jo den skaden maks uflaks, hvor vi fort ender opp med svarte-Per.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Novi »

Spillere som signeres i dag og siste to år har stort sett blitt det på 4-årskontrakter. Ser stadig klaging på at vi ikke signerer lange nok kontrakter, men fakta er at vi ikke SIGNERTE lange nok kontrakter.
Una mas cerveza.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Pondus »

Dette er jo en bevisst strategi fra klubben. Klubben har jo selv sagt at de ikke skal være avhengige av spillesalg. At de går ut kontrakten og går gratis betyr jo ikke egentlig at de går "gratis". De har bidratt til en enorm inntjening til klubben også. Dette er jo dessverre umulig å sette en sum på. Personlig så tror jeg at å selge Bjørkan og Lode ville vært dårlig butikk kontra å beholde dem og bidra til sportslige resultater.
Synes glimt har blitt flinkere til å forhandle frem lengre kontrakter i de 2 siste årene. Dette henger jo sammen med økonomi
Det koster å ha en spiller som ikke slår igjennom på benk i mange år. Dog om de får fatt i gode talenter på 18-20 år så skulle jeg ønske at det ble skrevet kontrakter på 4-5 år da det kan ta tid å.etablere seg på laget.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Novi »

Her er kontraktslengder på noen signeringer siste par år:

Hagen - 5.5 år (blitt forlenget)
Faye Lund - 4.5 år
Sjølvold, Mvuka, Wembangomo, Sery Larsen, Sørli - 4 år
Vetti, Kubr, Nordås - 3.5 år
Last edited by Novi on Tue Aug 02, 2022 7:58 pm, edited 1 time in total.
Una mas cerveza.
User avatar
AndersHu
Posts: 56
Joined: Tue Apr 26, 2022 9:07 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 13 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by AndersHu »

Går ut fra at du mener Sjøvold ikke Sjølyst :wink:

Nino Žugelj har også signert 3,5 år.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Novi »

Heh, ja, endret :)

Så for meg ser det ut til at Glimt prøver få alle på 4 år, men det avhenger av når de blir signert selvsagt. Fleste kontrakter går ut etter endt norsk sesong, mens spillere som vil utenlands nok helst vil dra til ny klubb om sommeren.

Også positivt når vi er tidlig ute med og forlenge. Det er vi vel bare sånn OK flinke på, når vi er der vi er med Sampsted, Haikin, Solbakken.
Una mas cerveza.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by tjongs »

Fullstendig off topic, men SJØLVOLD er vel et verre navn er Sjølyst :LFC

On topic så er jeg enig i at det åpenbart er et bevisdt valg å la enkelte spillere spille ut kontrakt, og tjene sportslig (og derav økonomisk) fremfor å selge.
Bjørkan forlenget vel ett år slik at Glimt hadde mulighet til å selge, men Glimt valgte sportslig suksess.
Det samme var vel tilfellet nå med Boniface, men her valgte Glimt pengene. Jeg er enig i begge vurderingene, men klart: Hadde vi kommet på 2. i ES i fjor og røket ut av Conference League, så kunne man kanskje angret på å ha gått glipp av penger for Bjørkan.
Ingen enkel oppgave dette.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Novi »

Man sitter jo ikke med fasit før historien er fortalt. Men sånn akkurat NÅ ser det jo ut til at det var greit med penga for Boni.
Mvuka bør ikke nevnes i denne tråden ennå. Han er rå og se på, men også uferdig. Når han fortsetter slik i Europa League OG scorer, så snakker vi langt over JPH-sum.
Una mas cerveza.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by MhepA »

- Alfons Sampsted
- Nikita Haikin
- Ola Solbakken
- Amahl Pellegrino
- Ola Solbakken

Sistnevnte vet vi drar 100%. Hvordan det ligger ann med Sampsted og Haikin er jo ikke godt å si. Amahl Pellegrino håper jeg også det jobbes med. Anders Konradsen er jo god å ha som backup for Ulrik Saltnes.

https://www.eurosport.no/fotball/elites ... tory.shtml

Noen med noe mer inside information på disse spillerne (utenom Solbakken som vi vet 100%)?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Glenn P »

Haikin gjør vel dessverre det samme som Ricardo Friedrich gjorde. Dro til en utenlandsk klubb for å tjene penger, endte opp i Sverige i en middelmådig klubb etter noen få år.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Crazy horse »

Når man ønsker å forlenge kontrakten med en spiller må man kanskje lokke med en bedre kontrakt, som vanligvis betyr høyere lønn. Hvilken politikk har Glimt her?
Går det an å lokke Haikin og Sampsted med litt ekstra i posen, eller er de på jakt etter "nye utfordringer"? For Champions league, eller Europa league med Glimt er gjerne ikke utfordring nok for spillere som ønsker seg ut.
Fotball er nesten alltid morsomt
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Glenn P »

Hvem her inne ville ikke sagt ja til å gjøre samme jobb for fire-fem ganger mer lønn i en ny og spennende by?
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Crazy horse »

Det er nettopp det....
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Novi »

Er vel en solid del av europapengene som går til spillerne, selv om det nok ikke blir samme beløpet som økt lønn i annen klubb. Tipper Glimt revurderer lønnsnivået når man ser hva som skal til for og sikre seg den type spillere man må ha på dette nivået. Det er også enorm verdiøkning på spillere som gjør det godt i Europa.
Una mas cerveza.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by mortsto »

I ANs sending om Albert Grønbæk sies det at verken Haikin eller Sampsted kommer til å forlenge og går dermed gratis etter årets sesong.
User avatar
Nordlys
Posts: 3368
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 567 times
Been thanked: 645 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Nordlys »

Akkurat det der synes jeg er en ukultur som har fått spre seg litt for mye. Heldigvis signeres spillerne på mye lengre kontrakter nå så vi havner nok ikke i samme situasjon fremover.

Spillerne har sitt på det rene for all del, men synes et sånt valg skal stikke litt i samvittigheta. Når "alle" gjør det tror jeg ikke det kjennes i særlig grad
Last edited by Nordlys on Fri Aug 12, 2022 10:42 am, edited 1 time in total.
Forumets mest middelmådige ekspert.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by jonsnow »

Ikke stor fan av det æ heller og har jo mast om kontrakslengda i noen år, når maks er 5 år så kjør 5 år om ikke spillere godtar ja da gidda ikke vi å bygg han opp til å bli utenlandsproff før det blir du om du står på i B/G og det e din tur eller et crazy bud kommer
Post Reply