Pyro 2019

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Fotball.no: Bruk av pyrotekniske effekter på norske fotballarenaer
30. november ble det avholdt et møte mellom representanter for DSB, NFF og NTF.
Publisert: 13.12.2021

Tirsdag 30. november ble det, etter initiativ fra Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap ("DSB"), avholdt et møte mellom representanter for DSB på den ene side og representanter fra Norges Fotballforbund ("NFF") og Norsk Toppfotball ("NTF") på den annen. Møtet fant sted i DSB's lokaler i Tønsberg.
NFF og NTF møter justisministeren tirsdag 14. desember. Punktene fra møtet med DSB vil være en naturlig oppfølging i dette møtet fra NFF og NTF sin side.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Pyro 2019

Post by gavharr »

Er bare å krysse fingrene for en løsning alle kan enes om. Begynner å bli lei disse Glimt vs. Pyromantikere-sakene.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Los-Loco »

Kan ikke si jeg ble spesielt mer vennlig stilt til frislipp av pyro under Mjøndalenkampen. Gikk glipp av store deler av kampen, inklusive Pellegrinos mål fordi alt var røyklagt. Ingen plan med blussingen, bare en liten gjeng på første rad som fyrte av etter eget forgodtbefinnende og moret seg som små unger med stjerneskudd på nyttårsaften. Mens alle bak så...ingenting.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Pyro 2019

Post by gavharr »

Nei, ser den, men til gjengjeld kan det være kult før kamp og ev. før andre omgang. Og tydeligvis er nyhetsredaksjoner og fotografer veldig glade i litt blussing, selv om jeg personlig synes close-ups av publikummere er mer gøyale. Når man klarer å fange supporterne i det øyeblikket en ball går i mål, eller noen misser en enorm mulighet. De bildene forteller så uendelig mange flere "historier". Når det er sagt, så er jeg helt for at det bør være rom for at også dem som er glade i blussing bør få utløp for det. Siden vi ikke kommer til å få alkoholservering på idrettsarrangementer her til lands med det første, så burde det være mulig å komme frem til et regelverk som både klubb, blussere og "vanlige" supportere kan si seg fornøyd med.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Frislipp er vel ikke det det snakkes om.
metamorph
Posts: 73
Joined: Mon Nov 29, 2021 12:11 am
Has thanked: 2 times
Been thanked: 27 times

Re: Pyro 2019

Post by metamorph »

Det virker som du er en av de som ønsker pyro velkommen.
Syns du det var bra brukt mot Mjøndalen? Når man ikke klarte å se om det ble 2-0 eller ikke? Eller når en av de som stormet gresset stormet med et bluss i hånden?

Føler bare alle pro-pryo ødelegger for seg selv hver eneste kamp/anledning.
Last edited by Boombadila on Wed Dec 15, 2021 10:11 pm, edited 1 time in total.
Reason: Sitering av overstående innlegg
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Pyro 2019

Post by jonsnow »

Pga. Folkene som ikke klarer å holde seg i skinnet så kan man godt ende opp uten noe som helst! Og for min del så er det egentlig helt greit, da å stå i en røyksky og ikke se noe som helst ikke er noe jeg forbinder med en god fotballopplevelse.
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Pyro 2019

Post by JHA »

Tenk at vi er så heldige som har Glimt! Uten tvil den klubben i Norge som er råest på pyro!
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Pyro 2019

Post by gavharr »

Onde tunger skal ha det til at den type pyro klubben kjører er harry. Minner meg om folk som kun hører på gangsta rap, og samtidig klager på at puddelrock er harry.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Sulliken »

Det jobbes videre på toppnivå om å få en løsning på plass som er levelig for alle parter:

https://www.eurosport.no/fotball/elites ... tory.shtml
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Representanter fra supporterne er optimistiske https://mobile.twitter.com/OK_Sandvik/s ... 9137209353
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Klanen og VIF har sendt et felles brev til justisministeren.
For oss er det viktig å styrke tribuneopplevelsen i norsk fotball. Konkurransen er sterk fra globale, gigantiske merkevarer i både Premier League og La Liga, særlig blant yngre fotballsupportere. Derfor er det viktigere enn noen gang å gjøre lokale fotballkamper til en attraktiv opplevelse. Pyroteknikk av klasse P1 er effekter med lav risiko, men som gir en særdeles stemningsskapende effekt og stor merverdi på kampdag.

https://www.vif-fotball.no/nyheter/bruk ... ballkamper
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Legalisering av pyroteknikk på norske tribuner er et av nyttårsforsettene til markedssjefen i VIF.

https://mobile.twitter.com/MehranMerry/ ... 2012164097
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Pyro 2019

Post by G-s-enz »

https://www.glimt.no/nyheter/utestenger-supportere

Her mener jeg Glimt skyter fra hofta og bommer fullstendig på blinken. De er altså helt motstrøms resten av fotballnorge og gir en straff som er veldig streng. Jeg som sitter utenfor er redd dette fort er med på å kvele interessen kontra å skape ett supportermiljø. Her ville nok dialog vært på sin plass fremfor å dryle en utestengelse som varer over en halv sesong på de det gjelder. Legg til at det som ble «avtalt» med j-feltet aldri ble underskrevet heller.

Klart de som gjør det bryter en form for regler og er i så måte ansvarlig selv for å gjøre det,men igjen,straffen virker å være tatt helt ut av det blå. Neppe tilfeldig at andre klubbers supportere regelrett ler av hvordan klubben opptrer ift pyro.

Her skuffer klubben syns jeg.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Pyro 2019

Post by jonsnow »

Synes de gjør det helt rett!

Bryter man reglemanget så skal det svi!

Om man ikke kan være supporter uten bluss så er man ikke spesielt inntressert i fotball, men bare gimmicken rundt. Jeg er på kamp for å se fotball og heie på laget mitt og vill heller ikke ha bluss foran meg i tide og utide som gjør at man ikke ser en dritt, ikke er det akkurat digg for øyne eller hals og lunger. Så for min del måtte det bli total forbud på tribunene, så kan heller klubbene ha sin pyro som er pent å se på og forsvalig gjort i motsetning til fylle blussinga til de som synes dette er alt med kamp!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Latterlig reaksjon, og ekstremt arrogant oppførsel av klubben.
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Pyro 2019

Post by JHA »

Helt rett av klubben, la oss håpe at folk forstår og ikke lager helvete og gigabøter i kampen mot Celtic nå.

Sitter med en stygg følelse at det er noen superegoister som planlegger nettopp dette.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Pyro 2019

Post by Novi »

Veldig streng straff. Syns pyro er kult og god stemning, og selvsagt at det skal gjøres forsvarlig. Likevel rimelig strengt, og man kunne nok oppnådd ønsket resultat (mindre ulovlig pyro) med mer samtale og mindre dårlig PR.
Una mas cerveza.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Hvilket helvete og gigabøter er det du ser for deg at folk skal lage?
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Pyro 2019

Post by G-s-enz »

jonsnow wrote: Mon Feb 14, 2022 9:17 pm Synes de gjør det helt rett!

Bryter man reglemanget så skal det svi!

Om man ikke kan være supporter uten bluss så er man ikke spesielt inntressert i fotball, men bare gimmicken rundt. Jeg er på kamp for å se fotball og heie på laget mitt og vill heller ikke ha bluss foran meg i tide og utide som gjør at man ikke ser en dritt, ikke er det akkurat digg for øyne eller hals og lunger. Så for min del måtte det bli total forbud på tribunene, så kan heller klubbene ha sin pyro som er pent å se på og forsvalig gjort i motsetning til fylle blussinga til de som synes dette er alt med kamp!
Vi blir sikkert ikke enig men om man fjerner nærmere 10 stk av de som er mest aktiv på supporterfeltet så ender man tilslutt opp med å kvele hele feltet. Stemningen på ett supporterfelt er veldig avhengig av at folk drar i gang sanger og de som er mest høylytt øker volumet på de som ikke er det. Glimt er Defintivt ikke i en særposisjon,heller tvært imot,det er vanskelig å få folk til å stille både på supporterfeltet og dugnad rundt tifoer m.m blant glimtsupporterne.

Husker tida når den gule horde var på sitt største,da hadde man en 7-8 med Ole Marius Røsten som den fremste som dro med seg folk på å lage stemning. Når nærsagt alle disse forsvant var det omtrent ingen igjen(bortsett fra noen eldre damer(all ære til de men de mest høylytte er de absolutt ikke) og de få som
enda gadd men mest sto der av gammel vane. Ser noen likhetstrekk nå men heldigvis er det fortsatt noen av de høylytte som ikke er utestengt men hvor lenge gidder de når de sannsynligvis må bære hele feltet alene? Og evt får enda mer dugnad utenom?

Jeg mener at de få som bryr seg om supporterkultur(og pyro er en del av den) heller bør møtes med dialog,forståelse og på den måten være med i lag med Glimt å skape en kommunikasjon og plattform som gagner begge parter. Kanskje de kunne blitt enig om noe?

Vet det har vært prøvd før men har hørt om minst fire møter,ett der Frode Thomassen ikke dukket opp og tre der Heldal ikke kom. Legg til at hvertfall en supporter møtte opp med billett i god tro og ble forvist i døra fordi klubben hadde utestengt han uten å informere vedkommende. Ting som definitivt er med på å skape splittelse mellom klubb og supporterne. Det er vel også nevnt i årsmøtereferatet til j-feltet at kommunikasjonen ikke har vært bra.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Pyro 2019

Post by Kesseboy »

Jeg skjønner det der med at regelbrudd har konsekvenser osv., men klubben virker å kjøre en enormt konfronterende linje. Det skiller seg fra mange (de fleste?) andre klubbene i ES. Jeg ser ikke at klubben er tjent med dette.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Pyro 2019

Post by jonsnow »

Jeg var med i DGH i flere år og vi var en gjeng på 40-50 stk som var av de desiderte mest høylytte, men bluss og sånt møkk holdt vi oss langt unna. Tifo er noe helt annet. Vi dro med B/G på treningskamper rundtomkring i Norland og laget stemning. Har ikke akkurat sett blusse gutta være av disse mest aktive, men heller de som er såpass idioter at folk holder seg langt unna. Jeg personlig har sluttet å stå på J-feltet da jeg ikke vill bli assosiert med slike folk! Har stått der noen få kamper i fjor og blussinga ødela morroa for min del! Så nei det gjelder ikke alle suportere dette, men et ekstremt lite antall som egenlig bare ødelegger for alle andre!
For min del måtte disse bli utestengt intill den dagen de skjønner at dette får man ikke lov til.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

De ødelegger definitivt ikke for meg, men trekker opp opplevelsen. 2021 var alt i alt et utrolig positivt tribuneår for Glimt.

Synes også man kan slutte å kalle folk for idioter, superegoister osv.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Pyro 2019

Post by Boombadila »

Ingen røyk uten ild heter det, og jeg tror heller ikke at Glimt har gått til disse skrittene uten grunn.

Kanskje man hadde vært tjent med at klubber måtte legge frem en begrunnelse når de foretar slike vedtak?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Pyro 2019

Post by Glenn P »

Kesseboy wrote: Mon Feb 14, 2022 9:54 pm Jeg skjønner det der med at regelbrudd har konsekvenser osv., men klubben virker å kjøre en enormt konfronterende linje. Det skiller seg fra mange (de fleste?) andre klubbene i ES. Jeg ser ikke at klubben er tjent med dette.
"Klubben ønsker å jobbe sammen med supporterklubben om å få pyro på kamp, og har søkt de gjeldene instanser. Vi håper dette lar seg gjøre under kontrollerte og godkjente forhold. Når det er sagt, vil ikke klubben akseptere bruk av pyro som ikke er godkjent hos de instansene dette gjelder."

Høres vel ut som de heller vil ha en slags dialog?
Post Reply