Pyro 2019

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Pyro 2019

Post by mortsto »

jonsnow wrote: Wed Dec 01, 2021 5:11 pm Så hvorfor gnåler du om det over alt?
Fordi han synes reglene bør endres. Og det kan en jo være enig eller uenig i. Men det er rart å se at pro-blusserne rolig og behersket klarer å fronte sitt syn på saklig vis, mens den andre siden stort sett har mistenkeliggjøring, usakligheter og personangrep å ty til. Jaggu steile fronter.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Pyro 2019

Post by liverglimt »

Mortsto, kan du vise oss som ikke ser det: mistenkeliggjøringen, usaklighetene og personangrepene?
@liverglimt
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Pyro 2019

Post by mortsto »

Her er noen sitater kun fra forrige side.

Hopp i havet alle sammen!
Noen må ha det inn med teskje desverre.
Herlighet: hvorfor er det så vanskelig og forstå? :roll:
Hvorfor skjønner ikke du at dette ikke er lov?
Om de er så provoserende og urettferdig så hold med en av de andre da!
Eller sitte å blusse i egen stue om det er alt som er viktig for deg på en fotballkamp.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Pyro 2019

Post by liverglimt »

Dette tyder på folk som aksepterer at det er lover og regler som holder samfunnet i gang. Hvis dette er nedlatende, mistenkeliggjørende og personangrep, så har vi forskjellig oppfattelse av begrepene. :)
@liverglimt
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Pyro 2019

Post by jonsnow »

Personangrep var å dra det ekstremt langt, men i denne snowflake verdenen man lever i nå så kan man ikke si noe som helst før noen føler seg krenket på andre sine vegne.

Om du har lest hva han skriver andre plasser så hadde du skjønt hvorfor jeg er lei av gnålet, og det er ikke akkurat diplomatisk. Går du et par sider bak her så er det en skikkelige voksne uttalelsen:
Dette gidder jeg ikke!

Å mase om noe konstant hjelper ikke på. Da får man heller gå i dialog med dem det gjelder og finne ut om man kan finne en løsning istede for å klage her, på fb i media osv.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Pyro 2019

Post by mortsto »

Hvis du mener de sitatene er god debatt-teknikk, så er vi i hvert fall uenig. Det går an å være enig i at lover og regler holder samfunnet i gang, og samtidig være åpen for at enkelte lover og regler bør justeres eller endres.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Pyro 2019

Post by mortsto »

jonsnow wrote: Wed Dec 01, 2021 6:04 pm snowflake...krenket
Dette er Hitling anno 2021. Du tapte akkurat debatten.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Pyro 2019

Post by jonsnow »

Å ta ting ut av konteks er du flink til morsto!
Men jeg stopper her, gidder ikke bruke tid på snowflakes!
User avatar
Mr Bean
Posts: 2708
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Mr Bean »

Jeg ser at jeg er sitert: Men det står jeg inne for om at noen er fornærmet av en slik setning ..
Men nå gidder jeg ikke og si mere enn dette .. :skål Og forlater denne tråden :glimt
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Pyro 2019

Post by gavharr »

Dette er jo en debatt som i stor grad bærer preg av at begge sider mener dem har rett, og derfor ignoreres eller avfeies alle meninger som ikke harmonerer med ens eget syn. Når det gjelder pro-blussere vs. anti-blussere, så er vel bildet på f.eks. Twitter litt motsatt av her inne, der anti-blusserne får så hatten passer av ikke bare pro-bluss-glimtsupportere, men også supporter-venner fra andre lags ultras-grupperinger. I det hele tatt et litt merkelig skue. Jeg gjorde den store feilen å "forsvare" klubben vår på Twitter, og endte da opp med å bli beskyldt for ikke å støtte egne supportere. Blir litt matt av hele greia. Ja, jeg skjønner at man mener regelverket er idiotisk og rigid, og jeg tenderer til å være enig, MEN jeg mener det er dumt å gang på gang trosse regelverket og klage over at konsekvensen ikke blir forskjellig fra gang til gang. Einsteins definisjon av galskap er en ting å ta notis av føler jeg.

For meg er det viktigste at ikke J-feltet blir for "klikkete", og at man får steile fronter og derfor en meget svekket og lite unison supporterskare. Vi er sterkere sammen. Og vi trenger både de som brenner for bluss (no pun intended) og de som er skeptiske for å klare å få til et supporterfelt som motstandere kan frykte og som hjemmelaget kan være stolte av.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Jeg er enig i at man ikke er tjent med at det blir mange klikker, og personlig kjenner jeg ikke noen av de som er utestengt (så vidt jeg vet), så det er ikke derfor jeg kritiserer hvordan klubben straffer dem. Jeg er også enig i at begge sider kan gå veldig fort i skyttergrava, og at dette ikke akkurat er med på å fremme en god debatt. Personlig gidder jeg ikke forholde meg til den typen "argumentasjon" i det hele tatt, det er bare bortkastet tid.

Jeg tror de fleste vil det samme, nemlig å ha et supporterfelt som leverer like bra på tribunen som spillerne gjør på banen, men alle er ikke enige om veien dit. Jeg mener at det er lurt å høre på de yngre kreftene blant supporterne, og å legge best mulig til rette for at de skal kunne støtte klubben og ha det moro på kamp på sin måte, fremfor å prøve å belære dem om hvordan de egentlig burde tenke og være.

Einsteins definisjon av galskap kan forøvrig også fint overføres til klubbens reaksjonsmønster mot de som blusser.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Pyro 2019

Post by Kesseboy »

Nå skreiv jeg et ganske stygt innlegg. Angra meg, og så sletta jeg det, for å ikke skru til mer på skruen. Her er det en del ufint som ikke egnes til konstruktiv diskusjon i det hele tatt. Vi må skjerpe oss.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Los-Loco »

Snakker vi egentlig litt forbi hverandre i denne tråden?

Er det ikke egentlig sånn at ingen ønsker et totalforbud mot pyro på stadion (som i så fall ville inkludere fyrverkeri før kampstart og etter store seirer/seriemesterskap o.l.)?

Og er det ikke egentlig sånn at det de aller fleste ønsker seg er et generelt forbud (slik det strengt tatt er i dag), men god mulighet for dispensasjon når bruken er planlagt, risikovurdert og klarert med klubb/politi/brannvesen?

Er det egentlig noen som ønsker at pyro i den form som det demonstreres med i de siste kampene skal være fullt lovlig, altså at hvem som helst som måtte synes at slikt er gøy kan ta med nødbluss på kamp og fyre de av etter eget forgodtbefinnende hvor som helst på tribunen? Og i tilfelle; skal det da være en særregel at kun nødbluss er lov, mens andre pyroeffekter som flammemaskiner, gnistregn o.l. ikke er ok?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Sulliken »

De fronter totalforbud for fulle mugger...
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Pyro 2019

Post by Pondus »

Har vært helt ute av denne diskusjonen, faktisk. Ønsker også en levende supporterkultur, men hva innebærer pyrobruk? Er det farlig for publikum rundt om det kommer på avveie, mistes etc. ?Samtidig risken med at det kastes inn på banen, på spillere etc.? Er vel vanskelig med grensesetting her så å forby det da unngår man de farer som kan oppstå med bruken.
Det jeg ikke kjøper er at man anser de som er mot pyro som "dårligere supportere" eller motsatt. Det siste denne klubben trenger er diskusjon om " hva som er en ekte/god supporter". Det gjelder flere saker som boikott av VM etc. Stor takhøyde blant supportere er det som gjelder, men kjærligheten til klubben trumfer alt.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Jeg antar at Tornekrattet si bruk av bluss i kampen mot Rosenborg var organisert pg lovlig i og med at Molde har lagt ut denne videoen på sin egen youtube-kanal samt på hjemmesiden sin?

Se filmen her:
https://www.youtube.com/watch?v=A0E3ucndo0M

Her står de som blusser på første rad og i trygg avstand fra publikum bak samt med god avstand mellom blusserne.
De som blusser har ikke engang masker på seg.
Det ser vel ut til at dette ble gjennomført før kamp.

Det gir en litt annerledes stemning for de på feltet enn fyrverkeriet til Glimt.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Pyro 2019

Post by gavharr »

Gav sikkert en annen opplevelse for dem som ikke sto å så på mobiltelefonene sine i alle fall :guns :fy
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Los-Loco »

Sulliken wrote: Thu Dec 02, 2021 5:59 pm De fronter totalforbud for fulle mugger...
Hvem gjør?

Apropos: Det er vel unektelig litt selvmotsigende at brusflaskene i kiosken må selges uten kork slik at de ikke kan brukes som «ammunisjon» til å kaste inn på banen, mens alle skal kunne ta med seg nødbluss som vel må kunne sies å være hakket farligere å kaste inn på banen?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Pyro 2019

Post by Kesseboy »

Los-Loco wrote: Fri Dec 03, 2021 6:28 pm alle skal kunne ta med seg nødbluss
Hvem sier dette?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Sulliken »

@Los Loco

Hvis lovforslaget går igjennom, vil konsekvensen være et totalforbud. Så de som støtter forslaget fronter per definisjon et totalforbud.
Så vidt jeg har forstått vil det også si at Glimts fyrverkeri vil bli forbudt.

Så er det vi som er i mot lovforslaget. Vi ønsker ikke fritt fram for hver eneste en. Vi ønsker et regelverk som gjør det mulig å blusse på en trygg og sikker måte.
De snakker vi om kursing, slukkemidler, sikkerhetsavstand, edru blussere, etc.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Los-Loco »

Vil anbefale alle med meninger om dette å ta seg tiden til å lese forskriften som er foreslått:

https://hoering.dsb.no/LastNedVedlegg/14803

Det er slett ikke snakk om noe totalforbud. Men det må søkes, som i dag, om fyrverkeri utenom nyttårsaften. Og avhengig av hvilke effekter man skal bruke, må man ha en ansvarlig med pyroteknisk kurs.

Det ligger ingenting i denne forskriften som tilsier at planlagte og forsvarlige pyroaktiviteter ikke vil få tillatelse.

Så - det du beskriver at du ønsker Sulliken er fullt mulig også med den nye forskriften, så vidt jeg kan se.

Det jeg ikke helt forstår, er de som ønsker det du beskriver, og markerer det med handlinger som de aller fleste er imot; altså spontan bruk av pyro midt inne i en folkemengde, uten godkjenning og uten kontroll. Det er ulovlig i dag, og vil være ulovlig etter den nye forskriften også. Ville det ikke vært bedre å heller lagd skikkelig pyro-tifo, og demonstrert hvordan man ønsker å ha det?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Sulliken »

Takk for link, Los Loco :-)

Altså. Jeg har aldri blusset i mitt liv, og ser ikke for meg at jeg kommer til å gjøre det heller.

Jeg har nå skummet igjennom forslaget (skal lese grundigere ved en senere anledning). Og der snakkes det konsekvent om profesjonelle pyroteknikere.
Dvs totalforbud mot pyro for alle andre (utenom nyttårsaften).
Det gjelder alle kategorier av pyroteknikk.

Man trenger ikke å være profesjonell for å holde en bluss, eller en røykpinne som avgir gul røyk.
Man kan gjøre det sikkert og trygt selv om man ikke er profesjonell pyrotekniker. (Men at man likevel har relevant sikkerhetskurs, gjerne i regi av NSA/NFF, begge organisasjonene ønsker blussing).

Så kan man jo spørre seg om aksjonen i SupporterNorge nå med bluss absolutt overalt er riktig veg å gå. Det er egentlig en helt egen debatt. Men det illustrerer at et totalforbud vil ikke hjelpe. Da blir det bare anarki, og den uautoriserte blussingen vil bare fortsette og fortsette.

Samtidig er et poeng som jeg flere ganger har prøvd å få frem, det at NFF og NTF er enige med NSA om blussing, det gir på en måte legitimitet til blusserne. (Spesielt hvis ryktene om at NFF ikke gir bot lengre for blussing stemmer).

Mange av klubbene her på Østlandet heier på sine blussende supportere, mens Glimt velger å straffe sine blussende supportere.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Pyro 2019

Post by JHA »

Tipper at hvis vi kun hadde Eliteserien å fokusere på, så hadde Glimt brydd seg mindre om folk som konsekvent bryter regler.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Last edited by liverglimt on Wed Dec 08, 2021 10:39 pm, edited 1 time in total.
Reason: Sitering skal være utvalg og ikke hele artikler.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Los-Loco »

Jeg er virkelig imponert over den dama, utrolig solid tross alderen. Og skjærende kontrast fra rekka med katastrofeministere (med Mæland som et hederlig unntak) som har hatt posten før henne.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Post Reply