Eliteserien 2022

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Nordlys
Posts: 3371
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 567 times
Been thanked: 646 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Nordlys »

GuestGuest wrote: Wed Oct 12, 2022 7:55 am
Nordlys wrote: Sun Oct 09, 2022 12:33 pm Det er noen koeffisient-eksperter på FriDiskusjon som hevder at en evt. Russland-utestengelse kan gi Norge et lite opprykk hvor cupvinner går inn i EL-kvalik i stedet for ECL. Om så er tilfelle vil 2. plassen potensielt være ekstra lukrativ hvis cupgullet går til Molde.
Du har rett i det du sier. Det er i tillegg en ting til som må skje for at cupvinneren vår (evt 2. plass) får UEL kvalik i stedet for UECL.

Denne sesongens UECL vinner må kvalifisere seg til UEL eller UCL gjennom hjemlig liga. Det skal ikke veldig mye til for at dette skjer. For eksempel klarte UECL vinneren fra i fjor det (Roma) ved at dem kom på 6. plass i Serie A, noe som akkurat holdt til UEL plass.

Har skrevet om dette her: https://twitter.com/fotcalc/status/1579 ... Sc0_sfPjrA
Dette ble skrevet i Sandefjord-tråden av samme mann som driver twitterkontoen fotcalc (nisjekonto om UEFA-koeffisienter og prispenger) med 1400 følgere.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/2023%E2 ... stribution

Står også på wikipedia-artikkelen til Europa League for neste sesong under Access List. Må nesten stole på sånt :geeku
Knuta wrote: Thu Oct 13, 2022 11:06 amMulig jeg ikke skal sitere for mye men her må jeg. Forstod ikke helt settingen.
Trykk på twitterlenka så skal det være greit forklart. Selv om det er et skikkelig rot :lol:
Forumets mest middelmådige ekspert.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Knuta »

Hvis nå Glimt blir nr 2 i serien , så spiller vel ingen rolle om det er Molde eller Glimt som vinner cupen. Akkurat det forstår jeg ikke.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Knuta »

Fint. På den uklare Twitter melding var en av forutsetningen at Molde måtte vinne cupen. Tror jeg sjeldent har lest en sånn uklar beskrivelse på noe så enkelt.
User avatar
Nordlys
Posts: 3371
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 567 times
Been thanked: 646 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Nordlys »

Molde må vinne cupen for at 2. plass i serien skal gi EL-kvalik. Hvis Glimt (eller et hvilket som helst annet lag som ikke er Molde) vinner cupen så spiller det ingen rolle hvem som blir nr. 2 for da går cupvinneren inn i EL-kvalik som cupmester.

Det er cupen som gir EL-kvalik, men siden Molde allerede er kvalifisert for CL så går EL-plassen til neste lag på lista om de stikker av med cupen også aka 2. plass. You see?
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Crazy horse »

Jævla dommer I kampen mellom RBK og Godset. Først lar han Henriksen slippe rødt kort, så lar han et offsidemål stå.
Fotball er nesten alltid morsomt
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Knuta »

Målet var nok ikke offside. Men Henriksen burde blitt utvist som bakerste mann. Fortsatt noen som ikke vil ha VAR?
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Garrincha »

Jaja, da må vi bare vinne i morgen.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Crazy horse »

Målet hørte jeg bare på radioen. Trønderen der mente det kunne være offside. Rødt kort var det liten tvil om.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Nordlys
Posts: 3371
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 567 times
Been thanked: 646 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Nordlys »

Ikke sett kampen, men RBK er temmelig solide til tross for en angivelig dommerskandale i dag. Hadde aldri trodd at kampen på Lerkendal kom til å bli avgjørende for innbyrdes tabellposisjon da terminlista kom i vår.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Knuta »

Vel RBK imponerte ikke så veldig. Godset det klart beste laget i første 20 min og en dommerskandale ødela nok mye av kampen for Godset, samt at Godset i perioder har et forsvarspill som er eliteseriens dårligste. Spiller RBK som dette mot Molde blir de gruset i rosenes by. Nå har RBK i 2 kamper på rad hatt dommerne på sin side noe som er direkte trist å se på.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Eliteserien 2022

Post by J I P »

Så kun de 20 første minuttene og så dermed både utvisningssituasjonen og spillet i starten.

Henriksen burde ha vært utvist og Godset hadde full kontroll og skapte muligheter. Men så logger man seg av og alt snur.

Vel, har de så god kvalitet i laget at de vinner kamper da kan de ende opp med sølv. Så kan man lure på om dommeren var redd for Rekdal og Lerkendalpublikummet og derfor ikke turde blåse?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Gvandreassen »

Leser at klovnen og Molde-supporteren Gauseth mener at Molde utvikler spillere mye bedre enn det Glimt gjør. Han refererer deretter til den beste norske spilleren noensinne og en midtbanespiller som har brukt årevis i periferien før han blomstret. Gratulerer til Molde med gullet, men Gauseth er en talentløs klovn. Våre gutter kommer ikke tilbake med halen mellom bena, de kommer tilbake til et system de vet fungerer. Han fungerer som ekspert som han holdt som spiller; treg, oppmerksomhetssyk, og middelmådig. Sitter tydeligvis i at vi sendte dem ned i siste kampen hans, stakkar.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Novi »

Han traff en nerve hos deg, ser jeg 😁 Neste år er han ikke med lengre, så da får vi nok andre og irritere oss over. Bare og 'scroll videre'/sett på mute når du ser ham prate!
Una mas cerveza.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Eliteserien 2022

Post by G-s-enz »

Vel vi har jo diskutert det her inne for ikke lenge sida så noe helbom er det jo ikke. Molde er bedre å klargjøre spillere for utlandet enn vi er,og det har mest med godfotteorien som vi bruker å gjøre. Spillerene makser ofte eget potensial i sin rolle kontra i Molde der de er mye mer fleksible i rollen.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Knuta »

Ja Molde spillerne er mer fleksible. Dette på grunn av at de har en 16-18 manns tropp i første linje som rullerer mye. Det har for Molde sin del vært en suksess og på den måten er ikke laget så mye utsatt ved skader og utestengelse. Glimt har valgt en annen modell som er veldig bra dersom lite skader etc. Som i 2022 med en del skader har det vist seg å være en sårbar modell. Det virker som Glimt begynner å justere dette. Pragmatisk tilnærming til virkeligheten.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Knuta »

Angående EL-kval for Glimt i 2023 dersom Russland er utstengt. Kommer med en enkel forklaring.
alternativ 1. Glimt vinner cupen(plassering i serien uviktig)
alternativ 2. Molde vinner cupen. Glimt må bli nr 2 i serien

Conf l:
Lag 2 og 3 i serien
Lag 4 i serien dersom lag 1-3 i serien vinner cupen.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Eliteserien 2022

Post by poteten »

Må vel først og fremst bare gratulere Molde med en meget sterk sesong. Synes de får lite blest om hvor gode de faktisk har vært!

13 strake seire tar jo pusten fra alle og enhver.
Kritisk
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Eliteserien 2022

Post by mortsto »

Status fire runder før slutt.
Glimt 51 +38
RBK 50 +24
LSK 47 +15

Nå tror jeg vi tar sølvet. LSK er i realiteten fem poeng bak, og RBK to pga målforskjell. KBK og Viking hjemme skal være seier, og jeg tror også Godset som ikke vil ha noe å spille for i siste runde skal være tre poeng. RBK på Lerkendal kan bli en gysare, men jeg er sikker på at Molde gir alt for å slå RBK i en kamp der gull skal feires hjemme foran (relativt) full stadion. Hvis vi gjør jobben mot KBK vil vi sannsynligvis ha alt i egne hender også etter Lerkendal selv ved tap. LSK har nok det enkleste programmet, men jeg ser ikke at de kan ta fem poeng mer enn oss de siste kampene. Drømmen er at vi vinner på Lerkendal og at LSK går forbi RBK helt på tampen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Eliteserien 2022

Post by Los-Loco »

Enig. Vi har rotet alt for mye på hjemmebane i år, men nå ser det ut til at laget har flyten igjen, så da skal ikke verken KBK eller Viking være noen trussel. Godset vil ha absolutt null å spille for i siste kamp.

Sølv er absolutt godkjent for en sesong som dette - hvor vi mister fire landslagsspillere før sesongen, og den største gjenværende stjerna har gått skadet nesten hele året. Og vi henger fortsatt med i cupen, så en kopi av 93-resultatet er fremdeles mulig.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Boombadila »

Jeg vil vel også påstå at vi henger med i Europa, noe som ikke ville ha vært selvsagt i 93.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Kesseboy »

poteten wrote: Mon Oct 17, 2022 9:32 am Må vel først og fremst bare gratulere Molde med en meget sterk sesong. Synes de får lite blest om hvor gode de faktisk har vært!
Likevel er de et fundamentalt usjarmerende lag, for meg i hvert fall. Jeg synes de er drit kjedelige å se på, med mindre de møter en motstander som tvinger dem til å levere litt. Som i går, f.eks. Det ble vel sagt av Gauseth at måten Molde fikk vinnermålet på var "passende" gitt at det er sånn de har spilt hele sesongen, så jeg vil vel gå fra "passende" til "symptomatisk".

Så, gratulerer til Molde. Håper det går nedover herfra.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Eliteserien 2022

Post by mortsto »

Da er krangelen i gang hvorvidt RBK skal stå æresvakt for erkefienden eller ikke. Uansett utfall er det bare å gjøre klart popcornet.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Eliteserien 2022

Post by poteten »

Er fortsatt skamfull over at Glimt ikke sto i 2018, uten at jeg bryr meg så veldig. Men om vi nå gjør det til en norsk tradisjon også, burde man jo stå æresvakt. Det er jo pinlig.

Best er nå æresvaktene i 2020 som endte med 5-1 til Glimt med påfølgende tweet fra Glimt; Trenger ikke stå æresvakt i 90 minutter"
Kritisk
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Eliteserien 2022

Post by mortsto »

Men når startet dette i Norge? Jeg er ikke overbevist om at dette var en innarbeidet tradisjon i 2018. Jeg kan ikke huske at jeg tenkte tanken engang.
EDIT: Ser nå det henvises til at Glimt "nektet" i 2018. Så da er det vel bare for RBK å nekte nå, så er vi kvitt greia.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Eliteserien 2022

Post by tomath »

RBK har opplyst at de nekter. Og det holder jeg med dem i! Æresvakt sånn som det praktiseres i hvert fall i Norge har lite med ære å gjøre. Handler bare om ydmykelse.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
Post Reply