Eliteserien 2022

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Eliteserien 2022

Post by poteten »

Tja. At noen hevder at RBK ikke kan vinne gull med Rekdal, er for meg en ufattelig mangel på fotballforståelse til å kunne kalle seg fotballsupporter.
Kritisk
User avatar
Nordlys
Posts: 3368
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 567 times
Been thanked: 645 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Nordlys »

Ikke så lenge Knutsen er i Glimt og Molde har penger til gode. Kan selvsagt skje, men de er spillemessig ganske svake. Med Rekdal vil ikke det endre seg og det øker ikke sjansene akkurat
Forumets mest middelmådige ekspert.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Knuta »

Fortjent seier til TIL. Valset over RBK i andre omgang. RBK har hatt nok flaks i år. Nedturen til LSK startet for noen uker siden. Nedturen til RBK startet i dag
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Eliteserien 2022

Post by poteten »

Må si meg uenig i det. Rekdal vant da gull med Enga han. Kan fint vinne med RBK også med de ressursene han får der.
Kritisk
User avatar
Nordlys
Posts: 3368
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 567 times
Been thanked: 645 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Nordlys »

Han kan ja, men mener det finnes mange trenere der ute som ville økt RBKs gullsjanser sammenliknet med det Rekdal får til.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Crazy horse »

Ti kamper igjen av sesongen, for nesten alle. Molde har fire hjemmekamper igjen, og seks borte (synd at de har vært bedre borte enn hjemme). Av hjemmekampene er det vel kampen mor RBK som ser vanskeligst ut.
Borte har de flere tøffe oppgjør i vente: Glimt, Tromsø(?), LSK, Viking, Vålerenga. Så spørs det jo bare om de klarer å beholde den gode borteformen resten av sesongen.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Novi »

Vi kan vel med god sikkerhet si at neste helg avgjøres om det blir spenning om gullet eller ikke. Havner vi 4 poeng bak er det nok av muligheter for poengtap for Molde til at vi kan ta dem igjen. Er vi 10 poeng bak med 9 kamper igjen så er toget i all realitet kjørt. Da blir det kun teori og snakke om.
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Knuta »

Slår vi ikke Molde fortjener Glimt ikke gull. Enkelt og greit. Men kampen lørdag 10 sep mot TIL blir vel flyttet til søndag 11. Glimt har E-cup den 8 sep.
NB: Flytting utført ser jeg.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Crazy horse »

Ekte sekspoengerskamp neste helg, altså.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Eliteserien 2022

Post by poteten »

Molde kan fort få en trøkk nå når de skal inn i et gøyalt og viktig E-cupgruppespill, så se ikke bort fra at det blir tøffere de siste 10 rundene. MFK fremstår ikke så godt trent som Glimt heller til å takle det kjøret som venter dem. Men gjetter jo bare.

Om Glimt klarer å mobilisere til å slå Molde, så tror jeg det kan holde helt inn altså. Faktisk. Men, da må Glimt pulverisere hjemlig ES siste 10 rundene. Det tror jeg ikke skjer da årets bunnivå er lavere enn i 2021.
Kritisk
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Knuta »

Jeg skrev dette ca 29 mai da flere snakket om at Glimt ikke hadde noen sjanse på medalje og ikke ville bli topp 6. Kun borte tapet mot ODD ødela beregningen:

Sann mine ord. Den 28 august er Glimt a poeng med LSK og 2 poeng bak Molde. Tenk hvilket revansjelysten gjeng som er klar 19 juni. Liker at laget blir slaktet nå.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Eliteserien 2022

Post by mortsto »

Moldefansen snakker en del om hvordan e-cup gjør at de avgir poeng. Glimt fant jo virkelig flyten i fjor høst. Lov å håpe på St det skjer, men mye avgjøres neste helg.
Last edited by mortsto on Sun Aug 28, 2022 9:55 pm, edited 1 time in total.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Knuta »

Mortsmo: Les hva jeg skriver. Bortetapet mot Odd ødela beregningen min.
Siste del av innlegget er det jeg skrev 29 mai.
Last edited by Knuta on Sun Aug 28, 2022 9:56 pm, edited 1 time in total.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Eliteserien 2022

Post by mortsto »

Kmuta: Ja jeg forsøkte å rette opp skaden, men litt for seint.
Edit: Men med tre poeng mot Odd ville jo Glimt uansett vært fire poeng bak Molde.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Knuta »

Jeg tror vi må ha 65 poeng for å vinne serien. Viktigst er hjemmekampen mot Molde. Så må vi vinne 2 av de 3 tøffe bortekampene mot LSK, RBK og VIF. Vi har råd til å avgi 6 poeng de gjenstående 10 kampene. Tøft blir det men ikke håpløst. Men hvis vi ikke slår Molde så tar Molde gull.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Novi »

Jeg ser ikke på antall poeng. Det er mellom oss og Molde, og da er innbyrdes oppgjør alfa omega. Resten er da snakk om og være bedre enn, ikke være uovervinnelige. Spent på hvordan Molde takler Europa-kjøret. Ble de svakere i serien i fjor når de spilte Europa?
Una mas cerveza.
User avatar
Nordlys
Posts: 3368
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 567 times
Been thanked: 645 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Nordlys »

LSK sikra seg Elias Solberg på kontrakt ut 2026 i de siste timene av overgangsvinduet. Håper Glimt tapte en drakamp her for det er en spiller som kjapt er på nivå med Grønbæk (om ikke bedre) med rett utviklingskurve. Og de får han gratis?! Det er ikke mer enn halvannet år siden navnet hans ble nevnt i samme ordelag som Schjelderup, Holm, Aarøen og Arnstad for å nevne noen navn.

Glimt MÅ være oppdatert på status til de norske akademispillerne ute i Europa. Det er ikke alle som er noe for Glimt, men vi snakker jo stort sett de største norske talentene her. Ingen spillere kommer med noen garanti, men du dæven for et talent som har gluppet nå. Kunne blitt den perfekte indreløper i KKs system med et halvårs trening med laget.

Denne kommer jeg til å trenge tid for å fordøye.

Dette gjorde han i OBOS som 16-åring: https://www.youtube.com/watch?v=AbPFYIycNgI
Forumets mest middelmådige ekspert.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Eliteserien 2022

Post by mortsto »

RBK har sendt Noah Holm til Reims. Lån med opsjon på kjøp hvis ikke nedrykk. Ser ut som en god økonomisk deal, men etter at Bryan Fiabema valgte å returnere til Chelsea, og skader på Sæther, Ingason og Vecchia, så tyder det vel på at kassa på Brakka er tom. Fint for oss med et svekket RBK.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Eliteserien 2022

Post by Los-Loco »

Fasit for resten av sesongen:

10.09.
Jerv-Molde B
TIL-Glimt B

Molde skal ta denne, men selvsagt er det bananskallpotensiale for dem. Sikker B likevel.
Glimt har ikke tapt poeng på Alfheim siden 2012. Prestisjekamp i tillegg til gullkamp. Denne bør sitte. Sikker B der også.

18.09.
Glimt-Haugesund H
Molde-Aalesund H

Historisk sett heftige kamper med mange mål mot Haugesund. Slo dem grundig borte, forventer minst det samme hjemme. Sikker H.
Fogderikamp for Molde. Styrkemessig er det ingen spørsmål, men er det ETT lag i serien som kommer til å gå over lik for å slå Molde, så er det Aalesund. Ingen walkover, men Molde tar nok denne uansett. Dessverre. H.

01.10.
TIL-Molde U
LSK-Glimt B

TIL har vært relativt sterke på hjemmebane, og har tapt lite poeng. Molde blir en utfordring selvsagt, men her skal romsdalingene få kjørt seg. Det hjelper forhåpentligvis at TIL har en spiss som kan sikre seg gullmedalje dersom han senker Molde.
Ingen walkover for Glimt her, men LSK har vist svakhetstegn i det siste. De tok poeng på Aspmyra, men da var formsituasjonen motsatt. I tillegg la de seg superdefensivt. Det gjør de neppe på Åråsen, og det vil forhåpentligvis straffe seg. Litt optimistisk B her.

09.10.
Molde-HamKam U
Glimt-Sandefjord H

Uavgjortspesialistene HamKam holdt Molde til 0-0 hjemme tidligere i sommer, og spilte som kjent også uavgjort på Aspmyra. Har tro på at det klarer det nok en gang.
Glimt hjemme mot Sandefjord bør ikke være noen spørsmål. Vi har aldri tapt mot dem hjemme, og har en målforskjell på 14-4 de siste 8 hjemmekampene mot dem. Sjelden målrike kamper, men denne skal vinnes. H.

16.10.
VIF-Glimt H
LSK-Molde U

VIF har en fryktinngytende form for tiden, spørsmålet er om den varer helt til midten av oktober. Gjør den det, så blir dette tøft. Glimt har kamp mot Arsenal tre dager før, og er det én kamp i år jeg føler meg sikker på at Glimt-spillerne kommer til å springe noen ekstra kilometer, så er det hjemme mot Arsenal. Dessverre, H her.
Nokså åpen kamp for Moldes del, men LSK kjemper forhåpentligvis fortsatt om medaljer og e-cupspill. U.

23.10.
Glimt-KBK H
Molde-RBK H

KBK har allerede rykket ned. Bananskallfare med tankene i Zürich allerede, men tapet mot VIF i forrige kamp bør gi uttelling i full innsats og seier her. H.
Molde får sin "hatkamp" her. Ut over Aalesund er det nok ingen andre som gjerne skulle snyte Molde for gullet så mye som RBK. Betyr ekstremt mye for begge lag. Sånt blir det fort uavgjort av, men hjemmebanefordelen avgjør. H.

30.10.
RBK-Glimt H
Viking-Molde B

Lerkendal er ingen lykkearena for Glimt. Selv om forbannelsen er brutt, har vi fortsatt ikke mer enn 3 seiere der opp igjennom historien. RBK har antakelig fortsatt heng på medaljer på dette tidspunktet. H.
Viking for opp som en løve, og kom ned som en skinnfell. Ender som middelhavsfarer på tabellen, og en gullkandidat som Molde slår dessverre middelhavsfarere på slutten av sesongen. B.


06.11.
Glimt-Viking H
Molde-Sandefjord H

Tøff kamp for Glimt med hjemmekampen mot PSV i beina fra tre dager tidligere. Bikker likevel i Glimts favør. H.
Denne sitter for Molde. De har bortekamp mot Gent tre dager før, men sikrer likevel 3 poeng her. H.

13.11.
Godset-Glimt B
VIF-Molde B

Siste kamp for året! Med unntak av en og annen storseier til Glimt så har kampene mot Godset vært relativt jevne. Godset har imidlertid absolutt ingenting å spille for i denne kampen, og det blir avgjørende. B.
Forhåpentligvis har VIF noe å spille for denne kampen. Står det om e-cup-plass for dem, så kan dette bli veldig spennende. Jeg frykter imidlertid at RBK (eller LSK?) på dette tidspunktet har sikret seg fjerdeplassen, og VIF må spille for æren. Og det holder ikke mot Molde. B.

Dette gir en even score på 21 poeng til både Glimt og Molde, og Molde tar i så fall gullet. Uavhengig av resultat i morgen. Dessverre.
VIF, Viking og RBK har imidlertid potensiale til å snyte Molde for seier i sine kamper. Dersom bare én av dem klarer å slå Molde, og en annen makter uavgjort, så er vi forbi. Mulig? Ja, absolutt! Sannsynlig? Dessverre ikke.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Eliteserien 2022

Post by mortsto »

Husk at Glimt har sikret gullet borte i Drammensområdet begge gangene. Det er en grunn til at vi har Godset borte i siste.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Knuta »

Los-Loco. Jeg tror Molde får det tøft mot RBK, TIl, VIF og LSK. Så er det åpne kamper også mot Viking og Ålesund. Laget har fått veldig godt betalt i år. Det varer ikke en hel sesong. VIF tror jeg blir en joker i kappløpet om gullet. Spiller de så bra resten av sesongen som nå, så vil de antakelig kjempe om E-cup plass. Da møter de Molde i siste kamp i Oslo. Opplever vi da at Molde kjemper om gull og VIF kjemper om E-cup. Jeg tror Glimt tar gullet dersom de slår Molde på lørdag. Men klarer Glimt å hente seg inn etter all innkjøp og vanvittige positivitet etter returen til Patrick og Lode. Akkurat det kan nok Molde tjene på.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Pondus »

Om jeg husker riktig så fikk Molde en liten formdupp i fjor. De skal nå inn i Europaspill og mye avhenger hvordan Eikrem disponeres. Klarer han 2 kamper i uka? Om Eikrem må spares i ES så kan det få store utslag
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Larsson »

Eikrem med 13 kamper denne sesongen, så Eikrem-poenget står ikke denne sesongen. Moe har klart å bygge en tropp hvor han stabler på beina et lag som ikke trenger Eikrem.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Pondus »

Ser den. Det er et halmstrå. Uansett, om vi skulle ende opp på 2 plass så ville jeg uansett være knallfornøyd. 2 seire og 2 andreplasser i ES er jo ikke akkurat dårlig. Om man mener det så er man rimelig historieløs som Glimt supporter.
Last edited by liverglimt on Fri Sep 02, 2022 3:10 pm, edited 1 time in total.
Reason: I siteringskroken med deg! SLUTT!!
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Novi »

Den kommentaren kan du ta opp om vi skal slikke sår after the fact. Per nå ser vi frem til kamp i morgen og avgjørelsen om det blir et rotterace for og ta igjen Molde eller fokus på og holde resten av dritten bak oss. Sitter ikke dagen før Molde-kampen og prater opp en 2. plass altså :)
Una mas cerveza.
Post Reply