Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by Knuta »

Det løsnet litt for Sørloth jr. etter hvert. Selv om de fleste her på forumet ville sende han hjem. Tror Espejord trenger litt tid.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by jonsnow »

Sørloth brukte noen kamper før det klaffet i Juni det året og så seg aldri tilbake, men han hadde noen Espejord ikke har og det er innsats og tempo, å loffe rundt i et tempo til en oldemor hjelper ikke på inntrykket.
Hadde han Runar en skikkelig innsats for så å bytte så hadde ting vært mye bedre for min del og mange andre, men sånn som det er nå så er det provoserende å se på en som får godt betalt gjør en såpass slapp jobb når vi har andre som gjør samme jobben mye bedre og at treneren absolutt skal få ting til å fungere som ikke gjør det.

Vi trenger en spiss som har innsatsen og jobber for laget og i tillegg scorer målene, når ingen av delene er der så blir det ekstremt tynt.

Han viser fram noen fine detaljer en sjelden gang, men etter snart 7 måneder i Bodø så forventer man litt mere enn det!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by Kesseboy »

Skjønner ikke helt det som sies om tempo/løping, han må da legge ned en betraktelig mengde høyhastighetsmetre i løpet av en kamp. Mot S08 var han viktig som førsteforsvarer, og tror han gjør mye usynlig jobb.

I motsetning til Victor, lider nok Espejord av mangelen på samspill i laget for øvrig. Vi har jo sett eksempler på at han kan få ballen i mål med ordentlig sørvis. Victor kan ta enhver duell, kan gjøre mer på egen hånd, og er sånn sett ikke like følsom for hvordan laget ellers er samspilt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by J I P »

Selv om han er fra Tromsø så behøver vi ikke å ha mindre tålmodighet med han enn med andre spillere.

Og at jeg synger med på Boniface sin sang også når ViBo ikke er på banen er ikke nødvendigvis fordi jeg vil ha han inn men også fordi sangen er god og lett å synge med på..

Når det er sagt, så er Boniface litt skarpere for tiden og fortjener spilletid.

Så skal vi se at Runar snart slår til ved en passende anledning når vi behøver det som mest.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by Pondus »

At han mangler sørvis fra spillerne rundt seg kan så være. Det er ikke det jeg savner mest. Jeg mener han er alt for stasjonær i boks og lett og dekke opp. Ser sjelden at han prøver å rive seg løs, møte ball, kjempe for å komme seg foran forsvarer og rett og slett prøve å drible/skaffe seg rom. Se på instinktet til Mvuka. Jeg tilgir mvuka om Han går seg fast, men han prøver. Solbakken gikk seg fast flere ganger mot Sarp, men prøver iallefall har vel til dags dato som jeg kan huske at espejord har forsøkt å dra av motspiller på førstetouch for å skaffe seg rom og skape sjanser. Null ×-faktor pr. Idag. Junker og Botheim hadde helt annen innstilling. Søkte ball, gjorde seg spillbar og var ikke redd for å prøve å avslutte.
At espejord har null avslutninger på mål eller mot mål I en kamp skyldes ikke bare manglende sørvis.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by Pondus »

Så pr.idag har vi en spiss som fungerer meget bra, en som ikke leverer til tross for masse tillit. Nordås aner jeg ikke hvor er og eksperimentering med Amundsen på topp. Det blir for tynt i mine øyne.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by jonsnow »

Nordås er skadet, er i alternativ trening og trenger lang tid før han er klar for å spille. Så vi har bare 2 spisser som ikke tåler en hel kamp
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by mortsto »

Med gårsdagens to mål har Espejord til sammen putta åtte mål på 26 serie, cup og e-cup i 2022. Det er faktisk en tangering av hans beste sesong mtp antall scoringer. Han er ikke helt i rute til min våte drøm om at han skal putte like mange på ett år for Glimt som i hele TIL-karrieren (30 mål på ni sesonger), men jeg har fortsatt troa på at dette kan bli bra.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by Novi »

Bra innhopp ja, det sistemålet er det ikke alle spisser som ville vært på når kampen egentlig er ferdig allerede.
Una mas cerveza.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by J I P »

Image

6-0 over Odd ved Espejord etter ca 68 minutter
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by J I P »

Runar legger ikke noen demper på seg når det synges etter kamp!

https://twitter.com/lyngmor/status/1558 ... aq4SxrRAVw
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by J I P »

0-1 borte mot Jerv etter 9 minutter ved Espejord.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Nordlys
Posts: 3368
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 567 times
Been thanked: 645 times

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by Nordlys »

Begynner å komme seg veldig nå. Savner litt mer brodd i boks og rapphet i avslutningene. Veldig troa på at Runar kan bli veldig god for oss på sikt.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by Novi »

Enig, er på rett vei. Vi har ikke et klart førstevalg på spissplass, men begge holder et godt nivå. Viktig og holde begge i kamptrening.
Una mas cerveza.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by Crazy horse »

To spisser som vil presse hverandre til å prestere.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by Sulliken »

Og 2 spisser som må bruke litt tid til å spille på Glimt-måten. Salve har presspillet, Runar har linkspillet og målteften, så når begge spissene våre blir til Jørnar Salvejord, DA snakker vi!



Akkurat kommet hjem til kløfta fra glisturen til grimstad. ful og jævlig. sorry
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by Sulliken »

Det snakkes fra Kjetil om det å være i kjelleren å jobbe, det å være i potetkjelleren å jobbe, og det å være i mørkekjelleren å jobbe.
Med det i bakhodet, kommer Runar Espejord kommer med nok et Runar Espejord-sitat i intervjuet til Avisa Nordland:
"Det e som æ si; Det e ikkje før du e på bunn du kan bynn å grave dæ nedover, så det va vældig fint"
( fra ca 05:15 her: https://www.an.no/mixed-zone-etter-jerv ... -4-1645745 )
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by Crazy horse »

Jævlig godt sagt.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by Los-Loco »

Synd vi allerede har overskudd av stoppere i stallen, for Espejord bør snart omskoleres. Gjør manns jobb defensivt, men offensive bidrag er det smått med.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by Vegard »

Omskoleres til hva?
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by Los-Loco »

Stopper.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Nordlys
Posts: 3368
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 567 times
Been thanked: 645 times

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by Nordlys »

Pondus wrote: Tue Jul 12, 2022 3:18 pm At han mangler sørvis fra spillerne rundt seg kan så være. Det er ikke det jeg savner mest. Jeg mener han er alt for stasjonær i boks og lett og dekke opp. Ser sjelden at han prøver å rive seg løs, møte ball, kjempe for å komme seg foran forsvarer og rett og slett prøve å drible/skaffe seg rom
Dette ble skrevet i juli og jeg synes det er like aktuelt nå. Ser tegn til at Runar har tatt steg i linkup-spillet, kanskje særlig på kunstgress, men det er fortsatt for svakt det han driver med i boksen. Attpåtil sliter han i avslutningsøyeblikkene.

Der de beste spissene beveger seg inn og ut av blindsona til forsvarerne for å få dem til å flytte på seg dit spissen ønsker det så synes jeg Runar blir for stillestående. For at han skal komme på ballen er han avhengig av at det slås innlegg med millimeterpresisjon der han som oftest står bak forsvarsspilleren. Da blir det ikke mange mål. Vi har mangla dette siden Junker dro.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by Knuta »

Espejord blir bedre og bedre. Den dempingen på brystet og skudd like utenfor er det ikke mange som klarer. Så vil nok mange av sjansene sitte etterhvert. Er ikke bekymret overhodet. Er nok mer overrasket over at Salvesen ikke finner deg tilrette.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by Los-Loco »

Folk må naturligvis få tid til å tilpasse og utvikle seg. Og vi er vel sikkert litt bortskjemte med at spisser slår til direkte hos oss, med Junker som scorte hat-trick i sin andre kamp (etter å ha hatt 6 mål som karrieremaks på én hel sesong tidligere) og Botheim som måtte spille 6(!) seriekamper før han første gang gikk målløs av banen i den vanskelige bortekampen mot Odd.

Espejord selv startet jo så bra med å pirke inn mål i debutkampen mot Celtic, og vi var vel flere som håpte og trodde det bare skulle gå oppover derfra. Får jo håpe Knuta har rett, og at det løsner snart. Men jeg er blitt skeptisk. Han spilte en haug med kamper for TIL uten å skåre mål. Han har puttet noen for oss, men så spiller han også på et av de lagene i serien som skaper flest sjanser. Han har også brent nok sjanser til å kunne ha konkurrert med Pellegrino om han hadde satt dem. Men verre enn brente sjanser synes jeg plasseringsevnen hans er. Hver eneste kamp ser jeg situasjoner som ikke blir en sjanse, men som burde ha blitt det dersom Espejord hadde vært plassert der en spiss med teft ville vært.

Flere påpeker at han gjør det bra som oppspillspunkt. Ja, og der er vi inne på et problem. Verken Junker eller Botheim ble i særlig grad brukt som oppspillspunkt på den måten vi bruker spissene i år. De fikk baller enten i bakrom, som harde innlegg fra sidene eller som korte klikk-klakk-pasninger inne i eller rett utenfor boks når vi forsøkte å tre igjennom på midten.

Nå sender vi i mye større grad lengre pasninger direkte på spiss, der han står på 20-25 meter med en mann på ryggen. Hva venter vi egentlig at han skal gjøre av mirakler med den ballen da? Hadde det enda vært slik at vi kom etter den pasningen med 9 mann slik at han fikk noen alternativer, men det gjør vi jo heller ikke. Personlige preferanser, ja, jeg vet, men jeg har aldri hatt så mye sansen for hele konseptet med møtende spiss. Fra et publikumsperspektiv er en bakromsspiss langt mer underholdende. Både på grunn av dette og på grunn av spillermaterialet hos begge spissene og spillerne rundt, burde de benyttes som bakromsspiss.

Og så er det en del ting som er ganske basic. Så basic faktisk at formuleringen nedenfor er hentet fra Charlottenlunds jenter 17(!) sitt trenerverktøy trenerbloggen.no. Men det gjør det ikke noe mindre gyldig for toppfottball av den grunn. Og i rettferdighetens navn må det legges til at dette gjelder for flere spillere enn Espejord, men som spiss må han tåle at dette gjelder spesielt for ham:

"Dersom du blir stresset når du mottar en ball foran mål, da har du øvd for lite på å score – øv mer"!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)

Post by Los-Loco »

Mange tror Patrick Berg og Albert Grønbæk er Glimts dyreste spillere. Langt derifra! Det er Espejord. Med god margin.

Han har nå kostet oss CL-plass, sjansen til et tredje seriegull og alt som følger med det, og er på god vei til å koste oss avensement fra gruppespillet i Europa-league. Vi snakker kanskje norgeshistorens dyreste spiller her.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Post Reply