Kamptråd ES-R5-2022 Bodø/Glimt - LSK søndag 8.mai kl. 18.00

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
Vix
Posts: 765
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 126 times
Been thanked: 123 times

Re: Kamptråd ES-R5-2022 Bodø/Glimt - LSK søndag 8.mai kl. 18.00

Post by Vix »

mortsto wrote: Mon May 09, 2022 7:51 am Nordås virker iskald foran mål, men funker ganske godt som oppspillspunkt og klarer også å sette opp andre i brukbare posisjoner spesielt i første omgang.
Har dette uttrykket skiftet helt mening siden jeg flyttet fra landet? I "mi tid" var det en fordel å være iskald foran mål.
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Kamptråd ES-R5-2022 Bodø/Glimt - LSK søndag 8.mai kl. 18.00

Post by mortsto »

Vix wrote: Mon May 09, 2022 11:47 am Har dette uttrykket skiftet helt mening siden jeg flyttet fra landet? I "mi tid" var det en fordel å være iskald foran mål.
Du har helt rett. Hadde Pelle vært iskald fra straffemerket, hadde det blitt seier.
Jeg måtte tenke meg litt om for å finne ut hvorfor jeg bruker det, og fant ut at Botheim har brukt det gjentatte ganger om seg selv i negativt fortegn. Et uttrykk i samme leia, som jeg ikke tror ble brukt for noen tiår siden er jo at en "er i fryseboksen" hvis en ikke får kamptrening.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Kamptråd ES-R5-2022 Bodø/Glimt - LSK søndag 8.mai kl. 18.00

Post by gavharr »

NB. Flyttet noen av Nordås-innleggene til spillertråden.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Nordlys
Posts: 3486
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 602 times
Been thanked: 661 times

Re: Kamptråd ES-R5-2022 Bodø/Glimt - LSK søndag 8.mai kl. 18.00

Post by Nordlys »

Hvis man tenker på "å være varm i trøya" så gir jo iskald mening. Det blir brukt en god del, men det er vel som oftest mer generelt for å beskrive en spiller som har vært helt ute av det. Men iskald foran mål tror jeg nok de fleste vil forstå som klinisk ja.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7357
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 475 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Kamptråd ES-R5-2022 Bodø/Glimt - LSK søndag 8.mai kl. 18.00

Post by Los-Loco »

mortsto wrote: Mon May 09, 2022 2:27 pm Jeg måtte tenke meg litt om for å finne ut hvorfor jeg bruker det, og fant ut at Botheim har brukt det gjentatte ganger om seg selv i negativt fortegn.
Jeg tror fotballspillere generelt, og Botheim spesielt, ikke bør være noe forbilde når det gjelder bruk av ord og uttrykk. Om fotballspilleres formuleringsevne og språk er det fristende å sitere Hamsun:

"Det var med mange påfallende ord, uventede ord, det var ravgalt inntil kunst, men det uttrykte deres meninger."
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Post Reply