Tribuneliv i Bodø

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

Jeg ser ikke helt den store forskjellen mellom å ta en melodi fra ei samleplate i forhold til å ta fra en annen supportergruppering som sikkert har fått tak i den fra en eller annen låt.

Hvis så andre supportergrupper allerede har tatt melodien - da beskyldes du kun for plagiat igjen.
User avatar
Nokia
Posts: 3759
Joined: Sun Feb 22, 2004 2:54 pm
Location: Bodø

Post by Nokia »

Drit nå i den diskusjonen..ta nå heller og bruk energien på og lage en Glimt sang eller 2, så får vi helt Nye sanger :lol:
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Post by Glimt-fan »

Ja enig med nokia! Lag EGNE sanger til Glimt
Han får en ball...
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by MhepA »

Jeg spretter opp en gammel tråd for å ha en bedre plass å diskutere tribunelivet.

I det siste har jeg altså sett så mye negative kommentarer rundt tribunelivet på Aspmyra, da hovedsaklig fra bortesupportere som føler seg dårlig behandlet. Hva er det egentlig som ligger i dette? Noen reagerer på kroppsvisiteringen. Dette tror jeg er utfallet av at enten A) Noen har aldri opplevd å måtte kroppsvisiteres for å komme på kamp, eller B) Vedkommende er jævlig bitter for at blusset han tok med ble fratatt.

Det har jo av andre på Twitter blitt kommentert at det var bedre på Alfheim for der fikk de blusse.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Novi »

Ganske bra med liv når 400 skotter tar turen for og heie på Celtic, ingen som klagde der. Kan gjerne diskutere tribuneliv og hvordan dette har utviklet seg i trakt med sportslige prestasjoner, men ikke så veldig relevant hva noen gretne siddiser tenker om det ;)
Una mas cerveza.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by MhepA »

Gretne siddiser, bohemer og trøndere. Aspmyra blir kalt Guantanamo bay, og enkelte kaller Glimt for Molde 2.0.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by poteten »

THe price you pay...
Kritisk
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Mariasha »

Synes det er merkelig at det kommenteres på kroppsvisitering, for det har vært standard på samtlige bortekamper jeg har vært på på Østlandet de siste årene. Riktignok relativt overfladisk kroppsvisitering, men så skriker jeg ikke akkurat risikosupporter…
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by gavharr »

Tror dette med hva som er for mye visitasjon er individuelt. Har opplevd at vakt omtrent har tatt tak i penis på Intility, men har også vært med på et snilt klaps på hver skulder i Sarpsborg. Og jeg lot meg ikke affisere spesielt i noen av tilfellene. Personlig er jeg også glad for at det er politi tilgjengelig på stadion i fall noe uforutsett skulle skje.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by jonsnow »

Har noe med at man skal finne noe å klage på, synes det er helt greit at man sjekker folk godt på vei inn til stadion og andre plasser med store folkennsamlinger. Har bare blitt klappet på selv eller vinket videre, men når man kan å oppføre seg og er velvillig når man blir spurt om å bli sjekket så går ting litt glattere enn dem som setter seg på bakbeina og er vanskelige.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Crazy horse »

Glimt har vel gått fra å være "snille og ufarlige" til å være laget alle vil slå og gjerne se gjøre feil. Det tror jeg vi må lære oss å tåle.
Blant det store flertallet er vi vel greit ansett fremdeles, så får dem som finner noe å klage på få gjøre det. Er det reelle ting, så må vi lære av det, og rette det opp, om det er mulig.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
helsvhe
Posts: 1498
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 327 times
Been thanked: 81 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by helsvhe »

Det er nok en del VIF, LSK, Viking og RBK fans som synes det er fryktelig urettferdig at Glimt gjør det bedre enn deres klubb som er fra storbyen. I tillegg er det en del Glimt-fans som er unødvendig store i kjeften og vel breiale som terger på seg fans fra de nevnte klubben. Og når man i tillegg er hårsåre så blir det full konflikt. Men jeg har en følelse av at alt dette for det meste skjer på Twitter.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Novi »

Nok en grunn til og holde seg unna Twitter, altså.

Men du har rett på det første der, enkelte klubber mener det er feil at Glimt gjør det bra simpelthen pga at vi er fra "et forblåst høl". Akkurat det preller fint av for min del.
Una mas cerveza.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Sulliken »

Ser på en av Glimtgruppene på FB at det er noen som flagger det å være snilleste i klassen å klappe til motstanderen på myra.
Det verste med det?
Bøttevis med likes og hjerte og omtanke, og et kommentarfelt med støtteerklæringer til det.

Eneste gangen man klapper for motstander er når en av spillerne demmes må ut på båre med skade, er mitt syn på dette.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by jonsnow »

Smaken er forskjellig, men mange av disse på denne fb siden er aldri på kamp eller av dem som hysjer på folk som synger roper og er engasjerte og snittalderen er noe høy her på dem som ikke liker buing på motstandere. Jeg personlig dynes slikt er en del av fotballen og bør være der, mens andre bare vill sitte i ro og ta en Bodø/Glimt klapp klapp nå og da.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Sulliken »

Ja.. de som hysjer på de som heier. Helt utrolig. Opplevde det i 2004 da satt jeg på gammeltribuna sammen med par-tre andre og skulle få i gang heiarop. Og vi ble hysjet på...
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Nordlys
Posts: 3368
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 567 times
Been thanked: 645 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Nordlys »

Folk som ikke greier å slippe seg løs og synge og hoie litt skjønner ikke hva de går glipp av.

Noe annet. Jeg mener de som står med J-feltet skal føle en viss forpliktelse til å synge med. Hvertfall om man stiller seg inn mot midten. Det har vært noen kamper i år og særlig tidligere hvor det blir vanskeligere å få i gang sang og felles hopping fordi det blir vann mellom båtene for de som synger. Det er uheldig. Alle skal få lov til å være på J-feltet, men synes kapo og de mest sentrale skikkelsene med fordel kan være litt tydeligere på hva som forventes om du står i den hardeste kjernen. For det virker stemningsdempende.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Sulliken »

På akkurat det, så ser jeg at det har blitt laget en liten utstikker på J-feltet der "trøkksjefene" står. Såkalt Capotårn. Han Marius i J-feltet bekreftet dette for meg akkurat nå. (Han svartkledde Metalheaden som alltid står fremst på J-feltet. God kompis av meg, og Gudfar til min datter).

Dette er vel forhåpentligvis med tanke på å få flere med seg på J-feltet. For ja. Står du der, så skal du delta!


Edit. Han sier at etter de fikk Capotårnet og noen som har konkret ansvar på å fyre opp stemningen, så har akkurat det blitt bedre.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Nordlys
Posts: 3368
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 567 times
Been thanked: 645 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Nordlys »

Jeg har lyst til å snakke litt om J-feltet og stemninga på Aspmyra litt generelt.

For meg (og for de fleste vil jeg tro) er J-feltet stedet hvor de mest lidenskapelige supporterne samles for å lage mest mulig liv og virkelig være den 12. mann i alle kamper og særlig når det går trått på banen. Når jeg er på Aspmyra veksler det litt fra gang til gang hvor jeg tar plass. Jeg har sesongkort på J-feltet, men det er ikke alltid jeg er like ivrig til å hoppe og synge kampen gjennom. Da setter jeg meg gjerne andre steder på stadion.

I mitt hode er ikke et supporterfelt til kun for seg selv og laget. Jeg mener J-feltet skal være stemningssetter for hele stadion og holde taktstokken også for de andre tribunene. Supporterfeltet skal også helst ha innslag av spontane sanger som passer konteksten i kampene. Dårlig dommer = sleivete dommersang. God involvering av en av våre gutter= spillersang. Filming/drøying hos motstander = porselensang osv. osv. Jeg opplever at dette bare delvis foregår på J-feltet sånn som det styres i dag. Når publikumsoppvarmerne startet opp mot Tromsø opplevde jeg det som at man forsøkte å overdøve og utkonkurrere resten av stadion på lyd. Osnes (oppvarmer) dro i gang en Glimt-sang som kom på storskjermen (min gamle far?) og begynte å piske i gang stadion. J-feltet på sin side fortsatte med sin "Vær stolt av kor du e fra". Flere sanger samtidig som synges mot hverandre virker stemningsdrepende i mitt hode. Her skulle man heller ha kastet seg med for å virkelig lede stadion an i synginga.

En annen ting er hvordan man kjører løpet under kamp for å holde oppe trøkket. Jeg synes det er møkk kjedelig å synge samme sangen i 15 minutter. Og enda mindre inspirerende er det når kapo etterlyser mer innsats i synginga når man er 12 minutter inne i samme tralten. Syng noe annet! Min erfaring er at ny sang = ny giv. Gode kapoer må lese stemninga på feltet og tilpasse sangvalg i forhold til dette og allerhelst også ha et øye med hva som foregår på banen for å synge noen morsomheter som passer kontekst. Dette kan løses ved at man er flere om oppgaven.

Nummer 3 er at J-feltet bør og skal ha et stort ansvar for å vekke liv i resten av stadion. Det gjør man på to måter:

1. Kapoer må være veldig oppmerksomme på hvilke initativ som starter på de andre tribunene. Kjøres Bodø/Glimt klapp, klapp, klapp i gang så få J-feltet med på det. Er det Hver gang vi møtes så sørg for å få feltet med på det også. Unison sang driver stemning, ulike sanger oppå hverandre skaper friksjon.
2. DET ALLER VIKTIGSTE. J-feltet må veksle mellom sine faste, "vanskelige" sanger og enklere rop og sanger som stadion kan slenge seg med på. Da har man Bodø/Glimt klapp klapp klapp, BO-DØ-GLIMT (tredelte tribuneropet), Deilig det hær og hver gang vi møtes som åpenbare sanger som kan vekke de brede publikumsmassene.

J-feltet og publikumstallene har vokst til nye høyder. Gjelder å smi mens jernet er varmt for å gjøre det å gå på kamp så morsomt at man kommer tilbake selv om laget presterer dårligere. Det var mine tanker. Spent på hva andre tenker!
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Sulliken »

Jeg har forelagt dette for en av capoene, og hans kommentar er å snakk med dem face to face.
Når det gjelder Osnes, så sier capoen at Osnes overkjører dem i stedet for å samarbeide. Og at opplevelsen hadde blitt bedre hvis Jfeltet og Osnes kunne planlagt litt..
Han sier også at hvem som helst kan sette i gang en sang eller et rop uten "tillatelse" fra capo. "Det e bærre å søng".
Til slutt sier han at det er denne pronlematikken/kritikken som har fått capo etter capo til å gi seg.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Nordlys
Posts: 3368
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 567 times
Been thanked: 645 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Nordlys »

Jeg er egentlig ikke så opptatt av hvem som overkjører hvem om det er en opplevelse man har. Når det er publikumsoppvarming tror jeg det er viktig at Osnes får ha regien og styre sangvalg. Det er tross alt han som høres på tribunene. Så er det veldig fint om han snakker med lederne på J-feltet før han kjører sitt "show". Alle ønsker jo i grunn det samme og det er økt deltakelse på tribunene. Det er jo ikke konkurranse! Jeg tror ikke man skal ha som ambisjon at alle tribunene skal være J-feltet. Men at de kan delta mer er jeg helt sikker på. Det finnes det jo flust av beviser på i den store verden.

Hvem som helst kan selvsagt sette i gang, men det er kapoene som har størst sjanse til å lykkes med å få med seg feltet. Kanskje en utviklingsmulighet kunne vært å følge litt mer med på hva som oppstår spontant og være med på å bygge oppunder dette der fremme i fra. Spontane sanger dør ut om kapo og trommeslager (?) fortsetter med sin sang.

Når det kommer til at det bare er å synge så er det jo ikke bare, bare for alle.

Jeg er ganske sjenert av meg som type så jeg er ikke så komfortabel med å bare gå og snakke med folk sånn rett opp og ned uten å kjenne dem først. Samme med å sette i gang heiarop. Derfor tar jeg det skriftlig for da er det lettere å få klarlagt poengene :LFC

Jeg håper de skjønner at dette er ment som konstruktiv kritikk og ikke som en nedsabling av de som faktisk gjør en enormt viktig jobb for tribunelivet. Se heller på det som en sjanse til å reflektere rundt hvordan J-feltet styres og evt. utvikles videre. Akkurat som at en spiss kan lære seg nye bevegelsesmønstre i boksen og avslutningsteknikker kan en kapo også utvide repertoaret!
Forumets mest middelmådige ekspert.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Sven-Rune »

Merkelig at J-feltet «overkjøres» stadig vekk! Minner meg om den svenske bilisten som hørte på trafikkradioen at det var en bil som kjørte i feil retning på motorveien han var på; En sa han til seg selv, der e jo flera hundra av dom🤪 Har jo hørt Osnes sette i gang noe, mens j-feltet satte i gang en annen sang… Sikkert lurt å se seg selv i speilet for så å snakke med Osnes f.eks
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
Galnasen
Posts: 334
Joined: Tue Jan 19, 2021 9:33 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 35 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Galnasen »

Et av de største problemene på Aspmyra er jo plasseringen av J-feltet. For sitter du litt lengre bort på Diadora så hører man knapt J-feltet, mens de gangene man sitter på SNN så høres det jævlig godt👏 Ideelt sett skulle de vært plassert bak et mål for å få lyden ut til HELE stadion, men skjønner jo at det ikke er så aktuelt når det ikke er tak på noen av sidene🤦‍♂️😂
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by jonsnow »

Hadde vært veldig greit om Osnes eller andre når han ikke kan og ledelsen i J-feltet hadde tatt seg en prat før kamp og blitt enige om hva som kjøres før kamp, i hvertfall i hovedtrekk. Erlend er en grei kar som er lett å prate med så skulle ikke være så sinssykt vanskelig å få til. Kan hende B/G har noen føringer på noe også, men noe såpass enkelt klarer man lett om man har lyst til det.

J-feltet er meget bra, men er enig med Nordlys om at det blir en smule kjedelig når den samme sangen skal synges i 10-15 minutter og for å få med resten av stadion er det greit å få kjørt noen av de gammle sangene av og til. Merker det er lettere å få dem som er rundt en med på dem enn de nye som mange ikke kan teksten på fordi dem blir ikke publisert på en slik måte at de fleste får dem med seg.

Skulle gjerne ha sett at man delte ut sangark før kampene i et kampprogram eller lignende, eventuelt en app/side man fikk dem enkelt opp på slik at flere kan lære seg og være med på den de har lyst til.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by J I P »

Spiller Glimt 2022-utgaven fra Glimt sine glade gutter på Aspmyra foran kamp? Der får man tekstene til de fleste sangene som synges på J- i en medley
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... XwGPq7GJZZ
Spiller du den sangen et titalls ganger hjemme eller på vei til kamp da lærer du deg teksten til mange sanger.

Ellers, Tekstene til de fleste av sangene som J-feltet synger finner man også på J-feltet sin hjemmeside:
https://jfeltet.no/sanger.html

GLIS delte ellers ut et sanghefte med disse sangene og en del eldre sanger i forbindelse med cupfinalen til folk som var innom Champs. Rett nok ikke flere enn noe over hundre eksemplarer. Det heftet var på 8 sider så det blir mye papir hvis "alle" skal få hver sitt eksemplar.

Produserer fremdeles Glimt "Kamparket" digitalt? Her hadde det kanskje vært mulig å få med en side to, tre eller fire med Glimtsanger.

Litt synd at det tilsynelatende har skjært seg mellom Osnes og deler av J-feltet. Burde jo absolutt være mulig å samarbeide når det er J-feltet egne sanger som prøves profilert. Men, de er nok ikke like glade i alt Osnes gjør.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Post Reply