Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by Frodo Baggins »

Hva som er lokalt, er jo relativt vrient å si med tanke på avstandene i NordNorge.

Er en spiller fra Vardø mere lokal enn en spiller fra Oslo? Selv om Vardø er i Nordnorge, så er det cirka 55 kilometer kortere til Oslo enn til Vardø (fra Bodø) , ergo så kan man vel konkludere at Oslogutter vil være mere lokale enn Vardøgutter.

Hvor går grensen for at en spiller skal kunne kalles lokal?
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Tja, hvis en av besteforeldrene er nordlending er det nok spør du meg (og FIFA).
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Forsterke lagettråden

Post by Zero »

For min egen del er dette viktig: OPRYKK! å da er det meg revnende likegyldig om vi har (gode) utenlandske spillerere i troppen, så lenge det er en viss lokal forankring i Glimt :wink: god helg folkens :rock
Stian Sommerheim
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Og enda en gang; jeg ønsker spillerene som er kommet velkommen og det er glimrende at vi satser mot opprykk på en skikkelig god måte nå. MEN, jeg forsøker bare å belyse saken fra flere sider.

For å la diskusjonen skli ut enda litt mere; ja en fra Vardø er mere lokal enn hva en spiller fra Oslo er. Fordi mennesker fra Nord-Norge har et samhold og en forståelse nærmest uansett hvor man møtes i verden. Å diskutere det gidder jeg bare ikke. Det bør være klinkende klart med mindre man bare skal kverrulere.

Men jeg oppsummerer i grunn med at jeg syntes det holder nå, vi trenger ikke flere utleninger i klubben slik det er nå. Stallen er nå veldig god, og dersom vi hentere inn flere nå må det være fordi dem skal gå rett inn på laget. Dermed skyver vi ut lokale/regionale spillere som jeg syntes er viktig at vi beholder og utvikler videre.

Vi må nok annta at Londak, Sane og Pape etterhvert tar plass i førsteelveren. Det gjør også Knarvik - og kanskje Kahili. Men sannsynseligvis vil det være 3 utleninger, 2 Norske som ikke er i fra nord, 3 fra Nord-Norge og 3 som vi kan kalle lokale. Da har jeg tatt utgangspunkt i at C.Berg mister plassen til Sane etterhvert grunnet skader/talent.

Jeg syntes ikke vi bør vanne mere ut enn det. Og det står jeg på.
Kristatistisk
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Forsterke lagettråden

Post by FSHelgeland »

Jeg tror ikke CB mister plassen denne sesongen. Derimot så tror jeg han finner ny inspirasjon i de nyankommne og jeg spår at Christian får en kanonsesong. En CB i form er kanskje Norges beste defensive midtbanespiller, og der tror jeg han blir å være denne sesongen.
Tippeliga 2015
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by Ville Lehtinen »

Men skadehistorien sier noe annet!
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Crazy horse »

Spillere som nå kommer inn trenger ikke nødvendigvis gå rett inn i 11'eren, men viktig at de styrker stallen. Lag som har en jevn og god stall kjemper i toppen.
Fotball er nesten alltid morsomt
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by tjongs »

RaymondEngmark wrote:For å la diskusjonen skli ut enda litt mere; ja en fra Vardø er mere lokal enn hva en spiller fra Oslo er. Fordi mennesker fra Nord-Norge har et samhold og en forståelse nærmest uansett hvor man møtes i verden. Å diskutere det gidder jeg bare ikke. Det bør være klinkende klart med mindre man bare skal kverrulere.
Å diskutere dette er som du sier ganske meningsløst, men jeg tror du skal være åpen for at mange (hvor stor andel aner jeg ikke) av de som holder med Glimt ikke har det på den måten. Jeg føler på ingen måte noe mer tilhørighet til en fra Vardø enn en fra Oslo. Så å kalle det kverulering å påpeke at ikke alle ser det på samme måte som deg er jo rett og slett veldig spesielt.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

"Nordnorsk profil" kan da være så mangt, men det er vel lite interessant for Glimt å ha en klar nordnorsk profil ... i 2. divisjon? Ei forutsetning for å utvikle et lag som er slagkraftig i norgestoppen, med kun nordnorske spillere, må være ressurser. Både økonomiske og sportslige. Det oppnår man vel lettest ved å spille på høyest mulig nivå? Og dersom det nordnorske talentet ikke eksisterer, for øyeblikket, så kan det vel ikke være noe galt i å for tida komplettere med spillere annetstedsfra, for å kunne styrke talentutviklinga på sikt? Målet må jo da være at de talentene som kommer til klubben ikke bare er nordnorske og "gode nok", men også minst jamngode med de man ville hentet annetstedsfra.

Min innvending i forhold til Diambars-spillerne gikk på at det kom én, så en til, og så plutselig enda to til. Det slo meg litt som om Ole Brum hadde fått tak i honningkrukka, og helt glemt å spise gulrøttene sine. At det er fire afrikanere i klubben er i og for seg ikke et problem for meg, så lenge man velger den lokale spilleren dersom man må velge mellom to jamngode spillere.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Ja nettopp!

Men frykter du ikke da at en Dimbars spiller skaper en økonomisk og sporslig forventning som gjør det naturlig å velge en Dimbars spiller fremfor en lokal dersom dem er jamngode. Med det mener jeg at dersom vi henter en spiller som Erlend Robertsen koster det utdanningskompensasjonen og spilleren har mål for fremtiden - men samtidig har han "lokal" tilhørlighet og har kanskje lettere for å akseptere at ting tar litt tid uten å ønske seg videre umiddelbart.

I motsetning til en Dimbars-spiller som trolig koster mere penger, krever mere resurser i forhold til integrering og slikt samtidig som både Glimt, Dimbars og ikke minst spilleren selv nok ser på Glimt som et springbrett med kortest mulig opphold.

Jeg er redd valget ikke blir hverken enkelt eller naturlig.
Kristatistisk
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Jeg synes det virker som om det er smått med store talenter i 18-20-årsalderen i vår region. Så jeg tror ikke valget er så vanskelig. Samtidig har vi jo ikke gode erfaringer med at unge, "lokale" spillere ikke skal ønske seg videre umiddelbart ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glimtfan »

Re Raymond

Her mener jeg du er litt på villspor. Når man henter en spiller fra Diambars så er det en spiller som har gått et akademi og hvor det allerede er satset ressurser. Det Glimt betaler er overgangssum, om vi har noen spesielle ekstra kostnader ved integrering/sosiale tiltak vet jeg ikke, men tviler sterkt på at det er nevneverdige summer.
Kostnaden ved å utvikle egne spillere er sannsynligvis vel så høye og det tar tid, for det er større risiko i forhold til ferdighetsnivået på spilleren. Kostnaden ved en spiller som Robertsen er ikke nødvendigvis så stor fordi han kom til klubben så sent som i 2010, men kostnaden ved en spiller som Anders Karlsen som er egenutviklet, er høy. Lite bidrag for laget over mange år, lønn og ingen overgangssum.
Spillere som Berntsen og Konradsen veier i stor grad opp for dette, men bak dem ligger det dusinvis av spillere som ikke blir noenting som koster penger og som må tas med i kostnaden til de spillerne som faktisk lykkes.

Historien din om den edle nordlending som gir alt for klubben tror jeg du kan legge i skuffa med tanke på Konradsen, Berntsen og Bjørnbak, hvor de to siste dro etter en god sesong....

At man har spillere med ambisjoner om å spille på høysest mulig nivå må vel være bra, så lenge man klarer å skape en prestasjonsgruppe. Du skriver videre "frykter du ikke at en Dimbars spiller skaper en økonomisk og sporslig forventning som gjør det naturlig å velge en Dimbars spiller fremfor en lokal dersom dem er jamngode"
Hvis 2 spillere er jevngode og treneren mener den ene har et større potensiale basert på f.eks ferdighetsnivå, så er det vel naturlig at den med størst potensiale velges uansett om han er fra Mo eller Qatar....
Det vil være risiko og kostnader forbundet både ved å satse på egenutvikling/lokale talenter, samt å hente spillere utenfra. Risikoen reduseres ved å jobbe godt i forhold til spillerutvikling i alle aldre, samt ved å gjøre et godt forarbeid i forhold til rekruttering utenfra.

Re Kesseboy
Har vi hentet de 2 siste. Har bare fått med meg at vi har fått tilbud om å låne 2 i tillegg til Papa og Sanè, har ikke sett noen bekreftelse på at de to siste lånes?
For min del må jeg si meg noe enig i en skepsis i forhold til å hente 4 stk, mye fordi jeg har en skepsis til lån, men også fordi jeg er usikker på om Glimt er forberedt på å legge til rette sosialt. Er resten av spillergruppa klar for 4 spillere fra Senegal? Er admininstrasjon/trenerapparatet det? Har man lært av andre klubbers erfaringer? TIL har positive erfaringer, er det samarbeid?
Mye positivt med Diambars-samarbeidet, men også viktig at det tenkes helhetlig og at man ikke tror at ting går av seg selv. Talentutviklingen Glimt skal satse på, bør også handle om å utvikle spillere som kommer til klubben i ung alder (+-20), har man tenkt igjennom dette?
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Har ikke fått noen bekreftelse på det, men det at de skal prøvespille burde jo bety at det er aktuelt å låne eller signere. Er de gull så er det jo bare å kjøre på, men de punktene du skisserer er på linje med en del av mine "bekymringer".
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Historien din om den edle nordlending som gir alt for klubben tror jeg du kan legge i skuffa med tanke på Konradsen, Berntsen og Bjørnbak, hvor de to siste dro etter en god sesong....
Og akkurat det kritiserer jeg klubben mest for. Og derfor mener jeg det er riktig å få inn Sane og Pape, at vi skal satse såpass at de lokale talentene har troen på klubben. Men så kan du spørre deg selv; når det virker som vi ikke klarer å "integrere" en spiller fra Mo, hvordan går det da med dem fra Senegal?

Når det gjelder kostnadene ved å hente spillere fra Dimbars så tror jeg du er litt naiv. Jeg vil annta at det er store kostnader innvolvert men forhåpentligvis er noe av det opsjoner. Vil tro at Pape koster i området 1-2 millioner kroner, men det er rein gjetting basert på hva andre fra Dimbars har kostet som jeg har sett i nyhetene.

Og spillere som plutselig står i en ny Norsk klubb har jeg sett på TV2 sporten at dem gjerne bor en måned på hotell mens man finner dem leilighet. Bare det koster nok like mye som det koster å ha unge Konradsen på B laget i en sesong.
Kristatistisk
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Nilzo »

User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Crazy horse »

Tja... Reginussen vil antakelig fortsette i 1. div., men vil ike si for hvilken klubb... er det fordi det er Glimt?
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by eidurgud »

Kan like godt være Alta, men om han kommer til Glimt denne gangen er det nok ingen som klager.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Hadde vært en solid forsterkning på benken det der! Og nettopp derfor tviler jeg på at han kommer til Glimt, tror neppe han forlater TIL-benken for å gå til Glimt-benken. På midtbanen vil han nok fort bli et femtevalg i Bodø.

Men jeg tar gjerne feil! :)
Kristatistisk
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by eidurgud »

Han spiller back også, kanskje han kan henvise TJ til benken?
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Jeg har ingen anelse hvor god Reginiussen er som back, men jeg tviler sterkt på det. Jacobsen er som Berg, han spiller solid og oppoffrende fotball som ikke alltid er like lett å få øye på - før personen ikke lengre er der. Er nok ikke uten grunn Jacobsen spillte samtlige minutter i 2011 (om jeg husker rett).
Kristatistisk
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Nilzo »

RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Ufint Nilzo, ufint.
Kristatistisk
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Forsterke lagettråden

Post by Zero »

hehe kjente hjerte hoppe over et par slag der... :lol:
Stian Sommerheim
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by Parelius »

:fy
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Nilzo »

Njææ, men denne Pavel er jo spiss, så er neppe noe for Glimt uansett :lol:
Post Reply