Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Kommer Bjørkan også så har Glimt 4 landslags spillere i klubben.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

kommer Bjørkan så har Glimt 5 landslagspillere i klubben.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Ja det er lett nå å komme ut av tellinga Knuta! :)
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Chris »

Garrincha wrote: Fri Dec 02, 2022 2:13 pm Omar ... Ståle Solbakken har med veldig mange anledninger visst at han ikke er fremmed for å bruke Glimt-spillere i systemet sitt, Norge spiller jo veldig likt Glimt under Solbakken.
Skulle tro at dette var 1. april, men det er det altså ikke.

Solbakken er ikke i nærheten av å spille som Glimt. Det er stort sett bare tull. Enten korte tversoverpasninger på nærmeste mann som står stille. Eller så høypuls gamping totalt blottet for ro i spillet. Landsen har ikke noe særlig til spill. Og langt fra noe særlig god offensiv plan. Defensivt er det nært like slett.

Hadde Solbakken hatt gangsyn så hadde han sett at han trengte stoppere med ro nok til å spille ball. Han lar Lode sitte på benken og stiller med en vel over høyden Strandberg og en stopper som hovedsakelig er ok i lufta og har klare mangler langs bakken. Han kunne stilt med minst Lode, og hadde han vært fornuftig så hadde han stilt med Lode og Høybråten. De er samspilte. Og har vist at de tar nivået i Europa. Gjentatte ganger.

Også på midten er det trøbbel. Øde forsinker spillet med sine på mann 2 meters pasninger. Vingene kunne en skrevet mye om - på Landsen. At det tok så lang tid før han slapp til Solbakken, sier altfor mye.

Så Landsen er ikke i nærheten av å spille som Glimt. Husker med G R U på kampen mot Nederland. Norge hadde knapt en sjanse i løpet av kampen, heller ikke når vi måtte fram pga. resultatet i den andre kampen. Skandaløs coaching, ikke mer, ikke mindre.

Solbakken rekker ikke Knudsen og Co til ankelen.

Hva gjelder Omar, en ok++ signering. Han er bra defensivt, men har ikke sett all verden til de offensive kvalitetene. Men det er kanskje det å spille i Glimt som kan få fram dem. Også fordi Sampsted vel ikke var all verden, før han kom til Glimt. Tenker også Brice har et langt høyere offensivt potensiale. Glimt kan godt spille med Omar og Brice på hver sin kant.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Skal lese mye rart. Solbakken trener et landslag hvor spillere møtes 5-6 ganger i året. KK har et klubblag hvor samhandling skapes på treningsfeltet dag ut og dag inn. Sammenlikningen holder ikke vann, og selvsagt stiller man med de beste individene på et landslag.

Omar er jo en klassespiller med masse offensiv kraft i seg. Skal ikke snakke ned Brice, men tror det er lett og blande potensialet som man SER i spillere vs potensialet som man HÅPER er i spillere. I Brice ser vi offensive kvaliteter, men også massevis av ting som må lukes vekk. Har ikke vært allverdens utvikling der ila året (spilte like bra mot Celtic som siste seriekamp), så jeg ser en spiller som kanskje har nådd det nivået han har inne? Håper selvsagt på mer, men det er det - håp.
Una mas cerveza.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Chris, jeg respekterer din mening. Men jeg så veldig mye i de siste kampene til landslaget at de muligens ønsker litt samme stilen som Glimt. Tildels tålmodig i angrepsspillet, forsøk på rask gjenvinning, dobling på kant, direkte når man har mulighet. Kanskje ble det sånn siden Patrick spilte? Jeg så i allefall flere fellestrekk.

Forøvrig er dette også hovedtrekkene i måten serielederen i England spiller nå, bortsett fra at Arsenal muligens er en smule mer direkte enn Glimt er. Dette er min mening og slik jeg ser det.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Chris »

Novi wrote: Fri Dec 02, 2022 7:54 pm Skal lese mye rart. Solbakken trener et landslag hvor spillere møtes 5-6 ganger i året. KK har et klubblag hvor samhandling skapes på treningsfeltet dag ut og dag inn. Sammenlikningen holder ikke vann, og selvsagt stiller man med de beste individene på et landslag.
Rene komikvelden dette.

En skrev at Solbakken spiller litt som Glimt. - Det gjør Landsen ikke.

Hvis Solbakken ville spille litt som Glimt, så kunne han f.eks. startet med med en stamme av Glimt spillere og så satt inn andre der de er klart bedre. Da hadde han surfet på samhandlingsmønstre spillere har lært i Glimt.
Setter inn Øde, selv om jeg mener han er ekstremt oppskrytt og ikke passer inn med sin stil som egentlig forsinker spillet - i lengderetning.

Keeper
Bjørkan - Lode - Høybråten(Strandberg) - Meling
Vetlesen - Berg - Øde (Evjen)
Solbakken - Haaland - Brynhildsen

Nei, en må ikke starte med de beste spillerne, men heller de spillerne som gjør laget best. Det kan være en stor forskjell på det.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Chris wrote: Fri Dec 02, 2022 8:57 pm
Rene komikvelden dette.
Der er vi enig hvertfall 😀
Una mas cerveza.
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Chris »

Garrincha wrote: Fri Dec 02, 2022 8:16 pm Chris, jeg respekterer din mening.
Takk. Og jeg respekterer din. Du har en god tone. Forbilledlig sådan.

Jeg deler ikke oppfatningen hva gjelder Landsen. Jeg synes ikke de spiller bra. Spillet når dem ble slått ut i VM-kvaliken var svakt. Elendig. Fryktelig.

Slik har det vært i en årrekke. I stedet for å ta utgangspunktet i måten de beste lagene spiller på og bygge på det så har en kjørt med typisk 4-5-1 og 4-4-2. Begge med gampespill. Og skyhøy puls. Totalt blottet for ro i spillet; de har lagt seg bakpå og banka i bakrom. Totalt hodeløst. Stikk i strid med en ro Glimt har.

Glimt reiser ut i Europa for å SPILLE fotball. Det er forbilledlig, enda en ikke har de beste spillera.
Landsen har i en årrekke reist verden rundt og lagt seg bakpå. Løpt rundt med makspuls. Totalt blottet for ro. Og offensiv samhandling i mer enn to-tre trekk.

Landsen kunne tatt utgangspunkt i 4-3-3 når alle Landsen spillerne nær hadde vært i RBK.
Nå har mange av de beste spillerne vært i Glimt og spilt 4-3-3. Mange andre klubber likeså.

Jeg ser ikke den klare gode planen fra Landsen. Som jeg skrev over, så kunne en klar plan, om en ville spille litt som Glimt, være å starte med en Glimt-stamme og så bygge på. Da får en med seg noe samhandlingsmønster. Det er gull verdt, når Landsen totalt mangler samspill.

Når den åpenbare store mangelen er mangel på spillende stoppere, så fremstår en ikke mye godt orientert når en utelater det som nok nå for tiden er Norges klart beste spillende stopper: Lode.

Det er mest utenomsportslig prat med Solbakken. Laget funker ikke.

Jeg tror faktisk Glimt hadde slått Landsen i 75% av matchene de hadde spilt.
Last edited by Chris on Fri Dec 02, 2022 9:13 pm, edited 2 times in total.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Hvis du så etter det de to siste landskampene, ville du sett spor av det. Kortere igangsetting, antydninger til frispilling bakfra, og mindre direkte angrepsspill med kortere pasningslengde. Det virker som det kan være en spillestilendring på gang.

For øvrig stiller jeg meg spørrende til å foreslå å spille Bjørkan ut av posisjon når man har Ryerson og Pedersen som høyrebacker. Og at Lode skal være den beste spillende stopperen i Norge? Tja, kanskje den beste spillende, men ganske langt ned på lista når det gjelder de defensive stopperpliktene.

Edit: Bør vel slenge inn at det å kalle kapteinen på laget som topper Premier League, sist nominert til månedens spiller i august, for oppskrytt er jo ... interessant.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

B/G fortsatt med i kampen om keeper Wahlstedt, selv om Villareal lurer i skyggen. https://www.ta.no/han-drommer-om-a-flyt ... 50-1524489
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glimterfrem »

Enig i komikveld-sitatet ihvertfall. Jeg mener begge har feil. Landslaget spiller ikke som Glimt, og jeg synes ikke de spiller bra heller, men lagoppstillingen til Chris gir heller ikke mening. Laget blir ikke plutselig dritbra for at vi setter inn et par Glimtspillere til. Men kanskje dette heller skulle vært diskutert på et annet forum / ihvertfall en annen seksjon av dette forumet?

Jeg håper egentlig mest vi går for Selvik på keeperplassen. Odd kommer til å prise Wahlstedt skyhøyt, selv om han bare har 1 år igjen av kontrakten. Selvik er en mulig norsk førstekeeper på landslaget, som Glimt har vært ute etter før. Nå er Nikita borte og timingen er jo ideell for at han skal komme til oss. En meget trygg og god keeper som er god på strek og i felt. Savnet av Nikitas teknikk blir nok stort, men har troen på at Selvik kan bli en forbedring på sikt.

Får vi signert Selvik, Bjørkan, Pelle i tillegg til Omar så synes jeg vi allerede ser meget bra ut. Da trenger vi bare en kantspiller.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Forventningene er økt et par hakk fra da vi håpa på at laget skulle flyte på noen rutinerte middelmådigheter, mens en ungdom fra Superettan hadde et såpass stort gjennombrudd at han kunne bli solgt til Godset for to mill.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Bare å suge på karamellen, veien er kort tilbake dit!

Ser ikke vekk ifra at neste keeper (dersom det ikke skal være Faye Lund som førstevalg) kommer utenlands fra. De som nevnes blir veldig dyre nettopp pga at vi er kjøpende klubb, mens det ikke vil nødvendigvis være tilfelle utenfor Norge. Og keeper er kanskje noe av det som er lettere å scoute, eller...?

@Glimterfrem: Dersom Pelle fortsetter, trenger vi en kantspiller? Pelle/Mvuka/Zugelj/Sørli...en må ut om en skal inn, vil jeg påstå.
Una mas cerveza.
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by JHA »

Vi trenger Keeper, venstre back og venstre kant. Så spørs det om det kanskje blir lån?
Ren spekulasjon men jeg tipper, Wahlstedt/Selvik/Friedrich
Bjørkan/Sørensen
JPH/Mikkelsen/Layouni
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Pondus »

Håper det blir en deal med Tromsø angående Mikkelsen med Nordaas i potten. De ønsker jo å signere han, men mangler penger.
Layouni, ikke et ondt ord om han, men har ikke vist allverden i VIF utfra forventet. Anser.han som fortid.
JPH er jeg skeptisk til faktisk, både når det.gjelder motivasjon og form. Jph i 2020 form, any day of the week.
Drømmer dog om Mikkelsen inn. Enormt potensiale.
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Nordlys »

Vi kan ihvertfall slappe helt av med at det er stille fra Glimt. Derfra lekker det ikke en dråpe selv om de forsøker å få plass til en blåhval i badekaret.
Forumets mest middelmådige ekspert.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by tjongs »

Er forsiktig optimist mtp Omar, kommer han seg opp på toppnivået sitt er han definitivt klasse. Håper likevel at planen fortsatt er at Brice skal over på høyre, så har vi to som kan duellere om og rotere på høyrebacken. Og da trengs det en venstreback inn fortsatt.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Sven-Rune »

Det var en venstreback på et fly fra Bodø til Gardermoen i går....
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Men når folk snakker om å signere Evjen, så mener de vel ikke Andreas? :mrgreen:
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Jeg tenker at Sørlie muligens skal ut og Glimt har ikke gitt opp Mikkelsen. Personlig har jeg tro på Mikkelsen som utfordrer på venstre ving.

Håper imidlertid virkelig at Pelle fortsetter. Men med potensielt over 50 kamper så vil det være nødvendig med rullering også på venstre vingplass. Pelle ønsker sikkert å spille hele tiden, men selv om han er operert nå så er han ikke en ungfole lenger, og jeg mener Pelle kommer til å levere om mulig bedre hvis han får avlastning.

Selvsagt håper man på Bjørkan, men jeg er ikke veldig optimistisk. Likevel, kanskje når det gjelder Fredrik så er det vel et ørlite håp om at Schalke kan se et monn i å låne han ut til Glimt som et utstillingsvindu slik at de kan selge han etterhvert. Og med det ta brorparten av lønnsutgiftene. Men jeg tror vi trenger en god dose flaks for at det skal gå i orden. Får vi Fredrik er vi godt rustet på back, da har vi tre veldig gode backer.

På midtbanen så tenker jeg fremdeles at Hugo dessverre kommer til å bli solgt i vinter. Glimt har ikke solgt for store summer på en stund, og de trenger mest sannsynlig å få inn litt mer penger. Jeg tror ikke Glimt er blakke, men det har blitt brukt mye etter sommeren og nå Omar. Fremover er det ikke usannsynlig at Glimt trenger penger fra både Europa og i tillegg spillersalg. Alt for mange unge spillere har gått vederlagsfritt fra Bodø de siste årene og det tror jeg Glimt ønsker å få satt en stopper for. Men vi har erstatterne klare. Grønbæk er lovende og Fet er klar. Saltnes kommer forhåpentligvis tilbake som en bedre utgave av seg selv han også.

Jeg er skuffet over Salvesen foreløpig, men han bør få et halvt år til. Innfrir han ikke, bør Glimt hente en ny spiss til sommeren. Nordås selger vi til Tromsø i en totalpakke om Mikkelsen. Hva som blir å skje på keeper er litt vanskelig å spå tenker jeg.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Kesseboy wrote: Fri Dec 02, 2022 10:22 pm Forventningene er økt et par hakk fra da vi håpa på at laget skulle flyte på noen rutinerte middelmådigheter, mens en ungdom fra Superettan hadde et såpass stort gjennombrudd at han kunne bli solgt til Godset for to mill.
Aaaah. Husker da Tommy Knarvik ble omtalt som signalsignering. DET var tider det.
Garrincha wrote: Sat Dec 03, 2022 10:49 am når det gjelder Fredrik så er det vel et ørlite håp om at Schalke kan se et monn i å låne han ut til Glimt som et utstillingsvindu slik at de kan selge han etterhvert. Og med det ta brorparten av lønnsutgiftene.
Jeg håper jo Hertha(!) tenker at en spiller de ikke har bruk for og ikke kostet noe, kan sendes tilbake dit han kom fra uten å tyne for mye penger ut av dealen. Men jeg er kanskje bare naiv og optimistisk.
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

@Garrincha: AN uttrykker det rimelig klart: "Bodø/Glimt har penger og er tydeligvis klare til å bruke de". https://www.an.no/na-gjenstar-kun-den-m ... -4-1690419

Klubben har tidlig sagt at de ønsker seg keeper, et par backer og kanskje en kantspiller. Det er penger og vilje til å bygge laget de ønsker (tre spillere inn mot Europa og evt supplering mot nasjonal sesongstart).
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

@mortsto :Takk skal du ha! :roll: :lol:
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Alexkid
Posts: 414
Joined: Mon Feb 25, 2019 12:41 am
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Alexkid »

Glimt prøver å komme til enighet med TIL ang Lasse Nordås. Vil ha høy videresalgs klausul sånn at TIL kan få råd til å kjøpe han fri. Betyr vel ingen Mikkelsen til Glimt dette? 🥲

https://www.nettavisen.no/sport/norsk-f ... -95-785651
Post Reply