Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Enig i det med åpenhet. Ikke ofte vi ser styrelederen i avisa, det burde vi gjort oftere, synes jeg.
Fotball er nesten alltid morsomt
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by brutus »

"Bør Tromsø overta styringen av talentutviklingen i Nord-Norge?", spør AN til slutt i denne artikkelen. Det morsomme er at mens Frode Thomassen og Høgskolen i Nordland PLANLEGGER OPPSTART av et talentutviklingsprosjekt i Nordland, har Tromsø allerede et fiks ferdig opplegg som vi kjører i hele landsdelen. Thomassen beskylder TIL for å være historieløse når de satser i Nordland, men hvem er historieløs? Thomassen velger å glemme Glimts aktive rekruttering i Troms og Finnmark i flere tiår! Faktum er at Tromsø forlengst har overtatt styringen av talentutviklingen i Nord-Norge. Ernst Pedersen skal ha ros for at han forstår at de nestbeste lagene i landsdelen vil profittere på et samarbeid med TIL om talentutviklingen.
DIXI
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Glimt har vel rekruttert i Troms og Finnmark lenge, og mye ved hjelp av Glimt's gode ry og Tromsø's blærete holdning overfor alt og alle som ikke oppholder seg på sin egen lille halvøy. Men det har vel vært i mer uformelle former, og det som reageres på er vel hvordan TIL systematisk skal eie talentutvikling i de tre nordligste fylkene. Eller?

Vet ikke jeg, men sutring i media er ikke no særlig. Enten gro litt baller og si at vi skal gjøre det bedre, eller se positivt på det og hvordan Glimt kan gjøre seg selv til en partner i et slikt opplegg.
Una mas cerveza.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by brutus »

Vel talt! :klapp
DIXI
RS2-Gti

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RS2-Gti »

Syntes det blir fryktelig dumt, og Glimt må virkelig stikke fingeren i jorda og analysere dagens situasjon. Det er skremmende, men også relativt forklarende, at Glimt fremdeles kan se på seg selv som en konkurrent til Tromsø. Eksempelvis er det tydelig hvilken klubb du vil signere for dersom du har landslagsambisjoner.

Glimt er i fall på tur mot bunnen av Adeccoligaen, mens Tromsø plutselig kjemper om seriegull i Tippeligaen. Dette er ikke 2008 lengre, og selv om vi ikke skal bli historieløse, så er tingenes tilstand på dette stadiet ikke sammenlignbart. Glimt har bygd ned sin talentutvikling, og gir relativt elendige signaler når dem ikke kan betale utdanningskompensasjon for talenter en gang.

Glimt sutrer bare som et barn som plutselig må bruke egen ukelønn på barnetvgodt plutselig. At klubben ikke helt slår an blandt byens befolkning er slettes ikke rart, dersom de fremdeles ser på seg selv i en opphøyd posisjon.

Dette er en skam! Nårtid skal folket å en innvirkning på Bodø/Glimt?
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sven-Rune »

Det finnes da en måte å få innvirkning og det er å bli medlem og gi sin stemme ved generalforsamlingen eller aktivt melde seg for tjeneste. Når det gjelder møte mellom Glimt og supporterne mener jeg at Glimt faktisk inviterte til et "folkemøte" tidligere i år (vår?) uten at det kom særlig mye folk av den grunn. ?

Tromsø gjør mye riktig for tiden, og det unner jeg dem selv om jeg ønsker at Glimt skal være nr.1 i nord. Det så ut til at Glimt gjorde mye riktig i 2008, med gode resultater, stadionplaner, EM-planer osv. I dag er det lite glød å se, sportslig er det som en berg og dalbane og vi er i "ingenmannsland". Den blide Kåre (fra 2008) er kjedelig og grå, og supporterne sutrer og forsvinner. Hjemmesiden til DGH bør tas av nett med mindre man begynner å oppdatere den, og vi kan sikkert finne flere ting som er negativt.

Litt tilbake til TIL. Det er ikke lenge siden de ble "reddet" av en kar i Bergen, samt Tromsø kommune. Vi har ikke hatt slike rike onkler, men ellers minner dette meg litt om Glimt i 2008.
Jeg kjenner overhodet ikke til det, men kanskje Brutus og Baggins vet mer. Hvordan ser framtidsøkonomien i TIL ut. Er det bærekraftig det de får til for øyeblikket?

Talentutvikling kan muligens skje etter TIL-modellen, men det er rimelig at både Glimt, TUIL og Alta har en finger med i spillet. En samarbeidsmodell med utveksling av talenter ville sannsynligvis gagnet mer enn skadet, men man balanserer på en knivegg når man også skal konkurrere. Muligens må man stå samlet nord mot sør? Jeg bare undrer....
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
RS2-Gti

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RS2-Gti »

Mulig den innkallingen kom litt for sent. Men i Bodø er blir jo Glimt fanatikkere sett på som nerder, og det er litt flaut å være opptatt av Glimt og gå i gult. Men hvem syntes nå det er så rart egentlig, det Glimt stod for på 70 tallet var noe som en hel lannsdel kunne identifisere seg med.

Å samle nord mot sør tror jeg er et begrep som ble visket ut for en del år siden, og det er bare noe som eksisterer i tankene til oss som bor i de forskjellige byene i nord. Med dagens flytilbud og priser, så er Norge blitt veldig lite, og det er i grunn ingen bestemt grunn til hvorfor spillere i Nordland ikke i stede skal dra til TUIL, TIL, RBK eller Ranheim.

Dersom det blir et samarbeid tror jeg det vi være naturlig og definere et styrkeforhold i det samarbeidet, og der vil Glimt i beste fall være nummer to. Jeg kan ikke se for meg at TIL villig spiller talenter til Bodø som de mener er "verdt noe" både som spillere og salgsobjekter. Glimt blir sittende med andrevalg nærmest alltid.

Men det er jo også realiteten, og man må være fra Bodø for å syntes det er rart.
Pipp
Posts: 65
Joined: Wed Mar 26, 2008 9:49 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pipp »

Crazy horse wrote:Enig i det med åpenhet. Ikke ofte vi ser styrelederen i avisa, det burde vi gjort oftere, synes jeg.
Enig i at styrelederen bør synes oftere i avisa. I tillegg til å "rase" mot TIL, synes jeg styrelederen skal vise seg i avisa og fortelle hvordan Glimt skal unngå å "rase" nedover tabellen og ut av opprykkskampen. Styrelederen har sikkert mange med seg i symbolkampen mot TIL, men jeg tror de færreste forstår at en varig negativ sportslig trend skal møtes med å fortsette som før, og stadige påminnelser om at det bare er 2 år siden Glimt ble nummer 4 i Tippeligaen.
User avatar
Thomas Andersen
Posts: 456
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:31 pm
Location: Oslo
Has thanked: 36 times
Been thanked: 23 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Thomas Andersen »

Pipp - når en organisasjon/et land har interne problemer - rettes fokus utover - for å samle kreftene internt.

Helt riktig fokus, og trolig positivt for B/G at denne saken kom opp nå. Den skaper engasjement. Håper bare Glimt-ledelsen og ildsjelene rundt klarer manuvrere riktig fremover...
:ball :glimt
Gult er kult!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Los-Loco »

RS2-Gti wrote:Syntes det blir fryktelig dumt, og Glimt må virkelig stikke fingeren i jorda og analysere dagens situasjon. Det er skremmende, men også relativt forklarende, at Glimt fremdeles kan se på seg selv som en konkurrent til Tromsø. Eksempelvis er det tydelig hvilken klubb du vil signere for dersom du har landslagsambisjoner.
Det bli ganske meningsløst å kritisere klubbledelsen for deres utspill i denne saken. Det skulle da blott bare mangle at det reises bust av et slikt forslag. Her har vi vært kritiske til ledelsen i lang tid for handlingslammelse, og når de nå faktisk både fronter engasjement og figthervilje i avisa så er det bare å applaudere.

Og selvsagt er vi en konkurrent til Tromsø. Det skal ikke mer til enn noen gode høstkamper, så er vi i opprykksposisjon. Og neste sesong vil da være helt åpen, og vi kan meget vel havne over TIL på tabellen. Økonomisk er vi pt dårligere stilt enn TIL er, men det må være lov til å minne om at TIL for relativt kort tid siden var enda mer ute å kjøre enn det Glimt er nå, men har blitt reddet av en gavmild bergenser (forstå det den som kan) og Sparebanken Nord-Norge.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
RS2-Gti

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RS2-Gti »

Fint at dem er ute, men jeg tror mange bare rister på hodet til dette. Finnes langt bedre saker de kan kommentere i media. F.eks har dem en hel by som lurer på hva dem ser i Kåre Ingebrigtsen. Det er ting dem burde gå ut i media med, slik at folk i gata kan forstå tankene.

Syntes fremdeles dette virker som en sur lillebror som er misunnelig på storebror som får være lengre oppe.
bonitao
Posts: 381
Joined: Thu Mar 27, 2008 1:15 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bonitao »

*sensurert*
Vi ser bare kritiske meldinger. Vi ønsker en løsning!
Last edited by liverglimt on Thu Aug 26, 2010 1:53 pm, edited 1 time in total.
Reason: Les reglene for dette forumet.
énoisqueirois !
RS2-Gti

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RS2-Gti »

Løsning? Hadde jeg kjøpt Glimt i dag som investor ville jeg;

- Sparket Kåre
- Sett over strukturen, funksjonen og innsatsen til administrasjonen
- Sett over styrets kvaliteter
- Ansatt Aasmund Bjørkan med Stig Johansen som B-lagstrener (back up goalgetter A-lag - se H. Flo)
- Sett over spillerstallen og tatt i samsvar med ny ledelse og trener, gitt beskjed til hvilke spillere som kom til å bli satset på, resten ville jeg ha forhandlet frem en avtale om å fristille mot minst mulig vedelag fremfor å betale lønn.
- Sett over B og Juniorlag, også tatt en utrenskning der, bort med dem som ikke har kvaliteter for høyere nivå
- Startet aktivt en junior/b-lagssatnings som ville bringe frukter raskt
- Innvestert i 2-3 talenter
- Åpnet dørene på Aspmyra, gitt ærlige pressemeldinger og snakket åpent igjennom weben om alle utfordringene og tankene i klubben, i stede for å forsøke å opprettholde en fasade ingen tror på.
bonitao
Posts: 381
Joined: Thu Mar 27, 2008 1:15 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bonitao »

*sensurert*

Jeg snakket i løsningen med den nåværende økonomiske tilstand av Glimt.
Det du presenterer er en oppskrift på Glimt føre til andre divisjon
Last edited by liverglimt on Thu Aug 26, 2010 1:52 pm, edited 1 time in total.
Reason: Les reglene for dette forumet.
énoisqueirois !
RS2-Gti

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RS2-Gti »

For å være helt ærlig, så leser jeg VG og ikke Dagens Næringsliv. Så jeg interesserer meg ikke for økonomi, og jeg syntes ikke det skal være en betingelse for å like fotball. Økonomi er kjedelig, og det gidder jeg ikke, og det er kanskje litt av grunnen til at supporterene rømmer?

Men et tips har jeg. Spill god fotball. Og det gjør vi med å sparke Kåre. Det vil heve tilskuertallet, det vil heve salgsprisen på spillerene, det vil gi nye talenter, det vil gi kvallikkamper med gode penger, etc. Men til slutt mener jeg at det aldri vil komme rike onkler til en klubb uten sjel. Mange klubber har drevet med overforbruk, men kun Lyn har røket på det. Og det var vel gang nummer ti dem til slutt røk?

Det er veldig mange som er interessert i god reklame, altså å være sponsorer. Men det er stort sett bare NB igjen som mener det er noe særlig reklameverdi i et middelhavslag i Adecco.
bonitao
Posts: 381
Joined: Thu Mar 27, 2008 1:15 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bonitao »

Sensurert

Så du mener å være en magiker!
Last edited by liverglimt on Thu Aug 26, 2010 1:51 pm, edited 1 time in total.
Reason: Redigert med hensyn til språkbruk.
énoisqueirois !
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

RS2-Gti wrote: Så jeg interesserer meg ikke for økonomi, og jeg syntes ikke det skal være en betingelse for å like fotball. Økonomi er kjedelig, og det gidder jeg ikke, og det er kanskje litt av grunnen til at supporterene rømmer?
Du vil sparke Kåre, ansette en annen trener som er på kontrakt, hente nye spillere. Det vil du altså at en ekstern investor skal gjøre. Som Liverglimt påpeker, det er en fordel at du kritisk går gjennom det du skriver før du publiserer alt dette våset.
RS2-Gti

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RS2-Gti »

Skrev jeg det? Trodde jeg skrev at dersom jeg var en investor. Uansett, ja, det er ikke så mange investorer som kjøper noen ting som helst, og bare lar det være, for så å håpe det skal gi avkastning. Spesiellt et lag som mobber isfjellbyen, mens vi selv synker som Titanic.
Last edited by liverglimt on Thu Aug 26, 2010 1:52 pm, edited 1 time in total.
Reason: Sitering av OVENSTÅENDE innlegg!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

RS2-Gti wrote: Mange klubber har drevet med overforbruk, men kun Lyn har røket på det. Og det var vel gang nummer ti dem til slutt røk?
Litt usikker på ka du mein her. Mein du at det e bare å bruk penga man ikke har fordi det som regel går bra? Litt pussig strategi i så fall. Glimt lid nu under at man har styrt med denne tankegangen tidligere. Lyn gikk overende med den tankegangen, og andre slit også : http://www.glomdalen.no/kil/article5238968.ece
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Los-Loco »

RS2-Gti wrote:For å være helt ærlig, så leser jeg VG og ikke Dagens Næringsliv. Så jeg interesserer meg ikke for økonomi (...)
Nei, det har vi jo skjønt.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Mendi »

Los-Loco wrote:men det må være lov til å minne om at TIL for relativt kort tid siden var enda mer ute å kjøre enn det Glimt er nå, men har blitt reddet av en gavmild bergenser (forstå det den som kan) og Sparebanken Nord-Norge.
Dette er et meget godt poeng. Midt i all hyllesten av hvordan TIL jobber som klubb kan det være greit å minne om et par ting, blant annet dette. Vi får nå se hvordan TIL forvalter denne gavmildheten, at de får brukbar suksess første året skulle nå bare mangle. Det finnes svært få holdepunkter for å hevde at TIL gjør ting bedre enn Glimt, og merk at tilskuertallene der oppe er minst like begrederlige som Glimt sine, sett i forhold til tingenes tilstand.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sven-Rune »

RS2-Gti wrote: Men et tips har jeg. Spill god fotball. Og det gjør vi med å sparke Kåre.
Glimt spilte en svært god 2.omgang i Nybergsund!
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Los-Loco wrote:Her har vi vært kritiske til ledelsen i lang tid for handlingslammelse, og når de nå faktisk både fronter engasjement og figthervilje i avisa så er det bare å applaudere.
Det der var god gammeldags sutring, og ikke noe engasjement og fightervilje. Hele artikkelen, Frode's kommentarer og et trist bilde gir et signal akkurat som RS2 sier - lillebror som sutrer over at storebror fikk viljen sin.

Her har TIL lagt fram et forslag, som tydeligvis er mer omfattende enn det Glimt kommer med. Ja, det skal være surt når den argeste kokurrenten kommer foran, men da må man vel kunne lage en story hvor vi endten tar opp kampen med dem om å regjere Nord-Norge, eller se det store bildet og se hvordan vi kan bli en stor part i det TIL legger frem. DET er engasjement og fightervilje.
Una mas cerveza.
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Chris »

Noen tanker.

Har sagt det før. Når spillere spiller dårlig, så blir de plassert på benken eller flyttet ned til 2. laget.
Hva skjer når trenere gjør dårlige kamper. Lite, før de får sparken. I dagens Glimt og med dagens økonomi, så ønsker jeg at Brutter'n får trene 2. laget i noen kamper, for å vise prov på kløkt og kompetanse. Slutter han da, ja så er det greit. At Glimt spilte greit i 2. omgang mot NIL, var ikke på grunn av men på tross av trenernes innledende disposisjoner, som var totalt og komplett uforståelige.

La B.I. Johnsen lede laget. Be B. Hansen ev. Ø. Gåre delta, i værste fall kun med formalia, dvs. at de står "oppført" på kortet som trenere, tilsvarende som Hønefoss driver.

Dette koster ingenting, det er gratis.

Hør med de som ville betale lønna for S. Johansen i vår om de fortsatt er villige til å betale noe lønn. Ansett S. Johansen som spillende hjelpetrener. Da får vi både en spiss og et trenertalent. Kanskje kan man også BE Sakk om å gi seg eller lei han ut. Det kan kanskje spare noen lønnskr. Prøve å selge/leie ut Alo m.fl.

Prøv å få tak i noen investorer, også blant DGH, og lei inn med opsjon på/kjøp en talentfull spiss, f.eks. V. Bråten? fra TIL, Magnussen fra Hødd.

Be NFF om dispensasjon til å PRØVE 2. lags spillere på A-laget i inntil 3-5 kamper før en skriver lisens. Egentlig er det vanvittig at NFF ikke tillater det i dag, sett i lys av klubbenes økonomiske situasjon, at en ønsker å få fram flere talenter og at eliteserien "flommer over" av halvgode utlendinger.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Chris wrote:Prøv å få tak i noen investorer
Åja, her har vi løsninga på alle problemene ...
Chris wrote:Be NFF om dispensasjon til å PRØVE 2. lags spillere på A-laget i inntil 3-5 kamper før en skriver lisens.
Dette kan gjerne prøves, men jeg har veeeldig vanskelig for å se for meg at NFF skulle gå med på dette.
Chris wrote:Egentlig er det vanvittig at NFF ikke tillater det i dag, sett i lys av klubbenes økonomiske situasjon, at en ønsker å få fram flere talenter og at eliteserien "flommer over" av halvgode utlendinger.
Det er jeg hjertens enig i.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Locked