Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by FSHelgeland »

Tja hva er vel Eggen-treneren? Jeg ser ikke hvorfor tiden for kontinuitet og langsiktighet skulle være forbi. Tvert i mot så tror jeg det på sikt er en stor fordel. At tiden hvor en klubb får være så dominant som RBK var under Eggen er over, det kan jeg være enig i. Likevel, man skal vel aldri si aldri.
Tippeliga 2015
mortsto
Posts: 7372
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Ang billett, så er det jo fint at det faktisk går an å kjøpe At det ikke er oppdatert på glimt.no en dag før avspark er jo fortsatt helt latterlig.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RaymondEngmark »

Det er ikke så lenge siden man hørte Jönsson konkludere med at tiden hvor RBK kunne dominere med Trønders ungdom var forbi. Og tror du det går ann, eller ikke går ann - så har du helt rett. Suksessen til Kåre i fjor var jo fryktelig lik Eggen sine storhetsdagen, med Eggen som mentor og en Kåre som var tydelig på at det ikke var noen grunn til å ikke høre på Nils Arne. Og blir RBK bittelitt flinkere til å holde ett år eller to ekstra på de beste spillerne så kan dem fort ende i et nytt CL eventyr. Ingen som hadde troen på noe sånt sist gang heller, og alle ville ledd av at RBK skulle prestere mot AC Milan og Real Madrid.

Deila er jo uansett en hederlig sammenligning, jeg vil heller bruke Eggen fordi Åssa og Eggen har lik fotballfilosofi og tilnærming. Men alt avhenger av en OK førstesesong så det går ant å se for seg et langsiktig prosjekt med Åssa. Begynner det på samme måte som i fjor så går ikke det prosjektet, det er jeg helt sikker på. Mye av grunnen til at JHH ikke ble sparket tror jeg var rutinen - det var en bevisst langsiktig plan som Glimt hadde troen på skulle løsne som den gjorde. Havner Åssa der, så kan det fort oppfattes som mye prøving og feiling i stede.
Kristatistisk
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

FSHelgeland wrote:Tja hva er vel Eggen-treneren? Jeg ser ikke hvorfor tiden for kontinuitet og langsiktighet skulle være forbi.
For klubben er det selvsagt et ønske om å holde på Eggen-treneren, slik som Godset garantert hadde sett at Deila hadde 20-årskontrakt. Men forskjellen på 90-tallet og 2016 er at norske suksess-trenere idag får jobbtilbud som i praksis er umulig å si nei til. Hvis en klubb med Champions League-plass kommer med et tilbud til Bjørkan er det vel ingen grunn til å tro at han hadde blitt i Glimt hele karrieren. Hvis Eggen hadde opplevd 90-tallssuksessen med RBK idag ville toppklubbene stått i kø for å hente han. Slik var det ikke for 20-25 år siden.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RaymondEngmark »

Med en ny Eggen mener jeg ikke å slå Real Madrid, men å satse langsiktig på kontinuitet i spillemønsteret, rekruttere spillere fra nærområdet, utvikle laget over tid, bygge stein på stein, spille underholdende 4-3-3 +++ Glimt blir neppe noen RBK noen gang, men de kan kopiere det Molde gjorde i årets Europa League med et par år på baken, og visst alt slår til. Det tror jeg ikke vil gjøre at Åssa blir hentet til noen stooore klubber. Tror generelt sett det er en sterk skepsis mot norske trenere der ute for tiden. I tillegg har jeg hørt at Aasmund har en familie som ønsker sterkt og bo i Bodø (inkludert han selv), så tror ikke vi mister han til Vålerenga, Brann eller lignende. Og store klubber på kontinentet tenker nok større. Deila var gullgutten blandt norske trenere, og selv han sliter mye i forhold til resursene.
Kristatistisk
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Med Eggen tenker jeg trener som klubben bygger opp rundt over flere år, på samme måte som Ferguson i United.

Blant norske trenere har Deila, Solbakken, Berg og Solskjær fått prøve seg på rekke og rad de siste årene i de store europeiske ligaene og turneringene (riktignok mislyktes samtlige). Men, set er vel en økning på 100% fra tidligere. Markedet er betydelig mer åpent for trenere nå, og hvis vi skal drømme så stort at Bjørkan fører Glimt ut i Europa vil det føre til interesse fra større klubber. Hvis Bjørkan skulle velge å bli i Glimt da, skal jeg svelge alle mine ord og egenhendig bygge statue av han.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RaymondEngmark »

Hehe :) Ja klart det kan skje, men jeg tror først og fremst at dersom Åssa gjør det bra, så er det RBK som blir værst å holde unna på sikt. Oddsen for at både Kåre og Åssa blir messias samtidig regner jeg som liten tross alt. Alternativt typ FCK størrelse klubb i utlandet. Men Fagermo er jo enda i Odd tross han har gjort mye av det vi snakker om.
Kristatistisk
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Fagermos utspill om at trenere som ikke jobber 70-timers-uker tror jeg er med på å holde ham i Odd. Fotball-Europa har (nok helt riktig) konstatert at norske trenere ikke holder mål som "sterke menn" utenfor skandinavisl fotball, jf. Deila og Solbakken, for å nevne noen. Fagermo gjør nok en fantastisk jobb for Odd, men er og blir en gammeldags trenertype. Der stiller Bjørkan mye bedre, som er en mye mer moderne trenertype. Men for at Bjørkan skulle bli interessant til utlandet må nok klubben bedre seg på alle områder, som noen er inne på lenger opp.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Gvandreassen »

Cheese Smirnoff wrote:Med Eggen tenker jeg trener som klubben bygger opp rundt over flere år, på samme måte som Ferguson i United.

Blant norske trenere har Deila, Solbakken, Berg og Solskjær fått prøve seg på rekke og rad de siste årene i de store europeiske ligaene og turneringene (riktignok mislyktes samtlige). Men, set er vel en økning på 100% fra tidligere. Markedet er betydelig mer åpent for trenere nå, og hvis vi skal drømme så stort at Bjørkan fører Glimt ut i Europa vil det føre til interesse fra større klubber. Hvis Bjørkan skulle velge å bli i Glimt da, skal jeg svelge alle mine ord og egenhendig bygge statue av han.
Satser på at du mener at de mislykkes i Europeiske ligaer, og ikke generelt. For Solbakken er synonymt med FCK i følge dansk media. Han har gjort en god jobb der over lengre tid, fadeser i Köln og Wolverhampton til tross.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
mortsto
Posts: 7372
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Kesseboy wrote:Fagermo[...]er og blir en gammeldags trenertype. Bjørkan [...] er en mye mer moderne trenertype.
Hva tenker du på her?
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Jamfør Fagermos uttalelser om golftrenere. Fagermo virker å kjøre mye på "sterk mann"-metoden i Odd (korriger meg gjerne om jeg tar feil, men dette er nå inntrykket mitt), det vil si at han gjør seg veldig sentral i mange av klubbens prosesser. Han gjør seg sjøl uerstattelig, på sett og vis. BP i Godset er et eksempel på det motsatte, en som bidrar til å bygge og benytte en solid organisasjon som ikke er avhengig av én mann. Bjørkan er, i hvert fall fra uttalelsene i pressa å dømme, langt mer av den siste typen.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by FSHelgeland »

Må si jeg liker uttalelsen Hannes Halldorrson ga til NRK etter dagens seier mot Sogndal.
Glimts keeper, Hannes Þór Halldórsson, sa etter kampen at han mener forsvaret er solid. – Det er masse kvalitet i dette laget. Vi har en god forsvarsfirer.
Tippeliga 2015
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Hvis de fem finner tonen, så må jeg si vi har funnet den beste fireren på lenge lenge lenge.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RaymondEngmark »

En ting som slår meg når jeg ser StudioGlimt, det er veldig mye smittende entusiasme der. Og den tror jeg ikke er tilfeldig, det er folk som er tett på Glimt og som har en fot innenfor. Jeg tror Glimt har gjort mye bra i kulissene i vinter, til tross for noen skivebom her og der. Men dem bør "plukke opp ballen" med å være folkelig. Det har vært en pågående prosess helt i fra "Kongene av glasshuset", som nok sitter igjen hos fler enn man tror. Det er vel så viktig å få ut mere bilder i sosiale media med malekoster, ledskilt og andre daglige gjøremål. Kan ikke få understreket det nok hvor mye det betyr, det folkelige og hverdagslige er så utrolig viktig i tillegg til at profilen utad skal være bra på andre måter. Og jeg syntes jeg ser det også her på forumet, med dem som tydeligvis har en fot innenfor Aspmyra utenom kampdag.
Kristatistisk
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Nå er plutselig Studio Glimt bak betalingsmur.... Bummer :(
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
OlaaV
Posts: 4
Joined: Sun Feb 07, 2016 11:31 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by OlaaV »

er det ikke litt merkelig at det bare skal være nye reklame skilt på halv banen ? og syns det blir for dårlig når dem ønsker at folk skal stille tidlig opp til kamp og så er det ingen som fyrer opp stemmninga og musikken er det samme som for 10 år sia..SAMBA passer vel ikke inn i bodø 13.03..den var jo på mcmusikk 13..spill heller supportersanger hele tiden. kanskje vise noen klipp på storskjermen ??
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

De digitale reklameskiltene er vel satt opp på den halvdelen av banen som TV-kameraet vender mot.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

OlaaV wrote:er det ikke litt merkelig at det bare skal være nye reklame skilt på halv banen ? og syns det blir for dårlig når dem ønsker at folk skal stille tidlig opp til kamp og så er det ingen som fyrer opp stemmninga og musikken er det samme som for 10 år sia..SAMBA passer vel ikke inn i bodø 13.03..den var jo på mcmusikk 13..spill heller supportersanger hele tiden. kanskje vise noen klipp på storskjermen ??
Enn pausemusikken da.. Krise DJ.. Håper også de gjør noe med storskjerm-konseptet.
Førr Evig!
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by eidurgud »

Skal følge opp det med musikken som spilles, de sa at det skulle oppdateres.

Når det gjelder storskjermen håper jeg de finner på noe lurt frem til neste hjemmekamp.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RaymondEngmark »

eidurgud: Er det noen spesiell grunn til at tipset fra forumet ikke ble fulgt opp mot klubben, altså det at AN allerede lager en del Glimt TV, og at de som sponsor og samarbeidspartner også kunne laget en produksjon på storskjermen?
Kristatistisk
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Kesseboy wrote:Fagermos utspill om at trenere som ikke jobber 70-timers-uker tror jeg er med på å holde ham i Odd. Fotball-Europa har (nok helt riktig) konstatert at norske trenere ikke holder mål som "sterke menn" utenfor skandinavisl fotball, jf. Deila og Solbakken, for å nevne noen. Fagermo gjør nok en fantastisk jobb for Odd, men er og blir en gammeldags trenertype. Der stiller Bjørkan mye bedre, som er en mye mer moderne trenertype. Men for at Bjørkan skulle bli interessant til utlandet må nok klubben bedre seg på alle områder, som noen er inne på lenger opp.
Hørte på Fotballklubben (podcast med Alexander Schau og Thomas Aune, FK Fotball-gutta) her om dagen. Tor-Kristian Karlsen var gjest, og tema var trenere. Der ble problemstillingen om norske trenere i utlandet tatt opp, og det som sies om "sterke menn" var akkurat det han var inne på. I følge han er nordmenn er generelt sett for høflige, konfliktsky og opptatt av å inkludere og gjøre alle til lags for å lykkes som ledere i europa. De mangler egenskapen til å bli respektert og kunne gjøre seg upopulær og likevel bli tatt på alvor. Når man kommer til klubber med styrtrike primadonnaer med store ego blir man fort lettvekter og blir ikke tatt på alvor dersom man skifter der en mer påtatt "europeisk" lederrolle. Det ligger altså mest i kulturen til der trenerne kommer fra. Italienere og Spanjoler som er vant til å kunne bli svindlet og lurt rundt hvert gatehjørne lar seg i mindre grad bli herset med de som gjør motstand mot dem, mens briter har for lite kulturforståelse til å kunne lede spillere fra mange ulike land og kulturer, for å sette det litt på spissen.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by eidurgud »

RaymondEngmark wrote:eidurgud: Er det noen spesiell grunn til at tipset fra forumet ikke ble fulgt opp mot klubben, altså det at AN allerede lager en del Glimt TV, og at de som sponsor og samarbeidspartner også kunne laget en produksjon på storskjermen?
Skal sjekke opp dette også. Vet ikke noe mer akkurat nå. Jeg tipper på at de rett og slett ikke har prioritert det inn mot seriestarten, det var veldig hektisk de siste dagene. Vet ikke om de har lagt noen planer for hvordan de skal bruke skjermen enda.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Tredje sesongen på rad en debutant scorer i seriepremieren. Furebotn i fjor, Richards året før mot AaFK.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Men første sesongen to debutanter scorer i serieåpningen?
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RaymondEngmark »

eidurgud: Den kan jeg se. Men jeg tenker at AN vil trolig være som en gribb på den løsningen. De får sjansen til å vise seg frem i hele pausen mot stadion mot å lage en sending som de uansett kan bruke som en del av AN tv etter kampslutt. Selv om det primært blir Glimt-TV så drypper det såpass voldsomt på AN at det bør være en gratis løsning.
Kristatistisk
Locked